|
Auteur |
Bericht |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
23 Sep 2009 15:53:22 |
|
Van de Overschaduwing.
Ook naar J. W. Kaiser
Laten wij spreken over de mysterietekst van het Lukas Evangelie. Veelgehoorde uitspraken die wij vandaag de dag te horen krijgen luiden als: je moet doen wat je zegt en je moet zeggen wat je doet. Het is alsof er aan ons allen een opdracht wordt gegeven om jezelf zo consequent mogelijk te gedragen in de moderne samenleving. Als je daarvan zou afwijken wordt je daarop afgerekend. Je geloofwaardigheid valt of staat met de consequentie welke je vertoont in je levensgedrag.
In hoeverre sta jijzelf in die maatschappelijke krachten welke via politiek en media dagelijks over je heen gestort worden? Als je een geestelijk Pad bewandelt, een mystieke aantrekkingskracht in jezelf ervaart of zelfs een gnostieke roep in jezelf verneemt? Wat gebeurt er met je als in jouw doen een ander Doen zich mengt, als in jouw willen een ander Willen zich ontwaart, een Willen met een onverbiddelijk karakter? Als alles waar je je naar beste weten aan wijdt, wordt tegengehouden of zelfs vernietigd door een onberekenbare Kracht, wat dan? Kun je dan zeggen: 'ik heb iets van mijn leven willen maken maar God wenst er iets nóg beters van te maken'.
Zo'n uitspraak of zelfs zo'n gedachte zal niet snel in je opkomen. Als er allerlei krachten in jou spelen die jouw aanvankelijke bedoelingen saboteren, dan zie je daar in eerste instantie alleen maar de negatieve en ontmoedigende kanten van. Het hoge bedoelen van de Allerhoogste zul je daarin niet herkennen. Totdat je, in een zelfvergeten offer aan jouw medemens, je een Aanwezigheid gewaar wordt als een bekrachtiging en Behoeding van wat je doet. Het eerste mysteriewoord van Lukas luidt dan: 'Dat is de ontwaring van een Engel aan de rechterzijde van het reukaltaar'. (Luk. J : 11). Want wij spreken dan over Zacharias, een oude priester aan wie opgedragen was een reukoffer te brengen in de tempel. Er verscheen hem een Engel die hem beloofde dat zijn vrouw Elisabeth. die ook reeds op hoge leeftijd was en geen kinderen had vanwege haar onvruchtbaarheid, tóch een kind zou baren en wel met de naam Johannes. Laten wij dit gnostiek verstaan!
De aanwezigheid van de Engel is voor ons een belofte dat ons innigste verlangen in vervulling zal gaan. Maar wij zullen dat in eerste instantie niet kunnen geloven; wij staan voor het dilemma: gelóven wij het onwaarschijnlijke, wellicht het onmogelijke, of klampen wij ons vast aan ons idee van 'onvruchtbaarheid'? Als wij dit laatste doen dan zullen wij als een Zacharias het aannemen van het wonderlijke afhankelijk stellen van een 'eerst zien dan geloven'. Maar op dat moment - en niet eerder - wordt de aard van de Boodschapper aan ons, als een Zacharias, bekend gemaakt. Dan blijkt de heilige Aanwezigheid een Kracht Gods te zijn. Zo lezen we in de tekst van Lukas dat Zacharias dus tijdens zijn reukoffer een Engel ontwaarde die hem dat vreemde verhaal vertelde dat zijn vrouw hem een zoon zou baren met de naam Johannes. En hoewel de Engel de missie van die Johannes uitgebreid beschrijft vraagt Zacharias niettemin om meerdere bewijzen. Per slot van rekening zijn zowel hij als zijn vrouw oude mensen en hoe zou zoiets dan kunnen? Dan pas stelt de Engel zich voor als Gabriël, als de Engel die voor Gods aangezicht staat. En de Engel slaat Zacharias letterlijk met stomheid. Ja letterlijk, want hij legt hem het zwijgen op omdat Zacharias hem niet geloofd heelt. Zacharias zal niet langer kunnen spreken totdat alles geschied is wat voorzegd was. Want pas nadat Johannes geboren was en Zacharias - nog steeds niet kunnende spreken - op een schrijfplankje schreef dat de naam van zijn zoon Johannes zou zijn, toen pas werd de stomheid verbroken. toen pas kon hij de lof Gods gaan bezingen. (Luk. 1;63).
Wij moeten daaruit in gnostieke zin verstaan dat datgene wat uit ons geboren zal worden niet door ons een naam gegeven zal worden maar dat het reeds een naam dráágt.
De Gnostieke Wijsbegeerte wil ons leren dat wie het Pad gaat de Genade zal ontvangen. dat betekent een geheel vrijkomen van alle karmische bindingen die je al eeuwen met je meedraagt. Omdat je oud bent en onvruchtbaar is het krijgen van een kind een volstrekte onmogelijkheid, zo zegt de natuurwet van oorzaak en gevolg. En jij gelooft daar heilig in omdat je niets weet van de Genade Gods ofwel de bevrijding door de Gnosis. En als je eenmaal een priester bent en je leeft rechtvaardig en bent onberispelijk en je vervult je geestelijke plichten zonder morren, ja, dan wordt je een Engel gestuurd ter bevrijding. En dan is het ja of nee. Het Lukasmysterie wil ons op het hart drukken deze diepgaande les te begrijpen. Om ons te doen realiseren dat het ook aan ons, gnostieke pelgrims, gegeven is om zo'n ontmoeting ooit mee te maken. Want jouw reactie op dat proces van die heilige Ontmoeting zal bepalend zijn of je ooit weer zal kunnen spreken in gnostieke zin. En toch, zo leert ons de Gnostieke Wijsbegeerte, als het moment daar is aangebroken dat die heilige ontmoeting plaatsvindt, in het diepst van je ziel, in de stilte van het offer, dan zal het leger van al je vastgestelde waarden afwijzen wat jou geboden wordt. Pas wanneer je ondanks alles tot het intuïtief herkennen komt, dan pas wordt je tong ontbonden tot het veelomvattend Loven. (Luk. 1:64).
De Gnostieke Wijsbegeerte wil ons leren dat wanneer er nu eens geen twijfel zou ontstaan op het moment dat ons de boodschap voorzegd wordt, dat er geen teken of een of ander controlemiddel wordt gevraagd, maar dat slechts het wonder wordt beseft, dat alleen dán het onberedeneerbare Weten in ons kan dagen, dat alleen dán de Kracht van het Allerhoogste ons kan overschaduwen.
Bron: Spirituele Vrienden.
http://www.spirituelevrienden.nl/ |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
23 Sep 2009 15:53:22 |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
23 Sep 2009 18:54:50 |
|
De Gnostieke Wijsbegeerte wil ons leren dat wanneer er nu eens geen twijfel zou ontstaan op het moment dat ons de boodschap voorzegd wordt, dat er geen teken of een of ander controlemiddel wordt gevraagd, maar dat slechts het wonder wordt beseft, dat alleen dán het onberedeneerbare Weten in ons kan dagen, dat alleen dán de Kracht van het Allerhoogste ons kan overschaduwen.
Bron: Spirituele Vrienden.
http://www.spirituelevrienden.nl/
Een totaal andere weg dan de Gnostieke weg,als het gaat over 'de kracht van de Allerhoogste die je overschaduwt' heb ik laten zien in 'van neurose tot heiligheid' (aflevering 23 sept. ) en dan gaat het over de trias moeder-vader-kind als oer-basis van de mens en dan m.n over het herstellen van de relaties en interacties binnen die triade,wat pas gelukt door het overwinnen en oplossen van vele obstakels en hindernissen
piet |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 09:41:05 |
|
Onlangs zat ik nog wat te bladeren in een boek over Rozekruizerswijsbegeerte, geschreven door iemand die zich achter een pseudoniem verschuilt en eerlijk gezegd, naast veel dingen waarmee ik wel kan instemmen, ik kan er eenvoudig geen weg mee.
In dat boek wordt ook gesteld dat om steekhoudende redenen het aan de Theosofie werd overgelaten om het voortouw werd nemen, om de geesten rijp te maken, en dat vanaf ongeveer 1925 het voorbereidende werk van het Lectorium Rosicrucianum in gang werd gezet om vervolgens enige decennia later er mee in de openbaarheid te treden.
Maar er is nog zoveel geheimzinnigs aan het geheel, dat ik er eenvoudig niets van snap .
Temeer ook vanwege de kennelijke verwantschap met bijvoorbeeld de manicheeërs, een vorm van synkretisme, waar ik me niet in kan vinden.
Ook dat negenledige mensbeeld achter in dat boek, waarin termen kennelijk aan de anthroposofie zijn ontleend (zonder bronvermelding dus ) maar in een totaal ander verband worden gebracht, zonder ook maar enige toelichting, gewoon als postulaat van J. van Rijckenborgh. |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 14:23:46 |
|
Waarom koppel je gnosis steeds aan de Rozenkruis, Gjalt?
Is het niet van alle tijden?
Dacht dat Paulus ook een gnosticus was.
groetjes |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
30 Sep 2009 10:51:42 |
|
inanna schreef: |
Waarom koppel je gnosis steeds aan de Rozenkruis, Gjalt?
Is het niet van alle tijden?
Dacht dat Paulus ook een gnosticus was.
groetjes |
Hallo Innana,
Rare vraag!
Het is Van Rijckenborgh zélf en Cathatose de Petri die daar mee aan komen.
Ook titels van door hen geschreven boeken duiden daar op.
En niet te vergeten dat hele door hen gepromote idee dat gnosis van alle tijden zou zijn.
Inderdaad, Van Rijckenborgh citeert ook af en toe uit de brieven van Paulus.
Maar ook schrijft hij boeken met titels als "De Chinese Gnosis", waarin hij om te beginnen het hele boek Tao Te King van Lao Tze overschrijft om vervolgens te becommentariëren dat dat dus ook gnosis zou zijn.
Maar hij zou moeten weten dat, om eerst maar eens dichter bij huis te blijven, ook Johannes Calvijn een gnosticus was, hetgeen door enkele tijdgenoten van hem ook werd herkend en dit staat geheel los van alles wat er daarna onder het mom van calvinisme weer in het slop is geraakt.
Daar komt nog bij dat de wijsbegeerte die hij presenteert, als zijnde zijn versie van wat hij onder Rozekruis verstaat, van meet af aan op een dualistische benadering is gebaseerd en hij benoemt dit als de leer der twee natuurorden.
Dit dualisme verhoudt zich niet met wat ik uit de nieuwe openbaring ken, zoals uit de geschriften van met name Lorber en Mayerhofer, en ook niet met de geest waarin dr. Rudolf Steiner werkzaam is geweest, die door Van Rijckenborgh geheel wordt verzwegen.
Steiner heeft zelf eens gezegd dat alles wat hij als geestewetenschap heeft geinitieerd in de geest is van wat eertijds de Rozekruizers beoogden!
De oude Hebreeërs, de eerste christenen en zeker Paulus, de scholastici, het waren allen monisten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de manicheeërs en verder alle gnostici die in de leer van Boeddha aanleiding menen te zien om het leven te verzaken ten gunste evan wat zij denken dat verlichting is.
Er is nog veel over te zeggen en te schrijven en de "gnosis" laat ik zeker aan de orde komen in mijn nieuwe topic over wereldreligies als inspiratiebron in rubriek Algemeen.
Gnosis = kennis.
Geen struisvogelpolitiek!
groet,
Gjalt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
30 Sep 2009 12:41:46 |
|
Het spijt me Gjalt, maar daar heb totaal geen idee van, hoe wie of wat geschreven heeft. en van waaruit.
En dat is ook het laatste waar ik me mee bezig houd.
Kennis zit in je hart,niet in allerhande boeken, toch?
Gnosis is ook maar een woordje.
Hoe meer ik lees en nadenk, hoe verder ik van mezelf afdrijf, is mijn ervaring.
liefs Inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
1 Okt 2009 10:07:14 |
|
Hallo Innana,
Hoe meer je leest en je je ergens in verdiept,
hoe meer je van jezelf afdrijft.
Nu ja, dat kan ik wel begrijpen.
Toch ben jij het op dit forum die zich uitput in het overvloedig posten van
allerlei citaten die uit diverse kokers afkomstig zijn zonder dat je weet
hebt van wat er mogelijkerwijze achter zit.
Maar daarom is een forum als dit toch wel nuttig om een en ander aan elkaar voor te leggen in de hoop dat in het gesprek
het juiste licht hier op gaat schijnen.
Trouwens ik vraag me af of het wel nodig is om van jezelf af te drijven zodra je iets leest.
Maak van jouw vlot een zeilboot Innana!
Bevaar de advaita-zee en toon daarbij een beetje VOC-mentaliteit!!!
En je weet toch wat S.O.S. betekent, voor het geval dat?
AyAy,
Tjalk
oeps , wel een beetje groot hé deze afbeelding, net zo groot als
die hele onafzienbare gnostieke literatuur |
_________________ la ikraha fi-d-dien
Laatst aangepast door gjalt op 3 Okt 2009 00:01:42; in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
1 Okt 2009 10:51:29 |
|
Dank je Gjalt.
inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
2 Okt 2009 08:26:10 |
|
Goeiemorgen Innana,
Weet jij hoe je een afbeelding kunt verkleinen?
Grappig eigenlijk, dat ik jou gelijk zo'n taak toebedeel, symbolisch eigenlijk
Cindy deed dat voor mij een keer destijds op het butterflywingsforum.
groetjes,
Gjalt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
2 Okt 2009 11:10:53 |
|
Tja, gebombardeerd tot moderater en beheer
Geeft niet, doe het met liefde, echt.
Doe m'n best.
Heb Antje even gevraagd, het kan inderdaad door de code te veranderen, ze heeft het even geprobeerd, maar het werkte niet
Voordat je op verzenden klikt kun je ook even op voorbeeld klikken om te zien of het plaatje niet te groot of te klein is, maar dat weet je vast wel.
Geeft niet Gjalt, het plaatje is prachtig zo, toch?
We schuiven het beeld wel heen en weer
Of je kunt hem verwijderen en een andere zoeken
hartelijke groet Inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
2 Okt 2009 23:58:02 |
|
Nee, ik los het anders op.
De tekst breek ik in leesbare stukjes,
zodat je geen lange regels meer hebt.
Inderdaad, die afbeelding moet maar zo blijven,
vind ik ook eigenlijk wel.
Heb weer eens een nachtdienst,
vandaar dus deze nachtelijke computeractiviteit
Straks, je raad het nooit, moet ik een route
rijden in een auto m.b.v. een tom tom.
Skim surveillance, dwars door Amsterdam,
inclusief Noord en Zuid-Oost, het cocaïneparadijs ( ),
en het centrum en dan heb je die tom tom echt wel nodig!
Alleen in geval van opgebroken straten moet je maar zien
hoe je het oplost.
Maar ik heb een onafhankelijke geest, dus ...
Wat een off-topic verhaal weer
In welke topic zitten we eigenlijk?
Zal wel weer iets met gnosis te maken hebben.
Toch nog in het weekend weer iets gepost,
hetgeen nogal ongebruikelijk is voor mij.
Ik wacht op een leenauto, want de versnellingsbak is
door toedoen van mijn collega in onbruik geraakt.
daaaaaaag,
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien
Laatst aangepast door gjalt op 5 Okt 2009 09:14:54; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
3 Okt 2009 05:14:40 |
|
gjalt schreef: |
Nee, ik los het anders op.
De tekst breek in in leesbare stukjes,
zodat je geen lange regels meer hebt.
Inderdaad, die afbeelding moet maar zo blijven,
vind ik ook eigenlijk wel.
Heb weer eens een nachtdienst,
vandaar dus deze nachtelijke computeractiviteit
Straks, je raad het nooit, moet ik een route
rijden in een auto m.b.v. een tom tom.
Skim surveillance, dwars door Amsterdam,
inclusief Noord en Zuid-Oost, het cocaïneparadijs ( ),
en het centrum en dan heb je die tom tom echt wel nodig!
Alleen in geval van opgebroken straten moet je maar zien
hoe je het oplost.
Maar ik heb een onafhankelijke geest, dus ...
Wat een off-topic verhaal weer
In welke topic zitten we eigenlijk?
Zal wel weer iets met gnosis te maken hebben.
Toch nog in het weekend weer iets gepost,
hetgeen nogal ongebruikelijk is voor mij.
Ik wacht op een leenauto, want de versnellingsbak is
door toedoen van mijn collega in onbruik geraakt.
daaaaaaag,
Gjalt |
Maakt niet uit, Gjalt, in welk topic
Toch zit in dit verhaaltje iets wat mijn aandacht wel degelijk trok.
De tomtom
Ook wij mogen gebruik maken van een innerlijke tomtom
En dat heeft weer te maken met gnosis
Directe kennis of indirecte kennis.
En ...een opgebroken straat....?
Kom je in je leven ook wel eens tegen, maar dan wordt je toch er doorheen geleid, ook al is het niet altijd even leuk
Dus zo zie je maar, zelfs jou stukje geeft aanzet tot nadenken
Rustige nacht. ( op dit moment al bijna voorbij)
Inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Okt 2009 09:23:43 |
|
Leuk!
Ik dacht ook al een paar dagen - of liever gezegd nachten! - na over de
tom tom in overdrachtelijke betekenis.
Eerst dacht ik, die tom tom lijkt wel een beetje op God.
Je bidt om leiding en krijgt die dan ook!
Dat wil zeggen, je moet iets invoeren, een adres, een bestemming,
en dan wijst zich de weg.
Zelfs wanneer je om wat voor reden dan ook afwijkt van de directieven,
dan toont zich weer een alternatieve route.
Zo is God ook, denk ik dan!
Maar toch gaat deze vergelijking op een gegeven mank,
omdat de tom tom geen rekening houdt met opgebroken straten,
omgeleide routes, pas aangelegde wegen, enz.
Logisch dat je dan gaat denken dat God niet bestaat.
Dat krijg je ervan wanneer je van God een doctrine maakt,
een systeem, een leer.
groet,
Gjalt |
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|