ammananda
Site Admin
Geregistreerd op: 05 Jun 2009
Berichten: 164
Woonplaats: Amersfoort/NL
|
Geplaatst:
7 Jun 2009 19:38:52 |
|
De Essentie Van Mystiek
Er zijn drie hoofdwegen die naar God-realisatie leiden: het pad van onbaatzuchtige dienst, het pad van liefde en devotie en het pad van kennis en wijsheid. Raja Yoga (Mystiek) is een belangrijk aspect van de Yoga der Kennis (Jnana Yoga).
De Allerhoogste Kennis is iets dat oneindig veel meer is dan louter filosofische kennis. Mystiek is ervaring, de directe en intieme ervaring van de Waarheid. Nadat het een grote afstand heeft afgelegd op het pad van kennis, wordt filosofie moe en rust uit. Mystiek begint waar en wanneer filosofie ophoudt. Nadat ze persoonlijk de kennis van de Waarheid hadden ervaren, openbaarden de Vedische zieners haar voor de gehele wereld. De zieners zongen:
Hem heb ik gekend, het Allerhoogste Wezen,
Stralend, verlicht als de zon
voorbij duisternis,
Ver voorbij de omhelzing van verzwelgende wanhoop.
De ervaringen van de zieners leren ons dat de transcendentale Werkelijkheid en het allesomvattende Bestaan ??n en hetzelfde zijn.
Een mysticus beschouwt eenheid en verscheidenheid als ??n. Bovendien ziet hij eenheid in verscheidenheid. Hij vertelt de wereld dat de Ene en de velen ??n zijn. De Ene is velen in zijn universele vorm. De velen zijn ??n in hun transcendentale vorm.
In ons spirituele leven komen we in aanraking met twee belangrijke werelden: occultisme en mystiek. Occultisme is geheimenis en roept om geheimenis. Het wil alles doen in het uiterste geheim. Mystiek is niet zo. Mystiek is bereid om dat wat het bereikt heeft, transcendentale wijsheid, aan te bieden aan iedereen die erom roept.
Het verschil tussen een filosoof en een mysticus ligt in het feit dat een filosoof, met de grootst mogelijke moeite, van afstand en nogal gebrekkig, het lichaam van de Waarheid ziet; een mysticus daarentegen dringt naar eigen willekeur de ziel van de Waarheid zelf binnen en kan daar leven zo lang hij maar wil. Ook wordt het hem door de Supreme vergund om de onmetelijke rijkdom van de ziel naar voren te brengen en het te delen met de zoekers van de Waarheid. Mystiek bevestigt dat de kennis van het Goddelijke universeel is.
Laten we ons voor een ogenblik verdiepen in de leer van het bovenaardse mysterie van Vak in de Vedas. Vak is Het Woord. Vak belichaamt en openbaart tegelijkertijd de Waarheid. In zijn belichaming van de Waarheid ontvangt het creatieve inspiratie van de Supreme in oneindige mate. In zijn openbaring van de Waarheid schenkt het de mensheid de Hoogste Bevrijder. Vak is de verbindende schakel tussen twee werelden: de wereld die zichzelf nog niet gerealiseerd en vervuld heeft en de wereld die zichzelf al wel gerealiseerd en vervuld heeft.
Mystiek heeft een eigen taal. Haar naam is intu?tie. In haar kan geen enkel verstand of verstandelijke analyse ooit bestaan. Een mysticus zit op de vleugels van de intu?tievogel en vliegt naar het Ultieme Werkelijke. Intu?tie openbaart de volmaakte eenheid van de transcendentale Visie en de absolute Werkelijkheid. Een mysticus is oprecht genoeg om de Waarheid te vertellen. Hij zegt dat het voor hem nagenoeg onmogelijk is om zijn innerlijke ervaring te interpreteren. Geen woord of gedachte kan zijn ervaring recht doen wedervaren. Op dit punt roept de Vedische ziener uit, ?Wat zal ik spreken, voorwaar, wat zal ik denken?? De arme geest en de zintuigen leven niet meer, nadat ze zijn ingestort in hun wedloop naar het Onbekende. Niet voor hen, het ultieme mysterie van het universum. Niet voor hen, de kennis van het Onbekende.
Mystiek benadrukt de eenheid van alle zielen in de universele ziel. Wanneer we naar het universum kijken, zien we het als het toneel van conflict tussen goed en kwaad, duisternis en licht, onwetendheid en kennis. Het behoeft geen betoog dat dit conflict aanving lang voordat de mens verscheen en nog steeds voortduurt. Licht werkt in en door de aspirerende ziel; duisternis werkt in en door de onaspirerende ziel. De werkelijke transformatie van de menselijke natuur komt niet tot stand via een sober, ascetisch leven of een complete terugtrekking van de wereld, maar via een geleidelijke en totale verlichting van het leven. En daarvoor is aspiratie noodzakelijk. Aspiratie, en aspiratie alleen, is de voorbode van verlichting.
Een mystieke ervaring is de aspirant zijn innerlijke zekerheid van de Waarheid. Deze zekerheid berust op openbaring. Openbaring is innerlijke autoriteit. Innerlijke autoriteit is onherroepelijk. En wie bezit deze autoriteit? Niet hij die ten prooi is gevallen aan meedogenloze logica, maar hij die de ervaring heeft gehad en die nu in de ervaring zelf gegroeid is. Logica is de beredenerende en beredeneerde waarheid, die de trots is van het eindige. Mystiek is de openbarende en geopenbaarde Waarheid, die de trots is van de Oneindigheid. Als we in mystiek geloven, dan moeten we ons realiseren dat de Ultieme Waarheid niet alleen boven de rede staat, maar aan rede tegengesteld is. Als we iets geloven door rede, betreden we het levensfolterende pad van meervoudigheid. Maar wanneer we iets geloven door ons innerlijke, mystieke geloof, betreden we het levensgevende en levensvervullende pad van de Transcendentale Werkelijkheid van eenheid.
Maarten Luther wantrouwde de effectiviteit van rede hevig. Noch had hij veel vertrouwen in rituelen of werk alleen als middel tot verlossing. In zijn mystiek zien we het glimlachende en overtuigende gezicht van geloof. Geloof alleen kan verlossing bewerkstelligen. Geloof alleen bezit de sleutel tot verlossing.
Bestaan en essentie leven samen. Ze zijn ??n. In de dertiende eeuw bracht Meester Johannes Eckhart deze zienswijze op dynamische wijze naar voren. We moeten ons realiseren dat essentie enkelvoudig zichtbaar is in de goddelijke eigenschappen van de menselijke ziel, terwijl bestaan glorieus zichtbaar is in de menselijke eigenschappen van de goddelijke ziel. Het einde van de reis van de menselijke ziel is complete vereniging met God. Het einde van de reis van de goddelijke ziel is de absolute manifestatie van God.
Mystiek vertelt ons dat Godrealisatie bereikt kan worden niet door de toepassing van idee?n, maar door het constante gevoel van eenheid met de Waarheid. Op zijn best duidt een idee op het passieve aspect van de wereld van de zintuigen, omdat een mentale formatie direct of indirect door de wereld van de zintuigen gestuit wordt. Maar het gevoel van eenheid met de Waarheid stijgt gemakkelijk boven de wereld van de zintuigen uit en duidt op het actieve en dynamische aspect van het evoluerende proces van het leven in de golvende stroom van de Eeuwigheid.
Een mysticus vertelt de wereld dat Gods Lichaam Wijsheid is en Gods Ziel Liefde. Een wereldse mens meent dat zijn lichaam en zijn fysieke activiteiten zijn ziel vormen. Een mysticus zegt glimlachend dat het de ziel is die het lichaam vormgeeft en het transformeert tot het onbegrensde bewustzijnslicht van de ziel.
Mystiek is geen godsdienst. Mystiek is de hoogste aspiratie die godsdienst in zich heeft. Mystiek dient als remedie, niet alleen voor degenen die ernaar verlangen om het Gezicht van hun Geliefde God te zien, maar ook voor degenen die bang zijn om Gods Gezicht te zien in Zijn Alwetendheid en Zijn Almacht, en zelfs voor diegenen die zowel genadeloos als onvergeeflijk ongelovigen en niet-gelovigen zijn in het bestaan van God.
American University Washington... |
_________________ Love is all |
|