Mobiel met een handicap
Van en voor mobiele mensen met een handicap

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Op eigen benen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Mobiel met een handicap Forumindex -> Financiele problemen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
patje
Site Admin

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2007 15:06:39    Onderwerp: Op eigen benen Reageren met citaat

De Budgethoudersvereniging Onafhankelijk Leven (BOL) is opgericht om de belangen te behartigen van personen met een handicap. Zij werkt nauw samen met de VFG, de vereniging voor personen met een handicap.

BOL vzw is een vereniging die in het leven is geroepen door personen met een handicap. Alle leden beschikken over een budget voor persoonlijke assistentie. Zij kiezen ervoor om de organisatie van hun leven in eigen handen te nemen boven zich te laten opnemen in een voorziening.

Vanuit Gent en Antwerpen ondersteunt BOL een 700-tal houders van een Persoonlijk Assistentie Budget (PAB). Die ondersteuning varieert van intensieve begeleiding bij het opstarten van het PAB, het opstellen van een assistentieplan tot het vinden van de juiste assistenten. Via BOL kan je eveneens een PAB aanvragen.

Persoonlijke assistenten

Lizy doet haar eigen zin. Ze beschikt over een budget voor persoonlijke assistentie.

Lizy: "Ik ben 25 jaar en heb sinds mijn geboorte een motorische handicap. Hierdoor verplaats ik me in een manuele rolstoel. Na mijn middelbare schoolopleiding stelde ik mij de vraag waar ik zou gaan wonen. In een home verblijven zag ik niet zitten. Ik heb jarenlang op internaat gezeten. Ik heb een sterk eigen willetje en die botste meer dan eens met die van het instituut. ?Focuswonen? vond ik eerst wel interessant, tot ik vernam dat ik daar enkel binnenshuis ondersteuning kan krijgen. Ik ga graag naar buiten, ben sociaal ge?ngageerd en vind het fijn om onder de mensen te komen. Geen enkele voorziening kan me hiervoor de gepaste ondersteuning bieden. Toen ik hoorde dat het Persoonlijk Assistentie Budget bestond, heb ik hiervoor direct een aanvraag gedaan bij het Vlaams Fonds."

In oktober 2003 kreeg Lizy een PAB. Van het Vlaams Fonds ontvangt zij jaarlijks een budget van 36.000 euro. Met deze som stelt Lizy twee assistenten tewerk. Ze is zelf de werkgever van haar assistenten en regelt hun contracten, betaalt hun lonen en spreekt hun uurroosters af. Lizy bepaalt zelf waar, wanneer, hoe en waarbij haar assistenten haar ondersteunen. Beide assistenten helpen haar bij het huishouden, maar ze koos vooral assistentie-uren te besteden aan haar sociale leven.

Lizy: "Ik kom veel buiten, mijn vriendenkring ziet mij meer dan vroeger. Mijn twee assistenten brengen mij en komen me ophalen. Vroeger deden mijn ouders dat. Ik kan toch niet eeuwig blijven steunen op mijn ouders? Ook ga ik soms paardrijden. Mijn assistenten helpen me op en af het paard. Daarnaast doe ik heel wat vrijwilligerswerk in de gemeenteschool. Zonder mijn assistenten zou ik daar nooit geraken."

Controle over je leven

Vandaag maken 1146 mensen gebruik van het Persoonlijk Assistentie Budget. Mensen van alle leeftijden en met alle soorten handicaps bouwen hiermee een onafhankelijk leven uit. Ook heel wat personen met autisme of een verstandelijke beperking gebruiken het PAB. Bij het beheer van dat PAB helpen hun ouders, hun netwerk en natuurlijk ook de Budgethoudersvereniging Onafhankelijk Leven.

Op de wachtlijst voor het PAB staan echter meer dan 3000 mensen. Dat is een tegenslag, want in het verleden werden telkens slechts 230 nieuwe PAB?s per jaar toegekend. De wachtlijst mag echter geen reden zijn om geen PAB meer aan te vragen. Hoe meer mensen een PAB willen en het aanvragen, hoe sneller de overheid iets aan de wachtlijst zal moeten doen.

Lizy: "Je kan pas gelukkig zijn als je controle hebt over je leven. Als persoon met een handicap is dat niet altijd even vanzelfsprekend. Met mijn PAB kan ik zelf kiezen wat ik doe."

Koenrad Depauw

Info: Budgethoudersvereniging Onafhankelijk Leven (BOL), tel. 09 324 38 77 of helpdesk@bol-online.be.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Geplaatst: 29 Okt 2007 15:06:39    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Mobiel met een handicap Forumindex -> Financiele problemen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: