|
Auteur |
Bericht |
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 10:10:55 |
  |
Het gevoel als ademend in het geheel van Gods schepping,het kind in ons...
Kijk dit is m.i van een wezenlijke diepte en vraagt gewoon om verdere bezinning,waartoe ik jullie uitnodig
piet |
|
|
    |
 |
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 10:10:55 |
 |
|
|
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 14:14:23 |
  |
Gjalt en Piet,
Dit moet ik even laten bezinken
zoals zoveel
H.G |
|
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
4 Okt 2009 18:59:46 |
  |
piet stuitje schreef: |
Kijk dit is m.i van een wezenlijke diepte en vraagt gewoon om verdere bezinning,waartoe ik jullie uitnodig
piet |
Is het goed Piet, dat ik hier even een apart topic van maak?
Genegen groet Inanna |
|
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
4 Okt 2009 19:03:41 |
  |
BD.5198
26 augustus 1951
De gang van de zielepartikeltjes in de materie - Bewust werken aan de ziel
Onder materie is geordende geestelijke substantie te verstaan, die weer geestelijke substantie in zich bergt die gehouden is de ontwikkelingsgang te gaan volgens het heilsplan van eeuwigheid. Deze geestelijke substantie nu, die door de materie als een uiterlijk omhulsel gevangen wordt gehouden, verenigt zich tijdens de ontwikkelingsgang met steeds gelijke substantie en kan beschouwd worden als zielepartikeltjes die weer de afzonderlijke scheppingswerken bevolken.
In ieder scheppingswerk, hetzij de vaste materie, de planten- of dierenwereld, zijn dus zulke zielepartikeltjes aanwezig, die zich ook weer aaneen willen sluiten om dan een geheel te vormen in een nieuwe uiterlijke gedaante die steeds meer en meer overeenkomst krijgt met de menselijke vorm.
Een eindeloos lange tijd vergaat tot na het doorlopen van de hele schepping alle zielepartikeltjes samen zijn gekomen, om nu als menselijke ziel weer een uiterlijke vorm te kunnen betrekken, aan welke een duidelijke opgave gesteld wordt om totale onafhankelijkheid te brengen van ieder uiterlijk omhulsel.
Het menselijk lichaam is dus nu het uiterlijk omhulsel dat de ziel omsluit, en nu als zodanig tot taak heeft: het geestelijke dat het bevat tot rijpheid te brengen. En dit uitrijpen geschiedt nu op die manier, dat de mens in vrije wil - het teken van zijn Goddelijke oorsprong - iedere zielesubstantie met de juiste orde uit God vertrouwd tracht te maken, dat wil zeggen: alle karakteristieke eigenschappen van de ontelbare kleine zieledeeltjes op een Godwelgevallige grondslag brengt, dus iedere neiging de richting naar God te wijzen.
Al het verlangen dat van God is af gericht moet veranderd worden in een gevoelen naar God te streven en dit is de bewuste zielearbeid, die de mens tot stand moet brengen tijdens zijn leven op aarde. Dit moet eigenlijk zo begrepen worden dat alles wat de ziel uit haar eerdere belichamingen nog aankleeft moet worden afgelegd, dat dus dierlijke driften overwonnen moeten worden zoals ook het verlangen naar de materie moet worden gedood. Want al deze aandriften stammen uit de voorontwikkeling en hangen de ziel nog ten zeerste aan als een merkteken van de ontwikkelingsgang van voorheen.
Hiermee is een heel duidelijke richtlijn gegeven voor de opdracht die de mens op de aarde heeft, want Gods wil wordt erdoor geopenbaard aan de mensen door Zijn Woord. De ziel is als het ware nog het ongeordende geestelijke dat tot ordening moet worden gebracht, er echter zich zelf toe kan bewegen, omdat het zich in het stadium van de vrije wil bevindt. Het kan in zich zelf wel ordening brengen maar is er niet toe gedwongen.
Doch zo gauw er ordening komt heeft de Geest uit God toegang, Die door een chaos van aandriften en ongeregelde substanties niet kan doordringen, beter gezegd Zelf niet ordenend mag ingrijpen - als de wil ontbreekt. De ordening wordt nu tot stand gebracht als de afzonderlijke speciaal op de voorgrond tredende eigenschappen die een vorige belichaming kenmerken, omgezet worden in het tegendeel. Want al het geestelijke dat zich in het begin van ontwikkeling bevindt, is onvolmaakt, en het volmaakt worden zin en doel van de belichaming is. Dus kunnen de eigenschappen die nog uit de vroegere belichaming herkenbaar zijn nooit met de Goddelijke ordening overeenstemmen, maar moeten worden omgezet in het tegendeel tot alleen nog liefde, goedheid nederigheid, zachtmoedigheid, gerechtigheid en barmhartigheid het karakter bepalen van de mens en voortekenen zijn van de nagestreefde voltooiing. Tot de Goddelijke ordening te zien is en de ziel van de mens nu haar doel bereikt heeft en dan haar lichamelijke, materiële uiterlijke vorm kan verlaten, om als geestelijk wezen nu opwaarts te streven, echter in het bezit van licht en kracht - die haar vooruitgang in het hiernamaals verrassend snel bevorderen.
Amen
Wil dit er nog aan toevoegen:
Het Doel van de mens is om weer Volmaakt te worden als
Waar Mens, als Nieuw Mens. Dit gebeurt niet zoals sommigen
denken door transformatie en perfectionering van
de huidige stoffelijke mens en door rechtvaardiging van
onze handelwijzen in deze wereld, maar door de geboorte
van de Nieuwe Mens in ons en door een Pad te bewandelen
dat ons van deze wereld wegvoert.
inanna |
|
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Okt 2009 08:49:26 |
  |
Hallo Innana,
Naar mijn inzicht kan de mens zonder transformatie niet wezenlijk verder komen.
De geboorte van de geest in je is wel uitgangspunt van die transformatie, die dan vervolgens toch wel degelijk bewust voltrokken dient te worden.
Om hier enig licht op te krijgen kunnen we het leven van Jezus bestuderen.
Je opmerking vertoont volgens mij weer een kenmerkend dualisme, dat ook veel voorkomt bij aanhangers van de een of andere sekte.
Velen die zich hebben bekeerd verkiezen in dat beginstadium te blijven en dus niet wezenlijk verder te groeien.
Dat is wat sekte-aanhangers eenvoudig doen, niets dus!
Behalve dan op een roze wolk blijven zitten
Wil je weten wat transformatie inhoudt, kijk dan naar een kind dat nieuwsgierig is en niets anders wil dan leren en uitproberen!
Bertha Dudde schrijft nadrukkelijk over bewuste zielarbeid, maar jij lijkt dit met jouw opmerking weer geheel om zeep te helpen.
Het kan zijn dat jij bedoelt dat transfomatie van de ziel vanuit luciferische beïnvloeding niet voert tot het doel omdat het eenvoudig een dwaling is.
En inderdaad, er zijn gewassen die sprekend lijken op tarwe zolang ze nog niet volgroeid zijn, maar aan de vruchten kent men de boom.
De huidige stoffelijke mens is een genadegave die ons behoedt voor geestelijke dwaling, omdat die ons met de realiteit in aanraking brengt.
Het werk dat we al transformerende hebben te verrichten is versterking van de wil door alles te leren weerstaan wat ons tot verslaving kan voeren en in feite verkrijgen we daardoor pas echt een vrije wil!
Het gezegde is immers: bid en werk!
In deze wereld wordt alles door uiterlijkheden bepaald en vaak dus ook door lichamelijke aantrekkelijkheid.
Maar ja, dat is toch het intrappen van een open deur om te stellen dat we ons daar niet op moeten richten als we werkelijk in de geest willen groeien!?
We dienen ons geheugen (etherlichaam) goed te gebruiken om tot inzicht en wijsheid te komen en ons stoflichaam om onze wil en ons zelfbewustzijn te versterken.
En met dat laatste bedoel ik dan als het ware het kind dat de liefde van de ouders zoekt door zijn best te doen.
En een pad bewandelen dat ons van deze wereld wegvoert is riskant als dat niet in overeenstemming is met het leven, want leven is niets dan transformatie.
Kijk naar de natuur om je heen, de kristallen om te beginnen en dan steeds verder: de planten, de dieren, en tenslotte de mens.
En wat is nu zo eigen aan een mens?
Dat de transformatie, de ontwikkeling, de evolutie nu kan overgaan van het min of meer onbewust-dierlijke, dat zichzelf wil handhaven met af en toe wat adaptatie in de marge, naar een volledige bewust ter hand genomen ontwikkeling, het smalle pad!
Transformatie bij de mens is dus wat groei en ontwikkeling (evolutie) altijd al is geweest in alle levensvormen tot nu toe, maar nu bewust vanuit vrije keus!
De boodschappen van Bertha Dudde zijn mooi om te lezen en te herlezen.
Een zuiver licht voor de ziel.
groet,
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
   |
 |
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
5 Okt 2009 10:34:14 |
  |
"We dienen ons geheugen (etherlichaam) goed te gebruiken om tot inzicht en wijsheid te komen en ons stoflichaam om onze wil en ons zelfbewustzijn te versterken.
En met dat laatste bedoel ik dan als het ware het kind dat de liefde van de ouders zoekt door zijn best te doen..."
Gjalt,met de eerste zin ben ik het volkomen eens.
Met de tweede zin heb ik wat moeite.Het kind versterkt zijn zelfbewustzijn niet zozeer door z'n best te doen om de liefde van de ouders te verdienen.
In 'Van neurose tot heiligheid' zien we duidelijk,dat een fundamentele levensonmacht eerst opgelost wordt doordat Therese zich wendt tot haar Hemelmoeder 'de moeder van alle leven',zodat de verbinding wordt gelegd tussen een liefhebbend hart en het hart van Theresia.
Vervolgens vernietigt zij het 'oude vaderbeeld' : ze 'vermant' zich en handelt daarna met een 'manlijk hart'
Nu kan ze verder en volgt de identificatie met Jezus en kan ze haar 'machts-en begeertetrillingen' transformeren door ze in het licht te brengen van het Christusbewustzijn
In wezen zien we hier gebeuren,dat niet zo zeer het oorspronkelijke en beschadigde kind hersteld wordt,maar veeleer dat 'haar jeugd vernieuwd wordt' en dat zij 'wedergeboren ' wordt oftewel 'opnieuw geboren'
piet |
|
|
    |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Okt 2009 11:54:06 |
  |
Je opmerking vertoont volgens mij weer een kenmerkend dualisme, dat ook veel voorkomt bij aanhangers van de een of andere sekte.
Velen die zich hebben bekeerd verkiezen in dat beginstadium te blijven en dus niet wezenlijk verder te groeien.
Dat is wat sekte-aanhangers eenvoudig doen, niets dus!
Dit gebeurt niet zoals sommigen
denken door transformatie en perfectionering van
de huidige stoffelijke mens en door rechtvaardiging van
onze handelwijzen in deze wereld.
Of dit dualistisch klinkt?
Gjalt toch...... |
|
|
   |
 |
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
5 Okt 2009 14:35:32 |
  |
Zelfbewustzijn en levensonmacht
In het levensverhaal van Therese van Lisieux zien we hoe levensonmacht en zelfbewustzijn aan elkaar gekoppeld zijn.In het eerste levensjaar van een mensenkind speelt het 'mu-ritme' een grote rol.
Mu-ritme heeft te maken met 'spiegelneuronen'. En spiegelneuronen spelen een rol in het imitatie-gedrag tussen moeder en kind.
Als dit goed verloopt is er : zelfbewustzijn en tegelijkertijd bewustzijn van de wereld
en : groeiend zelfvertrouwen en vertrouwen in het leven
Nu kan er al een stoornis zijn in aantal en functie van spiegelneuronen,terwijl de ontwikkeling van nieuwe spiegelneuronen ook nog eens belemmerd wordt door een niet goed verlopend 'imitatie-spel' tussen moeder en kind
We zien hier dus een fundamenteel manco ontstaan in de ontwikkeling van zelfbewustzijn en de mogelijkheid om te leven
Vandaar,Gjalt,dat ik steeds terugkom op "mu-ritme' en 'mu-rmelend beekje' en het mogelijk genezend effect van mu-ziek
piet |
|
|
    |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
6 Okt 2009 11:04:24 |
  |
Goedemorgen Innana en Piet,
Dames gaan voor, dus eerst Innana.
Ik vraag me eerste even af wat je met stoffelijke mens bedoelt.
Is dat alleen het fysieke lichaam, of ook ether en astraal?
Want ja, alleen de stoffelijke mens, daar zijn we snel over uitgepraat, want we weten allen dat we een keertje dood gaan, dus wat dat betreft valt er niet veel te handhaven, maar ook in tegenovergestelde richting hoeven we aan dat gegeven ook geen schepje er boven op te doen, want dan kun je het beste meteen naar voor de trein springen.
Ik heb dat al eerder geschreven.
Want ik heb nogal moeite met die elementaire wijsbegeerte van dat moderne Rozenkruis waarin ons steeds maar wordt voorgehouden dat degene die het pad van het Gouden Rozenkruis bewandelt zo snel mogelijk het dialektisch levensveld dient te ontstijgen, e.d., dus suicide, denk ik dan
Oké, zul je dan tegenwerpen, ik oriënteer me niet op het moderne Rozenkruis, maar op het Klassieke Rozenkruis.
Ja.
Het komt er in ieder geval steeds op neer, dat we deze wereld zo snel mogelijk dienen te ontstijgen.
Maar, en dat zeg ik, God laat niet varen de werken Zijner handen, en Christus heeft gesproken: "Ik blijf bij u tot het einde der tijden!"
Wij moeten dus ook blijven, zolang het ons is gegeven.
En de reden is dat we onder de mensen moeten blijven.
Als Christus in deze wereld is, waarom zouden wij dan deze wereld moeten ontstijgen???
En nu Piet.
Ja, zelfbewustzijn, ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met dat woord.
Het viel me tijdens het schrijven zo te binnen.
Maar ik bedoel bewustzijn dat ergens aan is ontleend, namelijk voortkomende uit geloofsvertrouwen juist in die situaties dat je er volkomen alleen voor staat, niemand je begrijpt, enzovoort.
Ik bedoel dus niet dat soort zelfbewustzijn van waaruit je jezelf tegenover anderen probeert te bewijzen.
Ik heb dus het gevoel dat we wel op een lijn zitten.
Ik kan me tenminste geheel vinden in wat je schrijft.
Ook je opmerking dat het zelfbewustzijn van een kind niet zozeer afhankelijk is van het winnen van de liefde der ouders, het is allemaal wat gecompliceerder inderdaad.
En verder wil ik ook nog een keer reageren op het levensverhaal van Therese van Lisieux; ik heb er wat tijd voor nodig.
groet,
Gjalt |
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
6 Okt 2009 12:03:06 |
  |
Gjalt,
Dames gaan voor, dus eerst Innana.
Ik vraag me eerste even af wat je met stoffelijke mens bedoelt.
Is dat alleen het fysieke lichaam, of ook ether en astraal?
Want ja, alleen de stoffelijke mens, daar zijn we snel over uitgepraat, want we weten allen dat we een keertje dood gaan, dus wat dat betreft valt er niet veel te handhaven, maar ook in tegenovergestelde richting hoeven we aan dat gegeven ook geen schepje er boven op te doen, want dan kun je het beste meteen naar voor de trein springen.
Ik heb dat al eerder geschreven.
Want ik heb nogal moeite met die elementaire wijsbegeerte van dat moderne Rozenkruis waarin ons steeds maar wordt voorgehouden dat degene die het pad van het Gouden Rozenkruis bewandelt zo snel mogelijk het dialektisch levensveld dient te ontstijgen, e.d., dus suicide, denk ik dan Shocked
Oké, zul je dan tegenwerpen, ik oriënteer me niet op het moderne Rozenkruis, maar op het Klassieke Rozenkruis.
Ja.
Het komt er in ieder geval steeds op neer, dat we deze wereld zo snel mogelijk dienen te ontstijgen.
Maar, en dat zeg ik, God laat niet varen de werken Zijner handen, en Christus heeft gesproken: "Ik blijf bij u tot het einde der tijden!"
Wij moeten dus ook blijven, zolang het ons is gegeven.
En de reden is dat we onder de mensen moeten blijven.
Als Christus in deze wereld is, waarom zouden wij dan deze wereld moeten ontstijgen???
Van de wereld wegvoeren.......onthechten......loslaten.
Wel in de wereld blijven staan, Gjalt.
Gelijk de discipelen.
Je zou alla minuut weg geroepen moeten kunnen worden, waar dan ook naar toe.
En zeker blijft Christus bij ons tot de eind der tijden......ethersfeer.
Dat wordt overigens ook bedoeld met: verschijnt op de wolken.
Tijdens de slaap kun je hiermee ook verbinding krijgen.
Inanna. |
|
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
7 Okt 2009 08:51:13 |
  |
Geoedemorgen Innana,
In het besef nog lang niet alle meer dan 9000 boodschappen van Bertha Dudde goed te hebben gelezen, laat staan ze grondig te hebben overdacht, hdeb ik besloten een nieuwe topic te openen in de rubriek Algemeen onder de titel "In de wereld, maar niet van de wereld!"
Dit werd mij in het hart gelegd toen ik vanochtend wakker werd omstreeks 06.30 uur.
Gjalt |
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
7 Okt 2009 21:22:49 |
  |
|
   |
 |
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
8 Okt 2009 10:12:53 |
  |
piet stuitje schreef: |
piet |
"De kosmische opstijgende kracht wordt in het Hindoeïsme ook wel Shakti genoemd of de Godin, die zich op onze kruin verenigt met de God Shiva, die staat voor de kracht van het bewustzijn die zich van boven naar beneden beweegt. Dat het bij ons spirituele proces ook gaat om deze beweging van boven naar beneden: het indalen van het bewustzijn door de chakra's naar beneden toe, wordt nog wel eens vergeten. Het is juist de manifestatie van het ontwaakte bewustzijn, waarvoor we hier op aarde zijn. Beide bewegingen, het opstijgen van Kundalini, en het indalen van bewustzijn zijn dus even belangrijk."
Mooi,nietwaar?
De Godin en de God verenigen zich...komt daaruit niet voort : het-kind-in-ons?
piet |
|
|
    |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
8 Okt 2009 11:05:51 |
  |
Hallo Piet,
Je geeft ons weer iets te denken.
Nu kan ik er nog niet meteen op reageren.
Ook omdat ik te weinig onderlegd ben in de oud-Indische esoterie.
Maar jouw gedachte van bewustzijnskracht als het kind voortkomende uit beide ouders, de een van boven en de ander van onderop, vind ik mooi.
Dus dan nu maar een boodschap over het al of niet bestaan van vliegende schotels.
groet,
Gjalt
16 augustus 1964
Onbekende vliegende objecten
Wat u wordt verteld over "onbekende vliegende objecten" kunt u gewoonweg afwijzen als leugen, want het zijn niets anders dan fantastische wensdromen van hen, die zich daarvoor in de handen van de tegenstander begeven, omdat zij geen verbinding hebben met Mij, Die hun dan ook opheldering zou kunnen geven.
Het verlangen van wereldse mensen is te groot, die een met zekerheid komend einde niet willen toegeven en daarom naar uitwegen zoeken om het einde te ontgaan.
En dit alles behoort tot de tekenen van de eindtijd, dat ze hopen op redding van andere werelden, zonder er bij te bedenken dat er geen verbinding bestaat tussen de aarde en de bewoners van die werelden.
Zoveel is zeker, dat mensen die beweren zulke objecten gezien te hebben zich in zekere zin met de krachten van de onderwereld verbinden, dat zij door de macht die de vorst der duisternis nog heeft en die hij in de laatste tijd bijzonder gebruikt, in de ban worden gehouden en hem hun zinnen toekeren.
Hij openbaart zich in de vorm van verschijnselen die tenslotte tot in details beschreven kunnen worden, wat ook weer een teken is van de houding van de mensen tegenover Mij.
Diepgelovige mensen zullen zulke verschijnselen niet beleven, want voor hen geldt de wegneming van de mijnen voor het einde, die echter niet op die manier plaatsvindt dat Ik Mijn dienaren naar de aarde zend, maar Zelf kom in de wolken, zoals Ik het u heb gezegd.
Die zogenaamde afgezanten zijn krachten der duisternis, die in het einde wel een grote macht hebben door het tot stand laten komen van zichtbare drogbeelden, die echter ook net zo vergaan zoals ze verschenen, die echter alleen gezien kunnen worden door die mensen die of reeds ten prooi zijn gevallen van de tegenstander, of door hen, die nog niet de juiste houding tegenover Mij vonden.
Want wie zich aan Mij vasthoudt, die wordt door Mijn geest onderwezen en dat waarlijk in alle waarheid.
Wat echter verwacht u, mensen van die verschijnselen?
U gelooft tegelijk de beloften die u op mediamieke wijze zijn overgebracht en wandelt daardoor meer dan ooit in de duisternis.
Wat u meent te zien zijn geen zichtbare scheppingen van Mij, maar bedrieglijke beelden van hem die zich de wensen en het verlangen van hen ten nutte maakt die het leven willen behouden en door dit verlangen zijn macht versterken.
En ook de inzittenden van zulke "zichtbare" objecten komen uit zijn wereld die zich voor een korte tijd materialiseren, maar dan ook weer vergaan.
De tegenstander heeft in het einde grote macht, dat wordt u steeds weer door Mijzelf verteld.
En met het oog op het einde gebruikt hij die macht, om hen te verleiden die niet vast staan tegenover Mij en door hun wil gemakkelijk te beïnvloeden zijn.
Maar uit die sferen die Mij toebehoren zal u geen boodschap van die aard toegestuurd worden, want waar Ikzelf Mijn licht laat stralen, daar heeft de tegenstander geen toegang.
Wie zich echter reeds op zijn terrein bevindt, die zal steeds weer bewijzen kunnen aanvoeren, die echter niet anders te beoordelen zijn dan schijn en bedrog.
Houd u vast aan Mijn woord, dat er geen verbindingen bestaan tussen de bewoners van de verschillende hemellichamen en dat - wanneer het einde nadert - niemand het einde kan ontgaan, maar door Mij wordt weggenomen in levende lijve, of aan de hernieuwde kluistering ten prooi valt. Maar daarvoor heb Ik waarlijk geen boden uit een andere wereld nodig, anders zou ook u daarover uitsluitsel gegeven worden, u, die de waarheid moet uitdragen in de wereld.
Daarom houd u vast aan dat wat Ik u zeg en laat u niet in de war brengen, want Mijn tegenstander is ook uw vijand en hij probeert u in het verderf te storten, wat hij echter niet kan bij hen die Mij trouw zijn toegedaan, die Ik redden zal uit alle nood op de jongste dag.
Amen |
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
9 Okt 2009 10:25:59 |
  |
Goedemorgen Piet,
In de opstijgende Shakti herken ik de Zoon des mensen, het verhogen van de slang in de woestijn.
Shiva is de vernietiger en de herschepper.
In het Indische weten was de essentie al bekend.
Nu is er in met name theosofische kringen een egaliseringstendens waar te nemen inhoudende dat in alle wereldreligies de zelfde waarheden te vinden zijn.
Dat is op een bepaalde manier ook wel zo, alleen is er toch een verschil tussen het vuur van scheppende essentie en het gehele realiseringsproces.
Ik ben hier nog niet geheel op uitgekeken, dat wil zeggen dat ik nog niet helemaal zie hoe zich dit oude Indische weten verhoudt tot de huidige tijd.
groet,
Gjalt |
|
   |
 |
|
Geplaatst:
9 Okt 2009 10:25:59 |
 |
|
|
 |
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|