|
W E L K O M
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Greet

|
Geplaatst: 6 Sep 2026 14:30:45 Onderwerp: |
|
|
Goedemiddag allemaal .
@ Henny en Sibilla
Het is dus allemaal water wat je zien met 2 schepen en wat boeien ,
Als de zon op het water schijnt lijkt het water wit .
Als je dit beeld niet vaak ziet kan ik me wel voorstellen dat je zou denken dat het schip op een zandbank ligt .
@ Henny
De duif heeft een mooi plekje om in te "wonen " leuke foto .
Ook al had je geen plannen voor vandaag ik vermoed dat je de dag op een aangename wijze bent door gekomen .
@ Kees
Van boekbinden weet ik wel iets vanaf , het was een hobby van mijn oudste zus en ik heb er verschillende keren bij gezeten dat zij daar mee bezig was , het zal voor mij geen hobby zijn .
Maar het eindresultaat van het weer fatsoeneren van De scheepsjongens van Bontekoe ziet er super goed en mooi uit .
Mijn kennis van schepen die heb ik in de loop der jaren wel opgedaan , wonend aan de Eems , opgegroeid op 1 km van waar de Eems overgaat in de Waddenzee
ja dan zie je veel schepen gaan naar de haven van Delfzijl of Emden .Sinds ik een pc heb heb ik daar onder mijn favorieten ook een site bij staan waarop ik de schepen kan volgen en info kan vinden over het schip .
@ Sibilla
Wat lief van je om een fotoboek te maken voor je zus .
Geniet van het borreluurtje ,
Prachtige afbeelding van de 12 Apostelen die te zien zijn langs de Great Ocean Road die ligt in de staat Victoria (Australië ) , ik weet dit omdat een tantezegger van mij in Australië woont en mij hiervan een foto heeft gestuurd toen hij daar geweest is.
@ Dagmar
Gisteren genoten van de race ?
@ Joke
Nog op de fiets weggeweest ?
@ Anky
Weer op de dansvloer gestaan dit weekend ?
Ik wens een ieder een fijne avond .
Sierappeltjes :
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 6 Sep 2026 14:30:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 6 Sep 2026 18:11:16 Onderwerp: |
|
|
Mooi die foto van de boot Greet en je uitleg er bij, je bent van alle markten thuis.
Sibilla, veel plezier met borrelen en lief dat je een fotoboek hebt gemaakt voor je zus, zal ze vast blij mee zijn.
Hele mooie foto van de zonsondergang met die rotspartijen.
Kees wat leuk zo'n oud boek van de Scheepjongens van Bontekoe.
Ik werk met mensen met syndroom van Kordakov.
Valt niet mee op de huizenmarkt voor sociale huurwoningen, maar gaat in de Achterhoek beter dan al die 15 jaar die in ik geschreven sta in de provincie Utrecht.
Henny je hebt me aardig bezig gehouden met de puzzel van 206 stukjes, die was erg pittig daar ben behoorlijk druk mee geweest.
Formule 1 race in Monza Italie was spectakel van de bovenste plank, veel kijkplezier gehad.
Fijne zondag nog allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 6 Sep 2026 18:25:11 Onderwerp: |
|
|
Goedenavond allemaal,
Greet een bijzondere foto van dat schip met die achtergrond en voorgrond
en ook prachtig de rode sierappeltjes.
Henny en vast je eigen wel vermaakt op deze mooie dag de puzzel komt zo aan de beurt.
Sibilla jullie lekker wezen borrelen en ook een fotoboek gemaakt voor je zus
en zie ook een prachtige foto van de zonsondergang.
Dagmar jij je wel vermaakt met de auto race en ja in de achterhoek heb je denk wel meer kans als in Utrecht jij zit denk niet op huiswaarts om te kijken voor iets anders.
Kees wat een oud boek zeg met gele bladzijden maar je hebt het toch heel mooi opgeknapt.
Heb jaren in een drukkerij gewerkt en ook veel boeken door de handen gehad om in elkaar te zetten maar dan gewoon met nietjes of een zwarte band erom heen en veel andere dingen.
vanmiddag naar ede wezen fietsen was heerlijk weer en wat gedronken op terrasje.
kwam nog een vlinder tegen.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees moderator

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 1174 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 6 Sep 2026 19:34:20 Onderwerp: |
|
|
Sibilla, mooi initiatief, zo'n fotoboek. Apart om je zwagers verjaardag na zijn overlijden te vieren. Wel mooi, vind ik, als rouwverwerking. Ook wel boeiend dat er in katholieke kring meer aandacht aan overledenen wordt geschonken dan in protestantse, met Allerheiligen en Allerzielen, althans, dat is mijn nogal beperkte indruk. Al ben ik agnost geloof ik zeker in herdenkingen, rituelen en symboliek. De meest simpele manier om herdenken visueel te maken is een kaarsje aansteken met je dierbare in gedachten. Er is zelfs een verband met 'Halloween', kwam ik toevallig ergens tegen.
Dagmar, Korsakov is een vervelend syndroom met dramatische hersenbeschadigingen. Niet altijd een makkelijke doelgroep, lijkt me. Ik heb ooit gesolliciteerd bij een zorginstelling met o.a. Korsakov patiënten, kort nadat ik mijn B-diploma had gehaald, ik meen in Hoenderloo. Dat werd 'm niet, niet vanwege de doelgroep. Ik had toen een gesprek met een compleet team van zes of zeven personen maar dat klikte voor geen meter. Het leek wel een soort tribunaal. Nou ja, misschien maar goed ook, want met een leuk team staat of valt je werkplezier. GGZ-werk wordt nogal eens onderschat, beetje slap lullen met patiënten, veel koffie drinken en sigaretjes roken. Nou, breek me de bek niet open...
Ik hoop dat je er vlot in slaagt om een leuk huis in de Achterhoek te vinden. Utrecht is zeker geen makkelijke regio wat dat betreft, als onderdeel van de Randstad, relatief duur maar zelfs in Oost-Groningen, vroeger bekend om goedkope huisjes met een lap grond, is het nu een stuk moeilijker dan pakweg een jaar of tien geleden.
Greet, ieder zijn meug en dat geldt natuurlijk ook voor hobby's. Ik heb sowieso altijd wel iets met papier en oude boeken gehad. Ik kreeg nog weleens wat oud spul van een oom die heel vaak snuffelde op boekenmarkten, je kunt het zo gek niet bedenken waarover. Sommige van die boeken vielen min of meer uit elkaar en op de duur ben ik gaan kijken of en hoe ik ze zou kunnen repareren. Dan moet je je verdiepen in papiersoorten, lijmsoorten, je moet redelijk handig zijn met naald en draad en speciaal gereedschap, zoals vouwbenen, een boekbindersmes en een flinke snijplaat heb je ook al gauw nodig.
Een naaibankje, als je dat iets zegt, heb ik zelf gemaakt maar voor het snijden van complete boekblokken maakte ik toch graag gebruik van de boekbinderij van Zon en Schild waar ik werkte, waar ze een professionele stapelsnijder hadden.
Joke, dat boek van die foto's is uit 1948, een periode van armoe en tekorten, waardoor boeken nogal eens gedrukt werden op krantenpapier, totaal ongeschikt om lang mee te gaan. Mijn moeders Margriet Kookboek, waarin geen jaartal vermeld is, is waarschijnlijk wat jonger maar met een nauwelijks betere papierkwaliteit. Dat papier was wel in de juiste looprichting gedrukt en gebonden, wat het herstel een stuk makkelijker maakte. Ze heeft het daarna nog jarenlang met plezier gebruikt. Ik heb het geërfd en vind het nog steeds zeer bruikbaar en vanwege de grappige illustraties ontzettend leuk om door te bladeren, waarbij wat jeugdsentiment ook wel een rol speelt.
Op de duur haal je met zo'n hobby wel een flink volume aan materialen en gereedschappen in huis, karton en bord in verschillende diktes, rollen linnen in verschillende kleuren, schutbladpapier, marmerpapier, emmertjes met verschillende lijmsoorten en nog wel meer. Maar het is leuk werk om te doen, vind ik nu nog steeds. Het geeft heel veel voldoening om een oud boek weer bruikbaar te maken, niet zozeer om het als nieuw te maken maar in ere hersteld en met een mooie plek in de boekenkast van de eigenaar. Die technieken kun je trouwens ook prima gebruiken om stukgespeelde spelletjes, waarvan vooral de dozen op de duur letterlijk uit elkaar vallen, te herstellen.
O ja, nog even, brutaal als ik ben, vooral voor degenen die vinden dat ze mijn zorggebruikersforumpje helemaal niet nodig hebben. Dat hoop ik natuurlijk ook en van harte. Maar soms ontkom je nu eenmaal niet aan een opname in het ziekenhuis en dan kan iets van voorbereiding geen kwaad, bedacht ik me: Ziekenhuisopname en noodkaartje.
Laatst aangepast door Kees op 6 Sep 2026 20:31:37; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 6 Sep 2026 20:30:59 Onderwerp: |
|
|
Gisteravond de muziek gedraaid en vanmiddag weer zelf gedanst met livemuziek.
Dus de beentjes zijn weer helemaal los.
Na het dansen zijn we met vrienden chinees wezen eten, was erg lekker! 😋
Nu nog even uitbuiken en morgen weer naar school.
Het wordt morgen nog mooi weer, dus dat gaan we wel waarnemen.
De rest van de week gaat er flink wat regen vallen is voorspeld.
Ach we gaan het wel zien.
Kees, heel knap dat boekbinden.
Ik denk niet dat ik daar het geduld voor zou hebben.
Henny, ik ga je puzzel nog maken, maar wel de kleine versie...
Nog een fijne avond allemaal! 🤗 _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 7 Sep 2026 09:28:18 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal.
Anky, ik ben even in jouw sprookjes gedoken en reacties gegeven. . Erg leuk.
Kees, aan jou is een echte boekbinder verloren gegaan. Zo goed en zorgvuldig ingebonden -wat ik op de foto's zag -
Daar kun je werk van maken. Eigengemaakte boekjes herinneringsmappen en zo inbinden. Top man!
Sibilla, ook al zo goed bezig geweest. Daar zullen ze erg blij mee zijn. Ik weet dat nog wel van een schoonzus die pas weduwe geworden was. Voor haar heb ik het hele Mis/afscheidsfeest bij de Gilde gefotografeerd. Daar waren ze erg dankbaar voor.
Joiw foto doet mij denken aan rotspartijen in zee. Ik denk in Schotland, maar dat kan ik ook helemaal mis hebben
Joke, ook lekker bezig geweest
Greet, vandaag beginnen ze zeker met de renovatie. Hopelijk zijn ze klaar voor december. Voor de feestdagen.
Wij hebben de boodschappen al binnen.
Boerenbondmuseum
De [img][/img] doen het spontaan weer!  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 7 Sep 2026 10:39:56 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Goeiemorgen allemaal, de koffie aan de overkant is weer geserveerd, ik heb er zelf ook nog van genoten. Er is weer iemand overleden, tja, dat gaat zo in dat huis. Deze meneer was net 90 jaar geworden, ik heb hem vorige week nog koffie gebracht en gefeliciteerd. Hij had veel kaarten en vertelde over het feest, hoe het was geweest en dat hij twee uitnodigen had om bij de Strooppot in de Hoef pannenkoeken te eten. Hij heeft daar dichtbij gewoond, vandaar. Dinsdag was het al einde verhaal, het heeft toch nog een paar dagen geduurd voor het echte einde kwam.
Anky, leuk en lekker gedanst. Goed voor de beenspieren en je hele lijf trouwens. Vandaag weer aan de bak, de kindjes kunnen lekker naar buiten, n u nog wel.
Joke, heb je nog gefietst gisteren? Vandaag is het ook nog goed fietsweer, lijkt me. Je vlinder staat er mooi op. O, ik lees net dat je nog gefietst hebt gisteren en ook op een terrasje wat gedronken. Ja, het was echt terassenweer, wij deden dat ook.
Greet, je uitleg van die boot is uitstekend. Het is waar wat je zegt: dat het allemaal water is en als de zon er op schijnt lijkt het wit. Mooi om dat zo te kieken.
Sterappeltjes, je ziet ze helemaal niet meer. Vroeger kochten wij die vaak. Lekker sappig vruchtvlees, beetje rozig gekleurd. Leuk dat je daar en boompje van hebt, ergens.
Henny, ik heb het boek nog niet gegeven. Dennis, de zoon, was niet aanwezig toen wij er waren. Het heeft ook gene haast, ik geef het boek liever een andere keer aan mijn zus. Ze zal er wel blij mee zijn, maar vandaag is de verjaardag van mijn zwager, dan is dat toch wat beladen. We gaan vanmiddag wel even theedrinken.
Je uitleg van mijn foto is ook uniek: de twaalf apostelen, ik kende dat niet, ik denk dat ik deze foto 'gestolen 'heb van mijn kleindochter. Die is in Australië
geweest voor haar stage.
Boerenbondmuseum, is dat met allerlei serviesgoed in boerenbond? Waar staat dat?
Kees, ik weet ook niks van boekbinden, het zou mijn hobby ook niet zijn. Maar het resultaat van noeste arbeid in deze is goed te zien.
Dagmar, Korsakov is een heel naar syndroom. Ik ken dat ook uit mijn praktijk.
Maar veel van deze mensen kunnen toch nog wel meedraaien in de maatschappij, al hebben ze wel begeleiding nodig.
Het valt idd niet mee om een geschikt huis te vinden, ook niet in de Achterhoek. Lang ingeschreven staan in de provincie Utrecht geeft je geen enkel recht, helaas.
Mensen, ik ga eindigen. Nog een kopje koffie inschenken, ook voor vaders. Die heeft getankt en is ook naar de diëtiste geweest. Hij viel een jaar geleden almaar af en we wisten niet hoe dat kon. Hij werd door de huisarts naar de diëtiste gestuurd. Die heeft hem extra bijvoeding gegeven. Hij valt niet meer af, maar komt ook niks aan. Hij weegt minder dan ik. Maar ik laat er dan ook niks voor staan.
herfst in het Amstelpark in Amsterdam |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees moderator

|
Geplaatst: 7 Sep 2026 10:44:45 Onderwerp: |
|
|
Goeiemorgen allemaal. MJ's autootje defect. We dachten aanvankelijk de accu maar na opladen alleen maar een klik bij startpogingen. Daarvoor maakte hij bij het starten een paar keer een ratelend geluid voordat hij er de brui aan gaf. Leuk dat meerdere buurtgenoten dan bijspringen maar de consensus was na e.e.a. testen en proberen hoogstwaarschijnlijk een defecte startmotor. Dat wordt dus garagewerk maar ze komen hem vanmiddag of morgen ophalen en dan zien we wel verder.
Als ik het nog eens over mocht doen dan zou ik ws. niet voor boekbinden gekozen hebben. Handbinden is alleen maar lucratief bij boeken met een grote intrinsieke of emotionele waarde, dwz. dat er al gauw uren werk in één boek gaan zitten en dat kost een paar centen, grotendeels aan urentarief. De kosten van het materiaal vallen meestal wel mee. Koken is een andere passie maar professioneel, om er je brood mee te verdienen, is toch wel andere koek dan hobbykoken. Nee, ik zou dan toch weer heel bewust voor de gezondheidszorg kiezen, met de kennis van nu des te meer zelfs. Misschien met wat andersoortige studierichtingen. Een carrière ontwikkelt zich gaandeweg in de praktijk. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 7 Sep 2026 11:20:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb werkelijk geen idee wat ik zou willen gaan doen qua werk als ik mijn leven over zou kunnen doen.
Ik heb niet bewust gekozen voor de zorg ben er min of meer in gerold en er in doorgegroeid en mede omdat ik doelgroep Korsakov heel boeiend vind heb ik er met veel plezier en tot nu aan toe met veel plezier in gewerkt.
Verder weinig nieuws te melden, vandaag weer een werkdagje, telt al lekker af, na deze nog 4 te gaan.
Fijne dag allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 7 Sep 2026 17:28:36 Onderwerp: |
|
|
Het was een heerlijke dag vandaag!
De kinderen hadden er weer zin in en de juf ook.
Lekker lang buiten gespeeld, kon vandaag nog.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik waarschijnlijk toch weer voor werken met kleine kinderen kiezen of in een boekhandel of bibliotheek..
Dat heb ik ook nog een poosje gedaan.
Geen spijt van wat ik allemaal heb gedaan.
Henny, leuk dat je mijn sprookjes hebt gelezen.
Fijne avond allemaal! 🤗 _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet

|
Geplaatst: 7 Sep 2026 17:41:12 Onderwerp: |
|
|
Goedenavond allemaal .
@ Joke
Leuk dat je de distelvlinder zag , héle mooie foto .
@ Henny
Ze zijn hier al sinds eind juni bezig met de renovatie , ze zijn toen begonnen met de voorkant , dat nog niet klaar is en beginnen nu ook aan de achterkant, de kant waar vorige week de steiger opgebouwd is .
Als alles volgens plan verloopt zijn ze half december klaar .
Hele mooie foto van het Boerenbond museum , die staat te schitteren in het zonlicht . Leuk de schaduwen van 2 personen , zijn jullie dat ?
@ Sibilla
Hele mooie foto van de herfst in het Amstelpark, mooi een reiger er bij op.
@ Kees
Vervelend dat MJ's auto defect is , zo krijg je plotseling te maken met onvoorziene uitgaven
@ Dagmar
Je bent snel klaar met het aftellen , nog 4 dagen en dan lekker de tijd voor jezelf , mooi vooruitzicht .
@ Anky
Je hebt de eerste werkdag van de week er weer opzitten , fijn dat jullie lang buiten konden zijn.
Ik wist vanaf mijn 12de dat ik de zorg in wilde en heb ook nooit aan een ander beroep gedacht .
Ik wens jullie allemaal een fijne avond .
De zon in het water zien schijnen 😊
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees moderator

|
Geplaatst: 7 Sep 2026 17:56:20 Onderwerp: |
|
|
Wat oudere boeken zijn trouwens wel interessant qua technische structuur. De katerns van goedkoper werk zit vaak met nietjes op een rug van gaas, die dan weer verlijmd werd. Vaak wren dat plaatjesboeken en atlassen en in een al iets vochtige omgeving roestten die nietjes op de duur. De bekleding was in meestal van linnen, bedrukt. Linnen wordt nog wel gebruikt maar is dan geen echt linnen meer maar van kunsstofvezels gemaakt, net als veel kleding. De band (kaft) werd gemaakt van strobord (karton) waarbij je de vezelige structuur van dat stro nog goed kan zien.
Garenloos inbinden kan ook, de Lumbeck-methode. Daarbij worden de vouwkanten van de katerns volledig weggesneden en de rug alleen maar verlijmd, verstevigd met gaas. Dat is goedkoper maar ik vind het een kwalitatief minderwaardige manier van binden, waarbij de vellen los kunnen laten en de boeken minder mooi openslaan en open blijven liggen. Als het binden van een boek niet vakkundig wordt gedaan, slechte lijm, slordig werk, dan valt een boek trouwens bij alle methodes vroegtijdig uit elkaar. Is ook goed te repareren. Het ergste zijn boeken die met Cellotape-achtig plakband bewerkt zijn om ze te 'repareren'. Die rotte lijm trekt in het papier en krijg je er nooit meer uit en laat na niet al te lange tijd toch weer los. Zeker bij waardevolle boeken nooit doen! Breng die naar iemand die weet hoe het moet.
Ik kan me uit mijn jeugd de strokartonfabriek nog wel herinneren. Het stro werd hoogopgetast op een wagen met één of twee van die grote Belgische trekpaarden naar de fabriek gebracht. Je kon er vaak ook een vakantiebaantje krijgen. Dat strobord werd op een gegeven moment vervangen door grijsbord, gemaakt van oud (kranten)papier; vandaar die grijze kleur. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 8 Sep 2026 09:55:49 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal.
Kees, is de auto al naar de garage? Hij kan maar gemaakt zijn.
Die uit-elkaar- val boekjes ken ik nog wel. Heel vervelend, maar wel heel goedkoop. Ik las vroeger van alles wat ik te pakken kreeg. Mamma, Kasteelromans en ook boekjes van mijn broers, als ze die rond lieten slingeren. Zoals Jo Duran, of zoiets. Die begreep ik toen nog niet zo goed.
Nu las ik in de krant dat de jeugd steeds minder leest. Jammer, want het is toch wel goed voor de ontwikkeling van de hersenen. Ik denk dat daar nu voor in de plaats al die gewelddadige games voor in de plaats gekomen zijn... Geen verbetering.
Sibille, de boerenbondmuseum is een museum in de vorm van een mini gehuchtje. Er is van alles te zien van vroeger. Ook het ontstaan van de boerenleenbank. Heel leerzaam
https://www.boerenbondsmuseum.nl/
Echt de moeite waard.
Greet, ook mooi die foto van het water in een voetafdruk. Dat zijn de kleine mooie dingen die je moet willen zien. Er oog voor hebben.
Dagmar, nog een paar daagjes.
Joke, nog plannen?
Anky de klas weer aan het schoolritme gewend?
Dames en heer, verder niets meer te zeggen
De school in het boerenbondmuseum
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 8 Sep 2026 12:07:49 Onderwerp: |
|
|
Goedemiddag,
Greet heel apart je foto waarin het zonlicht reflecteert..
Kees dus de auto van Mj is stuk en al naar de garage gebracht.
Henny die ene foto van het boerenbond museum is dat niet in Bronkhorst!
Dagmar het aftellen is begonnen voor jou.
Anky vandaag een stukje frisser maar maakt voor de kids niet uit.
Sibilla mooie foto vanuit het amstelpark.
Het is hier nog steeds droog en nog geen plannen voor vandaag.
Uit oude buurtje van ons zijn aan het slopen en voor enkele ramen deze poster van vroeger
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees moderator

|
Geplaatst: 8 Sep 2026 14:21:59 Onderwerp: |
|
|
Joke, wat een ontzettend knusse foto. Lijkt een jaren '50 tafereeltje, misschien wat ouder. Briljant om zo'n foto voor het raam te hangen ipv de boel dicht te spijkeren of af te plakken met (kranten)papier. Dat zal vandalisme tegengaan, ws. ook de bedoeling.
Autootje staat nog voor de deur waat we komen er zelf niet mee weg door die kapotte startmotor. Aanduwen of -trekken zou misschien wel lukken maar de garage had beloofd om hem op te komen halen, die zit hier vlakbij. Ze moeten toch de tijd zien te vinden voor de reparatie en als het die startmotor is dn moet die ook nog besteld worden.
Gelukkig hebben we het campertje. Als het per se moet dan kun je zonder auto maar ik zou me zonder eerlijk gezegd geen raad weten. Een paar dagen is geen ramp. Boodschappen kun je altijd bij de Picnic of AH bestellen. Dat heb ik in de periode van mijn gipspoot wel gedaan. Vooral de Picnic beviel me heel goed.
Henny, ik zat ook even te kijken of dat museum nou om een agrarische organisatie of het aardewerk ging - dan is het natuurlijk Boerenbont, met een 't'- te doen was. Natuurlijk meteen even op de website van het Boerenbondsuseumrondgesnuffeld. Qua opzet een soort mini-openluchtmuseum, ook een absolute aanrader. Het doet me meer denken aan [urlhttps://www.veenpark.nl/]het Veenpark[/url] in Bargercompascuum bij Emmen in Zuidoost-Drenthe. Dat zal qua oppervlakte wel een stuk groter zijn. Je kunt er een stuk meevaren op een boot, een rit maken met een paard en wagen en een treinrit door het veengebied. Er is nog veel meer te zien en te doen en je hebt er ook zo'n snoepwinkeltje. Voor dat museum kun je rustig een dag uittrekken. Ergens in Twenthe heb je ook zo'n Veenmuseum, een stukje kleiner maar lijkt me ook leuk.
Mij lijkt het dat minder lezen van de jeugd ook een enorme verschraling. Bepaalde ontwikkelingen kun je niet echt tegenhouden. Boeken en tijdschriften bestaan al eeuwen in de meest uiteenlopende kwaliteiten, literatuur en naslagwerken naast flutromannetjes, porno en strips met een nogal sadistische inhoud. Toen de tv gemeengoed werd ontstond er ook al een strijd tussen ouders en kinderen over huiswerk, gezichtsvermogen om nog maar te zwijgen over het 'oog van de duivel' in behoudende kringen. Onze kinderen en kleinkinderen zijn met het Internet opgegroeid, min of meer hetzelfde verhaal. Smartpphones zijn net meer weg te denken. Nu heb je dan inderdaad die games, van onschuldige tot zeer gewelddadige met soms zelfs verheerlijking van verwerpelijke ideologieën zoals het nationaal-socialisme. Daarbij zijn die games buitengewoon verslavend. Maar, er zijn ook tegengeluiden. Jongeren komen erachter dat ze afstompen door de godganse dag met hun phone in de weer te zijn en zetten het ding uit of ze schaffen zelfs een ouwe Nokia aan waarmee je alleen kunt bellen. Sterker, die dingen worden weer nieuw gemaakt, speciaal voor die doelgroep. En steeds meer landen leggen leeftijdsbeperkingen op voor het gebruik van smartphones. Of het werkt en hoe groot die groepen zijn weet ik niet. Zal vast wel in kaart gebracht zijn.
Mooie foto's weer, zowel de museumfoto's, Waddengebied, raamfoto, de vlinder en de sprookjesachtige foto van het Vondelpark. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 8 Sep 2026 14:21:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|