doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Oekraïne in oorlog vanwege inval Rusland

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pien



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 14
Woonplaats: Frankrijk

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2024 19:45:07    Onderwerp: Oekraïne in oorlog vanwege inval Rusland Reageren met citaat

Op dit moment heb ik nog geen inspiratie voor een follow up want vind het lastig om te starten in een kaal topic en heb bezoek. Dus wordt vervolgd en iedereen is welkom om te posten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 20 Aug 2024 19:45:07    Onderwerp:

Terug naar boven
Douwe



Geregistreerd op: 21 Aug 2024
Berichten: 35

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2024 22:36:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je het verleden in kaart brengt; dan zie je veel heersende partijen. Blader de geschiedenisboeken er maar op na.
Maar is dat een reden om daarop terug te vallen in deze eeuw?
Ooit waren de spanjaarden en romeijnen hier heer en meester, maar wel leven nu tig eeuwen daarna.
Wat de Putin nu doet is in feite de klok terug draaien naar een periode die hem goeddunkt.
Is het macht/wellust om Oekraïne binnen te vallen?
Is het omdat bepaalde gebieden russisch spreken? Onze oostelijke provincies spreken ook plat-duits
Laat ik hopen dat Putin de deksel op zijn neus krijgt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2024 09:28:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Oekraine is op alle fronten bezig tegen aanvallen te doen.
De Russen zijn/waren hier niet op voorbereid.
Bewonderingswaardig hoe Zelensky en consorten overeind blijven tegen zo'n groot land als Rusland.
Ze krijgen natuurlijk steun van het Westen, maar ze missen de allerbelangrijkste steun desondanks nog steeds: luchtmach.

Ze hebben nu met toestemming van de VS de regio Koersk op de korrel en zijn ook in de regio charkov bezig.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/367492828/live-vs-bevestigen-oekraine-mag-amerikaanse-wapens-gebruiken-in-russische-grensregio-koersk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pien



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 14
Woonplaats: Frankrijk

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2024 11:40:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt Douwe en ook eens met Dagmar.

Een jaar geleden is de leider van de Wagner groep met vliegtuig neergestort en overleden. Hier een leuk artikel over de groep waarbij ook Oekraïne langs komt. Interessant is dit.

Wagner-baas Prigozhin overleed jaar geleden nadat hij Kremlin liet zweten https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6325369/wagner-baas-prigozhin-overleed-jaar-geleden-nadat-hij-kremlin-liet-zweten.html
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2024 21:23:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoewel Prigozhin in de praktijk een gevaarlijk en bloeddorstig mannetje was vond ik hem op de een of andere manier ook wel vermakelijk door zijn ongeremde gescheld, getier en woede naar Poetin en de Russische legertop waar hij steeds maar niet de vrije hand en het materieel kreeg om zijn gang ongelimiteerd te gaan. Zijn opmars naar Moskou vond ik een duidelijk teken van de zwakte van het Russische leger. Het had zomaar op een burgeroorlog uit kunnen draaien, de belangrijkste reden waarom hij (hoogstwaarschijnlijk) door Poetin uit de weg is geruimd.

De opmars van Oekraïne op Russisch grondgebied is opmerkelijk. Als de opzet was om Russische troepen uit Donbas en omstreken weg te lokken is maar ten dele geslaagd. Eén van de stategieën waar Rusland in uitblinkt is die van de verschroeide aarde. Dat weten Zelinsky en zijn legertop natuurlijk ook wel maar het gezichtsverlies van Poetin zal er niet minder om zijn. Voorlopig hou ik het er maar op dat Charkov en Koersk als wisselgeld zouden kunnen dienen voor onderhandelingen om Oekraiens grondgebied terug te krijgen. Hoe meer gebied daar veroverd wordt des te groter de kans op succes, tenminste als Poetin nog een heel klein beetje gezond verstand over heeft.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2024 21:30:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Douwe schreef:
Wat de Putin nu doet is in feite de klok terug draaien naar een periode die hem goeddunkt.
Is het macht/wellust om Oekraïne binnen te vallen?
Is het omdat bepaalde gebieden russisch spreken? Onze oostelijke provincies spreken ook plat-duits
Laat ik hopen dat Putin de deksel op zijn neus krijgt
Dat hoop ik ook maar zover is het helaas nog lang niet. Ik denk dat angst voor de NAVO de belangrijkste motivatie voor Poetin was om Oekraïne binnen te vallen. Vrijwel de hele wereld dacht dat het bij de annexatie van de Krim zou blijven maar als hij zijn zin in Oekraïne krijgt dan geloof ik nooit dat hij het daarbij zal laten. Dat betekent onherroepelijk dat jij aanspraken gaat maken op bij de NAVO aangesloten landen, te beginnen de Baltische staten. Dat rechtvaardig wat mij betreft volledig de inzet van de NAVO om zijn plannen te dwarsbomen en Oekraïne de steun te geven die nodig is en dat is meer dan er nu wordt gegeven. Het kost vele miljarden maar toegeven zal uiteindelijk meer kosten en niet alleen in de vorm van geld.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2024 23:57:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Het nieuws is niet zozeer dat de verovering van een deel(tje) van Rusland bedoeld was om wisselgeld te hebben bij vredesonderhandelingen maar dat Zelensky dat nu toegegeven heeft. Dan nog hoeft het niet het enige doel te zijn geweest maar het leek me al een poos logisch dat Oekraïne streeft naar een zo sterk mogelijke onderhandelingspositie om de door Rusland veroverde gebieden terug te krijgen.

Ondertussen gaat Rusland onverdroten door om het veroverde grondgebied in Donbas te vergroten. Waar het allemaal op zal uitdraaien vind ik heel moeilijk te voorspellen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2024 11:34:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is niet meer zo veel in het nieuws, de ellende in Oekraine, door met name het nieuws over het Midden Oosten conflict nu, maar ik heb de indruk dat het niet goed gaat voor Oekraine en dat Rusland langzaam maar zeker weer oprukt.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-oekraine-gewonden-bij-russische-aanval-op-stad-bij-front-in-oost-oekraine~b49f0de4/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.