doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ZZP-ers: goed of niet

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2024 11:15:17    Onderwerp: ZZP-ers: goed of niet Reageren met citaat

Citaat:
Met de komst van het nieuwe jaar staat de zorgsector voor een significante verandering. Vanaf 1 januari 2025 zal de Belastingdienst het toezicht op de inzet van zzp'ers hervatten. Het handhavingsmoratorium op de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) wordt opgeheven, waardoor de fiscus weer bevoegd is om naheffingsaanslagen op te leggen bij schijnzelfstandigheid. Zorginstellingen krijgen nu al bezoek van de Belastingdienst om hen klaar te stomen voor deze nieuwe realiteit.

Deze verandering markeert het einde van een periode waarin zorgorganisaties relatief vrij waren in het inzetten van zzp'ers, en vooral zzp’ers ook zelf vrij waren te kiezen op welke wijze zij wilden werken. Met het risico van belastingaanslagen in het vooruitzicht, is het van belang dat zorginstellingen zich goed aan de regels houden. Tot en met december 2024 mag de Belastingdienst geen loonbelasting en sociale premies met terugwerkende kracht naheffen, tenzij er sprake is van kwaadwillendheid of het negeren van instructies van de belastinginspecteur.

https://www.ey.com/nl_nl/health/hoe-de-zorgsector-zich-voorbereidt-op-zzp-wetgeving-2025


Het probleem in de zorg (maar geldt ook voor andere sectoren) is enorm.
Ik maak het dagelijks mee.
Uitval vast personeel door hoge werkdruk, ontstaan vaak door te weinig personeel, waardoor er nog meer zzp-ers komen (alle invallers op mijn werk zijn bijna zzp-er, je hoeft het bijna niet meer te vragen of ze zzp-er zijn).

Er zijn goede en slechte zzp-ers, net zoals dat met vaste werknemers is, maar het verschil zit hem wel in de betrokkenheid en het verantwoordelijkhseidsgevoel tov de clienten.
En daar zit hem nu net het verschil in werkdruk naar mijn idee, vaste medewerkers in loondienst werken dagelijks met de clienten en hebben daar door een andere band met hun clienten dan zzp-ers en "voelen" meer verantwoordelijkheid. (meer druk dus)

Daar naast krijgen vaste medewerkers de klappen als er geen uitzendkrachten beschikbaar zijn en dat probleem is nu aan de orde in de zorg, diensten die niet meer opgevuld kunnen worden. Je kunt in de zorg nu eenmaal niet zeggen "jammer dan ik ga naar huis want mijn dienst zit er op" als vaste zorgmedewerker, als er geen invallers zijn bij acute roosterproblemen, moet je blijven, clienten kunnen niet zonder zorg en dit legt een enorme druk op vaste medewerkers.

Om een voorbeeld te geven uit de praktijk op mijn werk: vaste vacatures kunnen niet ingevuld worden, uitzendkrachten zijn niet te krijgen.
Wij hebben een aantal langdurig zieken in ons team en krijgen het rooster niet meer rond, deze maand niet, voglende maand niet en dan komt de decembermaand er nog aan.
Als er dus diensten die nu zijn ingevuld uitvallen, sta je er heel slecht voor, de bezetting is dan minimaal (ondermaats) en avonddiensten moeten hopen dat inval nachtdiensten niet afzeggen om wat voor reden dan ook, want dan moeten ze blijven, ook na een avonddienst, dus dan moet je dubbele diensten draaien, ook al mag dat niet volgens het gezond roosteren.

En ik weet dat onze instelling er niet alleen zo voor staat, ik ken meerdere instellingen waar het er net zo beroerd voor staat.

Ik heb echt geen geen geen enkel idee hoe dit probleem in de zorg qua personeel moet worden opgelost.

Ik ga eind vh jaar met pensioen maar ik voorzie het voor alle medewerkers in de zorg heel somber in qua werkdruk en vooral qua werkplezier.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 21 Okt 2024 11:15:17    Onderwerp:

Terug naar boven
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2024 10:01:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Je verzuchting is me uit het hart gegrepen, hoewel ik betrekkelijk weinig last heb gehad van zzp'ers met weinig affiniteit met de werkvloer. Dat wil niet zeggen dat ik nooit te maken heb gehad met tekorten, nee, integendeel heb ik mijn portie rotdiensten, overwerk en een nachtdienstje doorgaan na een late vanwege uitval van een collega, of erger, niet kopen opdagen van een uitzendkracht, ook wel gehad. Op een gegeven moment ging de deur dicht, toen mijn dochter (toen onderbouw basisschool) me vroeg om herfstdingen te gaan zoeken voor school en ik 13 achtereenvolgende weekends ingeroosterd bleek te zijn. Mijn eerstvolgende vrije weekend was pas rond de jaarwisseling. Hoezo beukenootjes, kastanjes en paddenstoelen, terwijl het vuurwerk je om de oren vliegt? Bekijk het maar met je rotzorg voor het personeel en ik ben toen ander werk gaan zoeken.

In plaats van uitzendkrachten schijnt het nu in de mode te zijn om zzp'ers te worden en voor instellingen om die in te zetten bij tekorten en uitval. Het grote verschil zie ik eerlijk gezegd niet want het is allebei peperduur. Of het zou moeten zijn dat uitzendkrachten in dienst van de uitzendorganisatie zijn waardoor er tenminste nog eisen te stellen zijn.

De oplossing is natuurlijk om te stoppen met die zzp-gekte. Het geld dat nu betaald wordt aan al die niet-werknemers kan beter besteed worden aan vast personeel, uiteraard naast maatregelen om gezond te roosteren en rekening te houden met hun wensen en behoeften. Het is aan de instellingen om het intitiatief te nemen maar als dat niet lukt mag er wat mij betreft druk achter gezet worden door de overheid. Behalve om werknemersbelangen gaat het per slot van rekening vooral ook om de kwaliteit van de zorg die met dit soort ondernemerschap niet gediend is.

Overigens hulde dat je het zo lang volgehouden hebt, Dagmar. Het is mij ook gelukt maar mede en misschien vooral door op tijd de bakens te verzetten. Ik kreeg de kans om werk te vinden zonder onregelmatige werktijden en met een grote mate van autonomie, wat mij wel lag. Dat kan heel goed zonder de competitie die door commerciële gezondheidszorg in de hand wordt gewerkt. Samenwerken is uiteindelijk productiever en veel beter voor de kwaliteit van de zorg dan concurrentie. Die hoort in de zorg, buiten ondersteunende activiteiten zoals inkoop van materialen e.d. niet thuis.

Column in de VK: De zzp’er in de zorg is voor mij omgeven met raadsels
Nog een column in de VK: Draai de kraan van het zzp-infuus in de zorg dicht. Rücksichtslos
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.