Inner peace

FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Transcendente Meditatie ( TM ) Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
Auteur Bericht
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 3 Sep 2009 09:44:48 Reageren met citaatTerug naar boven

Goedemorgen Gjalt Smile

Geen waarnemen tijdens de slaap?

Niet bewust tenminste.

Maar hoe zie jij dan het gegeven b.v. dat als je wakker wordt, het zij 's nachts of 's ochtends, dat je iets heel duidelijk te binnen schiet, een antwoord op iets b.v.

Dit komt toch ook ergens vandaan?
Heb dat al meerdere malen mogen ervaren.

Inanna
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen

Geplaatst: 3 Sep 2009 09:44:48 Terug naar boven

piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 3 Sep 2009 11:11:36 Reageren met citaatTerug naar boven

Inanna en Gjalt,

Slapen is een 'staat van bewustzijn' en dit geldt evenzo voor dromen en waken.
Slapen verloopt in fasen en cycli,zo zijn er oppervlakkige-diepe en droomfasen.Juist door dat fasisch en cyclisch beloop kan er herstel optreden van fysieke-en psychische stress e.d
In het transcendente mediteren gaat dit verloop in fasen,cycli en ritmiek door en leidt eventueel tot 'transcendent bewustzijn'=vierde bewustzijnsstaat=staat van zuiver bewustzijn,zuiver in de zin dat er geen object van gewaar zijn is,maar eenvoudig gewaar zijn zelf=onderliggende werkelijkheid van de geest

Hoe moeilijk is dit voor ons allen in te zien! Ook voor mij! Zoals ik al eerder heb vermeld,merk ik soms(!) gedurende een fractie het transcendente bewustzijn aan een 'ongekende rust' en een 'vreugdekreetje' ( bliss? )
Wel door de discipline van dagelijkse TM kan e.v dit transcendente bewustzijn groeien en wel-licht uitgroeien tot 'kosmisch bewustzijn'=vijfde bewustzijnsstaat

piet
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenYahoo Messenger
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 09:37:45 Reageren met citaatTerug naar boven

Hoe zou het het dan toch komen dat welke spirituele techniek dan ook tot op vandaag (eigen ervaring, toch?) niet heeft geleid tot blijvende vreugde?

Nada (en ook de overige forumleden),

Mag ik proberen deze vraag te beantwoorden vanuit eigen ervaring en visie?

Tijdens TM is er evenals tijdens slaapbewustzijn een cyclisch/ritmische beweging gaande,die zich beweegt in de richting van toenemende verfijning en rust en uitbreiding van het bewustzijn,totdat het bewustzijn geheel spontaan,vanzelf en natuurlijk overgaat in haar eigen oorsprong=zuiver bewustzijn=zuiver gewaar zijn=onderliggende werkelijkheid van alle bewustzijn

Op het moment van transcendentie is er diepe rust en ontspanning gepaard aan,wat Maharishi noemt,'the least activity of the Central Nervous System'

Deze uitzonderlijke staat of toestand moet wel gepaard gaan met een optimale functie van ademhaling,hart-en bloedsomloop,hormonale-en endocriene stelsel en het ligt voor de hand dat ons organisme deze staat maar heel even (!) kan handhaven,zodat er onmiddelijk terugkeer is naar 'gewoon bewustzijn'

De 'vreugdekreet' is daarom voor mij wel duidelijk en acceptabel : een wat meer blijvende vreugde zal pas mogelijk zijn,als mijn Centrale Zenuwstelsel en mijn organisme als geheel meer geadapteerd (!) zijn en meer gezuiverd(!)

Vandaar dat de 'mogelijkheid tot adaptatie' en 'zuivering' zijn opgenomen in de 'groei-cyclus' :

adaptability

stability

integration

purification

growth

piet

Ps hiermee besluit dankbaar ik mijn bijdrage over TM,voordat het onderwerp wordt van discussie en gekissebis,want daar wordt niemand wijzer van,helemaal niemand
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 09:40:59 Reageren met citaatTerug naar boven

inanna schreef:
Goedemorgen Gjalt Smile

Niet bewust tenminste.

Maar hoe zie jij dan het gegeven b.v. dat als je wakker wordt, het zij 's nachts of 's ochtends, dat je iets heel duidelijk te binnen schiet, een antwoord op iets b.v.

Inanna

Zoals ik heb geschreven: we bewaren kennelijk geen herinnering van onze waarnemingen gedurende de slaap.
Dat wil dus niet zeggen dat er geen bewuste waarnemingen in de slaap zouden kunnen zijn.
Het is als met gebeurtenissen die zich snel voltrekken, je kunt het niet bijhouden dus houdt je geheugen het niet vast, meestal tenminste.
Want in sommige gevallen, zoals je zelf ook uit je ervaring weet, komt er in de morgen iets helder voor je geest te staan.
Het is ook meer een kwestie van er meer op leren letten dan het idee te koesteren dat je uitverkoren bent o.i.d.

Wat betreft die zevendeling door Maharishi, daar stel ik me dus niet zomaar mee tevreden zoals ik al eerder schreef.

Gjalt

Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 09:58:25 Reageren met citaatTerug naar boven

piet stuitje schreef:
Hoe zou het het dan toch komen dat welke spirituele techniek dan ook tot op vandaag (eigen ervaring, toch?) niet heeft geleid tot blijvende vreugde?

Nada (en ook de overige forumleden),

Mag ik proberen deze vraag te beantwoorden vanuit eigen ervaring en visie?

Tijdens TM is er evenals tijdens slaapbewustzijn een cyclisch/ritmische beweging gaande,die zich beweegt in de richting van toenemende verfijning en rust en uitbreiding van het bewustzijn,totdat het bewustzijn geheel spontaan,vanzelf en natuurlijk overgaat in haar eigen oorsprong=zuiver bewustzijn=zuiver gewaar zijn=onderliggende werkelijkheid van alle bewustzijn

Op het moment van transcendentie is er diepe rust en ontspanning gepaard aan,wat Maharishi noemt,'the least activity of the Central Nervous System'

Deze uitzonderlijke staat of toestand moet wel gepaard gaan met een optimale functie van ademhaling,hart-en bloedsomloop,hormonale-en endocriene stelsel en het ligt voor de hand dat ons organisme deze staat maar heel even (!) kan handhaven,zodat er onmiddelijk terugkeer is naar 'gewoon bewustzijn'

De 'vreugdekreet' is daarom voor mij wel duidelijk en acceptabel : een wat meer blijvende vreugde zal pas mogelijk zijn,als mijn Centrale Zenuwstelsel en mijn organisme als geheel meer geadapteerd (!) zijn en meer gezuiverd(!)

Vandaar dat de 'mogelijkheid tot adaptatie' en 'zuivering' zijn opgenomen in de 'groei-cyclus' :

adaptability

stability

integration

purification

growth

piet

Ps hiermee besluit dankbaar ik mijn bijdrage over TM,voordat het onderwerp wordt van discussie en gekissebis,want daar wordt niemand wijzer van,helemaal niemand

Dank je wel Piet.
Je bijdrage is ALTIJD van harte welkom.

Je bent waardevol Piet.
Iedereen is waardevol.

genegen groet Inanna
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 10:11:31 Reageren met citaatTerug naar boven

gjalt schreef:
inanna schreef:
Goedemorgen Gjalt Smile

Niet bewust tenminste.

Inanna

Zoals ik heb geschreven: we bewaren kennelijk geen herinnering van onze waarnemingen gedurende de slaap.
Dat wil dus niet zeggen dat er geen bewuste waarnemingen in de slaap zouden kunnen zijn.
Het is als met gebeurtenissen die zich snel voltrekken, je kunt het niet bijhouden dus houdt je geheugen het niet vast, meestal tenminste.
Want in sommige gevallen, zoals je zelf ook uit je ervaring weet, komt er in de morgen iets helder voor je geest te staan.
Het is ook meer een kwestie van er meer op leren letten dan het idee te koesteren dat je uitverkoren bent o.i.d.

Wat betreft die zevendeling door Maharishi, daar stel ik me dus niet zomaar mee tevreden zoals ik al eerder schreef.

Gjalt

Uitverkoren zijn we allemaal, Gjalt.
Niemand uitgezonderd....maar het gaat erom of je de roep kunt horen vanuit de kosmos.
En of je bereid bent deze roep te volgen, wat bezield je, het is slechts een keuze..... maar toch een belangrijke m.i.

Luisteren naar de roep van je eigen hart.

Velen worden tegenwoordig geroepen, weinigen verkiezen deze innerlijk roep ook te volgen.

In de slaap worden je ook dingen aangereikt en geleerd, die, onbewust doorwerken overdag, als je bewust leeft, NU, dan kan dit je helpen.
Slaap is bijzonder belangrijk.

En hoe meer de emotie's wijken, hoe beter het contact 's nachts kan verlopen waardoor men inderdaad ook verkwikt 'wakker' wordt.

Genegen groet Inanna
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 10:26:11 Reageren met citaatTerug naar boven

Hallo Innana,

Het is niet de bedoeling mijnerzijds om te kissebissen o.i.d., maar ik moet gewoon reageren op jouw opmerking dat we allemaal uitverkoren zouden zijn.
We zijn niet allemaal uitverkoren.
Wél zijn we allen geroepen, dat is dus wat anders!

Hallo Piet,

Nu je deze topic hebt voltooid, wil ik nog eens tot uiting brengen dat ik nog steeds getroffen ben door de schoonheid van wat je over transcendente meditatie hebt geschreven.
En ik moet zeggen dat dit voornamelijk berust op een gevoelsmatige impressie van mij.
Ik weet niet of ik ooit de methode van de Maharishi zou gaan "toepassen".
Het enige wat ik af en toe heb geprobeerd is een en ander te plaatsen, en te relateren aan begripsmatige inzichtelijkheden die ik mede door oriëntatie op andere bronnen me heb eigen gemaakt.
Dat is wat anders dan iets wat naar voren is gebracht bestrijden o.i.d.
Er is inderdaad af en toe nogal wat gekissebissed in deze topic.
Mijn houding daartegenover is simpel: oké wat dan nog?
Soms moet je even de beuk er in zetten om iets duidelijk te krijgen.
Alles bij elkaar is vormt de inhoud van deze topic een mooi stuk tekst die de moeite waard is om te lezen en te herlezen!

hartelijke groet,

Gjalt

Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 11:05:23 Reageren met citaatTerug naar boven

Gjalt,

Dank voor je compliment,die ik uit jouw mond beschouw als zeer waardevol.

Je hoeft de 'methode Maharishi' ook niet toe te passen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden,zoals bijv. de Joodse meditatie 'Ets Ha Chaim' oftewel de Levensboom

piet
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 11:21:42 Reageren met citaatTerug naar boven

Dank je wel voor je correctie Gjalt.

Je hebt gelijk.

groet inanna
Mirjam
Innerlijke Roos

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2009 12:00:59 Reageren met citaatTerug naar boven

Ook ik wil niet kissebissen maar toch even een stukje van Henri Nouwen met jullie delen wat gaat over uitverkoren zijn, vind het toch wel erg mooi !

http://www.gerkefaber.com/index.pl?id=20&type=normal&lang=NL

Dank Piet voor je uiteenzetting, ben een hoop wijzer geworden over het onderwerp !
Profiel bekijkenStuur privébericht
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 7 Sep 2009 10:17:14 Reageren met citaatTerug naar boven

Ik word genomen. (taken/choosen)

Ik word gezegend. (blessed)

Ik word gebroken. (broken)

En ik word gegeven. (given)

Dank je Mirjam!
Het doet mij ook denken aan die gelijkenis van Jezus over die lieden die op verschillende tijdstippen worden geroepen om in de wijngaard te komen werken!
Hierna wil ik nog iets schrijven naar aanleiding van wat Innana eerder schreef en ik besluit dan ook weer met iets moois dat rechtsstreeks van Boven komt.

Goedemorgen Innana,

Terwijl ik vrijdag j.l. (4 sept.) - na een uurtje gratis te hebben gecomputerd in het servicecentrum te Abcoude - weer naar huis fietste, viel mij iets te binnen.
Jouw vraag
"Maar hoe zie jij dan het gegeven b.v. dat als je wakker wordt, het zij 's nachts of 's ochtends, dat je iets heel duidelijk te binnen schiet, een antwoord op iets b.v.
Heb dat al meerdere malen mogen ervaren."

gaat over een bewustzijnstoestand tussen dromen en waken in, een bewustzijn dat niet gebonden is aan onze fysieke zintuigen, en dat ik zelf wel eens de "gedachtenvrije" zone van de geest heb genoemd.
Het is bewustzijnsnivau dat met name ontvankelijk maakt voor de stem van je hart, het vierde bewustzijnsniveau volgens de classificatie van de Maharishi, de drempel van de geestelijke wereld die overschreden kan worden zodra het Pad der verering en deemoed wordt bewandeld, zoals wordt beschreven in het eerste hoofdstuk van Rudolf Steiners boek "Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden."
Wat mij nu te binnen viel houdt verband met iets dat uit Steiners geesteswetenschap naar voren komt in verband met die zielen met wie wij door het lot zijn verbonden.
Niet al deze zielen kennen wij in levende lijve, met andere woorden niet alle zielen met wie wij karmisch zijn verbonden zijn - zoals wijzelf - geincarneerd.
Dit zijn wij ons doorgaans niet bewust.
Uitverkorenen zoals Boehme, Lorber, Mayerhofer en vele anderen hadden deze bewustzijnstoestand op een bijzondere wijze.
Van twee zulke (anonieme) uitverkorenen is - heel toepasselijk -de navolgende boodschap afkomstig:

"Zij, die je lief zijn, bevinden zich heel veilig onder Mijn hoede.
Terwijl zij leren, liefhebben en werken, is hun leven een leven van geluk en vooruitgang.
Zij leven om te dienen en zij dienen ook echt.
Zij dienen Mij en degenen, die zij liefhebben.
Zij dienen Mij zonder ophouden.
Maar de vele en verschillende diensten, die zij verrichten, zie je niet.
Je kunt ze evenmin zien als de mensen in Mijn tijd op aarde de engelen hadden kunnen zien, die Mij in de woestijn dienden.
Hoe vaak haasten stervelingen zich naar aardse vrienden, die hen maar in zo´n beperkte mate kunnen helpen, terwijl de vrienden, die bevrijd zijn van de beperkingen van het mens zijn, hen zo veel beter zouden kunnen dienen, zo veel beter zouden kunnen beschermen, zo veel beter plannen met hen zouden kunnen maken en hun zaak zo veel beter met Mij kunnen bepleiten.
Je doet er goed aan je vrienden in de geestelijke wereld niet te vergeten ..."

uit Jezus spreekt deel I - 6 september

hartelijke groet,

Gjalt

Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 7 Sep 2009 11:44:46 Reageren met citaatTerug naar boven

Wat een timing Gjalt.

Hun hulp vanuit de geestelijke wereld is er altijd.
We zijn nimmer alleen.

liefs
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 11:07:44 Reageren met citaatTerug naar boven

Ter vergelijking en overdenking enkele citaten uit de in 1922 door dr. Rudolf Steiner gehouden voordracht "Antroposophie und Naturwissenschaft"
(uit "Westliche und östliche Weltgegensätzlichkeit" - uitgave Philosophisch- Anthroposophischer Verlag am Goetheanum, Dornach, Schweiz - 1927)

"Es war dar gegeben, daß damals nicht ein so starkes, innerlich gefestigtes Selbstbewußsein vorhanden war, wie wir es heute haben.
Indem der Mensch Geistig-Seelisches in allen Dingen der Umwelt wahrnahm, nahm er sich selber als ein Glied dieser ganzen Umwelt wahr; …

Aus dieser Anschauung, die die Unselbständigkeit des menslichen Ichs bedingte, hob sich der Yogi heraus.

(blz. 25)

Der heutige Erkenntnisweg muß eben ein durchaus anderer sein.
Wir haben ja gesehen: der eine Weg, der Yoga-Weg, versuchte gewissermaßen auf dem Umweg durch das Atmen zu dem Denken zu kommen, um dieses Denken in einer anderen Weise zu erleben, als es im gewöhnlichen Leben wahrgenommen wird.
Wir können aus dem schon angeführten Grunde diesen Umweg durch das Atmen nicht machen.
Daher müssen wir versuchen, auf eine andere Weise zu einer Umgestaltung des Denkens zu kommen, um durch das umgestaltete Denken dann zu Erkenntnissen zu gelangen, welche eine Art Fortsetzung der Naturerkenntnisse sind.

Wir wenden uns also heute direkt an das Denken, und zwar dadurch, daß wir Meditation pflegen, daß wir uns konzentrieren auf gewisse Gedankeninhalte durch längere Zeiten.
Wir machen seelisch etwas durch, was sich vergleichen läßt mit der Erkraftung eines Muskels.
Wenn wir einen Muskel in fortdauernder Arbeit immer wieder und wiederum gebrauchen, ganz gleichgültig, welches Zweck und Ziel dieser Arbeit sind, muß er erkraften.
Dasselbe können wir mit dem Denken ausführen.

(blz 27)

Wenn dann das Bewußtsein lernt ruhen und immer wieder ruhen auf demselben Gedankeninhalt so, daß er einem völlig gleichgültig ist, man alle innere Aufmerksamkeit und alles innere Erleben auf die Erkraftung, auf die seelische Energisierung des Gedankenlebens wendet, dann gelangen wir zuletzt zu dem entgegengesetzten Vorgang gegenüber dem, den der Yogi durchmachte.

(blz 28 )

tot zover ....

Gjalt

Laatst aangepast door gjalt op 20 Sep 2009 10:38:17; in totaal 1 keer bewerkt
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 13:24:14 Reageren met citaatTerug naar boven

Kun je dit ook in het Nederlands vertalen Gjalt?

Niet alle gasten kunnen Duits lezen Wink

Inclusief mezelf Embarassed

groetjes..
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 13:34:36 Reageren met citaatTerug naar boven

Ja, lieve schat , maar dan wel morgen pas.
Maar het leren Duits te lezen is een hele mooie meditatie-oefening Idea .
Want je moet er inderdaad wel even voor zitten, en ik heb rekening gehouden met deze moeilijkheid voor jou en anderen door de relevante stukjes uit te selecteren zodat je er een logische draad in kunt ontdekken.

Wink

Immanuel van Armensorgh
(een van mijn pseudoniemen)

P. S.:
Kun jij dan ook uitleggen wat "spiegelsfeer" is, haha? Laughing
Trouwens welke andere gasten kunnen ook geen Duits lezen dan?
En hoe weet je dat?

Geplaatst: 19 Sep 2009 13:34:36 Terug naar boven

Berichten van afgelopen:      
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp