|
Auteur |
Bericht |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
11 Jun 2009 17:08:34 |
|
Waarom is het nieuwe zo angstaanjagend? Mijn tekortkoming en behoefte aan erkenning zijn tegelijk met het 'doen' vertrokken.
Het Nieuwe is altijd angstaanjagend, om de eenvoudige reden dat het nieuw is; je weet niet hoe je het tegemoet moet treden. Al je kennis wordt plotseling als absoluut zonder betekenis ondervonden, want in je ervaring en kennis zit geen antwoord dat een wezenlijke respons op het nieuwe kan zijn.
Plotseling ervaar je jezelf als onwetend, hulpeloos, omdat je niet weet wat je moet doen; vandaar de schrikachtigheid. Als dit niet zo was zou je, in plaats van angstig te zijn, een totaal andere ervaring met het nieuwe hebben. Je springt dan van blijdschap alle kanten op. Als je een onderzoeker bent, een avonturier, vervult het nieuwe je met geweldige extase, en je ziet in dit nieuwe een kans om je intelligentie te laten functioneren.
Bij het oude heft je intelligentie niet te werken. Dan functioneert je geheugen. Je kent het antwoord al, het antwoord maakt deel uit van je geheugensysteem. Maar geheugen is geen intelligentie, onthoud dat. Intelligentie is het vermogen je me een openhartig welkom, met intense helderheid te verheugen in het nieuwe. Alleen al door het nieuwe gade te slaan, komt de respons vanuit je meest innerlijke kern. Dat is de weg van Bewustzijn. Wie Bewust is, in aandacht is, wordt voortdurend met het nieuwe geconfronteerd. Eigenlijk is hij op zoek naar het ultieme nieuwe, dat nooit oud wordt dat altijd nieuw is.
Waarom is het nieuwe zo angstaanjagend?
Omdat je nog steeds in de mind zit, en je niet weet wat meditatie is. De mind houdt van het oude. Met het oude is de mind reuze op zijn gemak, omdat hij alle antwoorden kent. Hij voelt zich niet hulpeloos, hij voelt niet dat hij moet kiezen tussen deze manier of die manier. Hij weet precies wat het juiste antwoord is. De mind wil nooit dat je met het nieuwe in aanraking komt; hij blijft je in een kringetje laten ronddraaien met het oude.
Bewustzijn is juist het tegenovergestelde van de mind. Zoals de mind beperkt is tot het oude, zo is Bewustzijn een verkenningsreis van het uitgestrekte gebied van het gehele universum. Wie in aandacht is wil elk moment bij het nieuwe komen, want alleen met het nieuwe wordt zijn intelligentie aangescherpt; alleen met behulp van het nieuwe wordt hij zelf nieuw. Alleen met het nieuwe voert de weg naar het ultieme.
Het oude is dood. Natuurlijk lijkt het oude erg gerieflijk. Het lijkt gerieflijk omdat je niets te doen hebt. Je hoeft niet eens intelligent te zijn. Je kunt achterlijk blijven, en toch tegenover de wereld doen alsof je een vooraanstaand intellectueel bent, omdat je geheugen gevuld is met allerlei informatie. Het geheugen is geen onderdeel van je bewustzijn; het geheugen is een onderdeel van je lichaam. Het geheugen is enkel een mechanisme zoals iedere computer: je voedt het met informatie, en met alles waarmee je het voedt, voelt het zich volkomen thuis. Het geheugen kent het. En kennis geeft je een zekere macht. Je bevindt je in een territorium waar je de heerser bent, je kent alles.
Het onbekende, het nieuwe ontmaskert plotseling je onwetendheid, en dat doet pijn. Je wilt niet weten dat je onwetend bent; daarom is het nieuwe eng. Maar je onwetendheid is enorm. Als je niet gesloten wil blijven, absoluut niet ontvankelijk en ongevoelig voor het ontzagwekkende bestaan dat beschikbaar is om op elk moment het jouwe te zijn, raap dan je moed bijeen en kom uit je isolement.
Osho |
Laatst aangepast door inanna op 11 Jun 2009 18:42:53; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
Geplaatst:
11 Jun 2009 17:08:34 |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Sep 2009 11:53:28 |
|
Wat betekent 'therapeut' zijn echt?
Hij laat vrijheid toe, hij is gewoon een aanwezigheid, een licht, een vreugde. Hij gaat de patiënt niet veranderen, hoewel de patiënt wèl gaat veranderen. Hij doet geen enkele moeite om hem beter te maken. Hij doet geen enkele moeite om hem normaal te maken. Hij doet geen enkele moeite om hem aan te passen aan deze neurotische maatschappij. Hoe dan ook, hij probeert niet iets te doen. Hij is gewoon een aanwezigheid, een katalysator. Hij is liefdevol. Hij deelt zijn energie met de patiënt, hij stort zijn energie uit over de patiënt. En houd voor ogen: Liefde is de ware therapie. Al het andere is secundair.
In feite zijn er zoveel psyciatrische patiënten op de wereld omdat ze geen liefde hebben gekregen. Niemand heeft van hen gehouden, daarom zijn ze geflipt. Ze zijn het contact met hun centrum kwijtgeraakt, want alleen in liefde raak je gecenterd. Hun ziekte is niet het echte probleem. Het echte probleem is dat ze diep van binnen nooit liefde hebben ontvangen, dat ze nooit het klimaat van liefde hebben gekend. Dus geeft een taoïstische therapeut gewoon zijn liefde, zijn begrip, zijn visie. Hij deelt zijn energie met een ander en hij bemoeit zich op geen enkele manier met hem.
Osho |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Sep 2009 11:54:03 |
|
En er zal genezing plaatsvinden. Genezing zal plaatsvinden, niet door enige inspanning van de kant van de therapeut, maar door zijn niet-inspanning, door zijn inactiviteit, door zijn geweldige passiviteit.
Heb je het wel eens zien gebeuren? Als je een keer ziek bent en je roept de dokter en de dokter komt langs: plotseling voel je je, alleen al doordat hij de kamer binnenkomt, niet meer zo ziek als eerst. Hij heeft je geen medicijnen gegeven, gewoon zijn aanwezigheid, zijn zorg, zijn liefde. Hij legt gewoon een hand op je hoofd, voelt je pols en ineens voel je iets veranderen. Hij heeft niets gedaan, geen medicijnen gegeven, zelfs geen diagnose gesteld. Als de arts een liefdevol iemand is, is vijftig procent van de ziekten al verdwenen voordat de diagnose gesteld wordt. En voor de vijftig procent die overblijft, moet hij iets doen want hij weet ook niet dat de mens niemand kan genezen. Het is altijd de natuur die geneest. De mens kan alleen een doorgang worden voor de helende energie, dat is waarom helen werkt.
Iemand kan therapeut zijn. Tao is niet tegen therapie, maar de therapie zal van een andere kwaliteit zijn. Het zal wu wei zijn, hij zal actie in niet-actie zijn, hij zal vrouwelijk zijn. Hij zal niet agressief zijn, hij zal de patient niet dwingen om geheeld te worden. Hij zal hem gewoon overreden, hij zal de patient gewoon verleiden om gezond te zijn, meer niet. Er zal sprake zijn van een geweldige verleiding. De therapeut is gecenterd, geaard, hij stroomt. Zijn aanwezigheid, zijn licht, zijn liefde zal de energie van de patiënt helpen om op te komen, aan de oppervlakte te komen in zijn wezen. Ze is er altijd geweest, hij is het contact ermee kwijtgeraakt.
Osho |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
5 Sep 2009 14:13:43 |
|
"Bewustzijn is juist het tegenovergestelde van de mind. Zoals de mind beperkt is tot het oude, zo is Bewustzijn een verkenningsreis van het uitgestrekte gebied van het gehele universum..."
Dit heb ik er even uitgelicht als iets wat ik goed herken.
Wel een vraagje : wat is de vertaling van 'mind'?
piet |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
5 Sep 2009 14:16:35 |
|
De therapeut is gecenterd, geaard, hij stroomt. Zijn aanwezigheid, zijn licht, zijn liefde zal de energie van de patiënt helpen om op te komen, aan de oppervlakte te komen in zijn wezen. Ze is er altijd geweest, hij is het contact ermee kwijtgeraakt.
Osho
Okay,prachtig en het is waar! ...maar (!) ken jij een dergelijke therapeut?
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Sep 2009 20:11:40 |
|
piet stuitje schreef: |
"Bewustzijn is juist het tegenovergestelde van de mind. Zoals de mind beperkt is tot het oude, zo is Bewustzijn een verkenningsreis van het uitgestrekte gebied van het gehele universum..."
Dit heb ik er even uitgelicht als iets wat ik goed herken.
Wel een vraagje : wat is de vertaling van 'mind'?
piet |
Het bewustzijn-weten-dat niets vraagt, maar dient en is verbonden met de Liefde.
de 'mind' - de rede die de liefde 'de sloot in trap'
later zal het de liefde erkennen, de Waarheid.
Als de rede zich overgeeft stromen de tranen over de wangen en buigt het hoofd.
(ervaren van de Godsvonk?) |
Laatst aangepast door inanna op 5 Sep 2009 20:24:49; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Sep 2009 20:20:36 |
|
piet stuitje schreef: |
De therapeut is gecenterd, geaard, hij stroomt. Zijn aanwezigheid, zijn licht, zijn liefde zal de energie van de patiënt helpen om op te komen, aan de oppervlakte te komen in zijn wezen. Ze is er altijd geweest, hij is het contact ermee kwijtgeraakt.
Osho
Okay,prachtig en het is waar! ...maar (!) ken jij een dergelijke therapeut?
piet |
Vraag me af of osho hier wel letterlijk een therapeut bedoelt, Piet.
Therapeut staat ook tussen aanhalingstekens.
Als ik het letterlijk neem.....nee....als antwoord op je vraag.
Maar wat niet is kan nog komen he.
Toch zit die therapeut in ons zelf.
Het onbewuste, tevens het instinct wat later in hogere graad de intuïtie zal daarbij kunnen helpen.
hoop dat dit een beetje beantwoord aan je vraag.
warme groet inanna |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
8 Sep 2009 11:42:59 |
|
Kunnen we hier ook verder op doorgaan Piet?
eventueel onder een ander topic?
Lijkt me wel zinvol, i.v.m. sommige verschijnselen zoals b.v. Schizofrenie en Manis depressieviteit.
Ik weet dat dit in het verleden een moeilijk onderwerp was, maar ik vroeg me af of zulk een 'therapeut' daar ook iets mee kan.
Wetenschappelijk gezien is het een hele andere oorzaak.
Maar hoe verhoud zich dat tot het geestelijke?
Misschien kunnen we daar eens over van gedachten wisselen?
Inanna
ps. het hoeft niet hoor Piet, denk er maar even over na.
En anders laten we het gewoon zo.
soms draaf ik wel eens een beetje door
liefs |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
9 Sep 2009 06:08:23 |
|
de getuige
Leef bewust, leer wat bewustzijn is, stapel bewustzijn op. Word een grote vlam van bewustzijn.
Als de dood dan komt, kun je er getuige van zijn, kun je hem zien en weet je het: 'Het lichaam gaat dood, het ego gaat dood, maar ik ga niet dood omdat ik de getuige ben.'
Die getuige is de kern zelf van het bestaan. Degene die Weet, het element van Weten, bewustzijn, oplettendheid.
Begin een bewust leven te leiden. doe alles wat je doet, maar doe het alsof je er getuige van bent. Kijk ernaar, blijf het in stilte observeren. Raak niet verdwaald in dingen. Blijf alert, blijf erboven staan. Begin met kleine dingetjes: over straat lopen, eten, een bad nemen, de hand van een vriend vasthouden, praten, luisteren. Kleine dingetjes, maar blijf alert.
Je zult het steeds weer vergeten. Pak het weer op, ontdek het opnieuw, herinner je het weer. Blijf je herinneren dat je een getuige bent. In het begin kost dit moeite en inspanning omdat we lang hebben liggen slapen. Het is moeilijk maar mogelijk. Het is het meest waardevolle in het leven.
Osho |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
9 Sep 2009 08:51:37 |
|
inanna schreef: |
Kunnen we hier ook verder op doorgaan Piet?
eventueel onder een ander topic?
Lijkt me wel zinvol, i.v.m. sommige verschijnselen zoals b.v. Schizofrenie en Manis depressieviteit.
Ik weet dat dit in het verleden een moeilijk onderwerp was, maar ik vroeg me af of zulk een 'therapeut' daar ook iets mee kan.
Wetenschappelijk gezien is het een hele andere oorzaak.
Maar hoe verhoud zich dat tot het geestelijke?
Misschien kunnen we daar eens over van gedachten wisselen?
Inanna
ps. het hoeft niet hoor Piet, denk er maar even over na.
En anders laten we het gewoon zo.
soms draaf ik wel eens een beetje door
liefs |
Inanna,
Very interesting : kan zo een therapeut als Osho iets met een 'knotsgekke' schizophreen of manisch-depressieve psychoot/
Ik weet het niet,je kunt er alleen maar achterkomen als die confrontatie plaatsvindt
Daarom is het ook haast onmogelijk om hier op dit forum een dergelijk topic te openen
Dan wat je 'doordraven' betreft,ik herken het ook heel gemakkelijk bij me zelf :
gedrevenheid...doordraven...enthousiasme
deze drie liggen vlak bij elkaar,terwijl 'enthousiasme' betekent 'in-God-zijn' ( en theo=in God,in het Grieks )
Het gaat dus weer om 'balans' en 'harmonie'
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
9 Sep 2009 10:37:52 |
|
dankjewel voor je antwoord, Piet.
Besef dat het eigenlijk onmogelijk is om daar over te gaan speculeren, want dat zou het dan wellicht geworden zijn, en dat is niet juist.
Het zou al te mooi zijn dat het zou kunnen he.
geduld, liefde en er gewoon zijn op de momenten als het nodig is, is ook al wel voldoende soms.
Toch denk ik dat deze 'knotsgekken' dichter bij de waarheid staan dan wij soms vermoeden.
alle liefs |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
20 Sep 2009 20:35:10 |
|
Liefde delen
Zoveel mensen die van elkaar houden, iedereen houdt van elkaar.... de moeder heeft lief, de vader heeft lief, de zoon, de zus, de broer, de man, de vrouw, de vriend, de priester, de politicus, iedereen. Iedereen houdt van elkaar, zo'n veelheid aan liefde.... Maar als je mensen in de ogen kijkt, is er alleen maar ellende en anders niet. Dan is er iets misgegaan, iets anders heeft de betiteling liefde gekregen. Het is geen liefde. Er staat 'liefde' op de verpakking, maar als je naar de inhoud kijkt: jaloezie, bezitterigheid, kwaadheid, haat, de baas spelen, daar is alles wat lelijk is te vinden. Ja, de verpakking is erg mooi, sierlijk ingepakt, als een kerstcadeautje. Doe het open... en van binnen, gewoon de hel.
Dit is niet de liefde waar ik het over heb.
Als jij bij je wezen naar binnen gaat, rijst er een totaal nieuwe energie omhoog. Je hebt zoveel energie dat je haar wilt delen met anderen, dan is de liefde samen delen. Dan heb je geen behoefte aan liefde, dan heb je geen behoefte aan iemand die van je houdt. Je hebt voor het eerst bezit genomen van de schat van je liefde en een nieuwe behoefte rijst omhoog om hem te delen met anderen, om hem te geven aan iedereen die hem nodig heeft. Deel hem met anderen en geef hem aan anderen.
Als liefde een behoefte is en je wilt dat iemand van je houdt, gaat dat ellende geven. Het is de liefde van een bedelaar en bedelaars kunnen niet gelukkig zijn. Als je liefde eenmaal kent.... en dat is alleen mogelijk als je naar binnen gaat en het binnenste heiligdom van je wezen bereikt. Als je daar het reservoir van liefde hebt leren kennen, komt er een nieuwe behoefte op om haar te delen met anderen, met iedereen die haar nodig heeft. Geef haar aan anderen en je voelt je dankbaar dat iemand haar in ontvangst heeft genomen. Dan is er blijheid, dan is de liefde de hemel.
Osho |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
24 Sep 2009 20:43:18 |
|
huilen vanuit liefde 1
Waarom moet ik altijd huilen als ik door liefde word aangeraakt?
Je mag je gelukkig prijzen. Als liefde je ogen niet met tranen kan vullen, dan is die liefde dood.
Het is echt rampzalig dat tranen in verband zijn gebracht met droefheid, met verdriet; dat is slechts één dimensie van hun essentie. Ze hebben echter veel meer te betekenen als ze te voorschijn komen bij liefde, bij dankbaarheid, in gebed, in stilte, in vrede. Wanneer je zo'n overvol gevoel hebt, dan zijn tranen enkel het overvloeien van je voldoening, van je vreugde.
Aan tranen moet nieuwe betekenis gegeven worden, nieuwe poëzie en een volkomen nieuwe dimensie - die ze zijn kwijtgeraakt doordat de mensheid in ellende geleefd heeft en tranen bij die ellende zijn gaan horen.
Ten tweede, doordat de mensheid gedomineerd is door de man, heeft hij er een kwestie van ego en eergevoel van gemaakt dat hij niet huilt. Huilen is feminien, het is vrouwelijk om in tranen te zijn. Dat is niet waar. Het is een lelijk idee van de chauvinistische man - niet alleen lelijk, maar onnatuurlijk en onwaar, want de ogen van de man hebben evenveel traanklieren als de ogen van de vrouw. De natuur heeft helemaal geen onderscheid in traanklieren gemaakt.
Het is duidelijk dat het de bedoeling van de natuur is, geen onderscheid te maken tussen man en vrouw, maar de man is door de eeuwen heen erg egoïstisch geweest, en hij heeft het gevoel dat tranen een soort van zwakte betekenen. Hij heeft zijn tranen tegengehouden, maar hij is zich niet bewust wat daarvan de gevolgen zijn. Hij heeft ook zijn liefde een halt toegeroepen - en hij heeft situaties voor zichzelf geschapen die gevaarlijk zijn.
Er worden meer mannen gek dan vrouwen, om de eenvoudige reden dat de man zich blijft beheersen. Er komt een ogenblik waarop de onderdrukking te erg wordt, en dan krijgt hij een zenuwinzinking. De vrouw beheerst zich niet; als ze voelt dat ze moet huilen, huilt ze. Zij is natuurlijker dan de man. Dat heeft haar een paar ervaringen meer bezorgd, die de man is misgelopen.
Osho |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
24 Sep 2009 20:43:44 |
|
huilen vanuit liefde afsluiting
Huilen als je door de liefde wordt aangeraakt, is dat iets verkeerds?... Je bent besmet met een verkeerde conditionering. Het is volkomen op zijn plaats. Wat kun je anders doen wanneer de liefde je raakt? woorden zijn dan van geen nut; enkele tranen kunnen tot uitdrukking brengen wat er diep in je hart gebeurt. Tranen vormen de meest waardevolle kostbaarheid die je hebt.
Maar de mens is verwrongen aan alle kanten. De aard van de mens is gesnoeid naar de ideeën van de gevestigde orde. Naties hebben behoefte aan legers en ze willen helemaal niet dat de mens met liefde in aanraking komt. Hun tranen moeten opdrogen en hun genegenheid moet een halt worden toegeroepen; anders zullen ze niet in staat zijn te doden, te vermoorden en een massaal bloedbad aan te richten onder de mensen - mensen die net zo zijn als jij, en mensen die jou niets kwaads hebben gedaan, mensen wier vrouwen, wier kinderen, wier bejaarde ouders misschien op hen wachten, net zoals jouw ouders, jouw vrouw, jouw kinderen op jou wachten.
Maar om soldaten te vormen, moet de mens volslagen vernietigd worden. Hij moet tot een robot gemaakt worden - en robots huilen niet, robots worden niet door de liefde aangeraakt. Aangezien er legers nodig waren, is de mens verwrongen. Omdat er geen vrouwen in het leger nodig waren, werden zij aan de kant gelaten. Het is goed geweest voor de vrouwen, want zij zijn natuurlijker gebleven.
Schaam je nooit voor je tranen. Wees er trots op dat je nog natuurlijk bent. Wees er trots op dat je datgene wat niet uit te drukken valt, wel kunt uiten dmv je tranen. Die tranen zijn je liederen, woordeloos uitgedrukt. Die tranen zijn je hart dat zich niet van woorden kan bedienen. Voel je nooit beschaamd door je tranen. Ogen waarin de tranen verloren zijn gegaan, hebben hun prachtigste, hun schitterendste schat verloren.
Ik zou buitengewoon graag willen dat mijn mensen volkomen natuurlijk zouden zijn, onschuldig in de hoogste mate, zonder remmingen. En als er tranen vloeien, geniet er dan van: je bent nog springlevend.
Bovendien, de mensen die denken dat ze leven maar die niet kunnen huilen en geen tranen kunnen plengen, leven in een misvatting. Zij zijn al veel eerder gestorven. Op de dag dat hun tranen stierven, zijn ook zij gestorven, omdat hun liefde gestorven is. Buiten de liefde om heb je helemaal geen ziel.
Osho |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
24 Sep 2009 21:24:42 |
|
"Die tranen zijn je hart dat zich niet van woorden kan bedienen. Voel je nooit beschaamd door je tranen. Ogen waarin de tranen verloren zijn gegaan, hebben hun prachtigste, hun schitterendste schat verloren. "
Wonderschoon...'waar uw schat is zal uw hart zijn'
piet |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
24 Sep 2009 21:24:42 |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|