|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 18 Aug 2026 11:30:37 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | | Als je streeft naar zoveel mogelijk gelijke behandeling van mannen en vrouwen dan moet je niet allerlei constructies verzinnen die juist verschil maken tussen mannen en vrouwen.. |
Ik streef naar gelijkwaardigheid.
Met het veranderen vh woord schaamlippen in vulvalippen wordt geen constructie verzonnen die het verschil benadrukt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslachtsdeel.
Er wordt geprobeerd om een negatieve lading om te zetten in een neutrale positievere lading van een vrouwelijk geslachtsonderdeel.
Grappig wel weer in deze discussie over vulvalippen is dat Pien even binnen komt vallen en er positief over is als vrouw en jij als man het allemaal een storm in een glas water vind .
Echter, ook het woord schaamlippen omzetten in vulvalippen is onderdeel van emancipatie. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 18 Aug 2026 11:30:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 18 Aug 2026 12:24:07 Onderwerp: |
|
|
| Vulvalippen is natuurlijk een uitstekend alternatief, maar we hebben al, de term die mij in mijn verpleegkunde-opleiding geleerd werd, 'de labia' (labia minora, de binnenste, en labia majora, de buitenste). Vind ik een erg mooi woord, mooie klank en semantisch volkomen neutraal. Waarom die reeds lang bestaande term niet wat gepropageerd wordt als alternatief voor 'schaamlippen' is mij niet duidelijk, maar niet van belang natuurlijk zo lang dat middeleeuwse 'schaamlippen' maar voorgoed wordt afgedankt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1104 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 18 Aug 2026 12:38:07 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Kees schreef: | | Als je streeft naar zoveel mogelijk gelijke behandeling van mannen en vrouwen dan moet je niet allerlei constructies verzinnen die juist verschil maken tussen mannen en vrouwen.. |
Ik streef naar gelijkwaardigheid.
Met het veranderen vh woord schaamlippen in vulvalippen wordt geen constructie verzonnen die het verschil benadrukt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslachtsdeel. |
Ik beweer niet dat dat de aanleiding is, hoewel ik met het benadrukken van zo'n verschil in dit geval geen enkele moeite zou hebben. De schaamlippen behoren juist tot de weinige lichaamsdelen die essentieel verschillen tussen mannen en vrouwen. Daar doet deze naamswijziging, -toevoeging, niets aan af. Samen met bezwaren die een aantal mensen hebben vind ik, zoals ik aangaf, 'vulvalippen' verdedigbaar, hoewel het voor mij niet hoeft.
Trek je die filosofie door naar andere woorden met 'schaam-' die wel voor zowel mannen als vrouwen gelden, zoals schaamhaar, schaamstreek, schaamheuvel door die specifiek voor vrouwen aan te passen, zoals 'vulvaheuvel' terwijl mannen precies zo'n lichaamsdeel hebben dan vind ik je daarmee doordraaft, terwijl bovendien zo'n naamgeving anatomisch onjuist is.
| Citaat: | Er wordt geprobeerd om een negatieve lading om te zetten in een neutrale positievere lading van een vrouwelijk geslachtsonderdeel.
Grappig wel weer in deze discussie over vulvalippen is dat Pien even binnen komt vallen en er positief over is als vrouw en jij als man het allemaal een storm in een glas water vind . | Dat begrijp ik allebei. Als je min of meer activistisch bent ingesteld dan is het volkomen logisch dat je je standpunten gepronoceerd brengt, zoals Dolle Mina's altijd gedaan hebben en uiteraard ben je het dan gauw eens met gelijkgestemden.
Mij heb je als man echt wel mee als het gaat om vrouwenrechten,waarbij ik wel een eigen mening heb. Zeker het recht op vrije wilsbeschikking over het eigen lichaam (en geest, zeg ik er meteen maar bij) zoals mooi verwoord met 'Baas in eigen buik!', het recht op gelijke beloning voor hetzelfde werk, het recht om 'nee'te zeggen, het recht op vrijheid om te gaan en te staan zonder zich onveilig te voelen, laat staan (vul maar in...) etc. Maar ook daarbij zijn er verschillen omdat vrouwen nu eenmaal de kinderen baren en mannen niet. Hoe kom je dan tot een zo gelijkwaardig mogelijke behandeling, waarbij rechten en plichten van mannen en vrouwen, moeders en vaders, zo eerlijk mogelijk geregeld worden.
In de meest brede zin zijn mensen het gelukkigst als hun maatschappelijke positie weinig afwijkt van die van anderen, Dat geldt voor welvaart, inkomen en vermogen maar ook voor de postitie van beide sekesen t.o.v. elkaar. Dat je valt over 'een storm in een glas water', okay, sorry. Maar laten we belangrijker zaken niet uit het oog verliezen, zoals een FvD die de vrouw in het verdomhoekje dreigt terug te dringen van huishouden en seksobject. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 19 Aug 2026 11:28:55 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: |
Trek je die filosofie door naar andere woorden met 'schaam-' die wel voor zowel mannen als vrouwen gelden, zoals schaamhaar, schaamstreek, schaamheuvel door die specifiek voor vrouwen aan te passen, zoals 'vulvaheuvel' terwijl mannen precies zo'n lichaamsdeel hebben dan vind ik je daarmee doordraaft, terwijl bovendien zo'n naamgeving anatomisch onjuist is.
|
Je zou schaam in die woorden kunnen vervangen i.p.v schaam het woord kruis gebruiken voor beide seksen.
Dus kruishaar, kruisbeen, kruisstreek, zo moeilijk is het allemaal niet als er goede wil is en je het woord schaam wilt vermijden omdat er niets is voor beide seksen om je voor te schamen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 19 Aug 2026 14:15:10 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | Je zou schaam in die woorden kunnen vervangen i.p.v schaam het woord kruis gebruiken voor beide seksen.
Dus kruishaar, kruisbeen, kruisstreek, zo moeilijk is het allemaal niet als er goede wil is en je het woord schaam wilt vermijden omdat er niets is voor beide seksen om je voor te schamen. |
In hoeverre is 'schaam-' in samenstellingen bij het benoemen van lichaamsdelen, want daar gaat het om, negatief? Dat blijft een gevoelskwestie. Ik heb er geen problemen mee maar ik begrijp ook wel dat een aantal vrouwen specifiek met het woord 'schaamlippen' moeite heeft. Al blijf ik er nieuwsgierig naar hoeveel vrouwen, en wie weet, ook mannen, daar moeite mee hebben. Als 'vulva' gemeengoed zou zijn en vele gebruikers van de uitdrukking ongeveer weten waar ze het precies over hebben dan zou ik dat een argument voor vinden. Maar is dat zo?
'Kruis-' en vul erachter maar iets in i.p.v 'schaam-', vind ik zeker een vondst, creatief. Maar dan ga je wel een zijdelingse associatie verheffen tot een soort kernbegrip en dat vind ik taalkundig niet goed te verdedigen. Bovendien leven we in Nederland taalkundig niet op een eiland. Veel, zo niet de meeste anatomische uitdrukkingen zijn oorspronkelijk aan het Latijn ontleend.
De discrepantie in deze discussie is het vervangen van een oernederlandse uitdrukking als 'schaamlippen' door een deels Latijnse, terwijl we zouden moeten streven naar eenvoudig en begrijpelijk taalgebruik in de spreekkamer van de dokter. Waar kies je dan precies voor? Nou denk ik onderhand wel te weten waar jij voor kiest maar ik kan het nu eenmaal niet nalaten om mijn kanttekeningen bij zoiets taalkundigs te maken.  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 19 Aug 2026 17:35:18 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Kees schreef: |
|
Je zou schaam in die woorden kunnen vervangen i.p.v schaam het woord kruis gebruiken voor beide seksen.
Ik ben voor het woord kruis als voorvoegsel. Ik wip wel vaker binnen Dagmar, maar heb meestal niet zoveel te vertellen en dan lees ik eventjes bij. Of ik weet te weinig van het onderwerp. Het woord schaam is natuurlijk een heel oud woord dat totaal niet meer past in deze moderne tijd waar vrouwen ook gewoon genieten van vrijen, seks en hun lichaam en daar horen die woorden niet bij.
Vulva is meer een latijnse naam en vind ik zelf meer voor de spreekkamer. Het houdt ook teveel in om nog praktisch te zijn
| Citaat: | | Onderdelen van de vulvaDe vulva bestaat uit verschillende zichtbare en gevoelige structuren:Buitenste schaamlippen (of buitenste vulvalippen): de behaarde huidplooien aan de buitenkant die de andere delen beschermen.Binnenste schaamlippen (of binnenste vulvalippen): de dunnere huidplooien die aan de binnenzijde liggen.Clitoris: een zeer gevoelig orgaan dat belangrijk is voor seksueel plezier.Opening van de urinebuis: het buisje waar urine uit het lichaam komt.Ingang van de vagina: de opening die leidt naar het inwendige kanaal. |
| Citaat: | | Het verschil met de vagina - Vulva: Alles wat je aan de buitenkant kunt zien (schaamlippen, clitoris en de opening).Vagina: De inwendige schede; de buis of het kanaal dat loopt van de opening naar de baarmoeder. |
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 19 Aug 2026 18:19:36 Onderwerp: |
|
|
| Pien schreef: | | Citaat: | | Clitoris: een zeer gevoelig orgaan dat belangrijk is voor seksueel plezier.Opening van de urinebuis: het buisje waar urine uit het lichaam komt.Ingang van de vagina: de opening die leidt naar het inwendige kanaal. |
| Citaat: | | Het verschil met de vagina - Vulva: Alles wat je aan de buitenkant kunt zien (schaamlippen, clitoris en de opening).Vagina: De inwendige schede; de buis of het kanaal dat loopt van de opening naar de baarmoeder. |
| Feitelijk wordt pas heel recent duidelijker gedaan over de anatomie van de vrouwelijke genitalia. Dat de clitoris op biologie-afbeeldingen voor de middelbare school slechte enkele jaren geleden niet eens ingetekend was spreekt boekdelen. Dat heeft er mede voor gezorgd dat niet alleen mannen maar ook veel vrouwen heden ten dage nauwelijks benul hebben van hoe een vrouwenlijf er in de intieme zone uitziet, laat staan hoe dat hele stelsel functioneert. Je kunt je afvragen of die informatie-achterstand in behoudende kringen niet nog vele malen groter is.
Goed dat je die omschrijvingen aanhaalt, Pien, maar ze zijn niet volledig, waarschijnlijk ook niet je bedoeling. Het kan geen kwaad om er iets dieper op in te gaan. Omdat ik in het kader van mijn werk als praktijkverpleegkundige voor asielzoekers nogal eens geconfronteerd ben met vrouwelijke genitale verminking, oftewel meisjesbesnijdenis, heb ik daar vrijwel zeker meer van opgestoken dan de gemiddelde Nederlander, laat staan de gemiddelde man. De clitoris is een veel groter orgaan dan dat ene kleine knopje dat velen nu waarschijnlijk wel kennen. Het orgaan bevat tweemaal zoveel zenuwenuiteinden als de mannelijke penis. Ik heb tijdens een workshop, niet eens zo lang geleden, een siliconen model van de clitoris in handen gehad. Ik wist het al wel, maar als je er geen benul van hebt dan sta je zeker versteld van de forse handvol die je eraan hebt. Terzijde vind ik genitale verminking afschuwelijk. Hoe kunnen mensen hun medemensen, jonge meisjes nog, zoiets toch aandoen?
Niet dat ik ervoor pleit om tijdens het bedrijven van seks een seksuele encyclopedie of Wikipedia te raadplegen. Maar als je ervoor pleit dat mannen en vrouwen, en dat geldt natuurlijk ook voor lhbtl-relaties, plezier beleven aan seks, beter weten wat er met hun lichaam en dat van hun partner gebeurt dan kan wat meer kennis erover zeker geen kwaad. Daar komt nog bij dat het herkennen en erkennen van kwalen, symptomen of sifnalen van wat voor aard dan ook betreffende de organen in de schaamstreek (sorry...) in allerlei opzichten de gezondheid ten goede komen. Om het even banaal uit te drukken worden kinderen toch wel geboren maar wat daaraan voorafgaat lijkt me zelfs ook in het belang van die kinderen.
Dergelijke overwegingen passen wel bij het topic, ook al is het nu dan even naar de directe aanleiding van een woordkeuze. Heel terecht van Lisa Loeb om de achterstand van vrouwen en de rol van broodnodige informatie op dat gebied, o.a. door duidelijk te maken dat vrouwenrechten tot voor heel kort niet zo vanzelfsprekend waren en dat in een aantal opzichten nog steeds niet zijn.
Laatst aangepast door Kees op 19 Aug 2026 19:09:27; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 19 Aug 2026 19:07:13 Onderwerp: |
|
|
Het begint al dat mannen gewoon kunnen zien hoe hun penis, of piemel eruit ziet. Ik realiseerde me dat toen ik als doktersassistente aan het assisteren was bij het inbrengen van een spiraaltje. Toen dacht ik, als wij niet echt een spiegel pakken en erboven gaan hangen, of bij andere vrouw(en) mee kunnen kijken, weten we gewoon glad niet hoe het daar onder eruit ziet. Dat vond ik zo een rare ervaring.
Vrouwen besnijdenis is gruwelijk. ik ben blij dat ik dat nooit gezien heb wat er later over blijft van de vulva. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 19 Aug 2026 19:40:38 Onderwerp: |
|
|
| Pien schreef: | Het begint al dat mannen gewoon kunnen zien hoe hun penis, of piemel eruit ziet. Ik realiseerde me dat toen ik als doktersassistente aan het assisteren was bij het inbrengen van een spiraaltje. Toen dacht ik, als wij niet echt een spiegel pakken en erboven gaan hangen, of bij andere vrouw(en) mee kunnen kijken, weten we gewoon glad niet hoe het daar onder eruit ziet. Dat vond ik zo een rare ervaring.
Vrouwen besnijdenis is gruwelijk. ik ben blij dat ik dat nooit gezien heb wat er later over blijft van de vulva. |
Helemaal mee eens. Ik heb, niet in de laatste plaats door eigen observatie, de indruk dat een spiegel nog voor lang niet alle artsen, met name huisartsen en gynaecologen, gemeengoed is.
Ik heb niet vaak in levenden lijve de gevolgen van meisjesbesnijdenis gezien, een enkele keer, meer een aantal foto's. Sommigen dingen laat je als het even kan aan vrouwelijke collega's over maar vaak maakten vrouwen er ook weer niet zo'n probleem van als het even anders uitkwam. Wat dat betreft gaan sommige vooroordelen lang niet altijd op. Het meest dramatische eraan is dat er veel minder te zien is dan je zou moeten zien. Bij de meest ingrijpende vorm zijn de schaamlippen, de clitoris en de ingang van de vagina en de urethra weg en is de boel bij zo'n jong meisje dichtgenaaid waardoor er een klein gaatje is overgebleven waardoor er zelfs geen normale afvoer van menstuatiebloed mogelijk is. Hoe zo'n vrouw zwanger kan raken is een raadsel maar ze moet dan voor de bevalling weer 'opengemaakt' worden. Mijn associatie is dan, ondanks mijn afschuw dat degenen die het uitgevonden hebben - oorspronkelijk had het niets uitstaande met de islam - een grotere kennis van de fysiologie hadden dan we nu vaak veronderstellen. Vrouwen mochten in die optiek geen genot beleven aan seks en daarom werden alle organen die daaraan bij konden dragen verwijderd. Als arts, verloskundige moet je er bij problemen dan maar het beste van zien te maken maar voor die mishandelde vrouwen is het natuurlijk het ergste. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 20 Aug 2026 16:24:03 Onderwerp: |
|
|
Genitiale verminking is walgelijk en heel pijnlijk dat het nog steeds geberud op de wereld.
De gevolgen voor meisjes kunnen enorm zijn zowel psychisch als lichamelijk.
| Citaat: | Deze ingrepen, die zelden onder steriele omstandigheden en doorgaans zonder verdoving plaatsvinden, worden uitgevoerd met scheermesjes, messen, glas, geslepen stenen en scharen.
Hoewel meisjesbesnijdenis geen gezondheidsvoordelen oplevert, wordt het in sommige gevallen uitgevoerd door gezondheidswerkers (WHO 2022)
|
https://ap.lc/GNWVr
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK606106/
Ik denk dus helemaal niet niet dat uitvinders van besnijdenis een goede kennis hadden van fysiologie/anatomie , hun doel was niet om het medisch zo goed mogelijk te doen, hun doel was meisjes te weerhouden van sekueel genot.
In Nederland loopt een 5 jarig onderzoek naar herstel van genitiale verminking.
https://www.zonmw.nl/nl/artikel/hersteloperaties-bij-besneden-vrouwen-wat-helpt-bij-wie |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 20 Aug 2026 16:28:15 Onderwerp: |
|
|
| Pien schreef: |
Ik ben voor het woord kruis als voorvoegsel. Ik wip wel vaker binnen Dagmar, maar heb meestal niet zoveel te vertellen en dan lees ik eventjes bij. Of ik weet te weinig van het onderwerp. Het woord schaam is natuurlijk een heel oud woord dat totaal niet meer past in deze moderne tijd waar vrouwen ook gewoon genieten van vrijen, seks en hun lichaam en daar horen die woorden niet bij.
Vulva is meer een latijnse naam en vind ik zelf meer voor de spreekkamer. Het houdt ook teveel in om nog praktisch te zijn
|
Ik vind vulvalippen een prachtig woord en hoop dat het totaal ingeburgerd raakt.
Voor de rest vind ik kruis ook een goed alternaitief voor beide seksen, dat idee komt ook van actiegroep Dolle Mina's, dat heb ik niet zelf verzonnen.
Vroeger had ik toen jong was er onderstaande boek, die was toen heel populair in vrouwenkringen en was vrij radicaal voor die tijd.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 20 Aug 2026 18:54:13 Onderwerp: |
|
|
Wat naamgeving en anatomie betreft zijn we er wel uit, dwz. meningen en verschillen daarvan zijn wel duidelijk. We zullen zien hoe de naamgeving van onze intieme lichaamsdelen zich verder ontwikkelt.
Meisjesbesnijdenis/genitale verminking dient geen enkel medisch doel of gezondheidsvoordeel. Integendeel levert het voor veel vrouwen heel veel ellende op. Uiteraard wordt hen nogal wat ontnomen, het recht op zelfbeschikking, het recht om plezier te beleven aan seks, maar de gezondheidsellende is haast niet te overzien. Infecties, problemen met de menstruatie, pijn en zelfs de onmogelijheid om op een normale manier seks te hebben, problemen met de zwangerschap en de bevalling en vlak het aantal meisjes ook niet uit dat komt te overlijden als direct gevolg door bloedingen en infecties na die mishandeling
Bij intakes was het vragen naar besnijdenis bij vrouwen een van de vragen. Het verbaasde me aanvankelijk dat veel vrouwen het een rare vraag vonden, niet zozeer omdat het om intieme lichaamsdelen ging, maar vooral omdat ze het de gewoonste zaak van de wereld vonden dat vrouwen evenals mannen besneden werden. Het is nu eenmaal de cultuur, zeiden ze.
Als je je verdiept in het verschijnsel dan val je van de ene in de andere verbazing. Het klopt wel dat de ingreep door professionle zorgwerkers, artsen, verpleegkundigen, vroedvrouwen, wordt gedaan. De percentages verschillen enorm per land of streek en soms zijn er zelfs wettelijke regels voor. Maar het is heel ingewikkeld om daar eensluidend over te oordelen. Het gebruik van medische instrumenten ipv scheermesjes of glascherven kan ernstige verwondingen voorkomen maar er ook voor zorgen dat er meer weefsel wordt verwijderd dan door leken. De bedoeling dat achterkamertjes en keukentafels vermeden worden door professionals in te zetten kan dus als minder negatief uitwerken maar is dat zeker niet per definitie. Als zorgverlener zit je in een heel vreemde spagaat omdat je dingen doet die totaal niet bijdragen aan iemands gezondheid. Dat geldt ook voor mannenbesnijdenis, ongeacht dat die over het algemeen minder ingrijpend is. Ik heb zelf altijd een godsgruwelijke hekel gehad aan zinloos medisch handelen en dat geldt zeker voor dit soort mishandelingspraktijken. Maar geef eens een definitie van wat precies zinloos medisch handelen is als je er nog groter leed mee zou kunnen voorkomen?
Zowel vrouwen als mannen, ouders en grootouders, spelen een rol bij het in stand houden of tegengaan van VGV. Meestal gaat het om sterk patriarchale samenlevingen, waarbij mannen de dienst uitmaken maar vrouwen ook een niet te onderschatten rol spelen bij het in stand houden. Educatie en ontwikkeling helpen wel maar met gezondheidsvoorlichting of domweg verbieden, al dan niet wettelijk, kom je er niet. Het werkt het beste als je zo'n hele gemeenschap, een dorp, een clan, een extendes family weet te mobiiseren omdat eenlingen die tegen de draad zijn uitgestoten worden.
Wereldwijd zit er neit zo gek veel beweging in. Percentueel neemt VGCV wel wat af maar in totaal door de groei van de wereldbevolking neemt het juist wat toe. In Nederland zitten we met het probleem dat minderjarige meisjes het slachtoffer kunnen worden tijdens een 'vakantie' naar het land dat hun ouders ooit ontvlucht waren. Ik heb nogal eens meegemaakt dat de wens om hun dochter niet besneden te laten worden als argument gebruikt werd om een asielstatus te krijgen. De dokter moet dan een meisje beoordelen, controleren. Wat er vervolgens verder gebeurt zie je meestal niet maar ik vermoed dat een aantal van die meisjes na het verkrijgen van asiel toch die kant op gestuurd werden om, in hun ouders ogen, een volwaardige en huwbare vrouw te worden. Wrang... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 21 Aug 2026 16:43:41 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | .
Zowel vrouwen als mannen, ouders en grootouders, spelen een rol bij het in stand houden of tegengaan van VGV. Meestal gaat het om sterk patriarchale samenlevingen, waarbij mannen de dienst uitmaken maar vrouwen ook een niet te onderschatten rol spelen bij het in stand houden. |
Waarom denk je dat vrouwen er mee in stemmen om hun dochters te laten
besnijden?
Omdat ze er zelf zoveel fijne herinneringen aan hebben?
Ze doen dat omdat anders hun dochters anders of buiten gesloten worden van de gemeenschap of onhuwbaar zijn omdat ze niet besneden zijn.
Ik kan me werkelijk met de beste wil van de wereld niet voorstellen waarom moeders hun dochters dit anders laten aandoen als ze zelf ook zo'n gruwelijke ervaring hebben gehad.
Wat denk je dat er gebeurd bij die samenlevingen als vrouwen (moeders) weigeren hun dochters te laten besnijden/
Vrouwen (moeders) hebben weinig of geen vrije keus t.a.v. besnijdenis van hun dochters. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 21 Aug 2026 18:18:53 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | n Nederland loopt een 5 jarig onderzoek naar herstel van genitiale verminking. |
Wat een goed artikel. Bedankt voor het plaatsen Dagmar.
Ooit werd het uitgezonden. Een jong Europees meisje was de klos. Ik heb er nog nachtmerries van. Ze was razend en schelde iedereen voor rot en dat ze niet wilde en het een grote schande was.
Helaas.......Ik moest er zo van huilen. Nee, ik vind het een heel barbaars iets en dat grietje had gelijk. Het is een hele grote schande. Want het gaat meestal ook onverdoofd. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 22 Aug 2026 11:04:14 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | Waarom denk je dat vrouwen er mee in stemmen om hun dochters te laten besnijden?
Omdat ze er zelf zoveel fijne herinneringen aan hebben?
Ze doen dat omdat anders hun dochters anders of buiten gesloten worden van de gemeenschap of onhuwbaar zijn omdat ze niet besneden zijn.
Ik kan me werkelijk met de beste wil van de wereld niet voorstellen waarom moeders hun dochters dit anders laten aandoen als ze zelf ook zo'n gruwelijke ervaring hebben gehad. |
Dat is toch ook precies wat ik verwerkte in mijn overwegingen? De sociale druk binnen gemeenschappen is enorm. Als eenling beteken je daar minder dan niets. Verstoting en erger, moord, eerwraak, zijn het gevolg voor degenen die afwijken, zich niet naar de geldende normen gedragen. Het is niet terecht om eenzijdig de schuld van de praktijk en het in stand houden ervan eenzijdig aan óf mannen óf vrouwen, aan vaders of moeders, aan oma's of mannen die een vrouw willen trouwen te geven.
Een integrale aanpak heeft het meeste effect bij de bestrijding van VGV. Gezondheidsvoorlichting, wettelijke maatregelen, bewerken van zorgverleners, vroedvrouwen, degenen die de ingreep uitvoeren, stamhoofden, dorpsoudsten, religieuze leiders zoals imams, medicijnmannen en -vrouwen en dat soort invloedrijke personen, waar mensen in afgelegen gemeenschappen zich vaak toe wenden bij gezondheidsproblemen en levensvragen. Daarbij gaat het natuurlij ook om grotere dorpen, steden en hele landen waar VGV wijdverbreid is.
Daarbij moeten we ons realiseren dat die mensen, niet alleen in afgelegen gemeenschappen, maar dus ook politici en bestuurders die voor ons gebruikelijke normen hanteren, vaak wars zijn van bemoeienis van ons vreemdelingen, niet in de laatste plaats omdat die eeuwenlang hun land hebben afgepakt, hen uitgebuit en beroofd hebben en veel meer dingen opdrongen waar ze helemaal niet op zaten te wachten, zoals het telen van gewassen die ons goed uitkwamen maar hen honger bezorgden. In het ergste geval hun dochters en vrouwen misbruikten. En die komen nu ook nog even vertellen dat we hun vrouwen mondiger moeten maken? Zodat ze zich ongestraft blootstellen aan onzedelijkheden?
Hier wordt voor leken goed uitgelegd wat VGV precies is. Er zijn verschillende vormen van VGV, die in ernst van verminking van elkaar verschillen. Er wordt ook stilgestaan wat het voor een vrouw betekent die met een vraag om herstel komt. Wat is haar verhaal, heo functioneert ze, niet ellaan lichamelijk maar ook mentaal en wat zou een herstel opleveren, kunnen betekenen? Wat ik heel goed vind is dat een aantal vrouwen na de ingreep, of breder, het behandeltraject, gedurende langere tijd gemonitord is om na te gaan wat het effect is van de behandeling. Ik zie het eigenlijk zelfs als onderdeel van dat traject, heel goed. Niet opereren is soms een betere optie, wat na goed overleg samen met de betrokken vrouw zo besloten is.
grote groep |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 22 Aug 2026 11:04:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|