| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1104 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 14 Aug 2026 12:57:44 Onderwerp: |
|
|
Iedereen met een computer, tablet of smartphone is weleens tegen problemen met de opslagruimte tegengekomen. Meestal krijg je een melding maar als je apparaat traag begint te worden of op wat voor manier dan ook hapert is dat meestal een teken dat de opslagruimte vol is.
Met name foto's en videao's vreten ruimte dus is een goed beheer van die bestanden het eerste verdiend. Dat beheer kun je het beste doen met het standaard meegeleverde toepassing van je apparaat. In de meeste gevallen dus Microsoft Explorer of Samsung bestandsbeheer en vergelijkbare opties voor de Iphone e.d.
De opslag van gegevensbestanden met teksten, foto's en video's deden we vroeger met cassettebandjes, 5,25 en 3,5 inch diskettes en later cd's en dvd's. Een (extra) externe harde schijf werd ook een mogelijkheid toen die dingen redelijk betaalbaar werden.
In het bedrijfsleven is het al jaren gebruikelijk om gegevens op te slaan in datacenters. De belastingdienst, grootwinkelbedrijven, scholen, allerlei overheidsinstanties en ook Microsoft en Google maken er gebruik van en sterker, beheren een groot deel van die datacenters, die enome blokkendozen zonder ramen in diverse polders in ons land.
Kort gezegd gaat het om cloudopslag en ik denk Henny, dat jouw probleem daarmee te maken heeft. Met die opslag is geld te verdienen en dat werkt kennelijk ook fraude in de hand. Of dat het geval is weet ik niet maar hou er rekening mee.
Op zich is opslag in de cloud comfortabel omdat het je wat geld kost maar er verder geen omkijken naar hebt. Vaak is het tot een beperkt aantal megabytes gratis maar dat is al gauw te weinig voor alles wat je wilt bewaren. Meestal hebben die clouds namen als Google Drive of Microsoft Drive.
Meldingen over een bereikte limiet en aanmaningen om te betalen komen vrijwel zeker uit die richting. Mogelijk heb je ooit wat gegevens in zo'n cloud-constructie pgeslagen zonder dat je dat in de gaten had. Dat gaat door totdat je het maximum bereikt hebt en dan begint het verdienmodel van de opslagfirma met aanmaningen. Fraudeurs doen dat ook. Vaak zetten die er druk achter met dreigementen van data kwijt of geen toegan meer. De bedoeling is dan om je een bewustzijnsvernauwing te bezorgen waardoor je geneigd ben om maar gauw te betalen. Dat moet je gewoon niet doen.
Mijn advies is om met je bestandsbeheerprogramma even goed te kijken wat je allemaal hebt opgeslagen en vooral wáár je dat precies gedaan hebt. Grote kans dat je dan ziet wat er aan de hand is.
Of je gebruik maakt van een cloud-opslag is helemaal aan jezelf. Kies dan in ieder geval een betrouwbaar bedrijf, beter voor je portemonnee en het behoud van je databestanden. Alternatief is een externe harde schijf. Dat kost je de kop niet want voor een paar tientjes heb je vaak al een terabyte aan ruimte, terwijl je het ding in een broekzak kwijt kunt en zowel aan je pc, je tablet en je smartphone kunt aansluiten.
Dat aansluiten is een verhaal apart maar het kan ook een probleem zijn bij de overdracht van je gegevens. Als het je lukt om te koppelen via BlueTooth dan gaat het meestal wel goed maar een kabelverbinding werkt lang niet altijd zonder meer. Het probleem daarbij is dat de bejubelde USB-C lang niet zo universeel is als we dachten. Vaak gaat het wel goed maar het is ook niet zeldzaam als je een specifiek USB-C kabeltje nodig hebt, zoals ik ondervond bij de koppeling van mijn telefoon en mijn autootje. Dan krijg je een lulverhaal te horen over originele kabeltjes enzo maar het komt er altijd op neer dat je hoe dan ook een euro of tien armer bent met de oplossing van het probleem.
Ik ben geen it-expert dus aanvullingen, correcties en alle vormen van ervaringsdeskundigheid zijn uiteraard welkom!
Laatst aangepast door Kees op 14 Aug 2026 13:20:22; in totaal 2 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 14 Aug 2026 12:57:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 14 Aug 2026 13:03:49 Onderwerp: |
|
|
Goedemiddag,
Sibilla wens je leuke dagen en geniet ervan.
Dagmar een mooie brievenbus en het houtenhokje.
Greet een prachtige foto van de zon boven de Eems.
Henny leuke foto van Sjors die zit te wachten.
Anky echt leuk die foto van die vogels.
kom even voorbij om jullie een fijn weekend te wensen.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 14 Aug 2026 13:42:07 Onderwerp: |
|
|
Ik kreeg ook steeds via One drive dat mijn opslagcapacitiet bijna vol was en ik bij moet kopen.
Ik ben eens even door mijn foto's gegaan, je bewaard eigenlijk veel te veel foto's, dus heb gewoon geselecteerd welke echt bewaard moeten blijven en de rest verwijderd. Het duurt dan nog 1 maand voor one drive ze echt definitief verwijderd. We gaan het zien hoeveel dat scheelt dat in mijn opslagcapaciteit.
Het is echt afgrijselijk warm, zal blij zijn als het morgen afgelopen is en hopelijk komt de voorspelde regen volgende week.
Verder niet veel te melden.
Kwam van de week tijdens fietstocht langs een varkenshouderij, nog een echte met oog voor de varkens, liepen heerlijk buiten en er was een waterpoeltje en hokjes waar ze in konden liggen en verder liepen ze los rond, dat zie je nog maar heel weinig.
Fijne dag allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 14 Aug 2026 16:34:02 Onderwerp: |
|
|
Goedenavond allemaal
@ Joke
Wat een mooie foto van de gele vlinderstruik .
@ Dagmar
Leuk om de varkens buiten te zien , hele mooie foto .
Ik wens jullie een fijn en koeler weekend .
Foto : Het is afgaand water
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 14 Aug 2026 18:46:33 Onderwerp: |
|
|
Het was vandaag in de tuin 38° en in huis 28°.
Loeiheet dus.
Weinig gedaan, bijna een boek uitgelezen.
Ik zit nog steeds in de tuin, in de schaduw uiteraard.
Ga straks de puzzel van Henny nog maken.
Ik heb woensdag af en toe naar de zonsverduistering gekeken.
Ik had nog een brilletje liggen van een hoogtezon.
Daaroverheen mijn zonnebril, was goed te doen. Iedere keer maar heel kort voor de zekerheid.
Leuk die foto's van die varkens die door de modder rollen.
Wij fietsen soms langs een varkensfokker, grote loodsen en een vreselijke stank.
Die komen nooit buiten!
Ik eet ook geen varkensvlees!
Liever wat van scharrelkip.
Er is in Avifauna ook een groep pinquins.
Fijne avond allemaal! 🤗 _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 14 Aug 2026 18:51:08 Onderwerp: |
|
|
Op de een of andere manier kwam de foto van de pinquin niet door.... _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 14 Aug 2026 19:13:53 Onderwerp: |
|
|
Nu ineens weer wel....?????🤔 _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 15 Aug 2026 10:21:38 Onderwerp: |
|
|
Goedendag allemaal .
Ik wens jullie een fijne dag .
De zonsopkomst van vanmorgen
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 15 Aug 2026 10:31:18 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal. Mooie foto's en het is weer zaterdag, weekend!
Sjors is opgehaald en hij was heel blij dat hij zijn baasjes weer zag en andersom.
Mijn neef wist meteen waar het probleem zat waarom we geen foto's konden overzetten. Het zat in de telefoon Beveiliging. Daar stond een knopje op uit en dat moet aan zijn. Bij een update kan dat automatische op uit springen. Hij heeft alles zo ingesteld dat het nu geen problemen moeten opleveren
Even kijken of ik een foto kan plaatsen.
Zo simpel kan het zijn.
Sjors wacht op Peter.
Dat werkt goed. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 15 Aug 2026 12:20:13 Onderwerp: |
|
|
Er was hier regen aangekondigd maar zoals vaak dreef het hier zo goed als over, een paar druppels en dat was het wel,
Het voelt wel aangenamer buiten, binnen is het al wel aan het af koelen maar duurt altijd even voor de hitte uit huis is, het is nu nog 26 graden hier in huis.
Vandaag werken en verder nog niet veel te melden.
Fijne zaterdag allemaal.
Mooi stukje natuur en vond de boom in het water wel opvallend.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 15 Aug 2026 12:35:43 Onderwerp: |
|
|
Dat is een mooie foto Dagmar. Hier is het zwaar bewolkt en n benauwd weer. Ik denk wel dat er vandaag een buitje gaat vallen  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1104 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 15 Aug 2026 13:51:57 Onderwerp: |
|
|
Goeiemiddag, is het alweer!
Henny, mooi dat je opslagprobleem opgelost is. Eigenlijk doe je daar het beste aan als je er niet uitkomt; gewoon die spreekwoordelijke handige buurjongen inschakelen.
Mooie foto's weer. Die tweelingpinguïn vond ik wel lachen, Anky. Ik laat ze mooi zo staan, anders klopt de verhaallijn niet meer zo.
Het heeft hier flink geregend, onweer en opeenvolgend een aantal forse buien. De boel is er aardig van opgefrist maar voor de grondwaterstand zal het weinig zoden aan de dijk zetten.
Vanmorgen al op tijd in de weer voor mijn medicijnen. Normaal laat ik ze in een kluisje deponeren, waardoor ik ze gedurende enkele dagen 7*24 kan ophalen maar ik had geen smsje met de code gekregen. Gelukkig is de hoofdvestiging op zaterdagochtend open, maar daarvoor moest ik dus wel naar Zeist. Meteen maar gecombineerd met wat boodschappen, o.a. een zak roggemeel bij de molen in Soest.
Eten weet ik nog niet precies maar ik ga in ieder geval een flinke pan groentesoep koken. Vaak doe ik aanvankelijk heldere soep waar we dan wat brood bij eten maar de volgende dag wil ik er nog weleens een blik witte bonen bijgooien. Hoewl mijn soep ltijd wel goed gevuld is met groenten krijg je dan een echte maaltijdsoep. Ik gebruik tegenwoordig nooit meer die zakken gesneden groente. Die zijn wel makkelijk maar de verhoudingen bevallen me niet, vaak veel te grof gesneden en ik vind het spul ook wat bedenkelijk ruiken als ik zo'n zak opentrek. Zoveel werk is het snijden van een een paar preitjes, een winterwortel en een paar stengels bleekselderij nou ook weer niet. Lekker vers en ik vind het gewoon ook lekkerder als de reepjes groente zijneen paar millimeters dik zijn ipv die hompen uit zo'n zak.
Misschien ook wel weer die hamburgertjes, want die vielen bij ons alletwee heel erg in de smaak en anders heb ik genoeg spullen in huis om meerdere maaltijden te kunnen maken. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 16 Aug 2026 09:01:23 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal .
Ik wens jullie een fijne zondag .
De pompoenen tijd komt er weer aan .
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 16 Aug 2026 09:37:19 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal
Wat heeft het hier flink geregend, maar niet heus. De straat is amper nat geworden en er stond een plasje op de tuintafel. Dat was het. We hebben nog heel veel regen nodig.
Ja, kees, maar met zomaar van de straat plukken weet je niet wat je in huis haalt Gelukkig is het computer/smartfoon opgelost.
Dagmar schreef: je bewaard eigenlijk veel te veel foto's, dus heb gewoon geselecteerd welke echt bewaard moeten blijven en de rest verwijderd. Het duurt dan nog 1 maand voor one drive ze echt definitief verwijderd. We gaan het zien hoeveel dat scheelt dat in mijn opslagcapaciteit.
Zet de foto's op een losse, harde schijf. Dat doet Peter ook en je kunt weer een hele tijd vooruit. Zo duur zijn die kastjes niet. Is maar een tip van mij
Hier zijn we vanmorgen even goed aan de gang geweest met poetsen. Sjros begon te ruien en die haren waaien alle kanten op. Ook al borstel je volop. Peter beneden aan de gang en ik boven, dus alles kan er weer even tegen.
De puzzel al gemaakt. Ik weet het. Niet de beste, maar ik vond het zo leuk hoe Sjors zat te wachten
De plait ligt nu uitgewasen en weer recht op de bank.
Andere foto van Sjors, wat een kop!
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
|
| Terug naar boven |
|
 |