Inner peace

FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Transcendente Meditatie ( TM ) Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
Auteur Bericht
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2009 16:03:25 Reageren met citaatTerug naar boven

gjalt schreef:
Ja, lieve schat , maar dan wel morgen pas.
Maar het leren Duits te lezen is een hele mooie meditatie-oefening Idea .
Want je moet er inderdaad wel even voor zitten, en ik heb rekening gehouden met deze moeilijkheid voor jou en anderen door de relevante stukjes uit te selecteren zodat je er een logische draad in kunt ontdekken.

Wink

Immanuel van Armensorgh
(een van mijn pseudoniemen)

P. S.:
Kun jij dan ook uitleggen wat "spiegelsfeer" is, haha? Laughing
Trouwens welke andere gasten kunnen ook geen Duits lezen dan?
En hoe weet je dat?

Nee, dat kan ik niet weten, Gjalt, ik ga uit van mezelf Confused

Wat de spiegelsfeer aangaat, onder het topic evolutie/ De apocalyps wordt dit beschreven.

ben geenzins van plan duits te leren ' lieve schat' Shame on you
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen

Geplaatst: 19 Sep 2009 16:03:25 Terug naar boven

gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2009 10:21:43 Reageren met citaatTerug naar boven

Goedemorgen Inanna,

Je verwacht van mij dus dat ik een studie maak van de topic Evolutie/de Apokalyps, maar je vertikt het eenvoudig om je over een mooi stuk Duitse tekst te buigen??? Rolling Eyes
Nou ja, dan zal ik maar in eigen woorden weergeven waar dr. Rudolf Steiner in het voor hem zo moeilijke jaar 1922 op heeft willen duiden.

In vroeger tijden, duizenden jaren geleden, was er geen sprake van een dermate ontwikkeld zelfbewustzijn bij individuen als dat in de tegenwoordige tijd wel het geval is.
De mensen, die vroegere tijden leefden, beleefden zichzelf als deel van een groter geheel.
Een Yogi was iemand die zich losmaakte van die collectief bepaalde bewustzijnstoestand.
Dit bracht een teruggetrokken leefstijl met zich mee, een grote mate van eenzaamheid.
Een Yogi volgde een bewust geleide ademhalingsmethode waardoor er bij hem een zeer gevoelige bewustzijnsstaat in het leven werd geroepen.
Dit werd ondersteund door een asketische leefwijze.
Hoe dit zich dan voltrok, fysiologisch of anderszins is een kwestie van esoterische kennis en doet er in dit verband niet toe (hoewel Steiner daar wel iets over tracht te zeggen voor zijn gehoor).
Een Yogi was ook iemand die aanzien genoot bij de mensen.
Vroeger was dit allemaal goed, maar wanneer we de Yogi-methode in onze tijd zouden willen toepassen, dan wordt het beoogde doel ofwel datgene wat ons wellicht voorgepiegeld wordt niet bereikt.
De mensen van tegenwoordig zijn nu eenmaal anders, zowel fysiologisch alswel wat betreft een sterker ontwikkeld zelfbewustzijn.
In onze huidige tijd dus geen teruggetrokken leefstijl, geen ademhalingsoefeningen, geen askese!
Wat is er dan in onze tijd wél relevant?
De aandacht moet worden gericht op hoe ons bewustzijn functioneert, ons denken.
En dan valt al heel gauw het woord meditatie.
Steiner betoogt nu hoe belangrijk het is om rust in je denken te verkrijgen.
Hij zegt ook dat dat nu eenmaal niet vanzelf gaat, maar dat dit nu eenmaal oefening vereist.
Feitelijk wil hij ons duidelijk maken dat dit de enige manier is om de huidige stand van zaken in de wetenschapsbeoefening te doorbreken en op een hoger plan te brengen.
Wij mensen moeten in ons zoeken naar de geest niet een teruggetrokken leefstijl nastreven, dat leidt nergens toe, maar onder de mensen blijven en werkzaam zijn.
Werkzaam zijn is gewoonlijk voortkomende uit een bepaalde discipline ofwel vorming.
Dat is bij alles zo in het leven.
De vorming van je bewustzijn om gedurende langere tijd stil te kunnen zijn, stil te kunnen blijven staan bij een bepaalde gedachte, is te vergelijken met het systematische oefenen van spieren teneinde een zekere conditie te verkrijgen.
Er gaat op een zeker moment een bepaalde kracht ontstaan en dit is iets beslissends op de weg die voert naar dieper inzicht, een hoger bewustzijn.
Concentratie.

Tot zover dan mijn weergave van de inhoud van Steiners lezing over anthroposofie en natuurwetenschap, in mijn eigen woorden.
Natuurlijk is het zo dat het zich per individu vanzelf wijst vanaf welk moment en ook op welke wijze de weg wordt gegaan van stil zijn voor God, maar God is niet in de woestijn en ook niet in de binnenkamer, niet in de eenzaamheid, niet in jezelf.
God is overal !!!

hartelijke groet aan allen die niet bij machte zijn Duits te lezen Shocked

Gjalt

Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2009 12:08:16 Reageren met citaatTerug naar boven

Dag Gjalt,

Ik verwacht helemaal niets van je, ook geen studie.

Maar ben je dankbaar voor deze vertaling.

Inanna
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 12:30:15 Reageren met citaatTerug naar boven

Verderop in Steiners voordracht over anthroposofie en natuurwetenschap zegt hij:

"So wie sich der Yogi der inneren Rhythmus seines Leibes zum Bewußtsein brachte, so kommt uns auf geistige Art ein äußerer Weltrhythmus zum Bewußtsein.
Wenn ich mich bildlich ausdrücken darf: wir stehen im gewöhnlichen Bewußtsein so da, daß wir unsere Gedanken logisch zusammensetzen und uns damit des Denkens eines Mittels zur Erkenntnis der äußeren Welt bedienen; jetzt lassen wir das Denken einlaufen in eine Art musikalischen Elementes, was aber durchaus ein Erkenntniselement ist; wir gewahren einen Rhythmus, der auf dem Grund aller Dinge als ein geistiger Rhythmus ist; wir dringen ein in die Welt, indem wir sie im Geiste beginnen wahrzunehmen.
Unser Denken wird aus dem abstrakten, toten Denken, aus dem bloßen Bilddenken ein in sich selbst lebendigen Denken.
......"

Nu, als we hier geen aanknopingspunten ontwaren met de transcendente meditatie, dan weet ik het ook niet meer.
Ik wil nadrukkelijk zeggen dat ik er niet van uit ga dat het allemaal wel op hetzelfde neer zal komen, want er is immers ook verschil in LOM, mavo, havo, atheneum, enz. om maar eens een vergelijking te gebruiken, die hier en daar ook wel mank zal gaan, maar dat mag de pret niet drukken.
Ja, en dan is er nog het probleem van die lezers die überhaupt niet in staat zijn tot het lezen van teksten in de Duitse taal.
Ik ga het ten dienste van hen so wie so niet woord voor woord letterlijk vertalen, maar ik zal nu meer vanuit het innerlijk door mij begrepene in mijn eigen woorden het inhoudelijke van dit tekstfragment weergeven.
Daar komt ie dan:

In vroeger tijden bracht een Yogi het ritme van zijn eigen lichaam tot bewustzijn, hetgeen tegenover het huidige resultaat van een meditatieve bewustzijnontwikkeling staat, namelijk in die zin dat we nu door middel van meditatie ons bewust kunnen worden van wat we wereldritme zouden kunnen noemen.
Doorgaans is ons denken beeldend, abstract en doods, echter door middel van meditatie kunnen we in aanraking komen met een muzikaal kenniselement waardoor het loutere beelddenken omgevormd kan worden tot een in zich zelf beleefd ofwel levendig denken.

N.B.:
Sommige kunstenaars zijn zich min of meer bewust van de muzikale aspecten van de geestelijke wereld.
Zo sprak Brian Wilson (getormenteerd genie) tijdens een interview met hem in 2004 steeds over God wanneer hij muzikale inspiratie bedoelde, hetgeen hij verontschuldigend uitlegde met zijn verklaring "God is music!"

Gjalt

Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 13:57:51 Reageren met citaatTerug naar boven

In vroeger tijden bracht een Yogi het ritme van zijn eigen lichaam tot bewustzijn, hetgeen tegenover het huidige resultaat van een meditatieve bewustzijnontwikkeling staat, namelijk in die zin dat we nu door middel van meditatie ons bewust kunnen worden van wat we wereldritme zouden kunnen noemen.
Doorgaans is ons denken beeldend, abstract en doods, echter door middel van meditatie kunnen we in aanraking komen met een muzikaal kenniselement waardoor het loutere beelddenken omgevormd kan worden tot een in zich zelf beleefd ofwel levendig denken.

N.B.:
Sommige kunstenaars zijn zich min of meer bewust van de muzikale aspecten van de geestelijke wereld.
Zo sprak Brian Wilson (getormenteerd genie) tijdens een interview met hem in 2004 steeds over God wanneer hij muzikale inspiratie bedoelde, hetgeen hij verontschuldigend uitlegde met zijn verklaring "God is music!"

Gjalt

Prachtig,Gjalt,inderdaad schoonheid :

* d.m.v medtitatie je bewust worden van wat we 'wereldritme' zouden kunnen noemen
hier doemt opnieuw in mij op : "Het heelal is een perfect,pulserend,ritmisch mechanisme,dat de 'muziek der sferen' zingt"

* d.m.v meditatie in aanraking komen met een muzikaal kenniselement waardoor het loutere beelddenken omgevormd (getransformeerd) kan worden tot een 'in zich zelf beleefd' oftewel 'levendig' denken
Hier zien we,hoe het 'leven zelf' zich manifesteert in het denken,in met recht 'levende taal'

* NB Brian Wilson in "God is music!" ...prachtig
ook hier weer doemt in mij op : muziek der sferen
en : 'music was my first love
and it will be my last'

piet
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenYahoo Messenger
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2009 11:01:56 Reageren met citaatTerug naar boven

Dat muzikale kenniselement.
Hoe herkennen we dit in ons dagelijks leven?
Dingen op het juiste moment zeggen of doen, zodat het altijd gelegen komt, niet planmatig, maar op gevoel ....
Leven uit inspiratie in plaats van uit aspiratie.
Om hiertoe in staat te zijn, lijkt het me dat we ons dienen te oefenen in het intunen op zulk een bewustzijnsstaat.
Het leven zien als één grote ademhaling...
Rustig, relaxed, vanuit vertrouwen in de loop der dingen, maar wél zo dat we die als een reeks van kansen zien waar we op ieder gelegen moment in kunnen springen!

Gjalt

Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2009 11:58:08 Reageren met citaatTerug naar boven

'Intunen op zulk een bewustzijnsstaat'

Ja 'at-tune-ment' en'principle of fine 'adjustement'

en

leven uit inspiratie,

piet
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2009 12:16:25 Reageren met citaatTerug naar boven

Dank jullie wel, heren Very Happy

Ben blij met jullie inbreng.

warme groetjes
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2009 09:07:24 Reageren met citaatTerug naar boven

inanna schreef:
Dank jullie wel, heren Very Happy

Ben blij met jullie inbreng.

warme groetjes

Dus .... geen askese, maar wél oefenen, hetgeen een verantwoord uitleven is van je libido.
Overgave immers Idea .
Toch bestaat er ook wel zoiets als een offer wat je moet brengen ten gunste van iets beters, dus ja, geen askese maar dan toch nog dat ! Shocked
En bovenal, het gaat om de intentie.

Gjalt

Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2009 09:33:40 Reageren met citaatTerug naar boven

Mool,Gjalt...ascese

Je ziet het goed in de puberteit,als de libidineuze stormen opnieuw de kop opsteken. Soms is er dan 'puberteits-ascese : je probeert dan met alle geweld de dritf-energie te onderdrukken. Ik heb dit ook even geprobeerd,daarna braken de stormen in alle hevigheid los

piet
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2009 09:49:14 Reageren met citaatTerug naar boven

Ja, maar dit is net zoiets als die typisch Amerikaanse manier waarop Irak wordt binnengevallen en ook Afghanistan dus...
Ik bedoel, voordat je echt kent wat je tegemoet treedt Shocked

groet,

Gjalt

Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2009 10:18:13 Reageren met citaatTerug naar boven

Ja,ik begrijp je wel,Gjalt :

Het gaat om 'niet te veel ascese' en 'niet te driftmatig'...het gaat eigenlijk om 'verzoening' en 'harmonie'

piet
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2009 11:05:18 Reageren met citaatTerug naar boven

Hallo Piet,

Eerlijk gezegd, na al die jaren, ben ik er ook nog niet klaar mee, anders dan dat ik wel geleidelijk aan meer ga zien, begrijpen...

Aanvulling d.d. 2 oktober 2009.
Begin jaren tachtig vorige eeuw, in een tijd van eenzaamheid en geisoleerdheid, raadpleegde ik eens de I Tjing hierover en die liet mij het volgende zien: gaan tot het midden brengt heil!
Dit komt overeen met wat jij schrijft over harmonie!
En dan is er nog iets: in datgene wat zich in herhaling bij je aandient, ligt een mogelijkheid verborgen om ermee te worstelen net zolang totdat er een licht in je ziel doorbreekt, waardoor het steeds weer terugkerende door innerlijke strijd c.q. worsteling in een eeuwig licht wordt getransformeerd Idea

groet,

Gjalt

Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp