| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1104 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 1 Aug 2026 19:35:20 Onderwerp: Hoe werkt extreemrechts populisme? |
|
|
Beatrice de Graaf heeft de gave om in begrijpelijke taal ingewikkelde materie op haar vakgebied uit te leggen. Waarom hebben populistische leiders chaos nodig en waarom willen ze die niet oplossen, al beloven ze dat tot vervelens toe telkens weer?
Hoe kan het dat weldenkende mensen bereid zijn om achter corrupte leiders aan te lopen? Beatrice de Graaf deelt een scherpe eyeopener uit haar theatercollege: voor sommige leiders is chaos geen probleem dat opgelost moet worden, maar een middel om macht vast te houden.
Het begint volgens Beatrice met een crisis, waarna er er iets beslissends gebeurt: ‘De leider klopt de chaos op tot kosmische proporties: “We worden overspoeld, omgevolkt, het is niet te stoppen.” En belooft daarna: “Alleen ik kan jullie helpen.”’
Maar daarin rust een paradox, want als zo’n leider de chaos echt oplost, maakt hij zichzelf overbodig: ‘Populisten zullen altijd opnieuw chaos creëren. Je kiest iemand die belooft de chaos te bezweren, maar in feite heeft hij die chaos nodig en zal hij alleen maar nieuwe chaos creëren.’
Luister en kijk op Facebook: Beatrice de Graaf over de paradox van populisme en de noodzaak van chaos |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 1 Aug 2026 19:35:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 6 Aug 2026 15:53:31 Onderwerp: |
|
|
| scherp en ik ben het ermee eens. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 8 Aug 2026 17:55:43 Onderwerp: |
|
|
| Beatrice de Graaf is 1 van de beste, zo niet de allerbeste om dit soort zaken goed te kunnen verduidelijken en uit te leggen, zo jammer dat ze dat niet vaker doet op tv waar het de massa kan bereiken want die heeft jaar objectieve waarneming heel hard nodig. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 9 Aug 2026 12:28:15 Onderwerp: |
|
|
| Een mijn inziens juiste, maar niet zo'n verrassende analyse. Dit is eigenlijk volgens mij allang bekend. Ik zou het dan ook niet over de weldenkende mens hebben die achter dergelijke leiders aanhobbelt, maar over het stompzinnige deel van de mensheid dat heeft verleerd zelf na te denken en alleen aanslaat op leugens en een grote bek. Weldenkende mensen weten nl allang hoe het zit. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1104 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 10 Aug 2026 16:04:05 Onderwerp: |
|
|
| Het is absoluut geen nieuws! Helemaal met je eens dat het tijd wordt om ons bezig te houden met wat te doen met de schreeuwende massa, die volkomen feitenvrij de schuld bij minderheidsgroepen legt en kritiekloos politieke klootzakken achterna loopt. Wat ik veel te weinig zie is de linkse grote bek. Het hoeft echt niet feitenvrij te zijn maar hoe kun je nou op een enigszins redelijke manier discussiëren met debielen die vrouwen alleen maar zien als hoeren, waar 'een piemel in moet', en 'wij zijn Nederland' brullen op een toon waar menig roofdier jaloers op zou zijn? Ik denk dat we behoefte hebben aan leiders die 'flikker toch op met je stompzinnige gezwets' middenin het gezicht van dergelijke gasten durven te zeggen en de vloer aanvegen met hun leiders, of ze er nu bij willen zijn of niet. Van Wilders is al jaren bekend dat hij wegloopt als vragen hem niet bevallen of wegkruipt achter het kogelvrije beveiligingsglas waar hij zijn slachtofferrol uitbuit. Confronteer ze veel harder met waar ze mee bezig zijn en dat is alleen maar chaos, wanorde, de afbraak van onze samenleving. Afbraak van sociale voorzieningen, afbraak van vrede, afbraak van gezondheidszorg, va zorg voor elkaar, afbraak van onderwijs, afbraak van beschaving. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 10 Aug 2026 18:01:11 Onderwerp: |
|
|
En dan de beschamende rol van de media die er alles aan doen om gezellige types als Kerrolain en die palingpoulist aan het woord te laten. Nooit eens confronteren met harde feiten, nooit de wetenschap aan het woord. Pure angst om de "gezelligheid" te doorbreken door een politicus gewoon in zijn hemd te zetten en de leugens aan te tonen. Als ik De Correspondent lees, of Follow the Money, dan denk ik: vraag deze journalisten een keer in je praatprogramma.
Nee hoor Yesilguz mag volkomen feitenvrij in de ondebuik van xenofoob Nederland porren als het gaat over Ceuta. O, lag het toch iets anders dan ik midden in de nacht op X beweerde? ...Eh...excuses, daar doe ik niet aan. Jetten, praat het kabinet niet met één mond? Wanneer flikker je Yesilguz je Kabinet uit? Ik ben zooo boos hoe ik zie hoe ons land naar de klote wordt geholpen omdat linkse partijen weigeren hun scheur open te trekken en de media de kont van rechts likt. Als het maar gezellig is. Laf zootje.
** nabrander**: Dan zie ik (nb bij WNL) Stefan de Vries Yesilgöz snoeihard aanpakken. Zó hoort het: confronteer politici met hun leugens en gedraai. Véél meer van dit graag! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|