Auteur |
Bericht |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
24 Sep 2009 05:45:56 |
|
Wat is het nut van Advaite filosofie.
“Mensen vragen wat het nut van deze advaita filosofie is in de praktijk van het leven.
Het antwoord luidt als volgt: wie onwetend is van advaita is bij alles geheel en al betrokken en heeft geen uitweg. Soms is er plezier, soms is er pijn, in een eindeloze afwisseling. Er is bezorgdheid en angst, waardoor de kans op bevrijding uit deze betrokkenheid steeds kleiner wordt.
Wanneer advaita ter harte wordt genomen zal betrokkenheid ophouden.
Men gaat zien hoe de dingen werkelijk zijn.
De geest is niet langer vervuld van bezorgdheid en zorgen.
Het wordt mogelijk een situatie te veranderen zonder het resultaat ervan op te eisen.
Deze mens gaat goed slapen en als hij wakker wordt is er een dag vol nieuwe kansen en mogelijkheden. De verbeelding lost op, maar het toneelspel van de schepping blijft doorgaan. Daar kan men naar kijken in goede gezondheid en vitaliteit.
Uit: ‘Gesprekken 1985’
narayanananda |
Laatst aangepast door inanna op 30 Sep 2009 12:26:57; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
Geplaatst:
24 Sep 2009 05:45:56 |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 08:59:41 |
|
Ja, wat is het nut?
In rubriek Algemeen ga ik binnen afzienbare tijd een topic openen waarin alle wereldreligies als inspiratiebronnen aan de orde komen, zo ook de Indische inspiratiestroom van de Veda's, Mahabharata, Bhagavad Gita en de Verheven Leer van de Boeddha.
In die topic zal ik ook trachten een antwoord te vinden of te formuleren op deze gestelde vraag.
Want dat spirituele geshop van tegenswoordig daar komen we geen steek verder mee en ik geloof werkelijk dat hierin subtiele dwalingen op de loer liggen!
Het gaat om het onderscheid tussen enerzijds een natuurlijke groei in de openbaringsstroom gerelateerd aan het perceptievermogen van de zich ontwikkelende mens versus synkretisme.
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 14:18:25 |
|
Staat het nut er niet al beschreven?
Al was het alleen al om een goed nachtrust |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
30 Sep 2009 11:01:15 |
|
Hallo Innana,
Je gaat er geheel aan voorbij dat de advaita-filosofie in vroeger tijden tot aanzijn is gekomen en de vraag luidt dus hoe een en ander zich verhoudt tot de huidige omstandigheden gegeven de ontwikkelinsgang der mensheid.
En waar je ook aan voorbij gaat is dat fenomeen spiritueel shoppen!
groet,
Gjalt
P.S.:
Pas maar op voor de spiegelsfeer |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
30 Sep 2009 12:29:58 |
|
Dank je voor de waarschuwing, Gjalt
Zoek het dan ook in mezelf, en niet daarbuiten.
groet Inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
1 Okt 2009 09:48:19 |
|
Goedemorgen Innana,
Dat is goed, maar sluit je niet af, want wat "buiten" betreft gaat het er om op welk buiten je je richt.
Het oorspronkelijk uitgangspunt van de advaita-filosofie is wel juist, maar je kunt iedere waarheid voor een of ander karretje spannen en daar moet je goed op letten.
Buiten kun je bijvoorbeeld rotte appels aantreffen, maar die hebben soms best wel een blanke pit.
Een NDE-ervaring kan je tot een bewustzijnsniveau voeren waarop je de essentie van de advaita-filosofie begrijpen kunt.
Maar dat kun je soms ook op begenadigde momenten vlak voordat je wakker wordt in de vroege morgen.
Maar wat jij "in jezelf" noemt, is misschien wel dat geestelijke buiten wat ik dan bedoel.
En dat geestelijke buiten vind ook plaats in ieder zinvol gesprek.
De vraag blijft dan over of er iemand is of dat er niemand is.
Maar die vraag laat ik nu verder rusten.
groet,
Gjalt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
1 Okt 2009 12:08:57 |
|
De vraag blijft dan over of er iemand is of dat er niemand is.
Maar die vraag laat ik nu verder rusten.
Het antwoord zit in je vraag
Maar het is fijn om dat even te laten rusten.
dank je
ps. waar staat NDE voor? |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
2 Okt 2009 08:21:18 |
|
Nabij Dood Ervaring
Of er iemand of niemand is, is gerelateerd aan de ervaring van ruimte of eigenlijk het bewustzijn of de gewaarwording van zwaarte.
Niet het louter onderhevig zijn er aan, maar meer de oplossing ervan door middel van warmte ...
Zoals het tijdelijke, dat openbaar wordt in alle groeiprocessen des levens, haar oplossing in de ziel vindt in inzicht, met de tijdomspannende geheugenfunctie als bemiddeling, zo vindt het ruimtelijke, het manifeste, de openbaringsvorm haar oplossing in de geest in de trilling, de vibratie, de vergeestelijking tot licht, ofwel opstanding.
En dit is een Ik-kwaliteit.
Zonder oplossing is er niemand, dat is het pré-existente, maar spreken we van een oplossing, dan hebben we het over verlossing, over een nieuwe schepping met stralingskwaliteit.
in wat slaperige toestand: gjalt |
|
|
|
|