Inner peace

FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Tao 9 Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
Auteur Bericht
Frouke
Gast

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2009 07:20:42 Reageren met citaatTerug naar boven

Tao 9

Wie graag bewonderd wil worden, verzamelt een fortuin en dele het uit.
Hoe meer men uitdeelt, hoe groter de bewondering. Uiteraard stelt deze bewondering niets voor.
Streef niet naar roem en aanzien.
Ervaar het Tao als het hoogste goed. Als u overeenkomstig zijn wetten leeft en de leringen die tot realisatie van het Tao leiden, in praktijk brengt, zullen uw zegeningen grenzeloos zijn.
http://www.stoppen.be/tao/negen.htm

Tao 9, Hoogmoed.

Het rechtop houden en vullen tot de rand.
is niet zo goed als het op tijd ophouden.
Als je erop los gaat en het lemmet te scherp slijpt,
wordt de snede snel bot.
Als goud en jade je kamers vullen,
zal je nooit in staat zijn het te beschermen.
Laatdunkendheid en trots met weelde en met titels,
brengen hun eigen onheil teweeg.
Trek je terug als het werk is gedaan.
Dit is de manier van de Hemel.
Gecorrigeerd met de Mawangdui-teksten.
Vertaald in het Nederlands door A.J. den Hond Alle teksten.
http://home.wanadoo.nl/kwispel/meesterGhoean/ghoean3.htm

Tao 9.

Een kom tot de rand gevuld, kun je niet dragen;
het is beter om op tijd te stoppen.
Blijf een zwaard wetten en het zal zijn scherpte weer verliezen.
Wanneer goud en jade je hal vullen, kun je ze niet langer bewaken.
Eer en rijkdom brengen de trots, die je doet struikelen.
Te stoppen wanneer het werk gedaan is, is de Weg van de Hemel. Bron onbekend

Tao 9

Het is beter een leeg vat te dragen dan een vol vat
Slijp een mes vlijmscherp en het zal niet lang meegaan
Als een huis met kostbaarheden gevuld is, is het niet te bewaken
Als rijkdom en eerzucht hoogmoedig maken, leidt het tot de val
Als roem en succes je belagen, trek je dan terug
Dat is de enige weg naar gelukzaligheid http://www.thomasevangelie.comze.com/taoteching.html

Tao 9.

Een tot aan de rand gevulde kom, kun je niet dragen.
Te scherpe messen zijn snel weer bot.
Te veel goud en juwelen kan niemand bewaken.
Zeg dat je rijk en belangrijk bent en je roept het drama over je af.
Trek je terug als je werk klaar is.
Zo ziet de weg van de hemel eruit. Teken van Leven

Tao 9

Men doet geen nieuwe wijn in volle vaten,
Te scherp roept de tegenstelling bot op
Teveel goud en juwelen, je komt met niks op de wereld en gaat er met niks af.
Rijk en belangrijk, niets is van jou, je hebt alles gekregen.
Zo wordt gaandeweg en groeiend, door eten en loslaten je last verlicht of Licht.
Tao is Licht. Frouke

Geplaatst: 20 Jun 2009 07:20:42 Terug naar boven

ammananda
Site Admin

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2009 12:42:46 Reageren met citaatTerug naar boven

Citaat:
Wie graag bewonderd wil worden, verzamelt een fortuin en dele het uit.
Hoe meer men uitdeelt, hoe groter de bewondering. Uiteraard stelt deze bewondering niets voor.
Streef niet naar roem en aanzien.
Ervaar het Tao als het hoogste goed. Als u overeenkomstig zijn wetten leeft en de leringen die tot realisatie van het Tao leiden, in praktijk brengt, zullen uw zegeningen grenzeloos zijn.

Uiteraard stelt deze bewondering niets voor, ja alle glitter en glinstering van deze wereld stelt weinig voor. Het lijkt wel op het aanbidden van het gouden kalf, wat mozes ook in vuur en vlam zette.
Wat jezus ook ontmoette in de tempel, de hele boel omver smeet. Alleen maar om duidelijk te maken dat het daar niet om gaat, de prioriteit verleggen naar het hoogste goed Tao.
De zegeningen zullen grenzeloos zijn, ook hier komt geduld en vertrouwen om de hoek kijken.
Wij zijn zo gauw geneigd ons geduld te verliezen, wat dan automatisch het vertrouwen meesleept.
En dan zeg ik dit niet omdat ik zo goed weet dat dit de waarheid is, nee ons kent ons. Als er iemand op de wereld was en is om ongeduldig te zijn en van links naar rechts te vliegen dan was ik dit zelf wel. Mensenkinderen, daarom is dat op dit moment ook mijn blijdschap. Daar is dan eindelijk een rustiger wateroppervlak verschenen. Ik ga er maar vanuit dat dit een menselijk trekje is, ongeduldig zijn. Zoals de discipelen steeds maar weer vragen, wanneer komt het nu. Gelukkig dan ben ik toch niet de enigste. Mijn moeder kon mij beter dan dat ik mijzelf kon. Als ik weer eens ergens helemaal vol van was, en natuurlijk iedereen weer begon te vertellen ( lastig te vallen ), dit is het. Maar mama zei dan altijd, toch blijf je daar niet, je moet ook leren deemoedig te kunnen zijn. Ja Ervaar, heb vertrouwen en wees geduldig. Het is onze essentie, misschien ben ik dan nu eindelijk zover om deemoedig te kunnen en te mogen zijn. Ik heb het niet mijzelf aangeleerd, het kwam in de mate ik meer en meer alles los kon laten. Rustig kunnen zijn is op zich al een grenzeloze zegening, vooral als je vanuit die rust de wereld ziet racen van hot naar her. Dan wordt je deemoedig, dankbaar, groeit het geduld. Je ervaart de zegeningen, ook al is het het prilste begin, het is al zoveel meer dan dat eindeloze zoeken, wat je ook nog eens uit je slaap houd. Ja de zegeningen zijn grenzeloos, dat beetje rust wat er nu gelukkig is, ontvangen, zo maar om niet. Het is met geen goud te koop, daarom heet het waarschijnlijk ook een zegening. Een zonnegroet, alsof er gezegd wordt doe maar, alles komt goed...
Alles komt goed, hoe zou het anders kunnen, eens komt het goed. Het is al goed, het is er al zegt jezus ook. Maar als er dan ook echt een glimp van doorbreekt zomaar op een heldere dag, dan voel je ook dat het het hoogste goed is...

groetjes ammananda

Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp