|
Auteur |
Bericht |
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
1 Jul 2009 09:10:10 |
|
Laten we uitgaan van Maharishi's eigen beschrijving van wat Transcendente Meditatie is :
"De techniek kan worden gedefinieerd als de aandacht naar binnen richten naar de subtielere niveaus van een gedachte,tot de geest de ervaring van de meest subtiele toestand van de gedachte transcendeert en aankomt bij de bron van de gedachte. Dit verruimt de bewuste geest en brengt het terzelfder tijd in contact met de creatieve intelligentie die aanleiding geeft tot iedere gedachte".
Volgens mij is het goed om deze 'simpele,diepzinnige' definitie rustig tot je te laten doordringen
piet |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
1 Jul 2009 09:10:10 |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
3 Jul 2009 09:00:21 |
|
Ook wel boeddhistisch, die gerichtheid op de subtielere niveau's van je innerlijk.
Al lang geleden werd ik geraakt door die etherische schoonheid van Boeddha's verheven leer!
Als het goed begrijp Piet, is dit een wezenlijk bestanddeel van jouw eigen leven.
Het begrip transcendentie spreekt mij so wie so aan.
Een begrip dat je ook tegen komt bij Pierre Teilhard de Chardin.
Overigens zie ik nog veel meer aanknopingspunten.
Ik kan het niet laten in dit verband te verwijzen naar Innana's stuk over enmpathisch luisteren, als dat niet met subtiliteit te maken heeft dan weet ik het ook niet meer.
Maar even afgezien van al die aanknopingspunten die ik met mijn onrustige geest ontwaar, vind ik toch wel de schoonheid van wat jij nu schrijft daarin gelegen hoe goed het is om een tijdje bij iets stil te blijven staan en op je in te laten werken.
hartegroet,
Gjalt
P.S.: ik ga nu beseffen dat een dergelijke meditatie goed is om te ontstressen, want mijn onrust is wellicht een van de symptomen van een langdurig opgebouwde stress naast dikke buik, moeilijk spreken de laatste tijd (verlies van stem); ik had dus allang ergens mijn buik vol van, het zit me tot hier en nu verzuip ik bijna in een soort mentale hypertoestand.
Zit ik ineens mijn verhaal te schrijven in jouw topic, maf eigenlijk.
Moet kunnen, want jij en Innana doen dat ook in mijn topic, en dat geeft ook allemaal niet, vind ik ook wel leuk eigenlijk.
Ik ga zo maar weer eens fietsen, onrust in de benen is een beter concept.... |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
3 Jul 2009 10:36:40 |
|
gjalt schreef: |
Ook wel boeddhistisch, die gerichtheid op de subtielere niveau's van je innerlijk.
Al lang geleden werd ik geraakt door die etherische schoonheid van Boeddha's verheven leer!
Als het goed begrijp Piet, is dit een wezenlijk bestanddeel van jouw eigen leven.
Overigens zie ik nog veel meer aanknopingspunten.
Ik kan het niet laten in dit verband te verwijzen naar Innana's stuk over enmpathisch luisteren, als dat niet met subtiliteit te maken heeft dan weet ik het ook niet meer.
Maar even afgezien van al die aanknopingspunten die ik met mijn onrustige geest ontwaar, vind ik toch wel de schoonheid van wat jij nu schrijft daarin gelegen hoe goed het is om een tijdje bij iets stil te blijven staan en op je in te laten werken.
hartegroet,
Gjalt
P.S.: ik ga nu beseffen dat een dergelijke meditatie goed is om te ontstressen, want mijn onrust is wellicht een van de symptomen van een langdurig opgebouwde stress naast dikke buik, moeilijk spreken de laatste tijd (verlies van stem); ik had dus allang ergens mijn buik vol van, het zit me tot hier en nu verzuip ik bijna in een soort mentale hypertoestand.
Zit ik ineens mijn verhaal te schrijven in jouw topic, maf eigenlijk.
Moet kunnen, want jij en Innana doen dat ook in mijn topic, en dat geeft ook allemaal niet, vind ik ook wel leuk eigenlijk.
Ik ga zo maar weer eens fietsen, onrust in de benen is een beter concept.... |
Ja,Gjalt,een wezenlijk bestanddeel van mijn leven...in die zin dat het nergens mee in strijd is...niet met religie...niet met wetenschap...niet met Boedhisme...niet met Advaita en ook dat het je een diepe rust kan verschaffen,die je steeds opnieuw weer nodig hebt.
het is goed dat je gaat fietsen,Gjalt,geniet er van : onze buik en onze stem loopt inderdaad te vaak over van alle 'shid' die we verzamelen,terwijl het eigenlijk moet gaan volgens :
'de l'abundance du coeur la bouche parle'
piet
Ps ik ga ook even fietsen |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
4 Jul 2009 10:32:29 |
|
Het is aantrekkelijk om zo naar de geest te kijken : de zee als metafoor
"Een gedachte-impuls ontspringt uit het stille creatieve centrum binnenin, zoals een bubbel ontspringt aan de bodem van de zee. Naarmate zij opstijgt,wordt zij groter,als zij aankomt op het bewuste niveau van de geest,wordt zij groot genoeg om te worden waargenomen als een gedachte en van daaruit ontwikkelt zij zich tot spraak en actie"
Het model van de geest dat hier gebruikt wordt,is het model van de zee.
Meditatie bestaat er uit dat zij de aandacht verschuift van de oppervlakte naar de diepere lagen en uiteindelijk naar de zeebodem.
Vandaar dat Maharishi TM betitelt als 'duiken', terwijl het gewone denken wordt benoemd als 'zwemmen aan de oppervlakte'.
Bewegen naar 'beneden' ( inkeren ) is beweging in de richting van toenemende verfijning,terwijl bewegen in de tegenovergestelde richting-naar de oppervlakte- beweging is in de richting van toenemende vergroving.
Een vorm van subtiele gedachte is bijvoorbeeld het soort dat door je geest flitst en die al weer verdwenen is voordat je je er gewaar van bent,maar dit gebeurt nog steeds op een betrekkelijk grof niveau en er zijn vele lagen van zelfs nog subtielere gedachten eronder die niet toegankelijk zijn behalve door transcendentie.
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
4 Jul 2009 12:23:24 |
|
Dank je wel Piet
|
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
5 Jul 2009 07:32:28 |
|
Bewegen naar 'beneden' ( inkeren ) is beweging in de richting van toenemende verfijning,terwijl bewegen in de tegenovergestelde richting-naar de oppervlakte- beweging is in de richting van toenemende vergroving.
Mooi is zo te zien : bij inkeer een toenemende verfijning van materie ,van bewustzijn,zelfs uitmondend in 'puur bewustzijn'
bij bewging naar buiten,naar de oppervlakte zien we toenemende vergroving,dat is meer materialisatie ; zenuwcellen,zenuwbanen,neurotransmitters,endorfinen,enkephalinen,cannabinoiden etc. en mogelijkheid van gedachten,aktie etc.
piet |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
6 Jul 2009 09:10:33 |
|
Een vorm van subtiele gedachte is bijvoorbeeld het soort dat door je geest flitst en die al weer verdwenen is voordat je je er gewaar van bent,......
Deze constatering doet ook dr. Rudolf Steiner in zijn boeken die over "meditatie" gaan.
Hij heeft er nogal wat geschreven: "Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden" en nog een tweede deel met een andere titel, "Een weg tot zelfkennis", "Op de drempel van de geestelijke wereld"...
Het gaat er dus om dat je je oefent (ja Innana: oefenen, ...) om die subtiele gewaarwordingen in je op te merken.
Opmerkingsgave daar gaat het dus om en ik kan het niet anders zien dan dat dit geheel in de lijn ligt van het ontwikkelen van empathie als je dat zo zou mogen noemen.
En wat oefenen betreft, dit gaat geheel vanzelf als interesse, ofwel liefde de drijfveer is.
Muziek is de kunstvorm waarin met name die snel voorbijgaande uitingsvormen zich voordoen.
En de wereld van de geest is een oceaan van af en aan golvende klanken.
Er zijn bepaalde vormen van muziek waar ik gefascineerd naar kan luisteren en waarin die subtiliteiten zich ook aan de lopende band afspelen, bepaalde vormen van jazz, sommige Braziliaanse muziek, maar ook met middelste deel van Maurice Ravels pianoconcert in G, adagio assai, http://www.youtube.com/watch?v=OsoSvHdcCv0
en vele wonderbaarlijke composities van Johann Sebastian Bach, o.a. een van die canonische variaties op "Vom Himmel hoch da komm Ich her" waarin de baslijn vanaf een gegeven ogenblik in een aantal halvetoonsschreden een (modulerende) accoordenreeks begeleidt, die je bijna het gevoel geeft te zweven, of anderszins het gevoel in een toestand van gewichtloosheid te verkeren zoals wanneer je onder water zwemt o.i.d. ...
Gjalt |
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
6 Jul 2009 10:39:34 |
|
Een vorm van subtiele gedachte is bijvoorbeeld het soort dat door je geest flitst en die al weer verdwenen is voordat je je er gewaar van bent,......
Deze constatering doet ook dr. Rudolf Steiner in zijn boeken die over "meditatie" gaan.
Gjalt,ik kan me goed voorstellen dat Steiner ook m.m spreekt over meditatie.toch moet je voorzichtig zijn met het woord 'oefenen'.
Waar het om gaat is dit : je moet begrip hebben voor wat TM is en discipline om het dagelijks toe te passen en verder niet te veel 'doen',want TM gaat vanzelf ,natuurlijk,moeiteloos! Dit proces wordt vergemakkelijkt door gebruik te maken van een klank of mantra.
In muziek zie je inderdaad iets dergelijks : muziek is multidimensionaal...als je luistert,het op je in laat werken,kan het je ontroeren en 'diepe lagen' in beroering brengen!
piet |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
7 Jul 2009 11:08:54 |
|
Hallo Piet,
Inderdaad waarom oefenen?
Ik snap volledig wat je bedoelt, en eigenlijk verzet ik me mijn heel leven al tegen dwang, en er zijn al genoeg dingen die moeten en waardoor je met al je goede bedoelingen een langdurig stress-syndroom van kunt oplopen, ik weet er alles van.
Maar daarom schreef ik er ook bij dat wanneer interesse en liefde de drijfveer is, het eigenlijk vanzelf gaat.
En ik zal je nog iets over Steiner vertellen.
Hij begreep dit zelf ook heel goed en je merkt het ook aan zijn schrijfstijl.
Medio jaren 70 vorige eeuw nam ik het boek "Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden" ter hand, na overigens een teleurstelling in de liefde, las het eerste hoofdstuk, heel mooi om te lezen, en ik bleef staan voor het hoofdstuk INNERLIJKE RUST.
Tot op de dag van vandaag heb ik het boek dus niet uitgelezen.
Recent ben ik gaan begrijpen waarom!
Er bestaat zoiets als een drempel waar je pas overheen kunt wanneer je sterk genoeg bent.
Onverstoorbaarheid, zoals de priesters van het vredelievende en wijze volk de Arhuaco's, die boven de boomgrens in de Sierra op hun ezeltjes rijden, ondanks het feit dat de FARC en de militairen die hen bestrijden inmiddels hun stille wereld zijn binnengedrongen.
Wat muziek betreft, ik probeer die subtiele modulaties van sommige eigentijdse muziek met complexe accoorden puur op mijn gehoor wel eens na te spelen op mijn keyboard, lukt me niet, en iedere keer wanneer ik het probeer is dit toch een soort oefening.
Maar dat komt dan ook uit je zelf, niet uit een boek.
Oefeningen worden door het leven zelf bepaald en je vrije wil om bepaalde keuzes te maken.
Zo'n keuze uit vrije wil kan dus terdege een bepaalde gedisciplineerdheid inhouden, zoals je zelf trouwens ook schrijft.
Zonder discipline is het onverantwoord om welke drempel dan ook te overschrijden.
Al met al zijn jouw woorden over "het gevaar van oefeningen" me uit het hart gegrepen, en ik waardeer jouw feedback zeer!
hartelijke groet,
Gjalt. |
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
8 Jul 2009 09:36:49 |
|
Normaliter is onze aandacht via de zintuigen naar buiten gericht.Als je die echter naar binnen richt,zal de aandacht automatisch verder en verder worden getrokken zoals een nachtvlinder naar het licht wordt getrokken. Dit is een cybernetisch idee; beweging naar subtielere lagen van de geest vindt plaats door middel van een proces van positieve feedback,waarbij iedere stap dichterbij het doel wordt bevestigd door een ervaring van toegenomen geluk.
Wat je dus nodig hebt,is een bijzondere gedachte om die te ervaren in steeds subtielere aspecten. Voor dit doel wordt een speciale klank gebruikt,een mantra. Als deze correct!!! wordt gebruikt ( persoonlijke instructie ) ,wordt de mantra spontaan!!! waargenomen op steeds subtielere niveaus van de geest. Uiteindelijk,wanneer hij de ultieme graad van verfijning heeft bereikt,verdwijnt hij helemaal,de meditator in wakkere staat achterlatend maar met niets te ervaren ( in termen van de zee-analogie bevindt hij zich nu op de zeebodem ). Op dit punt is het denken getranscendeerd (!) en is daarom gestopt (!).
De mantra in TM dient eenzelfde doel als een zware steen dienstig is voor een parelvisser; het helpt met het duiken...op weg naar de parel ( van grote waarde ).
piet |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
9 Jul 2009 08:34:23 |
|
Van: jps Verzonden: 2009-07-09 09:30:55
"Iemand vertelde mij vandaag dat zij een verschil ziet tussen transcendent en transformatie."
Natuurlijk is er verschil,Joseph.
Transcendentie is waar het allemaal om draait : het 'overschrijden' of 'overstijgen' van de normale bewustzijnstoestanden slapen,waken en dromen en 'terechtkomen' of 'landen' in een transcendent bewustzijn ( vierde bewustzijntoestand ) ...en dit is iets wat we zelf niet kunnen ( gelukkig niet )...het kan alleen maar van uit een diepe 'rust' van het centrale zenuwstelsel en gaat gepaard met zuivering (!) van het organisme.
Vandaar dat we ook maar heel even in dat transcendente bewustzijn kunnen verblijven...we wippen acuut weer terug in de gewone staten...maar als de discipline er is en er dagelijks gemediteerd wordt zal dit 'heilige moment' groeien,zich uitbreiden.
Transformatie is onderwijl al bezig.
Transformaie is overigens ook iets wat we nauwelijks op een andere manier kunnen bewerkstelligen
Ik ga door met de 'serie' op Inner Peace
piet |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
15 Jul 2009 07:26:03 |
|
Het bijzondere van TM is volgens Maharishi,dat het gemakkelijk is,natuurlijk en moeiteloos. Dit wezenskenmerk is gebaseerd op twee principes :
1. Ervaring van je innerlijke natuur brengt opperste geluk
Alle religieuze en filosofische tradities onderschrijven deze karakteristieke ervaring; de Vedanta (wijsgerig systeem bij de oude Indiers volgens welke er niets buiten Brahma bestaat ) spreekt over 'gelukzaligheid-bewustzijn' en het evangelie over het 'Koninkrijk Gods in je' (Lucas 17:21)
2. De geest zoekt van nature naar geluk
Elk wezen zoekt dat waarvan het houdt of wat het behoeft en vermijdt dat waarvan het niet houdt of wat het bedreigt.
Als we deze beide ideeen samenvoegen,komen we tot de voor de hand liggende,maar nietemin revolutionaire,conclusie dat beweging in de richting van steeds subtielere niveaus natuurlijk,moeiteloos behoort te zijn.
Dit is ook i.o.m een cybernetisch idee ( als een doelzoekende raket of ruimteschip ) : beweging naar subtielere lagen van de geest vindt plaats door middel van een proces van positieve feedback,waarbij iedere stap dichterbij het doel wordt bevestigd door een ervaring van toegenomen geluk
Zoals we al gezien hebben vergemakkelijkt de mantra dit gehele proces;zij dient eenzelfde doel als een zware steen dienstig is voor een parelvisser bij het duiken...op weg naar de parel ( van grote waarde )
piet |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
16 Jul 2009 10:12:13 |
|
De mantra helpt dus in het proces van het verfijnd waarnemen van gedachten.Als de meest subtiele ervaring van de gedachte wordt getranscendeerd ben je aangekomen bij de bron van de gedachte en 'plof' je heel even in de vierde bewustzijnstoestand = transcendent bewustzijn
Bovendien wordt verondersteld dat de trillingseffecten van de klank een 'verfijnende' invloed uitoefenen op het zenuwstelsel ( wat dus 'verfijnder' gaat functioneren )
Men kan de mantra beschouwen als een kristalkern die een patroon aanbrengt in de psychofysieke structuur. ( de hersenen zijn buitengewoon plastisch ) het is een organiserend element.
Als je wilt begrijpen hoe TM werkt,is het goed je te realiseren dat het juist het tegenovergestelde is van concentratie en inspanning;het is uitbreiding,overgave. Als je probeert het proces te 'helpen' door wat voor soort inspanning dan ook ---dan gebeurt er helemaal niets. Je natuurlijke antwoord daarop is dat je nog meer je best doet,maar hoe meer je je best doet des te minder er gebeurt
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
16 Jul 2009 20:34:52 |
|
Piet,
zou je kunnen zeggen 'gewoon niets doen'?
Kan me er geen voorstelling van maken
inanna |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
16 Jul 2009 21:15:12 |
|
inanna schreef: |
Piet,
zou je kunnen zeggen 'gewoon niets doen'?
Kan me er geen voorstelling van maken
inanna |
Inanna,
gewoon wat ik tot nu toe over TM geschreven heb 'rustig tot je nemen'...again and again...totdat het je begint te 'dagen'
als je op onderdelen kritiek hebt of er vragen over hebt,dan sta ik er voor open
ondertussen ga ik,als je het wilt, door met de serie
piet |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
16 Jul 2009 21:15:12 |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|