W E L K O M

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Hoever mogen demonstraties/acties gaan?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2026 17:53:36    Onderwerp: Reageren met citaat

35 gerapporteerde sabotage-activiteiten is geen werk van enkele losgeslagen zielen geweest. Dat wijst op een gecoördineerde actie van een aanzienlijke groep mensen en dat vind ik nogal verontrustend. De NOS staat niet bekend om al te voorbarige statements zonder enige grond, dus die neem ik wel serieus. Natuurlijk moeten we het onderzoek afwachten maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Extinction Rebellion erachter zit, die juist voor minder autoverkeer is en het OV dus eerder zou stimuleren. Als je met een beetje gezond verstand een optelsommetje maakt dan kan dat eigenlijk maar tot één uitkomst leiden over de hoek waarin we het moeten zoeken. Maar ik heb wel wat in mijn achterhoofd, waarbij ik moet oppassen om niet te vervallen in complotdenken.

ER lijkt overigens wel te radicaliseren in de loop der tijd, waarbij er mogelijk sprake is van een radicalere en een meer vreedzame tak. Ik las hierboven nog eens wat na. Je moet bij alle demonstraties door wie of wat dan ook een aantal dingen onderscheiden. Wetsovertredingen zijn iets volstrekt anders dan misdrijven. Die bezettingen van de A12 veroordelen als zo'n misdrijf waarbij levens in gevaar worden gebracht is zwaar overtrokken want het gaat weliwaar om een uitloper, een laatste stukje van de A12, maar wel in het stadscentrum van Den Haag, waar een snelheidslimiet van 70 km per uur geldt. Dat is geen snelweg, een term die in de wetgeving overigens niet voorkomt.

Voor zover ik kan overzien is de bedoeling van die spoorwegsaboteurs geweest om de signaleringssystemen van ProRail het treinverkeer te misleiden. Door die metalen buizen of staven tussen de rails te monteren ontstond een soort kortsluiting waardoor dat systeem het betreffende baanvak als 'bezet' signaleerde door een trein of een ander groot voorwerp. Alles erachter wordt dan stopgezet of moet langzaam gaan rijden om dat bezette baanvak te vermijden. Met zoiets ben je al met een zeer zware actie bezig omdat je er de economie van het land een zware klap toedient. Maar er hadden ook ontsporingen door kunnen ontstaan met dodelijke slachtoffers, in het ergste scenario tienduizenden. Het gaat er bij mij niet in dat de daders een moment overwogen hebben om die risico's dan maar liever niet te lopen. Ze wisten donders goed dat ze met het saboteren van veiligheidssystemen mensenlevens op het spel zetten.

Er staan natuurlijk niet om de kilometer camera's naast het spoor. Maar het moet gaan om ettelijke tientallen mensen die er op de een of andere manier bij betrokken waren. Dan is er een kans dat het geweten van een of meerdere spijtoptanten een rol gaat spelen of dat er op andere manieren uit de school wordt geklapt, wat dus al gebeurd is volgens de NOS. Die lui hebben onderzoek gedaan naar de techniek van die systemen en zijn allemaal tegelijkertijd in de nachtelijke uren aan de slag gegaan, waarbij ze zelfs door ProRail weggehaald of ander materiaal weer teruggelegd hebben op het spoor. Er is heel wat bewijsmateriaal verzameld. De kans dat de daders opgespoord worden is heel groot, denk ik. Het gaat om een uiterst militant, gewelddadig groepje dat het belang waar ze denken voor op te komen verre van goed doet. We zullen zien hoe het scenario zich ontrolt waarbij ik verwacht dat we binnen niet al te lange tijd, enkele dagen, hooguit een paar weken, concreet resultaat van het onderzoek naar deze terroristische aanslagen zullen zien.

Dan speelt er nog iets om heel goed over na te denken. Het is dus heel makkelijk om met enkele tientallen mensen infrastructuren of grote delen ervan plat te leggen. In dit geval het spoor waarbij het gevaarscriterium voor onschuldigen wel heel groot was, en de autowegen zijn inmiddels ook een overbekend middel, naast IT-sabotage, wwarbij niet eens geschuwd wordt om zelfs ziekenhuizen e.d. plat te leggen. Het vernielen, in de fik steken van die zendmasten zit ook nog wel redelijk vers in mijn geheugen. Het is maar een heel keine stap om te denken aan energievoorzieningen, die in Nederland grotendeels onder de grond zitten maar schakelkasten en -stations zijn kwetsbare doelwitten. Maar in de eerste plaats denk ik aan drinkwatervoorzieningen. We hebben her en der in het land een aantal reservoirs, het IJsselmeer is er natuurlijk een maar ook in de duinen en elders bevinden zich grote spaarbekkens. Het lijkt mij niet zo moeilijk om even op te zoeken hoe je die makkelijk kunt vergiftigen met gemene chemicaliën die niet te verwijderen zijn en misschien wel moeilijk te ontdekken bij labcontroles. Dat kan duizenden slachtoffers maken voordat we weten wat er aan de hand is. Lig ik daar wakker van? Ja en nee. Ik slaap redelijk goed, weliswaar wat onregelmatig. Maar irreëel vind ik het niet dat er maar enkele van die engnekken nodig zijn om een groot onheil te veroorzaken. En er lopen mij veel te veel van dergelijke gewetenloze, fatalistische, extremistische, psychopathische gekken rond die lang niet allemaal te dom zijn om van dat soort acties te organiseren. Godzijdank is dat besef er ook wel bij overheidsdiensten zoals de AIVD en NCTV.

Laatst aangepast door Kees op 16 Sep 2026 23:16:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 16 Sep 2026 17:53:36    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2026 20:56:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor zover nu bekend gaat het om aanslagen op 35 spoorlocaties, mogelijk zelfs 40. Dat kun je geen incidentele idioterie meer noemen die in een opwelling ontstaan en uitgevoerd is door een enkeling of een paar kroegbezoekers in een dronken bui. Het waren gecoördineerde acties waar voorbereidingen voor nodig waren die eerder weken dan dagen in beslag genomen moeten hebben. Er is over nagedacht, er is studie gedaan naar de techniek van die ProRail-systemen, er zijn materialen verzameld, er zijn geschikte locaties nagelopen, er zijn rollen verdeeld, afspraken gemaakt over tijdstippen en er is meer te bedenken over wat er nodig is voor zo'n operatie. Het verzet tijdens 40-45 zou er jaloers op geweest zijn. Maar wat ze toen misten, moderne communicatiemiddelen zoals WhatsApp, is mogelijk ook de valkuil waardoor ze opgespoord kunnen worden.

Als die terroristen daadwerkelijk WhatsApp hebben gebruikt dan vraag ik me af van wie die berichten waren en wat de inhoud was. Die berichten kunnen van derden afkomstig zijn die toevallig e.e.a. opgevangen en doorgespeeld hebben naar de NOS. Dat laatste is zeker niet uit te sluiten gezien het grote aantal mensen dat er actief bij betrokken moet zijn geweest. Die hebben allemaal familie, vrienden, collega's en kennissen en lang niet iedereen is in staat om alles voor zich te houden, bewust of onbewust. De daders hebben vast en zeker ook andere communicatiemiddelen gebruikt. Signal is bijvoorbeeld al een stuk beter dan WA dichtgetimmerd tegen meekijkers omdat er vrijwel niets op servers wordt vastgelegd, bijvoorbeeld.

Ik heb even wat verder gezocht. Er wijst veel op geradicaliseerden in de agrarische hoek maar heel goed mogelijk speelt er veel meer mee. Poetin en zijn Rusland laten niets na om invloed te krijgen in zeg maar rustig alle Europese landen. Doel: ontwrichting, onrust, wantrouwen, angst, verdeeldheid en dat alles omdat het op termijn in hun voordeel gaat werken. Het is een klassiek en herkenbaar patroon. Dat is gewoon bekende, openbare informatie. Kijk de reportage van PowNed over het FvD nog maar eens na als voorbeeld van hoe dat in zijn werk kan gaan. Wat ze feitelijk doen is geradicaliseerden een duwtje in bepaalde richtingen geven om hun negatieve energie voor hun karretje te spannen. Dat blijkt bijzonder effectief te zijn. Het zou me niets verbazen als dat nu ook meespeelt, zijdelings of misschien zelfs als belangrijkste mechanisme achter die aanslagen.

Ben ik nu aan het complotdenken? Zeker weten! Maar ik weet ook heel zeker er nogal wat complotten wel degelijk bestaan.
Terug naar boven
Kees
moderator

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2026 10:47:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Marc van den Oever heeft al zijn volgelingen opgeroepen om alle berichten op hun social media te wissen. Waarom zou hij dat doen?

Het vernietigen van bewijsmateriaal maar ook de oproep dat te doen zijn strafbaar.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

Ga naar: