|
doorstart 50plusser/ouderenforum contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dagmar57
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 11:44:45 Onderwerp: Overgewicht in 2050 |
|
|
Citaat: | Het aantal mensen met overgewicht in Nederland zal in 2050 zijn opgelopen tot 64 procent. Dat meldt het RIVM in zijn rapport Volksgezondheid Toekomst Verkenning. Ter vergelijking: in 2022 was het percentage van de bevolking met overgewicht 50. |
https://nos.nl/artikel/2545855-rivm-in-2050-heeft-64-procent-overgewicht-vooral-toename-bij-jongeren
Naast dat het heel ongezond is voor iedereen om overgewicht te hebben, zal het ook de kosten van de gezondheidszorg enorm doen toennemen.
Overgewicht heeft invloed op heel veel ziekten, hart en vaatziekten, diabetes, levercirrose (NASH) en andere leveraandoeningen, kanker, psychisch leed, waarbij bij een eventuele doodsoorzaak niet overgewicht als doodsoorzaak zal worden aangemerkt.
Overgewicht aanpakken en met name het voorkomen van overgewicht zal een hele hoge prioriteit moeten hebben om heel veel ellende te voorkomen.
We maken ons enorm druk om rookbeleid, maar ik zie bij lange niet hetzelfde bij overgewicht, terwijl de aantal mensen met overgewicht vele malen groter wordt/is dan het aantal mensen dat rookt.
Datzelfde zie je bij alcoholgebruik, onbegrijpelijk vind ik dat. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 11:44:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Klaas
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 12:01:27 Onderwerp: |
|
|
Je oproep is me uit het hart gegrepen Dagmar. Een gezond gewicht en een gezonde voedingswijze is enorm bepalend voor iemands welzijn en levensgeluk, meer dan menigeen onder de mensen die aan vetzucht lijden beseffen zal waarschijnlijk , dat moet beter gepromoot worden.
Denk ik meteen aan Heel Holland Bakt waar we altijd enorm graag naar kijken...maar vaak met de vraag waarom er niet eens een wat gezondere HHB op tv gebracht wordt of een ander kookprogramma met wat meer verantwoorde produkten.
Alweer lang geleden hadden we heel kort zoiets, had de naam 'restaurant van de toekomst' en werd gepresenteerd door oa Anna Grimbrere en Sosha Duysker. Geweldig interessant programma waarvin op het gebied van gezonde -en toch lekkere, zo niet overheerlijke!- voeding veel op te steken was. Bestaat veel te weinig aandacht voor.
Daarnaast zijn er natuurlijk veel andere manieren om een gezondere levensstijl te promoten en vetzucht tegen te gaan waar in het onderwijs en op de media meer aandacht voor zou moeten bestaan
Laatst aangepast door Klaas op 25 Nov 2024 12:09:24; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 133 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 12:07:26 Onderwerp: |
|
|
De constatering, toename van overgewicht, zal wel kloppen maar daar blijft het dan ook bij. Vertel wat nieuws, NOS. Ik zie in het artikel niet vermeld wat er precies onder overgewicht wordt verstaan, paar kilo zwaarder dan de norm, tien of twintig kilo te zwaar, BMI, omvang taille, of is alleen of vooral morbide obesitas schadelijk? Wat zijn de oorzaken, die volgens mij essentieel zijn voor een aanpak, laat staan dat ik iets zie over mogelijke oplossingen in het artikel. Wat is het nut van dieten? Is jo-joen met je gewicht niet veel schadelijker dan wat overgewicht? Wat is de invloed precies van (gebrek aan) beweging? Wat moet ik met zo' n constatering zonder verdere achtergronden? Hoe zit het met erfelijkheid en aanleg, vastgelegd in de genen, waar bij verslavingen zeer steekhoudende aanwijzingen voor zijn? Wat moet de rol van de overheid zijn om ons gezonder te laten leven? Ik hoor vooral rechtse aanhangers van het grootkapitaal al dat we zelf verantwoordelijk zijn en dat we niet gemanipuleerd moeten worden.
Daarbij heb ik weinig vertrouwen in een overheid die zich heel erg laat sturen door lobby's van de tabaks-, dranken- en voedingsmiddelenindustrie, die hun geld verdienen met ons ongezondheid te verkopen. Daar zijn voorbeelden te over van. En als je het over ongezonde invloeden wilt hebben zijn er wel meer voorbeelden, zoals de intake van bestrijdingsmiddelen, hormonen en microplastics, die misschien ook nog eens een rol spelen bij obesitas. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dagmar57
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 13:19:56 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | De constatering, toename van overgewicht, zal wel kloppen maar daar blijft het dan ook bij. Vertel wat nieuws, NOS. Ik zie in het artikel niet vermeld wat er precies onder overgewicht wordt verstaan, paar kilo zwaarder dan de norm, tien of twintig kilo te zwaar, BMI, omvang taille, of is alleen of vooral morbide obesitas schadelijk? Wat zijn de oorzaken, die volgens mij essentieel zijn voor een aanpak, laat staan dat ik iets zie over mogelijke oplossingen in het artikel. Wat is het nut van dieten? Is jo-joen met je gewicht niet veel schadelijker dan wat overgewicht? Wat is de invloed precies van (gebrek aan) beweging? Wat moet ik met zo' n constatering zonder verdere achtergronden? Hoe zit het met erfelijkheid en aanleg, vastgelegd in de genen, waar bij verslavingen zeer steekhoudende aanwijzingen voor zijn? Wat moet de rol van de overheid zijn om ons gezonder te laten leven? Ik hoor vooral rechtse aanhangers van het grootkapitaal al dat we zelf verantwoordelijk zijn en dat we niet gemanipuleerd moeten worden.
Daarbij heb ik weinig vertrouwen in een overheid die zich heel erg laat sturen door lobby's van de tabaks-, dranken- en voedingsmiddelenindustrie, die hun geld verdienen met ons ongezondheid te verkopen. Daar zijn voorbeelden te over van. En als je het over ongezonde invloeden wilt hebben zijn er wel meer voorbeelden, zoals de intake van bestrijdingsmiddelen, hormonen en microplastics, die misschien ook nog eens een rol spelen bij obesitas. |
voorlopige
Dit is een artikel uit het RIVM rapport, het volledige rapport volgt 27 november
https://www.rivm.nl/nieuws/overgewicht-zal-blijven-toenemen-tot-2050-vooral-onder-jongvolwassenen
RIVM:
1 Ondergewicht = BMI(Body Mass Index. De BMI is een index die de verhouding tussen lengte en gewicht bij een persoon weergeeft. De BMI wordt veel gebruikt om een indicatie te krijgen of er sprake is van overgewicht of ondergewicht.) ≤ 18.5;
2 Gezond gewicht = BMI 18.5-25;
3 Totaal overgewicht = BMI ≥ 25;
4 Matig overgewicht = BMI 25-30;
5 Obesitas (ernstig overgewicht) = BMI ≥ 30;
Wat betreft oorzaken en aanpak: de meeste kun je de meeste zelf wel bedenken toch?
En anders is er veel te vinden op onderstaande link:
https://tinyurl.com/f8cxh838 |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 13:34:33 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Alweer lang geleden hadden we heel kort zoiets, had de naam 'restaurant van de toekomst' en werd gepresenteerd door oa Anna Grimbrere en Sosha Duysker. Geweldig interessant programma waarvin op het gebied van gezonde -en toch lekkere, zo niet overheerlijke!- voeding veel op te steken was. Bestaat veel te weinig aandacht voor. | Is nog te zien via NLZiet. Ik kende het niet maar ik ga eens kijken. Lijkt me een combinatie van gezonde voeding, duurzaam geproduceerd voedsel maar ik vraag me af of sterrenkoks en exotisch voedsel zo'n goed idee zijn om de massa aan een gezonder voedingspatroon te krijgen. Als eerste indruk maar ik ga verder kijken want milieuvriendelijkere en gezondere alternatieven voor voedselbronnen zoals rijst vind ik interessant. De Keuringsdienst van Waarde ken ik wel en is misschien wat laagdrempeliger maar worden dergelijke tv-programma's door een breed publiek bekeken? En hoe groot is de invloed ten opzichte van de marketing van de voedingsindustrie?
Mijn eerste reactie op het artikel is sceptisch. Omdat ik het al jaren vertik om volgens de normen van het Voedingscentrum te leven. Dat instituut promoot mij veel te veel chemie uit de koker van Unilever, zoals vloeibare margarine en cholesterolverlagende smeerseltjes die ook nog eens vies smaken. Onze ouders en opa's en oma's gebruikten in plaats daarvan gewoon volle melk, reuzel en als ze het konden betalen fatsoenlijke boter en anders helaas margarine maar dan wel de gewone volvette. Dat gold ook voor kaas en vleesproducten, waar best wat vet aan mocht zitten, doorregen of speklapjes. Er werd toen wel minder vlees gegeten, wat ik als kind nog wel meegemaakt heb. De porties waren kleiner maar de jus was lekker vet. Groente werd helaas vaak te lang doorgekookt maar aangemaakt met een bechamelsausje. Overgewicht kwam toen ook al voor, zoals in alle tijden maar dramatisch veel minder dan tegenwoordig.
Niet dat vroeger alles beter was maar het is pas goed fout gegaan vanaf het moment dat hart- en vaatziekten sterk toenamen waarbij de schuld daarvan in de schenen van vet werd geschoven, aanvankelijk alle vetsoorten en al gauw specifiek verzadigd vet, vooral aanwezig in dierlijke procucten, vlees, zuivel en eieren. Dat moesten we maar liever vermijden en vervangen door vetarm en als er dan toch vet moest worden gebruikt in de vorm van meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals zonnebloemolie en daarmee geproduceerde namaaksmeerseltjes, zoals Becel.
De crux is echter dat die hart- en vaatziekten niet door verzadigde vetten werden veroorzaakt maar door transvetten, kunstmatig geharde plantaardige olie, waarmee reuzel, rundvet en boter vervangen werden. De overdosis aan linolzuur uit vooral goedkope zonnebloem- en sojaolie maakte het allemaal nog erger door het veroorzaken van ontstekingsprocessen waarvoor, ironie, cholesterol als herstelstof nodig was.
Dat hele probleem van overgewicht is dus grotendeels in de hand gewerkt door de voedingsmiddelenindustrie, die in verhouding veel meer koolhydraten in hun producten verwerkten en dat nog steeds doen, enerzijds om aan onze energiebehoefte te voldoen en anderzijds om toch wat smaak aan dat chemisch beriede voedsel toe te voegen in de vorm van suiker. Zoetstoffen zijn absoluut geen goed alternatief omdat die een insulinerespons oprepen waardoor we honger krijgen. Ze maken het problem alleen maar erger.
Citaat: | Daarnaast zijn er natuurlijk veel andere manieren om een gezondere levensstijl te promoten en vetzucht tegen te gaan waar in het onderwijs en op de media meer aandacht voor zou moeten bestaan | Het begint met een gezonde leefstijl bij kinderen. Die heeft enorm veel invloed op de gezondheid op volwassen leeftijd. Er is al heel veel aandacht voor maar wat houdt die aandacht eigenlijk in? Moet je bijvoorbeeld eens kijken wat het Koningsontbijt inhoudt, dat schoolkinderen op Koningsdag wordt voorgezet: Koningsontbijt: voedselbedrijven bepalen wat 'gezond' is. Ik ben bang dat je mij niet erg enthousiast krijgt zolang de industrie de belangrijste vinger in de pap heeft. |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 13:55:23 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: |
RIVM:
1 Ondergewicht = BMI(Body Mass Index. De BMI is een index die de verhouding tussen lengte en gewicht bij een persoon weergeeft. De BMI wordt veel gebruikt om een indicatie te krijgen of er sprake is van overgewicht of ondergewicht.) ≤ 18.5;
2 Gezond gewicht = BMI 18.5-25;
3 Totaal overgewicht = BMI ≥ 25;
4 Matig overgewicht = BMI 25-30;
5 Obesitas (ernstig overgewicht) = BMI ≥ 30;
Wat betreft oorzaken en aanpak: de meeste kun je de meeste zelf wel bedenken toch?
En anders is er veel te vinden op onderstaande link:
https://tinyurl.com/f8cxh838 | Die tabellen en schemaatjes ken ik wel, door en door zelfs. Maar ze voldoen op een aantal punten gewoon niet en daar is recent ook best aandacht aan besteed in de wat serieuzere media. Bekendste voorbeeld is het buiten beschouwing laten van de spiermassa. Naast het weigeren om onzin over vetten en cholesterol te verkopen een reden om de begeleiding en voorlichting bij diabetes en overgewicht meestal maar aan collega's over te laten, die me graag klussen doorschoven die zij weer niet zo zagen zitten.
De Stichting Over Gewicht, dank voor de link, vind ik wel interessant. Die besteedt zeer terecht aandacht aan stigmatisering en mijn kritiek sluit verder voor een deel ook wel aan bij de informatie die ik daar lees. |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 14:12:42 Onderwerp: |
|
|
Een artikel op Foodlog waar ik me deels in kan vinden. De oorzaken van overgewicht zijn echt niet zo simpel en eenduidig als vaak wordt gedacht. ook hier kritiek op het bedrijfsleven maar ook op de overheid die er niets aan doet om gezond voedsel betalbaar te maken voor mensen met een smalle beurs. Bekijk de folders met de weekaanbiedingen van de supermarkten eens. Voor een groot deel geraffineerde voedselproducten en frisdranken, uiteraard in eendrachtige samenwerking met de fabrikanten van al dat junkfood.
Citaat: | Maar mensen kiezen uiteindelijk zelf, toch? Nee, dat is een illusie. We kunnen niet de verantwoordelijkheid bij het individu leggen. Verreweg de meeste voedselkeuzes maken we namelijk op de automatische piloot. Al het eten om ons heen beïnvloedt onze keuzes sterk. Mensen kiezen sneller wat voor het grijpen ligt en wat in ruime mate aanwezig is. In de supermarkt bestaat maar liefst 80% van het aanbod uit ongezonde producten.
Ook de prijs heeft invloed. Gezond eten is voor veel Nederlanders niet betaalbaar en vanzelfsprekend. Daarnaast zijn er ook allerlei onderliggende oorzaken die het risico op obesitas vergroten. Denk aan het moeite hebben met lezen, eenzaamheid, depressie, stress en trauma. In de factsheet van de bovenstaande richtlijn staan alle mogelijke oorzaken op een rij. Mensen kunnen ook de vragenlijst Check Oorzaken Overgewicht invullen en meenemen naar hun zorgverlener om te bespreken. |
Citaat: | In de samenleving kleeft een enorm stigma aan obesitas. Er zijn allerlei onbewuste vooroordelen, zoals dat mensen lui zouden zijn of geen wilskracht zouden hebben. En ook zaken als discriminatie op straat, op de arbeidsmarkt en helaas zelfs in de medische wereld. Ten grondslag ligt het idee dat overgewicht en obesitas de schuld is van het individu – ‘elk pondje gaat door het mondje’. Maar zoals we hierboven al hebben benoemd, zo simpel is het niet.
Net zoals het ongezonde voedselaanbod op allerlei plekken, zijn we stigmatisering van mensen met obesitas ook ‘normaal’ gaan vinden. We zijn er blind voor geworden dat we deze mensen niet zien als volwaardig. Let maar eens op foto’s in de media: een buik, een dikke hand die een patatje eet, of mensen die alleen van achteren te zien zijn. Zulke beelden ontmenselijken en versterken negatieve aannames. Gelukkig kunnen we hier iets aan doen door ons bewust te worden van dit gedrag. |
Lees verder: Wat is obesitas? Obesitas is het resultaat van een ziekmakende samenleving |
|
Terug naar boven |
|
|
Dagmar57
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 14:40:46 Onderwerp: |
|
|
Overgewicht heel uiteraard meerdere oorzaken, maar leefstijl is denk ik toch bij de meerderheid wel de grootste oorzaak. (voeding, beweging, sociale klasse etc).
Dus is naar mijn idee voorlichting heel erg belangrijk en er zal een enorme omslag moeten komen op voedingsmiddelen beleid en leefstijl en aanpak sociale factoren.
Ik heb nooit begrepen waarom de btw op ongezonde voeding vele malen lager is als op gezonde zoals groente en fruit.
Maar ik ben het er ook niet mee eens dat we enkel de schuld bij de voedingsmiddelen industrie en de overheid moeten leggen, we hebben zeker ook zelf een verantwoordelijkheid. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pien
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 14:40:52 Onderwerp: |
|
|
Veel mensen weten niet dat ook buikomvang meetelt. Ik had de test gedaan en bleek vanwege buikomvang in het pre diabetes mellitus te zitten. Ik ben toen onmiddellijk heel rustig gaan lijnen. Gezond eten deden we al . Dus ben van alles de helft gaan eten vanaf maart dit jaar. Bij 70 kg bleef ik hangen.
Dus met manlief overlegd en samen besloten dat we alleen nog in het weekend ons glaasje wijn drinken en tijdens feestjes. Toen weer 4 kg afgevallen.
Gewicht is 66 kg, buikomvang 80 en bmi 22,5 weer. Ik voel me fit heb leuke nieuwe kleren gekocht want ben 12,5 kg al een tijdje kwijt.
Ik ben blij dat ik de test heb gedaan want vond mezelf al een tijd te dik maar keek alleen naar bmi. |
|
Terug naar boven |
|
|
Klaas
|
Geplaatst: 25 Nov 2024 15:12:51 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Overgewicht heel uiteraard meerdere oorzaken, maar leefstijl is denk ik toch bij de meerderheid wel de grootste oorzaak. (voeding, beweging, sociale klasse etc).
Dus is naar mijn idee voorlichting heel erg belangrijk en er zal een enorme omslag moeten komen op voedingsmiddelen beleid en leefstijl en aanpak sociale factoren.
Ik heb nooit begrepen waarom de btw op ongezonde voeding vele malen lager is als op gezonde zoals groente en fruit.
Maar ik ben het er ook niet mee eens dat we enkel de schuld bij de voedingsmiddelen industrie en de overheid moeten leggen, we hebben zeker ook zelf een verantwoordelijkheid. |
100% Dagmar (vind ik), maar daar komt wel ook kennis, inzicht bij kijken en ik weet zeker dat het daar nog geweldig aan ontbreekt bij veel mensen, zonder dat ze daar veel aan kunnen doen. Veel mensen kunnen echt nog veel voorlichting gebruiken. En pas wanneer je goed doordrongen bent van de enorme nadelen van een overgewicht en ook een goed beseft ervan draagt hoe je daarvan af kunt komen begint het een kwestie van de eigen verantwoordelijkheid te worden
Verder ben ik van mening dat onder andere in het licht van die kennis, een Heel Holland Bakt produkt weliswaar knap kan zijn gemaakt maar mij nooit werkelijk lekker zal kunnen smaken. Ik zou het onaangenaam zoet ervaren en veel te vet, het zou me als een steen op de maag liggen en me verder alleen maar gevoelens van berouw bezorgen.
Beter eten, cq minder zout, minder zoet, minder vet, en sowieso soberder, in minder grote hoeveelheden plus daarbij gebruikmaking van wél meer natuurlijke, minder bewerkte voedingsmiddelen, is na enige jaren ook datgene wat je als het lekkerst zult ervaren.
Een gevulde koek van welke banketbakker ook, dat smaakt je dan niet meer
Er zijn kinderen die water vies vinden, die niet snappen dat iemand dat zou willen drinken in plaats van cola, die ook verder niet beter weten dan dat ze chips en andere zoute vettigheid tot zich moeten nemen om een verzadigd gevoel te krijgen. Vaak zullen de ouders ook niet veel beter weten, enfin, daar is naar mijn idee de grootste winst te boeken. Die voorlichting hoef je niet op een schoolse educatieve manier brengen, gezonder voedsel is eenvoudigweg lekkerder, het enige is hoe krijg je het kinderen aangewend, leer ze het zelf bereiden, misschien is dat een beetje een ingang...
Ach dit is vooral wat gemijmer hardop hoor, feit is en blijft dat er geen goede kookprogramma's zijn op dit gebied, in binnen- noch buitenland
Leuk topic Dagmar! Eventjes weg van de oorlogsellende |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 26 Nov 2024 02:38:55 Onderwerp: |
|
|
Wat is en hoe ver gaat dan die eigen verantwoordelijkheid? "Ieder pondje gaat door het mondje"? "Eigen schuld dikke bult"? 'Blame the victim', noem ik dat.
Op zich heb ik niets tegen de voedings- en farmaceutische industrie. We moeten nu eenmaal eten en een aantal essentiële voedingsmiddelen zijn betaalbaar omdat ze op industriële schaal worden geproduceerd. Medicijnen zijn een zegen, weet ik maar al te goed door mijn carrière in de gezondheidszorg en inmiddels ook uit eigen ervaring wat betreft chronisch gebruik. Maar zeker niet altijd, weet ik daardoor en ook hoe groot en wat precies de invloed van die industrietakken is. Vraag je eens af waarom er zoveel aan marketing voor voeding, (alcoholische) dranken en medicijnen wordt gedaan. Omdat het een soort franje is dat er nu eenmaal bijhoort? Folklore? En dat je er als weldenkend en goed opgeleid mens tegen bestand bent? Dat het die industrietakken toch niets oplevert? Drie keer mis! Die marketing speelt in de gezondheidszorg een zeer grote rol en er worden miljarden aan besteed, een veelvoud van wat er uitgegeven wordt aan onderzoek. Die marketing is voor een groot deel gericht op artsen, academici, waarvan we zouden mogen verwachten dat ze over het analytische vermogen beschikken om hun voorschrijfgedrag van de noodzaak te laten afhangen in plaats van die marketing. Excusez le mot maar daar klopt dus geen reet van! Die marketing bestaat al heel lang en blijft niet voor niets doorgaan. De geïnvesteerde miljarden leveren een veelvoud aan miljarden op aan omzet en pure winst.
De tabaksindustrie heeft artsen ingezet om bepaalde sigarettenmerken te promoten en toen dat trucje doorzien werd zich steeds meer gericht op de jeugd, want wie die heeft, heeft de toekomst. Met succes. We hebben een minister van Volksgezondheid gehad die zich meer gelegen liet liggen aan de tabakslobby dan aan de gezondheid van de Nederlanders, Edith Schippers, die er wel meer belangenverstrengelingen op nahield, al dan niet in eendrachtige samenwerking met haar echtgenoot. De drankenindustrie hielp ook erg mee met de campagne 'Niet voor je achttiende!', in de wetenschap dat drank daardoor juist aantrekkelijker wordt voor jeugdigen, die niets liever willen dan als volwassene gezien te worden.
Ik haal niet voor niets teksten en artikelen van Foodlog en Foodwatch aan die de trucs van de voedingsindustrie aan de kaak stellen. Ze overvoeren het onderbewustzijn van hun slachtoffers met onzin, als hun producten maar verkocht worden en ze worden verkocht, vooral dankzij die marketing? Natuurlijk, we pakken die producten met onze eigen handen uit de schappen maar is er daarbij sprake van een echt vrije keuze? De markt lost het wel op? Zelfregulering? Ik dacht dat we ondertussen wel beter weten...
Laatst aangepast door Keesvi op 26 Nov 2024 10:06:36; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 26 Nov 2024 09:36:01 Onderwerp: |
|
|
Misschien nog een aanvulling op bovenstaande wat het geheel nog smeriger maakt:
Voedingsgiganten zoals Danone en Nestlé verdienen dubbel door enerzijds ultrabewerkt en ongezond voedsel te produceren en anderzijds te investeren in producten die de gevolgen van dit voedsel moeten tegengaan, zoals afslankmiddelen en medicijnen en medische voeding voor diabetespatiënten.
Journalisten van The Investigative Desk onderzochten de investeringen van tien grote producenten van ultrabewerkt voedsel op de Europese markt en ontdekten dat vijf van hen investeren in producten voor aandoeningen die ontstaan door ongezond eten.
De investeringen in diabetesmedicijnen en afslankmiddelen zijn onderdeel van een grotere ontwikkeling: sinds de eeuwwisseling investeren steeds meer voedselproducenten in de gezondheidsbranche.
Een groot deel van de gezondheidsproducten waarin de voedingsbedrijven hebben geïnvesteerd, valt onder de categorie voedingssupplementen: pillen, capsules, poeders en drankjes die van alles beloven, van het verbranden van buikvet tot het ondersteunen van je afweer en van gewichtsverlies tot een betere nachtrust.
De wetgeving rondom medische claims op voedingsproducten kent allerlei gaten. Hierdoor kunnen bedrijven claimen dat voedingssupplementen buikvet verbranden en cellulitis verminderen, zoals een investering van Unilever doet. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NWVA) heeft te weinig middelen en mankracht om hier iets aan te kunnen doen.
De aanjagers van de obesits-epidemie verdienen hiermee dus twee keer: eerst aan de oorzaak en daarna aan de gevolgen. Net als de tabaksindustie die zowel verdient aan hun tabaksmiddelen als aan medicatie tegen COPD en astma. Er wordt daarbij handig gebruik gemaakt van influencers die o.m. op Tiktok laten zien hoe ze genieten van bewerkte producten en toch slank blijven door die voedingssupplementen met een gezondheidsclaim.Met andere woorden: de voedselgiganten lijken toe te werken naar een nieuw eetpatroon waarin bewerkt voedsel en afslankmedicijnen elkaar in evenwicht houden. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dagmar57
|
Geplaatst: 26 Nov 2024 10:37:36 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | Wat is en hoe ver gaat dan die eigen verantwoordelijkheid? "Ieder pondje gaat door het mondje"? "Eigen schuld dikke bult"? 'Blame the victim', noem ik dat.
|
Het is niet of/of het is en/en.
Natuurlijk is de voedingsmiddelenindustrie verantwoordelijk, net als de eigen verantwoordelijkheid.
En overgewicht is ook niet enkel een probleem van voeding, het is veel meer een probleem van levensstijl.
Bewegen is ook een groot probleem bij overgewicht, er wordt veel te weinig bewogen, ongeacht of dat nu door sport is of gewoon zonder sport.
Verder heeft het ook te maken met dat we heel veel soorten voedsel en genotsmiddelen helemaal niet nodig hebben, die hebben helemaal niets te maken met gezondheid maar met genot. In onze maatschappij staat genot hoog in het vaandel.
Kortom als we overgewicht in de toekomst tegen willen gaan, zal de levensstijl op de schop moeten en ik vermoed daar veel verzet tegen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 26 Nov 2024 10:47:09 Onderwerp: |
|
|
Precies, Willemijn. Die bedrijfstakken, tabak, voeding en farma, en daar kun je chemie aan toevoegen, zijn een grote kongsi, in eendrachtige samenwerking met een niet te onderschatten aantal politici. De ontwikkeling van Becel is daarvan een mooi voorbeeld, een zeer bedenkelijke uitwas. Vooral Pro-Activ is feitelijk een medicijn dat als cholesterolverlagend middel in de apotheek thuishoort en niet in de supermarkt. Er zijn aanwijzingen dat het spul gezondheidsproblemen kan veroorzaken, zeker als je geen te hoog cholesterol hebt.
Terug naar de kern van het topic vind ik het is ronduit naief om te denken dat wat meer voorlichting en beter uitleggen (alweer???) de kern van de oplossing is om overgewicht aan te pakken. Dat doen we al uitentreuren en jarenlang met 0,0 resultaat. Natuurlijk is er een groep mensen die verder kijken dan hun neus lang is en er een gezondere leefwijze op nahoudt dan de massa. Ik durf te stellen dat ik een bovengemiddelde kennis van voeding heb, niet alleen als professional maar ook door me er persoonlijk in te verdiepen. Daardoor ben ik er bijvoorbeeld van overtuigd dat gezonde voeding een grote rol kan spelen bij de vermindering van criminaliteit en de behandeling van psychische/psychiatrische problemen. Laat staan fysieke, zoals overgewicht waar we het hier over hebben.
Reden genoeg voor mij om het aanpakken van de genoemde industrietakken een hoofdrol toe te bedelen waar het de volksgezondheid betreft. Gezondheid is geen bijzaak, die je moet afdoen onder het mom van ieders eigen verantwoordelijkheid. Gezondheid is een hoofdzaak! Wat mij betreft moet gezondheid in een zo breed mogelijk perspectief worden geplaatst en een probleem als overgewicht niet als ondergeschoven kindje toebedeeld worden aan dat ene ministerie. Ook onderwijs, economie, financien (belastingen!) en landbouw kunnen en moeten erbij betrokken worden. Zien we dat door het huidige kabinet uitgevoerd worden? |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 26 Nov 2024 11:08:48 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | (...)Gezondheid is een hoofdzaak! Wat mij betreft moet gezondheid in een zo breed mogelijk perspectief worden geplaatst en een probleem als overgewicht niet als ondergeschoven kindje toebedeeld worden aan dat ene ministerie. Ook onderwijs, economie, financien (belastingen!) en landbouw kunnen en moeten erbij betrokken worden. Zien we dat door het huidige kabinet uitgevoerd worden? |
Integendeel zou ik zeggen. Zie de bezuinigingen op onderwijs en sport.
En als je alles al bij de vrije keuze van de consument wil laten ( je moet toch zelf weten wat je eet?) realiseer je dan alleen al wat het betekent voor de kosten van de gezondheidszorg. Na de schade die is aangericht door verkeerde voeding en zogenaamde produkten met een gezondheidsclaim kan de zorg de gevolgen gaan oplossen. In dit, maar ook de vorige kabinetten, schort het ernstig aan visie en is alles gericht op de korte termijn in de strijd om de kiezer en het pamperen van de aandeelhouders in de industrie. Want als er een serieuze wil zou zijn, zou wetgeving ongetwijfeld een grote rol kunnen spelen. Afschaffen of sterk verlagen van BTW op gezond voedsel kan een van de manieren zijn. Dat helpt ook de boer. Maar dan wordt er een rookgordijn opgeworpen van moeilijk, moeilijk, want dan moet je het kerstomaatje op de pizza anders berekenen dan de kaas.
Begin gewoon met de groente die onbewerkt in de schappen ligt, de wortelen en de appels. Hoe moeilijk kan het zijn als de wil er is?
En verder wettelijke richtlijnen maken voor het aanbod in supermarkten. Zoiets als: 70% van het aanbod moet gezond zijn, verbod op kortingen op ongezonde produkten, suikertaks e.d.
Laatst aangepast door Willemijn op 26 Nov 2024 11:28:42; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 26 Nov 2024 11:08:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|