Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 303 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 19 Apr 2025 08:15:20 Onderwerp: Kosten asielopvang |
|
|
Minister Faber heeft een briljant plan bedacht om de kosten van de asielopvang te drukken. Ze stelt voor om asielzoekers zelf te laten koken om zo peperdure catering uit te sparen. Ook moeten ze, voor zover ze over de middelen beschikken zelf gaan bijdragen in de kosten van de opvang.
Beste Marjolein, de opvang in AZC's is alleen bedoeld voor degenen die zelf niet voor een dak boven hun hoofd kunnen zorgen en ze moeten al bijdragen in de kosten als ze dat kunnen. Dat is al vele decennia de regel en daarbij zal het geen verrassing zijn dat de meeste asielzoekers die middelen niet hebben, al zouden er genoeg woningen beschikbaar voor hen zijn. Het is eveneens al vele tientallen jaren zo geregeld dat bewoners van AZC's zelf hun maaltijden bereiden met door hen zelf ingeslagen levensmiddelen. Die dure catering is bestemd voor noodopvanglocaties waar de mogelijkheid ontbreekt om zelf te koken, bijvoorbeeld op aftandse cruiseschepen, in sporthallen en hotels. Dat zijn vaak ook tijdelijke locaties waar investeren in keukens, zo dat bouwkundig al mogelijk is, weggegooid geld zou zijn. De spreidingswet, die ze liever gisteren dan vandaag van tafel heeft, zou kunnen helpen om meer reguliere opvang te creeren waar dergelijke voorzieningen wel mogelijk zijn.
Je vraagt je af of de minister van vreemdelingenhaat ooit weleens een AZC van binnen gezien heeft, wat je gezien haar portefeuille toch van haar mag verwachten. Als ze al eens een bezoekje aan een AZC heeft gebracht dan wekt ze de indruk dat ze daarbij niet veel meer gezien heeft dan een vergaderruimte van het COA.
Artikel: Faber: asielzoekers moeten zelf koken en zorgkosten betalen als dat kan |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 19 Apr 2025 08:15:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 19 Apr 2025 10:39:32 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel eens het idee dat zij niet het verschil weet tussen een asielzoeker en een statushouder waarvan de laatsten helaas nog teveel noodgedwongen in een asielzoekers centra wonen .
Zowel asielzoekers als status houders kunnen lekker koken is mijn ervaring .  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 303 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 19 Apr 2025 14:43:23 Onderwerp: |
|
|
Greet.W schreef: | Ik heb wel eens het idee dat zij niet het verschil weet tussen een asielzoeker en een statushouder waarvan de laatsten helaas nog teveel noodgedwongen in een asielzoekers centra wonen .
Zowel asielzoekers als status houders kunnen lekker koken is mijn ervaring .  | Of maakt ze bewust geen onderscheid? In de ogen van extreemrechts is iedereen die hier voor langer dan een vakantie binnenkomt een opvreter. Ik heb altijd het principe gehuldigd dat je nieuwkomers het beste zoveel mogelijk kunt helpen te integreren, waardoor de kans op betaald werk en ontplooiingsmogelijkheden, zeker ook voor kinderen, het grootste is. Dat komt ons allemaal ten goede, met de naduk op 'ons' ipv te blijven hangen in 'wij en zij'.
Asielzoekers doen over het algemeen niets liever dan zelf koken omdat ze dan kunnen eten wat ze gewend zijn en lekker vinden, voor moslims bij voorkeur halal. De catering in opvangfaciliteiten waar dat niet mogelijk is wisselt heel erg van kwaliteit. Ik heb een poosje op een boot in Huizen gewerkt waar ik een hapje mee kon eten en het eten, bereid door personeel van dat cruiseschip, was goed, niet luxe maar wel met wat keuzemogelijkheden. De bewoners waren er over het algemeen ook dik tevreden over. Waar mogelijk hielpen ze ook graag mee met klussen, zoals het lossen van de bevoorrading, alles om maar wat te doen te hebben. Maar er zijn ook verhalen bekend over eentonig of ronduit slecht eten en die geloofde ik ook wel aan de hand van beschrijvingen mar meestal is dat eten wel redelijk tot goed van kwaliteit.
Ik at ook op de locaties waar zelf gekookt werd graag mee. Als ik daar te weinig tijd voor had bleef ik bij huisbezoeken maar staan want zitten betekende onherroepelijk een bord eten voor je neus dat je uit beleefdheid geacht werd leeg te eten. Tip: altijd een klein beetje laten liggen om te voorkomen dat er nog eens opgeschept werd maar een straf was dat eten eigenlijk nooit. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 20 Apr 2025 14:44:56 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | Greet.W schreef: | Ik heb wel eens het idee dat zij niet het verschil weet tussen een asielzoeker en een statushouder waarvan de laatsten helaas nog teveel noodgedwongen in een asielzoekers centra wonen .
Zowel asielzoekers als status houders kunnen lekker koken is mijn ervaring .  | Of maakt ze bewust geen onderscheid? In de ogen van extreemrechts is iedereen die hier voor langer dan een vakantie binnenkomt een opvreter. |
Ik ben ervan overtuigd dat het kwaadaardige opzet is. Het idee dat asielzoekers een luxe leventje leiden op kosten van de hardwerkende Nederlander moet vooral in onze hoofden worden gepropt, het frame waaraan de PVV haar bestaansrecht ontleent. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|