|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Willemijn
|
Geplaatst: 14 Mei 2026 21:08:42 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: | Jeetje Willemijn, ik zou eerder denken dat jij leest als een holbewoner.
Ik haal statistieken aan, eenvoudig de cijfers mbt hoe vaak een man seks in zijn gedachten heeft, op straat, in de winkel, waar hij maar vrouwen ziet, en ook als hij geen vrouwen ziet; daarin ligt een onmetelijk verschil met de perceptie en het bewustzijn van de vrouw vanwege het enorme verschil in het sekshormoon testosteron.
Net zo de duur waarmee de vrouw een orgasme bereikt, als dat al lukken wil.
En de manier waarop dat dan plaats moet vinden.
Over mijn eigen vroegere seksuele praktijk heb ik het hierboven nergens gehad, maar ik wil op deze plek best even vertellen dat ik er geen enkele moeite mee had ervoor te zorgen dat eerst mijn vriendin klaarkwam en daarna keken we verder. Ik vond dat fantastisch altijd eerst voor haar gerief te zorgen. |
Ten eerste beschrijf ik mijn seksleven nog steeds in de tegenwoordige tijd (ondanks mijn leeftijd en gebrek aan testosteron) , ten tweede is seks meer dan klaarkomen of laten klaarkomen en ten derde wil ik je erop wijzen dat vrouwen itt mannen gemakkelijk meerdere orgasmes achterelkaar kunnen krijgen, als je er een wedstrijdje van wil maken. Je leest de verkeerde of sterk verouderde wetenschappelijke onderzoeken, denk ik. In jouw gedachten is de mannelijke seksualiteit de norm. Dat een vrouw er gemiddeld langer over doet om klaar te komen is omdat een vrouwenlichaan anders werkt én door het gebrek aan kennis daarover. Tegenwoordig zijn seksspeeltjes, zoals de Satisfyer, zeer gewild. Daarmee komt een vrouw heel snel klaar ( soms te snel). Hoe verhoudt zich dat tot jouw overtuiging dat vrouwen minder behoefte hebben aan seks? Ik denk dat vrouwen vooral behoefte hebben aan kwaliteit. Een daar valt nog een wereld te winnen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 14 Mei 2026 21:08:42 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 15 Mei 2026 07:05:43 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | Testosteron is ook voor vrouwen een belangrijk hormoon. Bij het ouder worden, en specifiek na de menopauze, dalen de oestrogeen- en testosteronspiegels aanzienlijk. Dit kan leiden tot klachten zoals vermoeidheid, afname van spiermassa en een verminderd libido |
Gefeliciteerd met jezelf
Ik heb zelf al zeker een jaar of tien geen behoefte meer aan seks en mijn vriendin idem dito. We ervaren dat in geen enkel opzicht als een gemis overigens, eerlijk gezegd ben ik, Sophocles hier even aanhalend: blij dat ik van die vaak tirannieke seksuele lust verlost ben. We knuffelen veel en liggen vrijwel altijd omstrengeld of lepeltje lepeltje in bed te knorren en zitten met de armen om elkaars schouder op de bank tv te kijken. Intimiteit is oneindig veel belangrijker dan seks, dan vond ik vroeger en dat ervaar ik ook nu nog zo.
Voorts stelt helemaal niemand hier een norm met betrekking tot de wijze waarop seks beleefd kan worden, ik wijs in alle eerdere berichten alleen op de biologisch voorgegeven verschillen. Je leest echt heel erg slecht Willemijn. Op hulpmiddelen zoals de satisfyer die je noemt die de vrouw enorm kunnen helpen bij het klaarkomen heb ik verschillende keren in deze discussie gewezen.
Wel zie ik de seksuele drift sterk als een vooral dierlijke drift, een vorm van bezetenheid bijna, en niet of nauwelijks als een cultuuruiting, waardoor ik de seks die via penetratie uitgevoerd wordt primair als uiting van seksuele drift beschouw, zoals die in heel het zoogdierenrijk plaatsvindt. Maar dat is niet normerend bedoeld, daarmee wil ik er alleen op wijzen dat je de geslachtsgemeenschap (de penetratie) moeilijk als enkel maar een variëteit kunt beschouwen, die enkel toegespitst is op de reproduktie. Voor menig man zal penetratie toch echt een vereiste zijn om aan zijn trekken te kunnen komen en dat zul je hem moeilijk kunnen verwijten.
Maar een vrouw daartoe dwingen, haar die vorm van seks opleggen, nee dat moet natuurlijk nooit gebeuren.
Tenslotte, het enorme verschil in testosteron en de daaraan verbonden seksuele behoefte bij man en vrouw is echt heel moeilijk "een verkeerde of sterk verouderde wetenschappelijke opvatting" te noemen, maar als jij dat zo wilt zien, best hoor.
Die verschillen wat specifieker uiteengezet zijn:
| Citaat: | Aard van het verlangen is bij de man vaak spontaan en proactief. Het verlangen ontstaat regelmatig uit het niets (gedreven door een constant hoog testosteronniveau). Type prikkel is bij de man sterk visueel ingesteld. Het mannelijke brein linkt visuele input door testosteron sneller aan opwinding.
Bij de vrouw vaak responsief. Het verlangen ontstaat meestal pas na een aantrekkelijke mentale of fysieke prikkel. Het type prikkel is bij de vrouw sterk contextueel ingesteld. Sfeer, emotionele veiligheid en stressniveaus bepalen of het brein openstaat voor seks.
Testosteron is bij beiden de biologische motor voor seksuele gevoeligheid. Bij mannen staat deze motor door de grote hoeveelheid hormonen vaker 'stand-by' voor actie, terwijl bij vrouwen de motor gevoeliger is voor de juiste omgevingsfactoren om te starten. |
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 15 Mei 2026 09:33:36 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: | | Citaat: | | Testosteron is ook voor vrouwen een belangrijk hormoon. Bij het ouder worden, en specifiek na de menopauze, dalen de oestrogeen- en testosteronspiegels aanzienlijk. Dit kan leiden tot klachten zoals vermoeidheid, afname van spiermassa en een verminderd libido |
Gefeliciteerd met jezelf
Ik heb zelf al zeker een jaar of tien geen behoefte meer aan seks en mijn vriendin idem dito. We ervaren dat in geen enkel opzicht als een gemis overigens, eerlijk gezegd ben ik, Sophocles hier even aanhalend: blij dat ik van die vaak tirannieke seksuele lust verlost ben. We knuffelen veel en liggen vrijwel altijd omstrengeld of lepeltje lepeltje in bed te knorren en zitten met de armen om elkaars schouder op de bank tv te kijken. Intimiteit is oneindig veel belangrijker dan seks, dan vond ik vroeger en dat ervaar ik ook nu nog zo.
Voorts stelt helemaal niemand hier een norm met betrekking tot de wijze waarop seks beleefd kan worden, ik wijs in alle eerdere berichten alleen op de biologisch voorgegeven verschillen. Je leest echt heel erg slecht Willemijn. Op hulpmiddelen zoals de satisfyer die je noemt die de vrouw enorm kunnen helpen bij het klaarkomen heb ik verschillende keren in deze discussie gewezen.
Wel zie ik de seksuele drift sterk als een vooral dierlijke drift, een vorm van bezetenheid bijna, en niet of nauwelijks als een cultuuruiting, waardoor ik de seks die via penetratie uitgevoerd wordt primair als uiting van seksuele drift beschouw, zoals die in heel het zoogdierenrijk plaatsvindt. Maar dat is niet normerend bedoeld, daarmee wil ik er alleen op wijzen dat je de geslachtsgemeenschap (de penetratie) moeilijk als enkel maar een variëteit kunt beschouwen, die enkel toegespitst is op de reproduktie. Voor menig man zal penetratie toch echt een vereiste zijn om aan zijn trekken te kunnen komen en dat zul je hem moeilijk kunnen verwijten.
Maar een vrouw daartoe dwingen, haar die vorm van seks opleggen, nee dat moet natuurlijk nooit gebeuren.
Tenslotte, het enorme verschil in testosteron en de daaraan verbonden seksuele behoefte bij man en vrouw is echt heel moeilijk "een verkeerde of sterk verouderde wetenschappelijke opvatting" te noemen, maar als jij dat zo wilt zien, best hoor.
Die verschillen wat specifieker uiteengezet zijn:
| Citaat: | Aard van het verlangen is bij de man vaak spontaan en proactief. Het verlangen ontstaat regelmatig uit het niets (gedreven door een constant hoog testosteronniveau). Type prikkel is bij de man sterk visueel ingesteld. Het mannelijke brein linkt visuele input door testosteron sneller aan opwinding.
Bij de vrouw vaak responsief. Het verlangen ontstaat meestal pas na een aantrekkelijke mentale of fysieke prikkel. Het type prikkel is bij de vrouw sterk contextueel ingesteld. Sfeer, emotionele veiligheid en stressniveaus bepalen of het brein openstaat voor seks.
Testosteron is bij beiden de biologische motor voor seksuele gevoeligheid. Bij mannen staat deze motor door de grote hoeveelheid hormonen vaker 'stand-by' voor actie, terwijl bij vrouwen de motor gevoeliger is voor de juiste omgevingsfactoren om te starten. |
|
Dat "gefeliciteerd met jezelf" is kinderachtig. Dat laat ik bij jou. Ik heb geen oordeel over of weinig of veel seks beter of slechter is. Wat jij beschrijft over jullie relatie is precies zoals het moet zijn. Individuele behoeftes verschillen en als je met je partner op één lijn zit is dat helemaal oké en alleen jullie eigen zaak. Ik denk dat ik een bredere definitie hanteer dan jij over seksuele behoefte. Misschien dat pure, sponane geilheid vaker voorkomt bij mannen, maar de behoefte aan intimiteit niet. Daarvan ben ik overtuigd. Wat je aanhaalt over type prikkels daar kan ik me wel in vinden. Maar dat een vrouw minder behoefte heeft aan seks dus niet. Ook de satisfyer definiëren als een middel om een vrouw te "helpen" klaar te komen is maar ten dele waar. Het deed me denken aan Harry Mens die op tv beweerde dat zijn vrouw zo'n ding niet nodig had, kennelijk verwijzend naar zijn viriliteit. Dat vrouwen net als mannen masturberen binnen een relatie kwam niet in zijn hersens op. Het is gewoon een variatie, een andere manier. Juist het variëren maakt dat seks interessant blijft. Sleur is dodelijk.
Ik denk dat vrouwen nog steeds te maken hebben met vooroordelen, gegrond in een christelijke moraliteit. Een seksueel aktieve vrouw met wissselende partners wordt door velen nog steeds gezien als een slet.
De crux is m.i. echt dat een vrouwenlichaam anders ( en niet minder of slechter) werkt dan een mannenlichaam. Dat wordt langzamerhand erkend als het gaat om medische zaken, zoals hartaanvallen, maar geldt ook voor seksualiteit. Dat weten én je zoons leren dat hij goed naar zijn meisje moet luisteren en ervan uit moet gaan dat het wel een paar jaartjes zal duren voordat hij echt een acceptabele minnaar is, zal helpen. Maar als hij echt zijn best doet heeft ze echt nooit hoofdpijn en duurt het geen uren (???) tot een orgasme.
Overigens jaagt een zelfbewuste vrouw, ook op het gebied van seks, nu mannen angst aan, gezien de populairiteit van de manosphere. Sommige mannen vinden dat kennelijk héél eng. Maar dat is een ander onderwerp
. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 987 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 16 Mei 2026 08:05:29 Onderwerp: |
|
|
| Willemijn schreef: | | De crux is m.i. echt dat een vrouwenlichaam anders ( en niet minder of slechter) werkt dan een mannenlichaam. Dat wordt langzamerhand erkend als het gaat om medische zaken, zoals hartaanvallen, maar geldt ook voor seksualiteit. | Daar ben ik van overtuigd, hoewel vrouwen net zo goed als mannen 'schuld' zijn aan het ontkennen van meer verschillen dan het al dan niet aanwezig zijn van een piemel. Ik denk dat veel feministen dat heimelijk ook wel wisten maar in de zestiger jaren was dat nu eenmaal de politieke speerpunt van het feminisme.
Ontwikkelingen op het gebied van wetenschap over seksualiteit staan gelukkig niet stil. Ik heb in mijn A-opleiding tot verpleegkundige over psychiatrie moeten leren uit een boek waarin homoseksualiteit als een psychiatrische afwijking beschreven werd. Dat was begin zeventiger jaren, toen eigenlijk al absurd en ik had me natuurlijk af moeten vragen welke idioot dat boek op de lijst gezet had, maar er was wel meer archaisch aan die opleiding, zoals de verplichting om verslagen op papier van folioformaat te schrijven. Ik heb hier een serie medische boeken van Fritz Kahn, een Joods-Duitse arts, oorspronkelijk van eind dertiger jaren, waaronder een boek over seksualiteit en een over het huwelijk. Die man was zijn tijd vooruit, vanwege zijn vermogen om ingewikkelde anatomische en fysieke zaken met pictogrammen duidelijk te aken maar ook om zijn open houding t.o.v. seksualiteit, zeker voor die tijd. Maar je ziet ook duidelijk dat hij een kind van zijn tijd was door de vouwelijke genitalien meer te beschouwen als voortplantingsorganen en de mannelijke meer om plezier aan te beleven.
Tijdens mijn werk met asielzoekers ben ik nogal eens geconfronteerd met (meisjes)besnijdenis, een eufemisme voor genitale verminking, en andersoortige cultuurverschillen op seksueel gebied, zoals de eis van mannen om een intact maagdenvlies en de vraag om een pre-huwelijks-screening op soa's, in sommige landen heel gebruikelijk. Opmerkelijk dat de laatste veel vaker geeist werd van vrouwen dan voor mannen. Het moge duidelijk zijn dat we dergelijke verzoeken niet honoreerden maar dat vergde wel de nodige educatie over wat gebruikelijk is in onze cultuur en de grenzen die we soms stellen uit ethische overwegingen. 'We' doen gelukkig niet meer aan die barbaarse praktijen maar onze buren, een immigrantengezin? Het heeft er wel voor gezorgd dat ik e.e.a. geleerd heb over de fysiologie en de anatomie van vooral de vrouwelijke genitalia. Onderstaand een artikel waar dat ook over gaat maar dat de clitoris een vele malen groter orgaan is dan alleen maar dat 'knopje' wist ik dus al.
| Citaat: | | Dat weten én je zoons leren dat hij goed naar zijn meisje moet luisteren en ervan uit moet gaan dat het wel een paar jaartjes zal duren voordat hij echt een acceptabele minnaar is, zal helpen. Maar als hij echt zijn best doet heeft ze echt nooit hoofdpijn en duurt het geen uren (???) tot een orgasme. | Nounou... Je lijkt hier wel heel erg uit te gaan van jonge mannen die alleen maar als beesten tekeer denken te moeten gaan op het zwakke geslacht. Ooit stelde een seksuoloog dat seksuele relaties tussen mannen en vrouwen per definitie ongelijkwaardig zijn omdat de man nu eenmaal penetreert en de vrouw gepenetreerd wordt. Daar kun je ook niet omheen als je het over de ultieme seks hebt. Ik denk dat het voor beide geslachten geldt en natuurlijk net zo goed bij homoseksuele relaties, het goed is om zowel jongens als meiden bij te brengen dat het complex intimiteit, genegenheid en een goede relatie wel iets meer is dan alleen die ultieme seks. Daar hoort voor mij onlosmakelijk bij dat er grenzen gesteld mogen worden en verwachtingen uitgesproken mogen worden. Dat begint op veel jongere leeftijd dan veel volwassenen beseffen of willen accepteren. Daarom vind ik die hetze van 'Gezin in gevaar' tegen Lentekriebels, die voorlichtingscampagne van Rutgers op de scholen, zo schadelijk.
Wat betreft onderzoek naar de fysiologie van de seksualiteit trof ik vanmorgen een verwijzing naar een boeiend artikel in mijn mailbox aan: De zenuwen van de clitoris zijn voor het eerst in beeld gebracht: ‘Mijn mond viel open van wat we daar zagen’ |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 16 Mei 2026 10:16:47 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: |
| Citaat: | | Dat weten én je zoons leren dat hij goed naar zijn meisje moet luisteren en ervan uit moet gaan dat het wel een paar jaartjes zal duren voordat hij echt een acceptabele minnaar is, zal helpen. Maar als hij echt zijn best doet heeft ze echt nooit hoofdpijn en duurt het geen uren (???) tot een orgasme. | Nounou... Je lijkt hier wel heel erg uit te gaan van jonge mannen die alleen maar als beesten tekeer denken te moeten gaan op het zwakke geslacht. |
Nee dat interpreteer je verkeerd. Ik bedoel te zeggen dat kennis over wat een vrouw fijn vindt moet worden aangeleerd en dat daar best een tijd overheen gaat. Dat ontdekken geldt ook trouwens voor de vrouw zelf, over haar eigen lijf. Sta je er weleens bij stil dat een man al als klein jongetje, als baby al, vertrouwd raakt met zijn geslachtsdeel, het aanraakt en ontdekt wat fijn voelt, terwijl een vrouw/ meisje haar eigen geslachtsdeel niet eens kan zien? Dat zij actief op zoek moet en een spiegel nodig heeft om te kijken hoe ze eruit ziet? Dat ze moet voelen waar de clitoris, G en de A-spot zit? Dat ze dat ergens moet lezen en leren?
Het stoort me echt als er wordt geschreven dat een vrouw hoofpijn voorwendt en uren ( sic!) over een orgasme doet omdat ze minder behoefte aan seks zou hebben. Ligt aan haar dus. In mijn ogen is dat fundamenteel onjuist en ligt het aan onwetendheid en de daaruit voortvloeiende onbevredigende seksuele beleving.
Ik heb het artikel waar je naar verwijst gelezen en eigenlijk onderschrijft het wat ik hierboven stel: dat het echt voor velen nog onontdekt gebied is. Dat er veel meer gevoel zit en de clitoris groter is dan dat knopje bovenaan. Met die wetenschap en het vooral op ontdekking gaan in, in eerste instantie, je eigen lichaam zal de kwaliteit van je seksuele leven flink verbeteren.
Pfff, einde college.... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 16 Mei 2026 12:03:05 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | Het stoort me echt als er wordt geschreven dat een vrouw hoofpijn voorwendt en uren ( sic!) over een orgasme doet omdat ze minder behoefte aan seks zou hebben. Ligt aan haar dus. |
Je lijkt het als een beschuldiging op te vatten, dat is volkomen verkeerd opgevat. Het betreft hier de praktijk waar iedere man bekend mee zal zijn en welke ook in de literatuur, in dagboeken, in films, in alles waarin de geschiedenis en het wedervaren van de mens in neergeslagen wordt tot uitdrukking gebracht wordt, maar....dat wil niet zeggen dat een vrouw niet hogelijk te plezieren zou zijn met een hulpmiddel als een satisfyer, of dat ze geen of onvoldoende cellen zou hebben om een heftig orgasme te kunnen bereiken, het betekent dat de man vaak eindeloos moet vingeren en tongen en soms beide tegelijk, en dat wanneer die de uitputting nabij is (soms) pas het orgasme bereikt wordt.
Ook het meer vaker zin in seks hebben bij de man snap je nog steeds niet terwijl het hierboven zo goed uitgelegd wordt, maar even kort in mijn eigen woorden:
Wanneer een man, wanneer ik vroeger, een dame zag, een paar in een gespannen broek bewegende billen of een paar heerlijk wiebelende borstjes, dan heeft hij, had ik, dadelijk zin in seks. De man is erg visueel ingesteld, iedere keer dat hij een 'lekkere meid', heeft hij zin 'erop te gaan'. De persoonlijke, intieme band die hij mogelijk heeft met zijn partner, staat daar volkomen los van, hij heeft zin in seks met wie en waar en wanneer ook wanneer zijn zintuigen, puur zijn zintuigen, hem dat ingeven, hem daartoe prikkelen. En dan heeft hij geen zin om contact te leggen ofzo, nee alleen maar zin in klaarkomen. Zo is de man, zo is het biologisch gesteld met zijn natuur op het gebied van zijn seksuele lust.
Dat laat onverlet dat hij, dat ik vroeger, er heel graag alle mogelijke moeite doe doet, de vrouw wanneer deze ermee instemt de 'liefde' te bedrijven of er zelf mee aankomt, de vrouw tot een orgasme te voeren op de wijze zoals zij dat het liefste heeft. Ik heb daar bij al die vriendinnen die ik gekend heb veel van geleerd. En zij wisten precies welke plekjes er van binnen en van buiten gestimuleerd dienden te worden, met vingers, een, twee, drie, met de tong, het ritme, de kracht of druk, dat kon allemaal altijd gewoon besproken werden en werd ook besproken, en zo heb ik ook altijd erg veel van seks genoten, door die dienende rol. Maar ik snap best wanneer mannen die enkel op een orgasme uit zijn, wat toch een beetje ingebakken zit in de man, en die in enkele minuten klaar zouden kunnen komen bij de vrouw, dat hele ritueel niet zo zien zitten. Vind ik DOM van ze, echt, maar ik snap het wel.
Overigens, de informatie die hier nu wordt aangedragen over de gevoeligheid van de vagina en de opbouw van de (gehele clitoris), de g-spot etc was dacht ik al zo'n 50 jaar bekend, net als het beffen al mijn hele leven een overbekende vorm van seks-beoefening is. Lees bv Herman Brusselmans. Maar ook herinner ik me uit mijn jeugd, dus lang geleden, tv-programma's die daar uitgebreid voorlichting over gaven.
Hulpmiddelen voor de vrouw om snel en beter, heftiger een orgasme te bereiken zijn evenmin nieuw op de markt. Dertig jaar geleden had ik al vriendinnen die zulks in hun nachtkastje hadden liggen.
Ter afronding nog even: het feit dat een jonge, volwassen man een de hele dag door een voortdurende prikkeling kent bij het zien van een 'lekkere meid', daar naar MOET kijken bijna kwijlend, dat wekt vaak het ongenoegen van zijn vrouwelijke partner op, waardoor hij dit vooral heimelijk zal doen wat niet altijd even goed zal lukken.
Anderzijds wenst de vrouw, hetzij de partner, hetzij een nieuw daarnaast bestaand contact dat er van intimiteit sprake is bij geslachtsgemeenschap, van een persoonlijke intieme band, van romantiek, van versiering, versierkunsten, sfeer, nieuwsgierigheid naar en aandacht voor iemands persoon enz waar de man veelal geen sikkepik om zal geven in de context van zijn seksuele lust en de bevrediging daarvan, en dan bestaat er bij de vrouw ook nog de behoefte in plaats van de gewone rechttoe-rechtaan seks getrakteerd te worden op die speciale vaginale behandelingen waardoor zij anders dan enkel door penetratie ook een orgasme zou kunnen bereiken. Allerlei zaken die bij de man tot irritatie zouden kunnen leiden.
Uit die verschillende aanleg komen ontzettend veel conflicten voort natuurlijk. Niet noodzakelijkerwijs want eigenlijk heb ik op dat punt nooit enig probleem ondervonden bedenk ik me, maar het gebeurt heel vaak wel. Enfin, waar ik naartoe wilde als slot is: ik denk niet dat we hiervan kunnen stellen dat dit 'de schuld van de vrouw' is, of 'de schuld van de man'.
Het is gewoon heel erg ingewikkeld om als man en vrouw samen harmonieus en volkomen bevredigend van seks te genieten en elkaar te begrijpen in die verschillende biologische aanleg seks te verlangen en van seks te genieten. Je moet daar soms veel over praten en over overleggen met elkaar denk ik, en niet iedereen kan dat goed. Niet vanwege de ontbrekende kennis, maar het blijft gewoon een heikel onderwerp voor velen om aan te snijden
Disclaimer, vanzelfsprekend worden hierboven algemeenheden gedebiteerd, geen wetmatigheden waarop geen uitzonderingen zouden kunnen bestaan. Uitzonderingen heb ik zeker ook gekend. Het gaat hierboven om door de bank genomen bestaande eigenschappen en verschillen. De hormoonbalans, seksuele prikkelbaarheid, de voorwaarden daartoe, zijn zeker niet bij alle mannen of alle vrouwen hetzelfde en tussen beide seksen gelijkelijk verschillend. Een open deur maar ik zie me genoodzaakt dit hier toch nog even uitdrukkelijk te vermelden. 😘💕❤️
Laatst aangepast door Klaas op 16 Mei 2026 14:58:52; in totaal 2 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 16 Mei 2026 12:39:46 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: |
Anderzijds wenst de vrouw, hetzij de partner, hetzij een nieuw daarnaast bestaand contact dat er van intimiteit sprake is bij geslachtsgemeenschap, van een persoonlijke intieme band, van romantiek, van versiering, versierkunsten, sfeer, nieuwsgierigheid naar en aandacht voor iemands persoon enz waar de man veelal geen sikkepik om zal geven in de context van zijn seksuele lust en de bevrediging daarvan, en dan bestaat er bij de vrouw ook nog de behoefte in plaats van de gewone rechttoe-rechtaan seks getrakteerd te worden op die speciale vaginale behandelingen waardoor zij anders dan enkel door penetratie ook een orgasme zou kunnen bereiken. Allerlei zaken die bij de man tot irritatie zouden kunnen leiden.
|
Shocking nieuws: Ook vrouwen kunnen gewoon spontaan geil worden en seks willen hebben om de seks. ( en bovendien bereikt een vrouw gemiddeld binnen een kwartier een orgasme, jij met je uren.)
Ik geef je de rest van het weekend om daarvan bij te komen  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 16 Mei 2026 13:07:04 Onderwerp: |
|
|
Ik was eigenlijk wel klaar met dit onderwerp vanwege alle cliches die maar steeds voorbij blijven komen.
Ga toch nog even reageren;
- | Citaat: | | Of je nu een man of een vrouw bent: seksueel getinte beelden worden op dezelfde manier verwerkt in het brein. Want dat proces kent geen biologische basis die een onderscheid maakt tussen de verschillende geslachten. Dat blijkt uit een onderzoek aan het Duitse Max Planck-instituut, verschenen in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS). |
https://www.nieuwsblad.be/lifestyle/seks-en-relaties/seksuele-beelden-doen-hetzelfde-met-mannen-en-vrouwenbrein/32653442.html
Het cliche dat mannen dus meer viusueel geprikkeld worden dan vrouwen kan hiermee in de prullebak, dat is dus niet biologisch bepaald.
Over het testosteron gehalte heb ik al gehad, zowel vrouwen als mannen hebben testosteron in hun lichaam en het is niet zo hoe meer testosteron hoe meer zin, dat heb ik al meerdere malen aangehaald.
(zie bijdragen elders in dit toipic).
Vrouwen kunnen ook enkel voor de lust zin in seks hebben dat is niet aan mannen voorbehouden.
Het is dus niet zo dat vrouwen altijd initmiteit als voorwaarde stellen bij seks.
Dat vrouwen moeilijker klaarkomen is ook niet waar, ze komen niet klaar door penetratie dat is wel waar.
Penetratie is niet de ultiemen vorm van seks, wel voor voortplanting maar niet voor genot.
Ook in het dierenrijk is het niet zo dat seks tussen zoogdieren enkel uit penetratie beslaat, ook bij dieren komt seks tussen dezelfde geslachten veelvuldig voor evenals orale seks.
Nou, nu alle cliches de wereld uit zijn kan ik dit topic weer laten voor wat het is, want ik word er vrij moedeloos van  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 16 Mei 2026 13:28:30 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | Ik was eigenlijk wel klaar met dit onderwerp vanwege alle cliches die maar steeds voorbij blijven komen.
Ga toch nog even reageren;
- | Citaat: | | Of je nu een man of een vrouw bent: seksueel getinte beelden worden op dezelfde manier verwerkt in het brein. Want dat proces kent geen biologische basis die een onderscheid maakt tussen de verschillende geslachten. Dat blijkt uit een onderzoek aan het Duitse Max Planck-instituut, verschenen in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS). |
https://www.nieuwsblad.be/lifestyle/seks-en-relaties/seksuele-beelden-doen-hetzelfde-met-mannen-en-vrouwenbrein/32653442.html
Het cliche dat mannen dus meer viusueel geprikkeld worden dan vrouwen kan hiermee in de prullebak, dat is dus niet biologisch bepaald.
Over het testosteron gehalte heb ik al gehad, zowel vrouwen als mannen hebben testosteron in hun lichaam en het is niet zo hoe meer testosteron hoe meer zin, dat heb ik al meerdere malen aangehaald.
(zie bijdragen elders in dit toipic).
Vrouwen kunnen ook enkel voor de lust zin in seks hebben dat is niet aan mannen voorbehouden.
Het is dus niet zo dat vrouwen altijd initmiteit als voorwaarde stellen bij seks.
Dat vrouwen moeilijker klaarkomen is ook niet waar, ze komen niet klaar door penetratie dat is wel waar.
Penetratie is niet de ultiemen vorm van seks, wel voor voortplanting maar niet voor genot.
Ook in het dierenrijk is het niet zo dat seks tussen zoogdieren enkel uit penetratie beslaat, ook bij dieren komt seks tussen dezelfde geslachten veelvuldig voor evenals orale seks.
Nou, nu alle cliches de wereld uit zijn kan ik dit topic weer laten voor wat het is, want ik word er vrij moedeloos van  |
Er is nog een wereld te winnen Dagmar, zolang er mannen zijn die het beter menen te weten wat een vrouw voelt dan een vrouw zélf. Ik houd het erop dat er nog een zwaar calvinistisch-christelijke basis onder bepaalde overtuigingen ligt. Een vrouw die seksueel actief is en daarvan geniet vormt een bedreiging. In extreme vorm leidt dat tot vrouwenbesnijdenis, in een veel mildere vorm tot de overtuiging dat een vrouw van nature minder seksueel georiënteerd is. Tenzij het een onvervalste slet is natuurlijk.
Ik denk dat ik er ook verder niets meer aan toe te voegen heb. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 17 Mei 2026 14:49:36 Onderwerp: |
|
|
Het zal voor iedere man ongetwijfeld alleen maar een heerlijke gedachte zijn dat een vrouw gemiddeld genomen net zo vaak animo heeft in seks als de man, gemiddeld genomen. Een man wil niets liever dan een even geile vrouw, dat is toch logisch?
Maar het klopt eenvoudig niet, JAMMER GENOEG.
Vraag je eerst eens even af waarom de porno-industrie een mannenindustrie is.
Daarbij komt nog dat bij een vrouw wel een zekere opwinding geregistreerd zou kunnen worden wanneer zij pornobeelden bekijkt, maar niet in de zin dat zij die opwinding altijd ook dadelijk consumeren wil, dadelijk dus bij die opwinding tot het hebben van seks zou willen overgaan.
Een gezonde jonge man is wat dat betreft vrijwel onverzadigbaar en het hem volstrekt op zo'n moment volstrekt niet uit, zolang hij geen boete of celstraf riskeert waar en met welke lekkere meid hij die behoefte zou kunnen bevredigen (en er consent is natuurlijk). En bestaat die mogelijkheid niet, dan zullen die pornobeelden hem niet of zeer moeilijk loslaten zolang hij snel even tot zelfbevrediging is overgegaan. Half minuutje, klaar, en we gaan weer door.
Daarnaast blijft het probleem bestaan dat de vrouw en de man samen kunnen genieten van geslachtsgemeenschap maar de man daarbij snel tot een orgasme komt en de vrouw heel vaak niet. (95-30% meen ik zojuist ergens gelezen te hebben).
Dan kun je dus als vrouw menen dat je tekort gedaan wordt en dat de man de vrouw op andere wijze dient te bevredigen, echter cunnilingus is voor veel mannen een handeling die ze als vermoeiend ervaren zonder dat ze er zelf enig plezier bij ondergaan zoals dat wel SAMEN mogelijk is bij geslachtsgemeenschap.
Maar goed, dat een vrouw zich dan toch benadeeld kan voelen en van de man verlangt dat hij een methode aanwend om ook haar aan haar gerief te laten komen, of hij daar nu aardigheid in beleeft of niet, dat is iets waar denk ik nog heel veel mannen aan toe moeten leren geven, wat voor velen denk ik toch een té grote opgave blijft. (DOM, heel DOM, maar het is de realiteit vrees ik). Zouden die snaken misschien een satisfyertje moeten aanschaffen om het werk te laten doen. Zou dat een optie zijn dames? Of is dat ook misschien heel erg fout?
AI er nog even over geraadpleegd voor de zekerheid en ja:
| Citaat: | Hoewel veel mannen cunnilingus (beffen) juist heel erg waarderen, (klopt!), rapporteren onderzoeken ook een hardnekkige groep mannen die hier een sterke weerzin of aversie tegen voelen.
Deze weerzin komt voort uit een combinatie van zintuiglijke, psychologische en maatschappelijke factoren:
Zintuiglijke aversie (geur, smaak en textuur)De meest direct genoemde reden door mannen is de perceptie van de vrouwelijke genitaliën. Sommige mannen geven aan moeite te hebben met de natuurlijke smaak en geur van een vagina. Daarnaast speelt de textuur een rol; de vochtige, slijmvliezige structuur wordt door sommige mannen die weerzin voelen als onaangenaam of 'slijmerig' ervaren.
Mannen vinden cunnilingus vaak technisch lastiger dan penetratie. Omdat de clitoris en de vulva uiterst gevoelig zijn, luistert de techniek nauw. Veel mannen zijn bang om het 'verkeerd' te doen, hun partner pijn te doen, of haar niet te kunnen laten klaarkomen. Uit angst om te falen, vermijden ze de handeling liever volledig.
Omdat cunnilingus fysiek vermoeiend kan zijn voor de kaak en tong, en de man er op dat moment zelf geen directe fysieke stimulatie van zijn eigen penis door ervaart, haken sommige mannen af. Zij halen onvoldoende psychologische opwinding uit het pure plezier van hun partner.
|
Dus nog eens: Kan iets als de satisfyer misschien uitkomst bieden in die gevallen waarin mannen erg tegen een befpartij opzien en de vrouw met geslachtsgemeenschap alleen niet aan haar trekken kan komen? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 17 Mei 2026 17:36:50 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: | Het zal voor iedere man ongetwijfeld alleen maar een heerlijke gedachte zijn dat een vrouw gemiddeld genomen net zo vaak animo heeft in seks als de man, gemiddeld genomen. Een man wil niets liever dan een even geile vrouw, dat is toch logisch?
Maar het klopt eenvoudig niet, JAMMER GENOEG.
Waarom blijf je toch zo hardnekkig ontkennen dat vrouwen net zoveel zin hebben als mannen? |
| Klaas schreef: | | Daarbij komt nog dat bij een vrouw wel een zekere opwinding geregistreerd zou kunnen worden wanneer zij pornobeelden bekijkt, maar niet in de zin dat zij die opwinding altijd ook dadelijk consumeren wil, dadelijk dus bij die opwinding tot het hebben van seks zou willen overgaan. |
Het is wetenschappelijk!!! bewezen dat de opwinding bij het zien van pornobeelden bij vrouwen even groot is als bij mannen, dus het is niet wel een zekere opwinding zoals jij beweerd.
Waar haal je de bewijzen vandaan dat mannen die opwinding wel willen omzetten in sex en vrouwen niet als ze even opgewonden worden van het zien van pornobeelden?
| Klaas schreef: |
Daarnaast blijft het probleem bestaan dat de vrouw en de man samen kunnen genieten van geslachtsgemeenschap maar de man daarbij snel tot een orgasme komt en de vrouw heel vaak niet. (95-30% meen ik zojuist ergens gelezen te hebben).
Dan kun je dus als vrouw menen dat je tekort gedaan wordt en dat de man de vrouw op andere wijze dient te bevredigen, echter cunnilingus is voor veel mannen een handeling die ze als vermoeiend ervaren zonder dat ze er zelf enig plezier bij ondergaan zoals dat wel SAMEN mogelijk is bij geslachtsgemeenschap. |
Je geeft zelf al aan dat een orgasme (dus sekueel genot) bij penetratie bij mannen 95% is en bij vrouwen 35% dus dat mannen er veel meer sekueeel genot uithalen dan vrouwen, dat noem ik dus totaal ongelijkwaardig genot en dat noem jij dan dat ze er samen plezier aan beleven?
En dat mannen iets wat waar ze zelf geen plezier/genot voor zichzelf uit halen voor vrouwen is iets waardoor ze MENEN iets tekort te komen?
Werkelijk, ongelofelijk dit. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 17 Mei 2026 18:18:53 Onderwerp: |
|
|
Een van de problemen is dat het moeilijk is voor mannen en vrouwen om gewoon open en eerlijk te zijn.
Soms kan een man nog zo zijn best doen en dan is het gevoel er gewoon niet. Ik zeg dat dan gewoon. Leuk als mijn man dat dan toch nog weet te veranderen. Maar even vaak gaan we over op iets anders wat wel fijn is. Ik herken me wel in jouw beschrijving Willemijn.
Ik ben het wel eens met Klaas als ik denk aan mezelf dat het hele plaatje moet kloppen. Als het fijn is en de sfeer goed dan vind ik vrije n ook fijn. Pure geiligheid is ook voor de vrouw aanwezig. Maar niet als manlief vervelend doet of het is niet fijn.
En soms is het erop eens en soms lukt het niet en alles er tussen. Maar om jouw verhaal Klaas van uren bezig zijn, moest ik toch wel lachen en ik dacht och gossie de lieverd, Dat zou ik echt niet leuk vinden. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 17 Mei 2026 18:26:02 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het totaal met Dagmar eens. Ook vrouwen kijken porno en masturberen daarbij. Klaas is zo gericht op dat wat hij kennelijk beschouwt als het echte werk, de penetratie, dat hij het een mankement bij vrouwen vindt dat zij dat anders beleven. Ook de overdrijving van uren nodig hebben voor een orgasme en de oververmoeidheid die daardoor die arme man treft.....allemachtig. Ik snap nu wel dat je door die ervaring al 10 jaar niet meer seksueel actief bent maar ik kan je verzekeren dat er naast mij een topfitte man zit die volgaarne de "klus" op zich neemt. Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, maar je verkondigt zoveel onzin dat ik het niet kan laten. Zou het mogelijk zijn dat Dagmar, Pien en ik, als vrouwen, misschien beter weten hoe het in een vrouwenlichaam werkt dan jij? Als ervaringsdeskundigen, zeg maar? En over seksspeeltjes: zij zijn, als je ze niet alleen solo gebruikt, ook een onderdeel, een variatie op het seksuele spel, net als bijvoorbeeld rollenspel, buitenseks, standjes, bondage, samen porno kijken of wat je samen ook maar leuk vindt. Want als er iets dodelijk is, is het wel sleur.
(En misschien een man die zich steunend en kreunend opoffert in een urenlange sessie om zijn vrouw tot een orgasme te brengen) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 17 Mei 2026 18:50:09 Onderwerp: |
|
|
Helemaal eens met je post, vooral als het om rollenspelletjes gaat en fitheid. Mijn man is 83 jaar en natuurlijk ben je dan niet meer zo heel soepel. Maar dat mag de pret niet drukken. Genieten van "de klus", hahahahahahahahaha, doet hij ook.
Maar het is een (intiem) spel dat gespeeld wordt. Dat maakt het zo leuk.
Ik weet nog dat ik ooit een stukje opera gezongen heb voor hem waar een vrouw haar minnaar verleidt en ondeugend is. We hebben vreselijk gelachen en hij kan niet zingen, maar ik had van te voren het lied uitgelegd, en hij speelde het helemaal mee.
Dat vind ik zal8g en zo leuk.En mijn man ook, daar genieten we echt van. Dan is ook dat verliefde gevoel over en weer aanwezig. Want dat roepen we dan samen op. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 17 Mei 2026 19:51:12 Onderwerp: |
|
|
| Pien schreef: | Helemaal eens met je post, vooral als het om rollenspelletjes gaat en fitheid. Mijn man is 83 jaar en natuurlijk ben je dan niet meer zo heel soepel. Maar dat mag de pret niet drukken. Genieten van "de klus", hahahahahahahahaha, doet hij ook.
Maar het is een (intiem) spel dat gespeeld wordt. Dat maakt het zo leuk.
Ik weet nog dat ik ooit een stukje opera gezongen heb voor hem waar een vrouw haar minnaar verleidt en ondeugend is. We hebben vreselijk gelachen en hij kan niet zingen, maar ik had van te voren het lied uitgelegd, en hij speelde het helemaal mee.
Dat vind ik zal8g en zo leuk.En mijn man ook, daar genieten we echt van. Dan is ook dat verliefde gevoel over en weer aanwezig. Want dat roepen we dan samen op. |
Heerlijk verhaal Pien en dat soort plezier is zo fijn, dat deel je alleen met iemand met wie je heel vertrouwd bent. Wij zijn ooit eens door twee politieagenten betrapt op seks in de auto. Dat was best genant, maar de agenten zagen er wel de lol van in toen ik vertelde dat we al bijna 20 jaar getrouwd waren. We kwamen er met een knipoog vanaf. Later hebben we daar heel erg om gelachen. En lachen mag he? We zijn ook eens bezig geweest met zo'n Kama Sutra boekje met tientallen seksstandjes. Op een gegeven moment was het alleen nog naar de plaatjes staren, boekje draaien: "He, nee volgens mij moet jouw knie daar, kijk maar en dan moet mijn arm daar...of nee die moet hier...." Hahahaha. Dat eindigde in de slappe lach, dan kun je je orgasme wel vergeten maar je hebt er weer een leuke herinnering bij.
Wat ik maar zeggen wil: seks is zoveel meer dan penetreren en gericht op orgasme. En is was hier ook niet altijd feest. Er zijn periodes geweest dat het er nauwelijks van kwam, door drukte, werk, kinderen. Maar dan zeiden we na een tijdje toch wel dat we weer even in elkaar moesten investeren, in de relatie. Voor ons is het toch altijd belangrijk gebleven en de frequentie doet er eigenlijk niet toe. Mijn ouders hebben tot laat in de 80 nog seks gehad, dat stopte pas toen mijn vader ziek werd. Ze waren altijd behoorlijk aanhalerig en knuffelig. Mijn vader woont nu in een verpleeghuis en heeft vergevorderde Alzheimer. Moeilijk daaraan is dat hij die intimiteit wel duidelijk miste in het begin, waardoor hij soms een verzorgster ongewenst aanraakte als hij bijvoorbeeld werd gewassen. Zo was mijn vader nooit, hij was altijd heel respectvol naar vrouwen en wij schrokken daar erg van, maar ik heb contact met de Alzheimer Stichting en begrepen dat het vaak voorkomt dat mensen gewoon die intimiteit missen en zich er niet van bewust zijn dat hun gedrag grensoverschrijdend is. Heel zielig eigenlijk. Het is opgelost door mijn vader zichzelf onder begeleiding te laten wassen. Nu is dat wel voorbij. Maar goed, dat is een ander onderwerp. 
Laatst aangepast door Willemijn op 17 Mei 2026 20:14:04; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 17 Mei 2026 19:51:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|