|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
9 Okt 2009 19:36:31 |
|
Liefde: vooral voor jezelf!
Jezus leerde ons een universele wet die evenwicht in ons leven op aarde kan brengen: 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.' Zo gemakkelijk lees ik over die twee laatste woorden heen: 'als jezelf'. Terwijl die woorden zó belangrijk zijn. Die woorden zeggen mij, dat de liefde voor mijzelf de maatstaf mag zijn voor de liefde die ik voor anderen kan opbrengen. Die twee woorden maken het goddelijke evenwicht mogelijk. Zonder die woorden raak ik dat evenwicht kwijt. Zonder die woorden moet ik mezelf wegcijferen en de ander boven mijzelf stellen. Maar dat is niet wat Jezus zegt. Jezus zegt dat ik alleen God boven mijzelf moet stellen en dat ik en mijn naasten op gelijke hoogte staan. Dat evenwicht tussen mij en mijn naasten zorgt ervoor dat de goddelijke orde bewaard blijft.
Zolang ik de ander liefde wil geven ten koste van mijzelf, ga ik voorbij aan wat Jezus zegt. Zolang ik mijzelf boven die ander verhef, doe ik hetzelfde. Pas wanneer ik het gevoelige evenwicht van deze heilige woorden toepas in mijn leven, doe ik wat God van me vraagt. Dan hoef ik het niet langer 'egoïsme' te noemen als ik voor mezelf kies. Dan weet ik dat ik probeer die universele levenswet die Jezus mij geleerd heeft, in praktijk te brengen.
Want hoe kan ik een ander liefhebben als ik aan mijzelf voorbij ga? We dragen immers allemaal iets heiligs in ons mee: het beeld dat God in ons gelegd heeft en dat onze directe verbinding met Hem is. We zijn kinderen van God. Het heilige in ons moeten wij beschermen en koesteren. Omwille van dát heilige in onszelf en in de ander, heeft Jezus ons deze wet gegeven. |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
9 Okt 2009 19:36:31 |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
10 Okt 2009 18:03:57 |
|
Niet al het goede is ons tot zegen
We leven in een wereld waarin geldt dat we iedere kans moeten benutten die op onze weg komt. Als je intelligent bent, móet je studeren, anders benut je je kansen niet. En de carrière die binnen handbereik ligt, móet je wel aanvaarden, anders laat je je talenten liggen.
God roept ons op onze talenten te gebruiken. We mogen die talenten niet in de grond begraven, want dan zullen ze vruchteloos blijven. Maar om welke talenten gaat het eigenlijk? Is dat die carrière of die studie? Of kan het ook om iets anders gaan?
Het hoogste goed van de mens is de vrije wil. De Geest gedijt alleen in vrijheid. Daarom mogen we het nooit als een plicht opvatten een kans te benutten zodra die op onze weg komt. We moeten óók de mogelijkheid hebben een kans te laten liggen, hoewel dat niet in het denkbeeld van deze wereld past.
We moeten ook kunnen snoeien in ons leven. Dat betekent soms: níet de mogelijkheden benutten die er zijn. Ik mag gevoelig zijn voor alles wat er op mijn pad komt. Soms zitten daar dingen tussen die zo bedoeld zijn en waarmee ik verder mag. Maar soms moet ik ze laten liggen. Het mag geen automatisme worden, dat alles wat mijn pad kruist meteen een verplichting voor me is om ermee verder te gaan. Dan verlies ik mijn vrijheid. Het gaat erom eerst te kijken en pas dan bewust te kiezen. Want nogmaals: de vrije wil is het hoogste goed dat de Schepper in ons heeft gelegd. |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|
|
|
|