Auteur |
Bericht |
Carolien
Gele Roos
|
Geplaatst:
17 Aug 2009 22:01:09 |
|
Inanna, dwingen voelt voor mij als een negatief geladen woord. Toch zie ik er een vorm van vrijheid in om nauwgezet, met discipline bezig te zijn en zo vorm te geven.
Discipline kan behoefte zijn en/of worden.
Het kan heel negatief uitgelegd worden, daar voel ik een gevaar.
Groei vereist voor mij discipline.
Bijbellezen probeer ik elke dag, maar als ik geen discipline aan de dag leg, schiet het er gemakkelijk bij in.
Nu ben ik bezig met het boek: 'Het licht zal je bevrijden', de universele wetten voor spirituele groei, geschreven door Norma Milanovich en Shirley McCune. Het is veelomvattend en ook daar lees ik elke dag in. Het geeft me meer dan het me kost, het vraagt discipline, een verheugende vorm van discipline. Het maakt me blij. Geen dwang voor mij.
Dwang... dan wordt het me door mijzelf of een ander door de strot geduwd.
Ik hoop dat je me begrijpt.
Groeten, Carolien |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
17 Aug 2009 22:01:09 |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
18 Aug 2009 06:01:07 |
|
Hallo Carolien,
Begrijp je heel goed
Als iets je interesse heeft gaat het als vanzelf, dan valt de discipline weg.
Net als met het leren autorijden b..v.
Dank je wel voor je antwoord.
Fijne dag
Inanna |
|
|
|
|
Carolien
Gele Roos
|
Geplaatst:
18 Aug 2009 08:13:30 |
|
Inanna ik wens jou ook een hele goede dag toe.
Met vrijheid en vrolijkheid en een stukje gezonde discipline, blijmakende discipline.
liefs, Carolien |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
18 Aug 2009 09:21:31 |
|
"Zo heeft volgens mij de Boeddha de weg bereid tot de juiste verbinding van de plus en de min, de man en de vrouw of verstand en gevoel ( lucht en water) waardoor verlichting optreed.
de juiste verbinding van de plus en de min,de man en de vrouw... volgens mij gaat het om de verbinding van het mannelijke en het vrouwelijke principe of van yang en yin,oorspronkelijke scheppingskrachten en dan ook nog eens in jou of in mij,dus in 1 mens...en daar is onze biologische natuur niet op berekend (heeft Bhagwan zeer duidelijk gemaakt),wat als consequentie heeft dat de verbinding gepaard gaat met intense en heftige veranderingen m.n in het zenuwstelsel,dat a.h.w onder een enorme stroomsterkte en spanning komt te staan,wat zich dus ook uit in heftige lichamelijke en psychische verschijnselen
piet |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
18 Aug 2009 09:22:32 |
|
Van: Frouke Verzonden: 2009-08-17 23:03:15
dat de verbinding gepaard gaat met intense en heftige veranderingen m.n in het zenuwstelsel,dat a.h.w onder een enorme stroomsterkte en spanning komt te staan,wat zich dus ook uit in heftige lichamelijke en psychische verschijnselen
Deze web-site verschaft informatie hierover
http://www.xs4all.nl/~robvd/kundalini/ |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
18 Aug 2009 09:23:39 |
|
Kundalini-energie kan wakker worden als gevolg van ongelukken, trauma, een chemische gevoeligheid of wat voor stress dan ook. Alleen wanneer een individu psychologisch volwassen wordt, door ontwikkelingsblokkades die in de jeugd gevormd zijn op te lossen, kan hij of zij de Kundalini-energie in balans gaan brengen.
Dit citeer ik uit de 'kundalini-side' van Frouke,waarvoor mijn dank. Het is een uitermate belangrijke zin,ook op dit forum en een waarschuwing voor spirituele zoekers!
Het benadrukt nog eens dat spiritueel zoeken in boeken,forums e.d niet genoeg is,je moet wel degelijk 'zorgen' voor je lichaam,ziel en geest,dus voor je hele organisme...ik hoop dat ik de gelegenheid krijg om enige ontvankelijkheid te ontwikkelen voor de kansen en inzichten die TM biedt...want het psychotherapeutisch oplossen van ontwikkelingsblokkades is soms menselijk gesproken niet of nauwelijks mogelijk
piet |
|
|
|
|
Carolien
Gele Roos
|
Geplaatst:
18 Aug 2009 21:42:57 |
|
We spreken van spirituele groei, dat houdt in dat groei van binnenuit komt.
Lezen, schrijven enz. kunnen wel helpen om de groei te stimuleren.
Groei heeft tijd, ruimte, rust, een goede voedingsbodem en voeding nodig.
Het tot je nemen van de voeding om spiritueel te mogen groeien gaat veelal niet eenvoudig. Kleine beetjes, goed kauwen, soms weer uitspugen.
Ieder zal z'n eigen valkuil(en) leren kennen.
Mijn valkuil is dat ik groei te weinig tijd geef, ik ga aan de sprietjes trekken en zo groeit er niks.
Groeien doet pijn. Afstand nemen en nieuw leren.
Voorwaar geen eenvoudig proces.
Carolien |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 07:16:46 |
|
"Groei heeft tijd, ruimte, rust, een goede voedingsbodem en voeding nodig."
Prachtig geformuleerd,Carolien...daaraan wordt voldaan in TM via de 'Groei-cyclus' of 'Growth cycle' :
adaptability
stability
integration
purification
growth
piet |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 10:09:13 |
|
In 'De geometrie van de Schepping ( Drunvalo Melchizedek ) lees ik iets 'fascinerends'
Hij schrijft "Wat ik de verschillende dimensionale niveaus noem heeft meer te maken met muziek en harmonieeen dan met iets anders...Een piano heeft acht witte toetsen,van C tot C,het bekende octaaf en daartussenin zitten vijf zwarte toetsen. De acht witte en vijf zwarte toetsen brengen alle scherpe en doffe klanken voort in wat wel de chromatische schaal wordt genoemd. Die schaal bestaat uit dertien noten (in feite zijn het twaalf noten,want bij de dertiende begint het nieuwe octaaf).Dus van C naar de volgende C is in werkelijkheid dertien stappen en niet acht.
Met dat in het achterhoofd wil ik jullie het concept van een sinusgolf uitleggen. Sinusgolven corresponderen met het licht (en het electromagnetische spectrum) en de trilling van klank...In de gehele Werkelijkheid waarin wij ons bevinden,is alles gebaseerd op sinusgolven.Voor zover ik weet zijn er geen uitzonderingen ,behalve de Leegte zelf en misschien de geest (daar wil ik.piet,naar toe!)
Alles in deze Werkelijkheid is sinusgolf,of cosinus als je het op die manier wilt bekijken. Wat het ene ding anders maakt dan het andere,is de golflengte en het patroon.Een golflengte loopt van een willekeurig punt in de curve tot het punt waarop de gehele curve opnieuw begint...Bij een hele lange golflengte ziet het er bijna uit als een rechte lijn...
Je kunt elk voorwerp,bijvoorbeeld dit boek,beschouwen als opgebouwd uit minieme deeltjes,zoals atomen. Je kunt dit idee ook naast je neerleggen en het beschouwen als trilling,als een golfvorm,zoals electromagnetische velden of zelfs klank als je wilt. Als je het als atomen beschouwt,kunnen de wetten in dat model lijken te passen,als je het als golfvormen beschouwt kunnen de wetten in dat model lijken te passen.
Alles in onze wereld is een golfvorm (soms patroon of sinusgolf-signatuur genoemd) of zou zelfs een soort klank kunnen zijn. Alle dingen-je lichaam,planeten,absoluut alles-zijn golflengte. Als je op deze specifieke manier naar de Werkelijkheid kijkt en dat gezichtspunt over de werkelijkheid van de muzikale harmonieen (een aspect van klank) heenlegt,kunnen we beginnen te spreken over verschillende dimensies."
Ps straks Leegte en geest
piet |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 10:41:42 |
|
Hierop aansluitende zou ik onmiddelijk de aandacht willen richten op onze landgenoot uit het roemruchte VOC-tijdperk, namelijk Christaan Huygens, niet alleen de bedenker van de golftheorie van het licht, maar ook de initiator van de zogenaamde 31-toons stemming voor klavierinstrumenten.
Een octaaf bestaat helemaal niet uit 12 of 13 stapjes, dat is slechts een statische benadering, ook dus niet uit 31 stapjes.
Dit zijn allemaal benaderingen van wat eigenlijk een reine stemming zou moeten zijn.
Heb nu ff te weinig tijd om allerlei links erbij te halen, komt morgenochtend wel weer hoop ik ....
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 11:37:13 |
|
Leegte : er zijn geen sinusgolven meer,de onbegrensde verscheidenheid komt tot rust,Eenheid
geest : transcendentie,de rimpelingen in de waterpoel ebben weg,de sinusgolven zijn er niet meer,de onbegrensde verscheidenheid komt tot rust,Eenheid,transcendent bewustzijn,puur bewustzijn, geen object van gewaar zijn, lamp die niet flikkert op een windstille plaats
facsinerend
piet |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 19:40:30 |
|
Als de geest zo tot rust kan komen en transcenderen,dan komt bij mij deze associatie op :
"Het Heelal
is
een perfect
pulserend
ritmisch
mechanisme
dat de muziek der sferen zingt "
piet |
|
|
|
|
Mirjam
Innerlijke Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 21:20:08 |
|
Hier komt what a beautiful noise naar boven
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SvJtrOdBL1o[/youtube] |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
20 Aug 2009 07:46:17 |
|
Dank je wel,Miriam
it's a beautyful noise
coming into my room
it gives me a tune
it's the sound that I love
( steeds weer,wat terugkeert 'sound' : Sound 's like a signal from You )
piet |
|
|
|
|
Carolien
Gele Roos
|
Geplaatst:
20 Aug 2009 14:29:10 |
|
Leegte: geen sinusgolven meer.
Dat laat je dan gebeuren zonder er bij stil te staan anders zijn er ineens wel sinusgolven.
Je beschouwt naderhand, dus?
Carolien |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
20 Aug 2009 14:29:10 |
|
|
|