Inner peace

FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Van neurose tot heiligheid Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
Auteur Bericht
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2009 18:28:08 Reageren met citaatTerug naar boven

gjalt schreef:
Hallo Piet,

Maar je weet toch dat bij het tot aanschijn komen van ieder schepsel steeds de evolutie zich in het kort herhaalt?
Dus het kan wel kloppen, sterker nog het móet wel kloppen!

hartelijke groet,

Gjalt

Ja,Gjalt,ik weet,dat de evolutie zich in het kort herhaalt,wat mooi tot uiting komt in :

de ontogenese is een versnelde phylogenese

bij dieper nadenken is dat toch een wonder ; in ieder nieuw schepsel zien we opnieuw het scheppingsproces

piet
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenYahoo Messenger

Geplaatst: 17 Sep 2009 18:28:08 Terug naar boven

inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2009 19:42:40 Reageren met citaatTerug naar boven

O,gut Very Happy

Dit wordt weer moeilijk Laughing Laughing Laughing

warme groetjes ..
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2009 09:26:46 Reageren met citaatTerug naar boven

In het symbiotische samenlevingsverband tussen moeder en kind is de vaderfiguur aanvankelijk nauwelijks zichtbaar. Toch is hij vanaf het begin aanwezig,aangezien het kind afkomstig is uit de samenwerking van vaderlijke zaadcel en moederlijke eicel. Zijn invloed wordt eigenlijk pas enigszins merkbaar zo rond de geboorte om dan geleidelijk sterker te worden in de eerste levensjaren van het kind. Daarna volgt een cruciale ontwikkelingsfase waarin meisje en jongen zich bewust worden van het geslachtsverschil. In beiden laaien nu de hartstochten op in relatie tot de vaderfiguur . Intense gevoelens van haat,liefde,rivaliteit,competitie ten opzichte van zowel de vader als de moeder.
We zijn hiermee aangekomen in de oedipale fase,genoemd naar de figuur in het verhaal uit de Griekse mythologie. Hierin wordt verteld hoe Oedipus te vondeling wordt gelegd,omdat hij volgens een orakelspreuk zijn vader zou doden en zijn moeder zou trouwen.
Na zijn opvoeding en jeugd in Corinthe raakt hij verwikkeld in een oorlog,waarin hij onwetend zijn vader doodt. Na het verslaan van de sfinx mag hij trouwen met de konongin,die inderdaad zijn moeder blijkt te zijn.
Als hij zijn gruweldaad ontdekt,rukt hij zich de ogen uit en zwerft,uit Thebe verjaagd,de wereld rond,begeleid door zijn dochter Antigone.

piet
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 10:25:04 Reageren met citaatTerug naar boven

Zoals met veel mythologische verhalen is de moraal ook op ons van toepassing. Ieder van ons moet het oedipuscomplex tot een oplossing brengen. Weliswaar niet door de vaderfiguur letterlijk te doden,maar wel door klaar te komen met de intense liefde-haat- en rivaliserende gevoelens ten opzichte van hem. Iedere zoon,iedere dochter zit op vele wijzen vastgebakken aan het persoonlijke vaderbeeld. Pas als je dat beeld vernietigt, bloei je open en kan je eigen geestelijke ontwikkeling beginnen,kan je je eigen levenslied gaan zingen. Vele mensen slagen daar nooit in en dat is te begrijpen,want het vereist leeuwenmoed om dat vaderbeeld te vermoorden. Om symbolisch los te komen van hem,hem van de troon te stoten,de macht over te nemen om uiteindelijk zijn plaats in te nemen,dat wil zeggen : vader te kunnen zijn van het kind-in-jou!

Wat is de betekenis van de vadermoord die in veel verhalen is opgetekend gedurende de geschiedenis van de mensheid? Wat is het verband met de broedermoord van Kain op Abel,zonen van Adam en Eva? In Genesis wordt beschreven hoe Kain zijn broer Abel vermoordt en vlucht. Er staat dan : 'Ik zal een zwerver en een vagebond zijn op aarde, en ieder die mij ontmoet kan mij doden'. En in de volgende passage : 'En Jahwe gaf Kain een merkteken,om te voorkomen dat ieder die hem ontmoette hem doden zou' ( Gen. 4:14b, 15b ).

We leven nog steeds onder en met het Kainsteken. Nog steeds wordt er gemoord op grote schaal,bijna uitsluitend door mannen!

Het is niet leuk om op de eerste bladzijden van de bijbel te lezen dat broedermoord al in het prille begin van de mensheid een gegeven is. We moeten,denk ik,ook niet proberen om dit weg te poetsen of te verdoezelen. Net als alle andere dingen is het kwaad een onderdeel van de schepping en maakt deel uit van de totale werkelijkheid. Als zodanig heeft het een zin,een bedoeling. Het doel ligt misschien in de uitroep van Paulus : 'De ganse schepping zucht als in barensnood' (Rom. 8:22),wat naar mijn mening alleen maar kan betekenen,dat de schepping in zijn geheel-dus mens,dier en plant-op weg is naar een nieuwe geboorte.

piet
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 10:43:24 Reageren met citaatTerug naar boven

inanna schreef:
O,gut Very Happy

Dit wordt weer moeilijk Laughing Laughing Laughing

warme groetjes ..

Laughing Laughing Laughing

en Piet,

Ik heb even tijd nodig om alles in deze topic op me in te laten werken, maar ik ga wel reageren, denk ik.

hartelijke groet,

Gjalt

Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2009 09:25:26 Reageren met citaatTerug naar boven

Overwin het kwade door het goede

Misschien vormt deze aansporing de derde pijler die de nieuwe levensweg van Theresia van Lisieux draagt.
De eerste pijler die oprijst met Pinksteren 1883 brengt de verbinding tot stand met de hemelmoeder,die de gave van het leven schenkt.
De tweede die ontspringt in de Kerstnacht van het jaar 1886 verbindt haar met de hemelvader,waardoor zij de levenskracht ontvangt.
De derde lijkt zijn oorsprong te vinden in de nacht van 19 op 20 maart 1887 als er in de Rue Montaigne te Parijs een drievoudige moord wordt gepleegd op een jonge prostituee,haar dienstbode en het dochtertje van deze laatste (een elfjarig kind). Alle drie zijn botweg gekeeld. Deze gebeurtenis wordt beschreven aan het begin van hoodstuk 11 in het boek van Jean-Francois Six . Twee dagen later wordt een verdachte gearresteerd, de dertig jaar oude Henri Pranzini. Hij lijkt een sterke persoonlijkheid te zijn,die welbewust tegen de wetten van de samenleving inging. Bovendien is hij een knappe,verleidelijke en beschaafde man,die meerdere talen spreekt en veel heeft gereisd. hij is dus een ideale figuur met wie wij ons gemakkelijk kunnen identificeren,waardoor wij gaan beseffen : Pranzini leeft ook in ons!

Het jonge meisje Theresia voelt zich tot Pranzini aangetrokken. Zij krijgt een buitengewoon verlangen om hem te redden,ze smeekt God om hulp en vergeving. Zij belandt aldus opnieuw in een enorme worsteling,die alleen maar zo intens kan zijn omdat het ook en tegelijkertijd het gevecht aanwakkert met haar eigen diepverborgen driften en schuldgevoelens.

piet
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 09:36:02 Reageren met citaatTerug naar boven

In deze strijd mobiliseert ze alle kracht waarover zij nu kan beschikken,waardoor het haar mogelijk wordt om de duistere,donkere wereld van zichzelf en die van Pranzini in het licht te brengen van de liefde van God-in-Jesus christus. Ruim vijf maanden blijft ze aldus volhardend bezig met de worsteling van 'luctor et emergo' tot aan de terechtstelling van Pranzini op 30 augustus 1887.
Het verslag in de krant raakt en ontroert haar zeer,ze schrijft : 'Mijn tranen lieten mijn emoties zien zodat ik mij een ogenblik terug moest trekken. Pranzini had niet willen biechten,hij was op het schavot geklommen en wilde zijn hoofd al in het akelige gat steken,toen hij plotseling een bezieling kreeg,zich omkeerde,een kruisbeeld greep dat hem door de priester werd aangereikt en tot driemaal toe de gewijde wonden kuste!' ( Theresia v. L p 184 ) Wat een heerlijk geschenk voor Therese,verhoring van haar aanhoudend gebed. Hij,met wie zij zich zo heeft geidentificeerd,komt op het allerlaatste moment in aanraking met het bloed van het Lam Gods !

piet
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2009 07:24:58 Reageren met citaatTerug naar boven

Intimiteit

In de verslagen van de misdaad tijdens de procesgang en in de verslaglegging van de terechtstelling komt het seksuele en erotische krachtenspel van het geheel uitvoerig aan bod.
De diverse driften en impulsen,die daarin spelen,hebben Theresia heftig in beroering gebracht,maar zij is de teweeggebrachte emoties niet uit de weg gegaan.
Daardoor vonden seksualiteit en erotiek steeds harmonischer hun plaats in de uitwisseling van liefde tussen haar en Jezus Christus.
Waarlijk een intieme relatie waardoor steeds meer van het Christusbewustzijn haar ten deel valt.

piet
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 12:16:22 Reageren met citaatTerug naar boven

Triade

De triade vrouw-man-kind is de 'oer-basis' van ieder mens en is als zodanig afspiegeling van de Goddelijke triade Hemelmoeder-Hemelvader-Goddelijk kind

In Therese van Lisieux zien we dat,als onze relatie met de Goddelijke triade hersteld wordt,dat dan de mogelijkheid gegeven is 'van neurose tot heiligheid'

Dit werd mij nog duidelijker,toen ik las ( in Jezus Spreekt ) :
"Die in de Schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten,die vernacht in de Schaduw van de Almachtige" en dan volgt (vrij vertaald) : deze verborgen plaats-in-jou is alleen bekend aan God en aan jou en is voor geen macht ter wereld te vinden...maak dit tot je thuis,je woning en vertoef daar...Mijn Schaduw zal er op rusten om het dubbel veilig te maken...gelijk de vleugels van een 'broedende moedervogel!' op haar jong,zo zal de schaduw op je rusten

is dat niet een prachtig beeld,dat duidelijk laat zien,dat 'leven-in-overvloed' in jou kan stromen?

piet
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 13:48:29 Reageren met citaatTerug naar boven

Prachtig Piet.
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 12:31:31 Reageren met citaatTerug naar boven

dat 'leven-in-overvloed' in jou kan stromen?

Probeer het even te verwoorden voor mezelf.

HALLO PIET,

ONS STROOMT ALTIJD DE LEVENSKRACHT TOE, MAAR WE BENUTTEN HET NIET OPTIMAAL.
DIT KAN ALLEEN DOOR WARE LIEFDE TOT.......
ALS DE GODSVONK ONTVLAMT TOT EEN LAAIEND VUUR WAT VERTEERD ZAL DIT HET MEEST TOT UITING GEBRACHT KUNNEN WORDEN.
DAT IS WAT IK OPMERK BIJ THERESIA.

JUIST DAN WANNEER ALLES UITZICHTLOOS LIJKT.
EIGENLIJK IS HET NIET ONDER WOORDEN TE BRENGEN WAT HAAR OVERKOMEN IS, EEN OPNAME VAT VOOR EEN LIEFDE DIE EIGENLIJK ONZE WARE NATUUR IS, EN DIT OOK WEER UIT LATEN STROMEN.

Ik KOM TOT HET BESEF DAT ALLEEN HARTSKENNIS BIJ LANGE NA NIET VOLDOENDE IS, DEZE VONK MOET TOT LEVEN GEBRACHT WORDEN, WAT ALLEEN KAN BIJ EEN OPEN EN LEEG VAT.

HET NIET MEER WETEN....OPEN STAAN...
EN DAAR ZIJN INDERDAAD VERSCHILLENDE WEGEN NAARTOE....ALS MEN WIL LUISTEREN.
HET KOMT UIT DEZELFDE BRON.

DANK JE WEL VOOR DIT INZICHT PIET.

hOE GEBRUIKEN WE DE ONS TOESTROMENDE LEVENSKRACHT?
VOND EEN TOEPASSELIJK STUKJE VAN DUDDE, WAT IK PLAATS ONDER DAT TOPIC.

GROET iNANNA
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 18:13:34 Reageren met citaatTerug naar boven

Inanna,

Ja,je merkt hoe moeilijk het is om je diepste zieleroerselen te verwoorden.
Kunstenaars proberen dat ook te verwoorden,te verbeelden een levenlang.
Schilders,beeldende kunstenaars,dichters zijn gedreven om hun perfecte creatie ooit te verwerkelijken...en toch zal hun dat nooit gelukken : de Werkelijkheid, waarin wij eigenlijk leven, is immers op geen enkele wijze uit te beelden of te verwoorden!
Muziek kan dit nog het beste benaderen,wat we m.n horen bij Bach en Mozart,die ons diep kunnen ontroeren. Muziek is multidimensionaal,kan meerdere dimensies bestrijken,vergelijk ook :

Het heelal is een perfect,pulserend,ritmisch mechanisme,dat de muziek der sferen zingt

piet
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 19:29:01 Reageren met citaatTerug naar boven

piet stuitje schreef:
Inanna,

Ja,je merkt hoe moeilijk het is om je diepste zieleroerselen te verwoorden.
Kunstenaars proberen dat ook te verwoorden,te verbeelden een levenlang.
Schilders,beeldende kunstenaars,dichters zijn gedreven om hun perfecte creatie ooit te verwerkelijken...en toch zal hun dat nooit gelukken : de Werkelijkheid, waarin wij eigenlijk leven, is immers op geen enkele wijze uit te beelden of te verwoorden!
Muziek kan dit nog het beste benaderen,wat we m.n horen bij Bach en Mozart,die ons diep kunnen ontroeren. Muziek is multidimensionaal,kan meerdere dimensies bestrijken,vergelijk ook :

Het heelal is een perfect,pulserend,ritmisch mechanisme,dat de muziek der sferen zingt

piet

Image
Carolien
Gele Roos

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2009 09:25:09 Reageren met citaatTerug naar boven

Dit brengt in mij naar bovenEen uitspraak van Carl Gustav Jung:
'Vocatus atgue non vocatus Deus aderit'
(Geroepen of niet God zal aanwezig zijn)

Vanuit mijzelf:
Ik ben vaak onvoldoende aanwezig in mezelf. Vooral als er teveel activiteiten liggen te wachten., er teveel hooi op de vork gaat.
Dan gaat de stroom trager. Dan liggen depressie en paniek om de hoek.
Hemelmoeder-hemelvader-kind triade worden verschoven naar 'morgen', als ik meer tijd heb, eerst nog even.........

Vermoeidheid, depressie: voor mij vloek en zegen. Ze houden mij op het pad. Wellicht zolang ik iedere keer weer in de kuil van niet-aanwezig zijn val.
Van neurose naar heiligheid(heelheid).
Het is niet te koop. Noeste arbeid, levenskunst ten top. Steeds weer nieuw beginnen en een stukje winnen en weer wat verliezen.
Carolien
Profiel bekijkenStuur privébericht
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2009 10:12:54 Reageren met citaatTerug naar boven

Lief ZONNETJE....Carolien,

Image

Geplaatst: 27 Sep 2009 10:12:54 Terug naar boven

Berichten van afgelopen:      
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp