|
Auteur |
Bericht |
ammananda
Site Admin

|
Geplaatst:
15 Jun 2009 12:16:43 |
  |
De natuurlijke staat is er een van niet-weten.
Als ik mij ergens in kan vinden, dan is het in deze uitspraak. Toch vind ik bij U.G Krishnamurti een soort weerstand na zijn naamgenoot Jiddu Krishnamurti. Waarom weet ik niet, ik heb om eerlijk te zeggen eigenlijk nooit iets gelezen van wat hij heeft geschreven. Waarom dat zo is, weet ik ook niet.
Osho wilde ik vroeger ook nooit iets van weten, maar iets heeft daar (De natuurlijke staat is er een van niet-weten) verandering in gebracht.
Wel eens eerder gezegd, ik kijk nooit naar de verschillende interpretaties welke zovelen door de gehele geschiedenis hebben gegeven vanuit hun zelf. Het enigste wat ik altijd doe, zijn er overeenkomsten, al is het maar een uitspraak, al was het maar een woord.
Vaak denk ik wel eens, wetende dat alles toch de ene is. Dat het niet gaat om hoe ze het vertellen, wat ze vertellen. Maar let ik op wat ze niet vertellen, maar eigenlijk bedoelen.
Deze ene zin als je eerlijk bent vind je bij iedere werkelijke vrije Mens terug, alles er omheen, is de verpakking.
Maar toch doen ze het, een ieder op zijn of haar manier, zijn vraag. Wat is verlichting, hoe weet je of de ander. De ander ook al doordringt hij of zij je totaal met zijn of haar hele wezen. Maar ik blijf het herhalen hoe weet je dat degene wie dat ook moge zijn, dat vertegenwoordigt wat velen beweren te zijn of te weten.
Dat blijft een essentiele vraag, maar eerlijk is eerlijk...
Daar kan je niet omheen, wordt als een kind. Dat is voor mij precies hetzelfde.
Misschien is de uitspraak, het gaat niet om de boodschapper, maar om de boodschap wel het uitgangspunt om in ieder van deze leraren dezelfde bron te ontdekken.
In wezen zeggen ze allemaal hetzelfde, er is een zijn wat je op geen enkele manier kan bereiken, vinden of door welke kennis dan ook kan binnengaan.
Jezus zegt, zoekt en gij zult vinden. Dat staat haaks op wat veel anderen zeggen. Doch daar begint het altijd, op welke manier dan ook. Al lees je nooit een boek, geloof je nergens in, vind je alles zinloos. Toch vraagt ieder mens al was het maar een keer in je hele leven zich wel eens af, wat is de zin van...
Die ene keer jezelf die vraag stellen in je hele leven, ook al wordt je 120 jaar. Betekent toch dat je zoekt, dat bedoelt jezus. Je komt er vanzelf achter dat je nooit vind wat je hoopt te vinden of dacht te kunnen vinden. Mijn koninkrijk is niet van deze wereld is duidelijk genoeg, zelfs een kind kan het begrijpen. Zoeken is ingebed in alles wat leeft, zo heeft de schepper dit geschenk er extra bij gedaan. Wat je ook doet in je leven, ga je naar een lezing, de natuur in, naar de film, al pleeg je zelfmoord, je zoekt iets.
Zoeken doet iedereen, alles wat leeft zoekt. Al was het maar een plant die met haar wortels zoekt naar water.
Zoek en gij zult vinden, of stop met zoeken dragen dezelfde boodschap uit. Ze wijzen beiden naar iets wat wij kennelijk nog niet kennen, ervaren of voelen in haar totale omvang.
Het kan ook niet anders zijn als deze, het grote bewustzijn heeft alles in zichzelve omarmt, en alleen aan deze bron is het de mens bekend te maken met zichzelf.
Het ademt uit, het ademt in. Daarom is zoeken op welke manier dan ook een reactie. Een voelen, bewust of onbewust dat iets je inademt.
De universele boodschap hoe deze ook verpakt is, is duidelijk. Alsof je s'morgens gewekt wordt door je moeder, wordt eens wakker lieverd...
Wat wakker zijn precies is dat kan alleen jijzelf weten. Lao tse zei het kort en krachtig....
Hij/zij die het weet zegt het niet, hij/zij die het zegt weet het niet. Daar kan je volgens mij ook niet omheen, ook al doet de hele wereld haar uiterste best om dit te omzeilen. Ja dat kan wel, er omheen zeilen. Dan maak je een cirkel, kom je vanzelf een keer bij buddha terecht..... |
_________________ Love is all |
|
   |
 |
|
Geplaatst:
15 Jun 2009 12:16:43 |
 |
|
|
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
23 Aug 2009 14:57:48 |
  |
Meditatie is de bloei van inzicht.
Inzicht ligt niet binnen de grenzen van de tijd; tijd schenkt nooit inzicht.
Inzicht is niet een geleidelijk proces dat beetje bij beetje met zorg en met geduld ontwikkeld moet worden.
Inzicht is nu of nooit; het is een vernietigende flits, niet een tamme aangelegenheid; het is dit vernietigende waarvoor men bang is en dat men dus bewust of onbewust vermijdt. Inzicht kan iemands levensloop veranderen, iemands manier van denken en handelen; of het nu prettig is of niet, inzicht betekent een gevaar voor iedere relatie.
Maar zonder inzicht zal het lijden voortduren.
Het lijden eindigt alleen door zelfkennis, het gewaar-zijn van iedere gedachte en van elk gevoel, van iedere beweging van het bewuste en het verborgene. Meditatie betekent inzicht in het bewustzijn, het verborgen en het open bewustzijn, en in de beweging die alle denken en voelen ontstijgt.
Krishnamurti |
|
|
   |
 |
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|