50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

AZC rellen
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2026 11:06:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
. Maar acties, demonstraties en protesten mogen best overlast veroorzaken, uiteraard in de eerste plaats voor degenen die het slecht met ons voorhebben, de democratie willen afbreken, discrimineren en onze gezondheid aantasten. Hoever precies zal niet voor iedereen hetzelfde zijn maar daar hebben we dan o.a. discussieforums voor zoals dit hier.

Daar ga ik eens een topic over openen, hoever mogen demonstraties/acties gaan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 23 Mei 2026 11:06:37    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2026 10:05:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Het tegen geluid, hartverwarmende actie vind ik dit.
Elkaar persoonlijk ontmoeten dat is de beste remedie tegen haat tegen asielzoekers.
https://www.rtl.nl/nieuws/video/video/5de73b60-b754-44ff-bbac-62c787cca611/diner-met-bewoners-azc-amsterdam
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2026 21:39:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Het tegen geluid, hartverwarmende actie vind ik dit.
Elkaar persoonlijk ontmoeten dat is de beste remedie tegen haat tegen asielzoekers.
https://www.rtl.nl/nieuws/video/video/5de73b60-b754-44ff-bbac-62c787cca611/diner-met-bewoners-azc-amsterdam

Helemaal met je eens. Ik ben heel blij met dat toenemende tegengeluid tegen vreemdelingenangst. Ik gebruik die term bewust omdat de harde kern van de critici, de vreemdelingenhaters, toch niet ontvankelijk zullen zijn voor dergelijke acties. Die overtuig je misschien als ze een passende taakstraf krijgen waarbij ze niet onder fatsoenlijk gedrag tegenover vluchtelingen uit kunnen komen. Het lukt niet niet met redelijke, op feiten gebaseerde argumenten. Dat is bij vreemdelingenangst al uitermate moeilijk, want angst is een slechte raadgever.

Ondanks het toenamende fascisme, verharding van het geweld tegen azc's en functionarissen die beleid maken en uitvoeren om asielzoekers te huisvesten, ga ik er nog steeds vanuit dat de meeste mensen of welwillend tegenover vluchtelingen staan dan wel vinden dat je asielzoekers tenminste humaan moet benaderen en moet huisvesten, omdat ze hier nu eenmaal zijn.

Daar kan ik mee leven. Uiteraard heb ik affiniteit met vreemdelingen, met vluchtelingen, want anders had ik dat werk, gezondheidszorg voor asielzoekers, niet ruim twee decennia kunnen doen. Desondanks ben ik ook wel kritisch maar ik probeer mijn mening altijd te baseren op onderzoek, op harde cijfers, op feiten. Naast echte vluchtelingen heb ik best veel gelukszoekers, economische vluchtelingen meegemaakt, mensen die niet voor hun leven of voor hun vrijheid hoefden te vrezen maar hoopten op een financieel beter leven dan in hun land van herkomst. Vaak gaat het om jonge mannen die geacht worden om vanuit dat rijke Nederland een heel gezin en liefst een half dorp te onderhouden met een fantastische baan of als topvoetballer. Een andere groep zijn de volstrekt kanslozen, randjongeren al in het lvh, uit Noord-Affrikaanse landen, die verlsaafd en wel Europa afstruinen en er vooral op gericht zijn om aan de benodigde dagelijkse dope te komen, al dan niet dmv criminaliteit. Ik vind dat je ook die groepen, samengevat de 'veiligelanders', fatsoenlijk moet behandelen. Het probleem is alleen dat een aantal van hen problemen veroorzaken waar we niet goed raad mee weten. Zwartrijden, kleine criminaliteit, zoals winkeldiefstal, inbraak maar ook grotere zoals beroving en drugshandel, lastig vallen van vrouwen, intimidatie komen allemaal voor, niet alleen, maar vooral bij die groep. Boetes malen ze niet om want die kunnen ze niet betalen, hun zaak komt meer dan eens eeuwen later pas voor als ze naar een ander land vertrokken zijn of ze leven ergens illegaal en ongrijpbaar. De wet- en regelgeving moet je absoluut niet te snel aanpassen maar schiet voor deze groep tekort. Maar ook het falende systeem speelt een rol, waarbij de achterstand van de IND en het ontbreken van afspraken met de overheden van de landen van herkomst een struikelblok zijn.

Niet alle bezwaren tegen asielzoekers zijn ongegrond zijn maar die worden door een aantal politieke partijen schromelijk overdreven, waarbij het vergrootglas boven incidenten wordt gehouden. Het woningtekort wordt niet veroorzaakt door statushouders, ze leven lang niet allemaal alleen maar van een uitkering en ook de criminaliteit, op die relatief kleine groep criminele veiligelanders na, wijkt nauwelijks af van het gemiddelde. De totale kosten zijn ook veel minder dan de meeste mensen denken en worden ook nog eens veroorzaakt door wanbeleid of het gebrek aan beleid op het gebied van huisvesting. Nederland vangt ook lang niet zoveel asielzoekers op in vergelijk met andere Europese landen dan wordt gesuggereerd. Dat kun je de asielzoekers niet verwijten maar wel vooral de politieke partijen die nu zo'n grote mond hebben over tsunami's, noodtoestand, "we kunnen het niet meer aan" en dergelijke uit de lucht gegrepen voorstellingen van zaken.

Er is wat mij betreft alles voor te zeggen om asielzoekers menswaardig te behandelen en statushouders een warm welkom te heten als medelanders. In de eerste plaats vanuit humane overwegingen maar ook omdat een dergelijke houding de integratie van vreemdelingen bevordert, waardoor ze sneller aan een baan zullen komen, studiemogelijkheden krijgen en door die volwaardige plaats in onze maatschappij daar een bijdrage aan leveren waardoor we uiteindelijk nog geld besparen ook. Verreweg de meeste vluchtelingen zou ik best als buren willen hebben maar dat geldt ook voor veel uitgeprocedeerden. In de Groene Amsterdammer stond een paar weken geleden een reportage over zo'n gezinnetje dat ik heel goed ken, jaren en jaren meegemaakt heb in dat ene AZC in Amersfoort. Want dat komt dus ook voor, misschien niet heel veel maar het gaat toch om een aanzienlijk aantal mensen die gevlucht zijn maar niet kunnen aantonen wat voor nationaliteit ze precies hebben waardoor niet beoordeeld kan worden in hoeverre ze iets te vrezen hebben. Ze kunnen niet teruggestuurd worden maar krijgen ook geen vluchtelingenstatus en dus geen verblijfsvergunning. Gevolg: ouders die onder abnormale omstandigheden zo normaal mogelijk proberen te leven en kinderen die nog nooit een fatsoenlijke woning met een eigen slaapkamertje, al dan niet gedeeld met broertje of zusje gehad hebben. Soms leven hele gezinnen in één grote kamer. Kinderen die in een bezemkast huiswerk zitten te maken om niet gestoord te worden. Dat is voor enkele maanden misschien nog wel draaglijk, zeker als er licht aan het einde van de tunnel is maar voor vele jaren? Rustig langer dan tien of soms zelfs vijftien jaar? Ik weet zo goed wat die mensen moeten doorstaan waarbij het iedere dag weer een gevecht is, een tweestrijd tussen overleven en een zo normaal mogelijk leven proberen te leiden. Een AZC is verre van luxe. Het is minimale aantal vierkante meters per persoon is zowat op de cm nauwkeurig uitgemeten. Stapelbedden zijn de norm. Voorzieningen zijn altijd gemeenschappelijk, op ijn best delen met een of meerdere andere gezinnen maar vaak lange gangen met grote gemeenschappelijke keukens en sanitair. Studenten zouden er misschien tevreden mee zijn maar ik vraag me af of dat voor alle studenten geldt. Voor enkele jaren hoogstens. Maar voor een groot deel van je leven? Terwijl je toekomst, zelfs die van volgende maand, volgende week en soms zelf die van morgen verre van zeker is?
Geef die mensen alsjeblieft een verblijfsvergunning op humanitaire gronden!
Groene Amsterdammer schreef:
Het Nederlandse beleid voor uitgeprocedeerde asielzoekers werd de laatste twintig jaar geprofessionaliseerd. En nóg strenger, met de onlangs aangenomen EU-terugkeerwet. Maar wat als dit geen enkel effect heeft op de vertrekcijfers?

15 april 2026

Terwijl Askal Kidane (41) in de keuken koffiezet, wijst haar man Reeda Sehla Betgo (43) om zich heen naar de overvolle woonkamer in het azc in Amersfoort; twee kleine zwarte banken, een ronde salontafel met gehaakt wit kleedje, een tv-scherm, stapels legostenen, een rij pluchen knuffeldieren, een eettafel tegen de muur geschoven.

Ze wonen hier al meer dan tien jaar. Het is hun thuis geworden. Hun drie kinderen zijn er geboren en opgegroeid. Ingelijste foto’s getuigen van een bijna gewoon kinderleven; hun dochter Maheder (10) op het voetbalveld, een verjaardagspartijtje van hun zoon Nati (9), samen op school naast Sinterklaas, Abel (6) als baby op schoot bij zijn moeder. ‘Hij is net jarig geweest en slaapt nu elke nacht met zijn nieuwe step in bed’, zegt Reeda.

Aan geïnteresseerden mag ik het artikel cadeau geven: Met spierballentaal kom je nergens

Daarom durf ik te beweren dat een beleid dat oog heeft voor het collectief en het 'we staan er samen voor' stimuleert geld bespaart ipv de nadruk op het individu te leggen dan moet concurreren met anderen, geld bespaart. Sta me toe om het even politiek maken door te stellen: links is in allerlei opzichten voordeliger dan rechts. Extreem rechts is extreem duur. Dat geldt in brede zin maar zeker ook voor het vreemdelingenbeleid.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: