|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Greet

|
Geplaatst: 6 Mei 2026 17:47:40 Onderwerp: Re: Sibine's coffeecorner |
|
|
| sibilla80 schreef: |
Greet, koolzaad vind ik zo heerlijk lenteachtig, dan weet je dat het voorjaar is. Ik zag het ook vaak als ik over de Veluwe naar Nijmegen reed, langs de A12 bij de viaducten en de dijken. Mooi dat je dat zo op de foto kon krijgen.
|
Wat jij zag bij viaducten en de dijken is raapzaad .
Raapzaad en koolzaad lijken heel erg op elkaar en om het nog wat ingewikkelder te maken mosterdzaad lijkt ook heel erg op het raapzaad en koolzaad .
Koolzaad is een landbouw gewas en raapzaad is een inheemse wilde plant.
Zijn in het voor jaar de akkers geel dan is het koolzaad en zijn in het najaar de akkers geel dan is het mosterdzaad wat als groenbemester dienst doet . Wat je dus in bermen en taluds ziet is raapzaad zoals ook op Joke haar foto van gisteren is te zien. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 6 Mei 2026 17:47:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 965 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 6 Mei 2026 20:24:29 Onderwerp: |
|
|
Zo, vanmorgen heel rustig aan gedaan, net als de afgelopen par dagen maar gelukkig heb ik een stuk minder last van mijn maag en ook weer een redelijk gezonde eetlust. Het is een beetje kip-ei; ik moet zorgen voor een regelmatig eetpatroon, dus niet te lag en lege maag maar ook niet overladen. Dan gaat het meestal wel goed maar de medicatie die ik gebruik doet er ook geen goed aan. Dus vanmiddag de taugé uit de potten gehaald en een aantal malen flink gespoeld. Dat is vooral nodig om die groene doppen van de boontjes te verwijderen. Je kunt ze wel eten maar die zijn wat bitter. Ze blijven grotendeels drijven, dus met een schuimspaan schep je ze er zo vanaf. Die kiemblaadjes zijn geen probleem, gewoon eetbaar, net als de steeltjes. Dus dat wordt loempia's vouwen morgen of overmorgen.
Hier gisteren en eergisteren dus gevlagd. Die bekladding van het monument keur ik, vooropgesteld, ten zeerste af omdat er veel mensen mee gekwetst worden maar er is wel een steeds sterker wordende discussie over wat we precies moeten en willen herdenken. Ik heb er echt moeite mee als extreemrechts, inherent aan antisemitisme, bij de herdenking op de Dam aanwezig is, evenals verschillende andere organisaties, zoals het CIDI, die vierkant achter de vervolging van de Palestijnen staan. Dat wil ik er wel over kwijt maar de discussie op zich hoort hier verder natuurlijk niet thuis.
Ik mis 's morgens nogal eens de koffietijd maar ik drink de laatste tijd heel weinig koffie. Komt wel weer want ik vind een bakkie goeie koffie wel erg lekker, bij voorkeur met iets erbij.
Leuke weetjes over de planten en bloemen weer, n.a.v. de foto's. Bloeiend koolzaad vind ik prachtig. Ik heb ooit eens een paddo geprobeerd, waarna ik een poosje later een stuk ging fietsen. Je beleeft dan zintuiglijke indrukken een stuk intenser. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n mooie intense kleur geel had gezien als toen. Naast wat andere sensaties die ik wel interessant vond. Geen aanrader om zomaar eens te doen maar ik had me heel goed voorbereid om alle risico's te vermijden, ter geruststelling. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 7 Mei 2026 09:12:38 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal.
Kees, nog zo'n last van je maag. Maagbeschermers gebruik ik ook niet, maar neem wel de medicijnen in tijdens of vlak voor het eten. De pillen die ik een half uur voor de maaltijd in moet nemen alleen met een glas water.
Je verhaal over de mooie heldere kleuren herken ik wel
Ik was vroeger nogal dik en was een troosteter, zoals ze dat nu noemen. Ik moest afvallen en een arts stelde voor een eetlustremmer te slikken, maar dat mocht alleen met toestemming van mijn moeder. Achteraf had je al kunnen bedenken dat dat troep was.
Ik slikte dat spul en wat jij zei: Alles had intense en prachtige kleuren. De lucht azuur blauw, terwijl het buiig was. Het gras felgroen. Al de kleuren en reuk zo intens en energie ik had. Alleen geen honger. Ik begreep wel dat dit niet in de haak zat. Dat was niet normaal.Ik vroeg dat na aan mijn moeder en zij vertelde mij dat het middel aan speed gerelateerd was.Een drug dus. Toen besloot ik meteenom die troep niet meer te slikken. Maar, die intense kleuren en gevoelens die vergeet ik nooit meer.
Met de honden ging het nog beter dan ik verwacht had.
Mijn neef met zijn vriendin en hond Sjors waren vroeg. E geappt metde bedoeling dat zij met Sam naar het veldje naast ons huis kwam.
Stond ze opeens, met Sam bij de achterdeur. Sjors er meteen naar toe. Ondertussen was Sam al binnen, en ze besluffelde elkaar. Sam gaf een diepe grom van, wat moet jij hier? Sjors meteen onderdanig zijn kop omlaag van; ik weet het ook niet, maar sorry.
En toen was het klaar. Sam naar de aanrecht om zijn lekkers van mij te ontvangen zoals hij gewend is. In elke hand een lekkernij. Comando "Zit" samen tegelijk zitten en ik gaf ze tegelijkertijd een hondenstick.
Gebroedelijk naast elkaar verorderden ze hun verworven lekkernij. Sam ging op zijn plek liggen en Sjors zocht nog even erkenning bij zijn vrouwtje, van Goed gedaan, hè.
Verder geen kinderen aan gehad. Dat zit helemaal goed.
Helaas geen foto's omdat mijn fototoestel nog ik mijn jaszak zat, maardat komt nog wel als ze bij ons zijn
Missie geslaagd!
Hier draait de was.
Maak er een gezelige dag van
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 7 Mei 2026 12:47:14 Onderwerp: |
|
|
Fijn je uitleg voor die verschillende koolsoorten Greet, weer wat geleerd.
Henny, dat ging gemakkelijk dan met de honden, heel fijn.
Verder eigenlijk weinig te melden, rustig dagje.
Tot morgen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 7 Mei 2026 17:00:06 Onderwerp: |
|
|
Goedenavond allemaal .
@ Kees
Leuk om je eigen gekweekte taugé hier te zien .
Mooi om je ervaring met de paddo te lezen .
@ Henny
Mooi dat de honden wel met elkaar overweg kunnen .
@ Dagmar .
Lekker toch een rustig dagje 😊
Ik wens jullie een fijne avond
Foto : Rotganzen ( ja zo heten ze ) op de kwelder
stukje van de kwelder , aan de overkant ligt Duitsland .
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 7 Mei 2026 17:51:37 Onderwerp: |
|
|
Was prachtig weer vandaag!
Meteen waargenomen om wat achterstallige was weg te werken.
Alles buiten gehangen en natuurlijk droog.
Volgende week weer werken, dan is het fijn als er niet zoveel meer ligt...😁
Er scharrelen hier ook veel ganzen rond.
Eerst voornamelijk grauwe ganzen, maar die zijn verdreven door de Canadese ganzen.
Die zijn best agressief, vooral als ze jongen hebben.
Ze bivakkeren langs het fietspad op de weg naar school.
Komt er dikwijls een met opgestoken veren aanrennen. Af en toe krijg ik nog net een stoot tegen mijn been.
Ik ga er meestal met een grote boog hard fietsend voorbij. Toch een beetje eng.
Fijne avond allemaal! 🤗 _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 965 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 7 Mei 2026 22:02:50 Onderwerp: |
|
|
Ja, die paddo-trip was wel interessant. Ik had ook wat uittredingsverschijnselen, heel apart. Maar vandaar o.a. ook de waarschuwingen om te weten wat je doet want zeker als je wat bang uitgevallen bent kan dat een beangstigende ervaring zijn. Maar als je weet wat je doet is het een mild en volkomen onschadelijk middel met als voordeel dat het spul zeker een maand na gebruik niets doet door een soort gewenning. O ja, die paddo's zijn door een prominente grondsmaak werkelijk niet te vreten... Om dergelijke hallucinogene middelen zonder uitleg en zeker aan kinderen vind ik ronduit misdadig. Terechte verontwaardiging, Henny. Maar ik kan me wel voorstellen dat dergelijke milde hallucinaties en de versterking van zintuiglijke waarnemingen voor gebruikers aantrekkelijk zijn. De kunst is natuurlijk om er niet afhankelijk van te raken maar dat risico is bij THC (wiet en hash) en zeker bij spullen als coke, meth en alcohol stukken groter in tegenstelling tot paddo's.
Vanmorgen mijn dossier opgevraagd bij de huisarts. Ik wil op mijn gemak mijn ziektegeschiedenis eens bekijken en aanknopingspunten vinden over nu verder. Ik voel me nieit echt serieus genomen door de huisarts. En jahoor, drempels... "het kost tijd en die gaat ten koste van patiënten die (echte) hulp nodig hebben", ik moest eerst maar eens kijken op uwzorgonline.nl, waar dus niets op stond, bij volhouden van mijn wens maar een gesprek met de huisarts om uit te leggen waarom, etc. etc. Dat terwijl iedereen gewoon recht heeft op een (geprinte) kopie van zijn dossier zonder daar verantwoording over af te moeten leggen. Nou weet ik dat het geen 5 minuten hoeft te duren om een dossier even op papier te zetten, dus dat argument valt wat mij betreft weg maar het behoort gewoon tot de taken van de huisarts om patiënten informatie te verstrekken. Daarbij wordt dat recht gewoon ondersteund door twee wetten, de AVG en de WGBO. Nou, we zullen zien. Eerst maar eens kijken of ik toegang tot die portal kan krijgen maar mijn ervaring is dat daar lang niet het volledige dossier op staat. Ik wil best uitleggen waarom ik dat dossier wil maar dan wel nadat ik de toezegging heb dat ik een kopie zal krijgen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|