50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Palliatieve sedatie stijgt
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2026 20:05:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Palliatieve sedatie wordt naar mijn gevoel nogal eens toegepast als het voor een euthanasie-procedure te laat is, die achterwege is gebleven om wat voor reden dan ook.

Pien, bij mijn moeder vond ik dus ook dat de huisarts veel te veel aandrong met herhaaldelijk 'we kunnen u in slaap brengen', terwijl ze in die periode helemaal niet zo leed. De pijn was goed onder controle en ze genoot van alle aandacht die ze kreeg, zwel van ons als familie als van de verzorgenden, waar ze een goede band mee had. Ik kende mijn moeder natuurlijk door en door en, niet zo verbazingwekkend voor haar generatie, bleef ze beleefd maar ik kon heel goed merken dat ze zoiets had van 'je kunt de boom in, ga zelf maar lekker slapen'. Ik bladerde de zorgmap weleens door en schreef er af en toe ook wat in, wat ook de bedoeling was. De huisarts schreef er wekenlang met enige regelmaat 'het einde is nabij' in. Uiteindelijk kreeg hij natuurlijk wel gelijk maar mijn moeder hield zich wekenlang niet aan die verachte tijdlijn. Smile

Ik deel dus die zorg en zeker omdat ik begrijp dat sommige mensen er tot het laatste moment liever bij willen blijven. Aan de andere kant; ga er als zorgverlener maar aan staan om het juiste beleid gestalte te geven.

Bij zowel palliatieve sedatie als euthanasie vind ik, zoals ik aangaf, multidisciplinair samenwerken gewenst. De eindverntwoordelijkheid moet je goed regelen en mij lijkt ook dat de arts dat zou moeten zijn maar de ene arts zal begeleiding van het levenseinde beter afgaan dan de andere. Ik heb nog volop meegemaakt dat veel artsen het als een soort persoonlijk falen beschouwden als hun patiënt overleed. Dat is en blijft toch de grond van mijn kanttekeningen. Zolang de samenwerking goed verloopt dan is dat mooi maar gaat het altijd zo harmonieus? Vuistregel cvan mij: een goede samenwerking bestaat niet als je het risico niet wilt lopen om je enigszins op elkaars terrein te begeven. Anders vllen er gaten waar patiënten in kunnen vallen. Dat geldt in het algemeen maar zeker ook bij de zorg voor een waardig levenseinde.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 23 Mei 2026 20:05:31    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: