|
Auteur |
Bericht |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
14 Okt 2009 10:11:40 |
|
Voor de Grote Pyramide staat de Sphinx.
Er wordt gezegd dat je pas toegang tot de Pyramide hebt wanneer je een bepaalde door de Sphinx gestelde vraag juist beantwoordt.
Dit blijft allemaal wel in mysteriën gehuld.
Wat zien we nu aan die Sphinx?
Drie dieren en een mens.
De vleugels van een arend, de voorpoten van een leeuw en het achterlijf van een rund.
Drie beginselen die samenkomen in de mens.
Mijn idee is dat deze drie beginselen eerst volkomen geïntergreerd moeten zijn - hetgeen de menslijke waardigheid uitmaakt- alvorens tot inwijding te kunnen komen.
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien
Laatst aangepast door gjalt op 15 Okt 2009 10:14:09; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
Geplaatst:
14 Okt 2009 10:11:40 |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
14 Okt 2009 11:03:03 |
|
"De vleugels van een arend, de voorpoten van een leeuw en het achterlijf van een rund.
Drie beginselen die samenkomen in de mens.
Mijn idee is dat deze drie beginselen eerst volkomen geïntergreerd moeten zijn - "
Wat zijn de drie beginselen,Gjalt?
En ja,integratie is wezenlijk om tot een geheel te komen,vandaar :
de Growth-cycle met :
* adaptability
* stability
* integration
* purification
* growth
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
14 Okt 2009 15:14:44 |
|
Een menselijk hoofd op een leeuw vestigt de aandacht op de dualiteit van de menselijke natuur.
En door het lichaam in rusttoestand weer te geven symboliseerde men dat, wanneer men het menselijk lichaam met de daarbij behorende gevoelens en begeerten onder controle heeft en het in rust verkeert, het bewustzijn zelfs tijdens zijn verblijf in deze wereld vrij is zich in overpeinzing te verheffen naar andere en hogere bestaansgebieden.
De toepassing van de vleugels komt in hoofdzake voor bij de Assyriërs, ze wilden hiermee beklemtonen dat het menselijk bewustzijn niet aan de aarde gebonden is.
(ooit eens ergens gelezen)
Inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 10:36:12 |
|
Goedemorgen Innana en Piet,
De opmerking dat het menselijk hoofd op dualiteit zou wijzen intrigeert me.
Is dat vanwege de symmetrie of wordt het anderszins bedoeld?
Wat me vooral aanspreekt is de de weergave van het lichaam in rusttoestand om gevoelens en begeerten onder controle te houden.
Dat het menselijk bewustzijn buitenaards, extraterrestrisch is, komt ook al tot uiting in mijn topic "in de wereld, maar niet van de wereld".
Dualiteit of dualisme is er wanneer er polarisatie in het spel is, wanneer aan het ene boven het andere wordt gewaardeerd of verheven.
Zoals bijvoorbeeld het denken boven het gevoel.
In dat geval kunnen we er zeker van zijn dat we onder luciferische invloed staan, want de luciferische geesten willen de mens inderdaad doen wegvliegen van dit aardse bestaan.
Maar dit is evenzo waar in het geval het gevoel wordt verheven boven het denken, omdat gevoelens vaak tot verwarring kunnen leiden.
Over eigenwilligheid hoeven we dan niet meer verder uit te weiden, behalve dan dat het in de regel voert tot onnodige en ongewenste stofgebondenheid.
Eigenlijk is het menselijk lichaam dat ons door de natuur is gegeven een prachtige voorafspiegeling van hoe een en ander harmonisch samen kan werken.
Er is sprake van drie gescheiden systemen, maar toch werken ze op wonderlijke wijze samen:
* het hoofd - denken (adelaar)
* borst (hart, longen) - voelen (leeuw)
* buik/ledematen - willen (rund)
Het is zo dat bij de ene mens dit meer en bij de andere mens dat meer is ontwikkeld, maar dat wil dus niet zeggen dat de ene mens beter is dan de andere.
Ook gaat dit op voor man(nelijk) en vrouw(elijk) en we weten allemaal dat man en vrouw elkaar in liefde nodig hebben.
En dit is toch de inwijdingsweg immers, de weg van liefde .
Dit lijkt mij het begin van de oplossing van het raadsel van de Sphinx.
groet,
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 10:56:24 |
|
Dank je wel Gjalt voor deze heldere analyse.
Het zoeken naar het midden, niet meer heen en weer geslingerd worden van de ene kant naar de andere kant maak ik hierop uit.
het hoofd op de leeuw wijst op dualiteit, niet alleen het het hoofd hoor
Warme groetjes |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 12:01:04 |
|
"Eigenlijk is het menselijk lichaam dat ons door de natuur is gegeven een prachtige voorafspiegeling van hoe een en ander harmonisch samen kan werken.
Er is sprake van drie gescheiden systemen, maar toch werken ze op wonderlijke wijze samen:
* het hoofd - denken (adelaar)
* borst (hart, longen) - voelen (leeuw)
* buik/ledematen - willen (rund)..."
Mooi : een 'voorafspiegeling' van hoe e.e.a harmonisch samen kan werken
Precies,Gjalt,maar daar zit de 'crux'...misschien wel letterlijk het 'kruis'...de drie 'gescheiden systemen' zullen harmonisch samenwerken,als ze met elkaar worden 'verzoend'...in het midden van het kruis...daar is het OFFER gebracht
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 14:03:51 |
|
heel mooi Piet, dank je wel.
Daar zit het inderdaad.
Pas wanneer al onze zinnen zijn 'vastgespijkerd' aan het kruis , pas als hun werkzaamheid leegbloed en we de bloedende wonden van deze zinnen kunnen laten zien komt in het midden van het kruis 'in het hart' een roos tot bloeien.
Warme groet Inanna |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 16:26:51 |
|
Ja,Inanna...jij hebt het ook mooi tot uitdrukking gebracht...in het midden van het kruis,dat letterlijk door ons lichaam loopt...en dan die 'roos'
nu welt in mij op :
en als een bloem uit verre schemerland
ontbloeide in hem
herkenning en verstand
hij zond het liefdeteken
tot ons weer
hij lachte zelf
en was niet eenzaam meer ( Frederik van Eeden )
piet |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
16 Okt 2009 10:36:56 |
|
Hallo Innana, Piet en alle anderen,
Het getal 4 is het getal van de aarde.
In het kruis zien de de essentie van de algehele bedoeling van het menszijn op aarde.
Heel lang geleden was er nog zoiets ale een eenheidsbewustzijn , .... in het oude India.
Daarna kwam de strijd tussen licht en duister, tussen Ahura Mazdao en Ahriman, de tweeheid, laten we zeggen dualiteit.
Het denken in drieëenheden e.d. kwam daarna: Brahman- Vishnu-Shiva, Osirus-Isis -Horus, Vader-Zoon-Heilige Geest, en eigenlijk kunnen we hier aanknopingspunten in zien met het menselijke denken, voelen en willen.
Maar wat ik duidelijk wilde maken, is n i e t dat we het denken zouden moeten loslaten, of het voelen of het willen, maar dat we moeten zien te komen tot een harmonisch samenwerken en dan komt die roos ook wel, want die roos is de ware mens!
En dat menselijk aspect begon zich al af te tekenen in de Griekse cultuur en het is in die periode dat Jezus leefde!
En dan komt het vierde aspect aan de orde.
De mens, stoflichaam, ether, astraal en Ik: viervoudig wezen met een hoge bestemming!
Die onderlinge samenwerking voet tot inwijding, dat is wat ik met zoveel woorden wilde zeggen.
Het door het hart geïnspireerde denken, de gemotiveerde wil, enzovoort ...
groet,
Gjalt
P.S.:
Niet om verwarring teweeg te brengen, maar we kunnen de mens behalve als viervoudig wezen ook zevenledig zien, en zelfs als negenledig.
De zevenledigheid vloeit eenvoudig voort uit de vierheid, namelijk wanneer we bedenken dat het Ik gedurende de tijden die voor ons liggen de andere drie wezensdelen gaat beïnvloeden, transformeren, en de voorbereiding daartoe begon zich al vanaf ongeveer 5000 jaren geleden te voltrekken en deze is drievoudig, zodat we uiteindelijk op een negenledigheid uitkomen.
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
16 Okt 2009 12:01:54 |
|
"En dat menselijk aspect begon zich al af te tekenen in de Griekse cultuur en het is in die periode dat Jezus leefde!
En dan komt het vierde aspect aan de orde.
De mens, stoflichaam, ether, astraal en Ik: viervoudig wezen met een hoge bestemming!
Die onderlinge samenwerking voet tot inwijding, dat is wat ik met zoveel woorden wilde zeggen.
Het door het hart geïnspireerde denken, de gemotiveerde wil, enzovoort ..."
Heel mooi,Gjalt en waar : De mens,stoflichaam,ether,astraal en Ik : viervoudig wezen met een hoge bestemming!
De onderlinge samenwerking voert tot inwijding
Samenwerking of liever tot harmonische samenwerking! en hier kom ik weer op TM = transcendente meditatie,die het gewone ( dualistische ) bewustzijn transcendeert tot transcendent bewustzijn ( pure consciousness of zuiver bewustzijn ) via 'klank'-'ritme'-'mu-ziek',waardoor het bewustzijn in aanraking komt met de 'mu-ziek der sferen'...wat denken,hart,wil met elkaar kan verzoenen,waardoor de hogere be-stem-ming van de mens mogelijk wordt
piet |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
19 Okt 2009 10:16:12 |
|
Goedemorgen Piet,
Ja, wat dat diepere bewustzijn betreft, ik las vanochtend in Jezus spreekt, deel I het navolgende (hier nu even in eigen woorden): vraag en antwoord zijn geestelijk te zien als tandraderen, die in elkaar grijpen; het ligt aan de mens zelf of hij het antwoord ook opmerkt, zodra een vraag in zijn ziel rijst.
En dit subtiele bewustzijn lijkt ook inderdaad veel op muziek.
Wanneer we in muziek denken in termen van accoorden, dan kunnen we achtereenvolgens onderscheiden opbouwaccoorden, spanningsaccoorden en oplosaccoorden.
Om die opmerkzaamheid in ons te doen zijn dienen we innerlijk stil te kunnen zijn.
hartelijke groet,
Gjalt |
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
19 Okt 2009 12:22:29 |
|
gjalt schreef: |
Goedemorgen Piet,
Ja, wat dat diepere bewustzijn betreft, ik las vanochtend in Jezus spreekt, deel I het navolgende (hier nu even in eigen woorden): vraag en antwoord zijn geestelijk te zien als tandraderen, die in elkaar grijpen; het ligt aan de mens zelf of hij het antwoord ook opmerkt, zodra een vraag in zijn ziel rijst.
En dit subtiele bewustzijn lijkt ook inderdaad veel op muziek.
Wanneer we in muziek denken in termen van accoorden, dan kunnen we achtereenvolgens onderscheiden opbouwaccoorden, spanningsaccoorden en oplosaccoorden.
Om die opmerkzaamheid in ons te doen zijn dienen we innerlijk stil te kunnen zijn.
hartelijke groet,
Ja,Gjalt,het gaat mij er om hoe je dat denken,voelen en wil tot een harmonische samenwerking krijgt.
in de sfinx : denken/adelaar...voelen/leeuw...wil/rund of in andere termen : hoe krijg je denken,hart en wil op Een harmonische lijn?
Wel,Gjalt : opbouwaccoorden-spanningsaccoorden-oplosaccoorden klinkt mij als muziek in de oren...het verbaast mij niet,dat ons zenuwstelsel in staat is 'muzikaal' te reageren via een 'klank' of 'mantra' en in samenhang/resonantie met de 'muziek der sferen' steeds 'zuiverder' gaat klinken,wat resulteert in 'pure consciousness' oftewel 'zuiver bewustzijn'.
piet
Gjalt |
|
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
20 Okt 2009 10:53:32 |
|
TM en bewustzijn
Waarom kom ik steeds terug op TM,klank,ritme,mu-ziek?
Wel,omdat denken,hart en wil slechts in harmonie kunnen komen in samenhang met ons zenuwstelsel
In ons Z.S spelen de hersenen een centrale rol,ook als het gaat om bewustzijn,maar het zenuwstelsel als geheel bepaalt de mogelijkheden van de verschillende bewustzijns-staten alsook het harmonisch samengaan van hart,denken en wil.
Daartoe moet het organisme als geheel zuiver gaan klinken (!) en dat kan alleen als hart,denken en wil zuiver op elkaar worden afge-stem-d
Daarom geloof ik in de rol van mantra of klank (!) in TM
Daarom geloof ik in de Joodse meditatie 'Ets Ha Chaim',de Levensboom,zoals deze in ons lichaam op spiritueel niveau aanwezig is...met z'n 10 Sefiroth of sferen en ieder niveau heeft z'n eigen kwaliteit,eigen kleur,eigen klank.
piet |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|