|
Auteur |
Bericht |
Frouke
Gast
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 08:21:05 |
|
Tao 2
Wie kennis wenst te maken met de ene wet die aan alle leven ten grondslag ligt, zal de leringen van de Allesomvattende Weg in praktijk moeten brengen.
Deze eeuwenoude praktijken brengen de geest tot rust en in harmonie met de schepping.
De eerste deugd waarin u zich dient te bekwamen is onpartijdigheid; help degenen die het verdienen, maar wees ook goed voor degenen die het niet verdienen.
Wie zijn goedheid naar alles en iedereen doet uitgaan zonder onderscheid te maken, staat met beide voeten stevig op de weg die naar eenwording met het Tao leidt.
http://www.stoppen.be/tao/twee.htm
Tao 2 Voordelen
Als iedereen in de wereld
schoonheid kan zien als schoonheid
dan komt lelijkheid in het bestaan.
Als iedereen goed kent als goed
dan komt kwaad in het bestaan.
Daarom verschijnen hebben en ontbreken samen;
vullen moeilijk en gemakkelijk elkaar aan;
zijn lang en kort elkaars tegendeel;
rusten hoog en laag op elkaar;
passen stem en geluid bijeen;
volgen voorzijde en achterkant op elkaar.
Dit zijn allemaal bestendigheden.
Daarom laat de wijze de zaken op zijn
beloop,
en gebruikt lessen zonder woorden.
De tienduizend dingen verschijnen
en verdwijnen zonder ophouden,
maar hij zal ze niet beginnen.
Hij handelt uit hun naam,
zonder zich dat als verdienste aan te rekenen.
Als hij het werk gedaan heeft, vergeet hij het.
Daarom duurt het voor eeuwig en blijft het bij hem.
Gecorrigeerd met de Mawangdui-teksten.Vertaald in het Nederlands door A.J. den Hond
Alle teksten. http://home.wanadoo.nl/kwispel/meesterGhoean/ghoean3.htm
Tao 2.
Het is omdat iedereen schoonheid als schoon beschouwt
dat het lelijke bestaat;
het is omdat iedereen goedheid als goed beleeft
dat het kwade bestaat.
Zijn en niet-zijn veroorzaken elkaar;
moeilijk en eenvoudig vergelijken zich met elkaar;
lang en kort meten zich aan elkaar;
hoog en laag onderscheiden zich van elkaar;
klank en stem vormen zich uit elkaar;
voor en na rangschikken zich naar elkaar.
Daarom handelt de wijze door niet-handelen
en verkondigt hij zonder woorden.
De tienduizend dingen ontstaan om hem heen
en hij wijst geen enkele af.
Hij verbouwt ze, maar neemt er geen in bezit;
hij kweekt ze, maar laat ze vrij groeien.
Hij volbrengt zijn taak, maar eist geen genoegdoening,
en omdat hij geen genoegdoening eist,
verliest hij niet wat hem toekomt. Bron onbekend
Tao 2.
Als mensen dingen mooi vinden moeten ze andere dingen wel lelijk vinden
Als mensen dingen goed noemen, moeten ze andere dingen wel kwaad noemen
Uit de werkelijkheid scheppen mensen een schijnwerkelijkheid
Moeilijk en gemakkelijk zijn betrekkelijk
Lang en kort hangen van elkaar af
Hoog en laag worden bepaald door een standpunt
Klank en stem zijn van elkaar afhankelijk
Voor en achter veronderstellen een gezichtspunt
Daarom handelt de wijze zonder bedoeling
En bepaalt niet wat anderen moeten doen
Hij laat alles gebeuren zoals het gebeurt en gaan zoals het gaat
Hij beschouwt wat hij doet niet als eigen verdienste
En juist daarom is hij verdienstelijk http://www.thomasevangelie.comze.com/taoteching.html
Tao 2.
Kun je schoonheid zien zonder dat er vuil is?
Kun je het goede herkennen zonder dat er kwaad is?
Komen leven en dood niet voort uit dezelfde bron?
Vullen moeilijk en gemakkelijk elkaar niet aan?
Meten lang en kort elkaar niet de maat?
Berust hoog niet op laag?
Vormen toon en stem geen harmonie?
En zullen de eersten niet de laatsten zijn?
Daarom handelt de wijze door te wachten.
Hij onderwijst door te zwijgen.
Alles komt en gaat, en de wijze verzet zich niet.
Hij maakt dingen, maar eist ze niet voor zich op.
Zijn werk komt de wereld ten goede,
maar hij verlangt geen dankbaarheid.
Als iets klaar is, staat hij daar verder niet bij stil.
Daardoor is het werk waardevol. Teken van Leven
Tao 2.
Of je nou wel of niet een zijde kiest of wel of niet gaat van links naar rechts in je denken, maakt niet uit je beweegt gewoon van links naar rechts, via het midden.
De weegschaal of klok wordt altijd weer naar het midden getrokken.
De beweging van rechts naar het midden en van links naar het midden veroorzaakt de tijd.
In deze tijd zijn we terechtgekomen.
Hier zijn we onderdeel van.
Het enigste dat de mens niet wil, is de beweging van links naar rechts en andersom accepteren.
Daardoor ontstaat een nutteloze spanning die ons uitput.
Dat is ook de reden dat we het midden of Tao niet waarnemen, omdat al onze aandacht gericht is op de beweging van links naar rechts.
De beweging van links naar rechts en andersom op zich is volmaakt, de tijd, de beweging brengt ons juist ook het tijdloze, het midden.
Als we dus ons niet meer richten op rechts en links of met andere woorden, dat de linkerhand niet meer weet wat de rechter doet, maar toch accepteren dat we in de beweging blijven, dan wordt het doel van het midden of Tao zichtbaar. Frouke |
Laatst aangepast door Frouke op 13 Jun 2009 10:17:50; in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 08:21:05 |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 09:36:27 |
|
De beweging van links naar rechts op zich is volmaakt, de tijd, de beweging brengt ons juist ook het tijdloze, het midden.
Als we dus ons niet meer richten op rechts en links of met andere woorden, dat de linkerhand niet meer weet wat de rechter doet, maar toch accepteren dat we in de beweging blijven, dan wordt het doel van het midden of Tao zichtbaar. Frouke
Dit is mooi,puur en behelst 'eenvoud',maar is tegelijkertijd 'o zo ingewikkeld'
Wat ik mij wel afvraag : "De beweging van links naar rechts op zich is volmaakt"...hier wordt duidelijk gesproken van 'links naar rechts'...is er verband met de 'draairichting' van de aarde om de zon? en dergelijke?
piet |
|
|
|
|
ammananda
Site Admin
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 09:58:36 |
|
Daarom handelt de wijze zonder bedoeling
En bepaalt niet wat anderen moeten doen
Hij laat alles gebeuren zoals het gebeurt en gaan zoals het gaat
Hij beschouwt wat hij doet niet als eigen verdienste
En juist daarom is hij verdienstelijk. http://thomasevangelie
Mooi frouke, met even de vermelding dat deze link door de browser ook niet gevonden wordt, er ontbreekt.nl of.html etc...
Ik heb even op het net gekeken, bedoelde je deze link Het thomas evangelie
Wil je dat ik het verander, je kan het zelf ook doen als het goed is. Verwijzend naar het stukje hierboven.
groetjes ammananda |
_________________ Love is all |
|
|
|
Frouke
Gast
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 10:15:29 |
|
|
|
|
Frouke
Gast
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 10:32:42 |
|
Piet,
Ik heb geschreven De beweging van rechts naar het midden en van links naar het midden veroorzaakt de tijd. Zo moet het ook zijn De beweging van links naar rechts op zich is volmaakt Daar hoort bij en andersom. Dit heb ik gewijzigd. Ik bedoel te zeggen of je nou links of rechts gebruikt. Evenwicht wordt altijd gehandhaafd door de midden. Als de klok stilstaat is de gehele beweging van links en rechts weer teruggetrokken in de midden. Bij een mens zou je kunnen zeggen de ruggengraat of de staf is het midden en daaromheen links en rechts de slang, die weer uiteindelijk opgaat in de midden.
De staf gezien als het Koninkrijk Gods, waarvan Jezus zegt, zoek eerst het Koninkrijks Gods en alles dus ook de slang word je toegeworpen. En of dat met de draaiing van de aarde te maken heeft weet ik niet. Misschien met de as van de aarde? Ik zie ineens dat het Yin/Yang symbool in de midden de slang is. Frouke. |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 14:31:18 |
|
Frouke schreef: |
Piet,
Ik heb geschreven De beweging van rechts naar het midden en van links naar het midden veroorzaakt de tijd. Zo moet het ook zijn De beweging van links naar rechts op zich is volmaakt Daar hoort bij en andersom. Dit heb ik gewijzigd. Ik bedoel te zeggen of je nou links of rechts gebruikt. Evenwicht wordt altijd gehandhaafd door de midden. Als de klok stilstaat is de gehele beweging van links en rechts weer teruggetrokken in de midden. Bij een mens zou je kunnen zeggen de ruggengraat of de staf is het midden en daaromheen links en rechts de slang, die weer uiteindelijk opgaat in de midden.
De staf gezien als het Koninkrijk Gods, waarvan Jezus zegt, zoek eerst het Koninkrijks Gods en alles dus ook de slang word je toegeworpen. En of dat met de draaiing van de aarde te maken heeft weet ik niet. Misschien met de as van de aarde? Ik zie ineens dat het Yin/Yang symbool in de midden de slang is. Frouke. |
Eureka,Frouke : het Yin/Yang symbool in de midden is de slang!
Dat denk ik ook : Yin/Yang is de 'levende' slang die draait links en rechts om de ruggengraat of staf en gaat uiteindelijk weer op in de midden
Dat lijkt op de Kundalini-kracht die dan er doorheen stormt/stroomt
Wat de beweging betreft van aarde om de zon en die beweging weer temidden van de andere zonnen etc. dat kan ik ook totaal niet overzien,maar er moet verband zijn...zeker als je ook kijkt naar de beweging van de electronen e.d om de kern heen...en als het mannelijke niet meer manlijk en het vrouwelijke niet meer vrouwelijk is,dan is de dualiteit opgeheven en is er eenheid.Maar deze 'beweging' gaat gepaard met een verandering van de 'menselijke natuur' ( vergelijk Bhagwan in zijn verhaal over het 'orgasme'.
piet |
|
|
|
|
Frouke
Gast
|
Geplaatst:
13 Jun 2009 15:05:48 |
|
Volgens mij hoort bij de slang dan de wijze, die niet naar links of rechts of horizontaal kijkt.
De staf hoogte en diepte of verticaal die via God in een slang kon veranderen hoort bij Mozes die zijn volk leidde naar het beloofde land en het zelf niet haalde.
Jezus/Christus gekruisigd op links en rechts, hoogte en diepte, deze geest overgegeven hebbende aan de Vader brengt de Opstanding tot totaal iets nieuws. Frouke. |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|