|
Auteur |
Bericht |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 11:07:13 |
|
Als ik een zaadkorrel in de grond stop, dan groeit zij en wordt voortdurend groter. Zij vormt stengels, bladeren en knoppen en bloesem, die weer veel nieuwe zaadkorrels bevat.
Dat alles is nu al in de zaadkorrel aanwezig.
Het is de gedachte van de bloem, die zich vormt in de stof en zo is alles wat leeft een gedachte van God en de gedachte blijft, ook al valt de stof in haar speciale vorm uiteen.
Alleen in het gedachte leven is alles werkelijk en wat het vormt is slechts de steeds andere expressie ervan.
Begrijpelijk?
Maar zijn de gedachte die we hebben ook werkelijk en vormen ze ook gestalten om ons heen?
Ja, zeker, en daarom is het van belang goede en juiste gedachten te hebben.
Ieder mens schept zijn eigen geestelijke sfeer.
Bij velen is die sfeer werkelijk niet mooi en duistere krachten, die daar mee verwant zijn, hechten zich eraan vast.
Een goede gedachte beschermt niet alleen jezelf en helpt je ziel om zich tot het licht te verheffen, maar vormt ook in een ander op zich een macht, die haar invloed heeft.
Door iedere goede gedachte wordt een 'slecht' mens beter gemaakt,een wild dier minder verscheurend, en een giftige plant minder gevaarlijk.
In alles zijn de opgang en de ondergang met elkaar verbonden en de hele schepping, die in het duister verzonken is, probeert zich als èèn geheel weer tot het licht te verheffen en snakt naar inzicht en verlossing.
Dat is dan ook alles wat er in de wereld gebeurt en hoe tastbaar alles ook lijkt te zijn, alles komt slechts uit èèn gedachte voort.
Geheiligd (helen) denken, je gedachten op een hoger plan brengen, individueel in de erste plaats, en dan samen, als een eenheid, en alles zal veranderen.
Dan zal het spoedig Pinksteren zijn, en dan wordt weer een stuk aarde vergeestelijkt.
Inanna |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 11:07:13 |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 12:03:40 |
|
Geheiligd (helen) denken, je gedachten op een hoger plan brengen, individueel in de erste plaats, en dan samen, als een eenheid, en alles zal veranderen.
"Heel' mooi,Inanna,maar een 'hele' klus
Fraai nietwaar,twee keer 'heel' in dit ene zinnetje ( hole,holos,holisme )
We leven in een Holografisch Universum...en onze hersenen zijn een hologram (!)
Wat is dus belangrijk? :
* met heel je hebben en houden 'Eenheid' zien
* uit die Eenheid putten...en daar zit de 'crux'
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 14:26:03 |
|
Kan me zo voorstellen, Piet,dat allereerst de eenheid in jezelf verwezenlijkt zal moeten worden?
Inanna |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 16:16:27 |
|
inanna schreef: |
Kan me zo voorstellen, Piet,dat allereerst de eenheid in jezelf verwezenlijkt zal moeten worden?
Inanna |
Ja,Inanna en daarom moet er in mijn visie vaak heel wat werk verzet worden : jij,ik,wij...onze akker moet grondig (!) bewerkt worden om het zaad alle kans te geven
en daarom vind ik het ook zo jammer,dat jij zoiets fundamenteels als TM zo vroeg- en voor-tijdig de grond inboort
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 17:46:50 |
|
Piet, heb je al bij afwezig gelezen wat ik daar schreef?
ik,jij,hij,wij gij,zij; de zes vlakken van de Kubus der drie-dimensinele wereld.
Liefs Inanna |
|
|
|
|
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 19:52:48 |
|
Ja,Inanna,ik heb het gelezen.
Ik moet het eens goed bekijken hoe te handelen,want het gaat inmiddels op twee sides over TM,nl op Omni Chat en op Inner Peace
En ik heb weinig zin om heen en weer getrokken te worden tussen twee sides.
piet |
|
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
3 Aug 2009 20:20:02 |
|
Lieve Piet,
Doe wat je zelf goed dunkt.
Wat je eigen gevoel zegt.
Dan is het altijd het juiste handelen.
harte groet Inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
4 Aug 2009 09:01:54 |
|
Innana,
Wat een prachtig stuk heb je hier geschreven.
Ik laat het nog even bezinken, maar ik bespeur al vele draadjes, om maar eens een uitdrukking van jouzelf te gebruiken.
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
4 Aug 2009 09:32:04 |
|
Fijn Gjalt,
Laat het bezinken en voel de essentie ervan, met heel je wezen
Zou je de draadjes ook kunnen vertellen?
Als het mogelijk is?
warme groet Inanna |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
5 Aug 2009 08:38:13 |
|
Hallo Innana,
Wat die draadjes betreft, dat kan ik je alvast verklappen, die lopen rechtsstreeks naar mijn topic kennistheorie, met name naar datgene wat ik daarin nog zal schrijven naar aanleiding van Steiners eerste boek!
Kan het zo een twee drie niet even in een paar korte zinnen weergeven.
Wat me vooral aanspreekt is dat je de realiteitswaarde van het denken tot uitdrukking brengt.
En zeker, een stuk als dit is de moeite waard om vaak te herlezen!
Ga ik ook doen!
hartegroet,
Gjalt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
17 Aug 2009 06:08:51 |
|
Over gedachten, liefde en haat.
Bron: De Chakra’s - Mgr. C. W. Leadbeater
1959 Tweede Druk – Uitgeverij der Theosofische Vereniging Nederland
In een artikel over Middelpunten van Gedachte in het boek Het Innerlijk Leven, heb ik uitgelegd dat gedachtemassa’s zeer bepaalde dingen zijn, die een plaats in de ruimte innemen. Gedachten over hetzelfde onderwerp en van dezelfde aard hebben de neiging zich op te hopen; daarom bestaat er voor vele onderwerpen een gedachtecentrum, een bepaalde ruimte in de dampkring, waardoor andere gedachten over dezelfde zaak tot zo'n middelpunt worden aangetrokken en de grootte en de invloed daarvan doen toenemen. Een denker kan dus op deze wijze aan een centrum bijdragen, maar hij kan er omgekeerd ook door beïnvloed worden; dit is een der redenen waarom de mensen in kudden denken, als schapen. Het is voor iemand, die te lui is om te denken veel gemakkelijker een gedachte van een ander kant-en-klaar aan te nemen, dan de verstandelijke arbeid te verrichten om de verschillende kanten van een onderwerp te beschouwen en dan voor zich¬zelf tot een beslissing te komen.
Dit geldt op het mentaal gebied wat gedachten aangaat en met weinig verschil geldt het evenzeer op het astraal gebied wat gevoelens betreft. Gedachten vliegen met bliksemsnelheid door de ijle stof van het mentaal gebied, zodat de gedachten van de gehele wereld over een bepaald onderwerp gemakkelijk bijeen kunnen komen op één plek en
toch voor elke denker over dat onderwerp toegankelijk blijven en hun aantrekking behouden. Astrale stof, hoewel zoveel fijner dan de fysieke, is toch nog dichter dan de stof van het mentaal gebied; de grote wolken "aandoeningvormen" , welke in de astrale wereld verwekt worden door krachtige gevoelens, vliegen niet allemaal naar één centrum voor de wereld, maar zij verenigen zich met andere vormen van gelijke aard in hun eigen omgeving, zodat reusachtige en zeer krachtige "blokken" van gevoelens vrijwel overal rondzweven en iemand er gemakkelijk mede in aanraking kan komen en erdoor beïnvloed kan worden.
Het verband tussen deze zaak en ons onderwerp is gelegen in het feit, dat wanneer zo'n invloed wordt uitgeoefend, dit gebeurt door bemiddeling van een der chakra's. Laat mij, om toe te lichten wat ik bedoel, het voorbeeld nemen van iemand die vol vrees is. De trillingen, die worden uitgezonden door een astraallichaam in die toestand, zullen ogenblikkelijk alle wolken van vrees, die toevallig in de buurt mochten zijn, aantrekken. Als die persoon zich spoedig kan herstellen en zijn vrees de baas worden, zullen de wolken traag terugwijken, maar als de vrees blijft of toeneemt, zullen zij hun opgezamelde energie door zijn navelchakra ontladen en zijn vrees kan omslaan in een dolzinnige paniek, waarbij hij zijn zelfbeheersing volkomen verliest en zich blindelings in elk gevaar kan storten. Zo ook trekt iemand die boos wordt, wolken van boosheid aan en stelt hij zich bloot aan een instroming van toorn welke zijn kwaadheid zal veranderen in dolle woede - een toestand waarin hij, door een onweerstaanbare aandrang gedreven, een moord zou kunnen begaan bijna zonder het te weten. Insgelijks kan iemand die toegeeft aan gedruktheid, gesleurd worden in een vreselijke staat van blijvende melancholie; of iemand, die zich geheel laat beheersen door dierlijke begeerten, kan tijdelijk een monster van lust en zinnelijkheid worden en onder die invloed misdaden begaan welke hem, wanneer hij weer tot bezinning komt, met afgrijzen zullen vervullen.
Al deze ongewenste stromingen bereiken de mens door het navelchakra. Gelukkig echter zijn er ook andere en hogere mogelijkheden. Zo zijn er bijvoorbeeld wolken van genegenheid en toewijding; degene, die deze edele aandoeningen gevoelt, kan door zijn hartchakra hiervan een wonderbare vermeerdering verkrijgen.
De aandoeningen, die op bovengenoemde wijze op het navelchakra inwerken, zijn aangegeven in Een Studie over het Bewustzijn door Dr. Besant, waarin zij de aandoeningen in twee klassen verdeelt, namelijk van liefde en van haat. Alle aandoeningen, die aan de zijde van de haat staan, werken in het navelchakra, maar die aan de zijde van de liefde staan, hebben hun inwerking op het hartchakra.
Zij schrijft:
"Wij hebben gezien, dat Begeerte twee hoofduitdrukkingen heeft: begeerte om aan te trekken, teneinde te bezitten, of ook om in aanraking te komen met enig voorwerp, dat vroeger genot verschaft heeft en begeerte om af te stoten, of aanraking te vermijden met enig voorwerp, dat vroeger smart heeft veroorzaakt. Wij hebben gezien, dat Aantrekking en Afstoting de twee vormen van Begeerte zijn, die over het Zelf heersen.
"Daar Aandoening Begeerte is, doordrongen van Verstand, vertoont zij onvermijdelijk dezelfde verdeling in tweeën. De Aandoening, die van de aard van Aantrekking is, en voorwerpen naar elkaar toetrekt door genot, de samenstellende kracht in het heelal, wordt Liefde genoemd. De Aandoening, die van de aard van Afstoting is, en voorwerpen van elkander af drijft door smart, die ontbindende kracht in het heelal, wordt Haat genoemd. Dit zijn de twee stammen die voortkomen uit de wortel van Begeerte, en alle aandoeningen kunnen tot een van deze twee teruggebracht worden.
"Vandaar de identiteit der kenmerken' van Begeerte en Aandoening; Liefde zoekt het aantrekkelijke voorwerp tot zich te trekken of ernaar toe te gaan, teneinde zich ermede te verenigen, het te bezitten of erdoor te worden bezeten. Het verbindt door genot, door geluk, zoals Begeerte bindt.
"Haar banden zijn weliswaar duurzamer, meer samengesteld, bestaan uit talrijke en tere draden, in groter ingewikkeldheid dooreen geweven, maar de kern van Begeerte-Aantrekking, het verbinden van twee voorwerpen aan elkaar, is de kern van Aandoening-Aantrekking, van Liefde. En evenzo zoekt Haat het afstotende voorwerp van zich af te drijven, of ervan weg te vluchten teneinde er gescheiden van te zijn, het af te stoten of erdoor afgestoten te worden. Haat scheidt door smart en ongeluk. En aldus is de kern van Begeerte-Afstoting: het uiteendrijven van twee voorwerpen, de kern van Aandoening-Afstoting, van Haat. Liefde en Haat zijn de uitgewerkte en van gedachte doordrongen vormen van de eenvoudige begeerten om te bezitten en te ontwijken."
Verderop verklaart Dr.Besant , dat elk dezer twee grote aandoeningen in drie delen onderverdeeld is naar gelang de mens, die ze ervaart zich sterk of zwak voelt.
"Liefde, neerwaarts ziende, is Welwillendheid; Liefde, opwaarts ziende, is Eerbiediging, en deze zijn in 't algemeen genomen de verschillende gemeenschappelijke kenmerken van Liefde van meerderen tot minderen en van Liefde van minderen tot meerderen.
"De normale betrekking tussen man en vrouwen die tussen broeders en zusters verschaft ons het veld om de openbaringen van liefde tussen gelijken te bestuderen. Wij zien Liefde zich tonende als wederkerige tederheid en wederkerig vertrouwen, als achting, eerbied en begeerte om te behagen, als een vermogen om de wensen van anderen vlug te begrijpen en de poging deze te vervullen; als grootmoedigheid en verdraagzaamheid. De elementen aanwezig in de liefdeaandoeningen van meerderen tot minderen, worden hier gevonden, maar in dit geval zijn ze wederkerig. Dus kunnen wij zeggen, dat het gemeen¬schappelijke kenmerk van Liefde tussen gelijken Begeerte naar Wederkerige hulp is.
"Wij hebben dus als de drie hoofdverdelingen van de Liefdeaandoening: Welwillendheid, Begeerte naar Wederzijdse Hulp en Eerbiediging, en hieronder kunnen alle liefdeaandoeningen gerangschikt worden. Want alle menselijke verhoudingen kunnen worden samengevat in deze drie klassen: de betrekkingen van meerderen tot minderen, van gelijken tot gelijken en van minderen tot meerderen."
Dan verklaart zij de haat-aandoeningen op dezelfde wijze:
"Haat, benedenwaarts ziende, is Verachting en opwaarts ziende, Vrees.
"Evenzo zal Haat tussen gelijken zich tonen in gebrek aan achting, woede, strijdlustigheid, hevigheid, twistziekheid, jaloezie, onbeschaamdheid, enz. - aandoeningen, die de ene mens van de andere mens afstoten, wanneer zij als mededingers tegenover elkander en niet naast elkander staan. Het gemeenschappelijk kenmerk van Haat tussen gelijken zal dus Wederzijdse Belediging zijn. En de drie hoofdkenmerken van de Haat-Aandoening zijn Verachting, Begeerte naar Wederzijdse Belediging en Vrees.
"Liefde wordt in al haar openbaringen gekenmerkt door medegevoel, zelfopoffering en de begeerte om te geven; dit zijn haar hoofdkenmerken, zoals Welwillendheid, Begeerte naar Wederzijdse Hulp, en Eerbiediging. Zij versterken Aantrekking, want zij brengen vereniging tot stand, zij zijn van de aard van Liefde zelf. Vandaar dat Liefde uit de Geest is, want medegevoel is het voelen voor een ander, zoals men voor zichzelf zou voelen; zelfopoffering is de erkenning van de aanspraken van een ander als onze eigen aanspraken; geven is de voorwaarde van geestelijk leven. Aldus behoort Liefde tot de Geest, tot de levenszijde van het heelal.
"Haat, aan de andere kant, wordt gekenmerkt in al zijn openbaringen door antipathie, zelfverheffing, de begeerte om te nemen; deze zijn zijn hoofdkenmerken, zoals Verachting, Begeerte naar wederzijdse Belediging of Vrees. Hierdoor ontstaat afstoting en zij brengen verwijdering tussen de een en de ander. Vandaar dat Haat tot de stof behoort, de nadruk legt op veelheid en verschillen, in wezen afgescheidenheid is, en een uitdrukking van de vormzijde van het heelal." |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
17 Aug 2009 09:25:01 |
|
Ja, die Theosofische Vereniging!
Waarom moest het toch zo ver komen dat ze dr. R. Steiner c.s. er uit gooiden omstreeks 1912/1913?
Gjalt |
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
18 Aug 2009 10:54:19 |
|
Nu ik het toch over Steiner heb, meteen maar een citaat over de invloed van onze gedachten op onze omgeving, uit een voordracht gehouden d.d. 30 november 1919
"We veroveren het bewustzijn dat de mensheid in de toekomst nodig heeft, als we er ons van bewust worden dat met alles wat we zien en horen tegelijk iets van de geest, in ieder geval iets van een ziel, in ons binnen stroomt en dat er gelijktijdig van onze ziel een stroom naar de wereld uitgaat.
Ik kom nog een keer terug op het beeld van de vlam.
Eerst ziet u hem, met gesloten ogen heeft u als nawerking een beeld, dat tenslotte wegsterft.
De moderne fysioloog zegt dat dit slechts een subjectief proces is.
Maar het is niet waar.
In de wereldether betekent het een objectief proces, zoals dit ook het geval is bij de aanwezigheid van koolzuur in de uitgeademde lucht.
Het beeld, dat u als een wegstervende nawerking beleeft, prent u in de wereldether in.
Dat is niet alleen iets subjectiefs, het is een objectief proces.
Hier hebt u de mogelijkheid om te onderkennen, dat iets, wat zich in u afspeelt, gelijktijdig op minitieuze wijze een proces in het wereldgebeuren is.
Dit gaat echter niet alleen op bij het zien van een vlam.
Als ik een mens tegemoet treed en zeg: Deze mens heeft dit of dat gezegd en het kan waar of niet waar zijn, dan is dat een beoordeling, een innerlijke morele of intellectuele handeling.
Dit sterft net zo weg als het beeld van de vlam.
Het is een objectief gebeuren in de wereld.
Denkt u iets goeds over uw naaste: het ebt weg, is in de wereldether opgenomen als een objectief gebeuren.
Op dezelfde wijze gaat het als u iets kwaads denkt.
Wat u in de wereld waarneemt of beoordeelt kunt u om zo te zeggen niet in uw kamertje wegsluiten .
U meent wel dat die waarneming en beoordeling alleen maar een zaak van uzelf is, maar het is tegelijkertijd een objectief wereldgebeuren."
Gjalt |
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 09:59:08 |
|
Sommige mensen hanteren dikwijls een vliegenmepper.
Maar dat is helemaal niet nodig.
Je kunt muggen, wespen, e.d. met gedachtekracht het raam uit dirigeren!
Mijn hsp-zus doet dat namelijk.
Je moet dat dan wel heel gedecideerd doen, anders werkt het niet, niks geen poldermodel, gewoon sharia!
Heb het zelf ook een keer geprobeerd, lukt niet meteen, maar uiteindelijk zocht de wesp de open tuindeur op en weg was ie!
Dus dan blijkt in dit geval ook maar weer eens dat dit soort dingen enige oefening vereisen, ja .... oefening, discipline en zo
Gjalt |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
30 Aug 2009 06:40:54 |
|
Wat ze altijd van een kind zeggen, wat je zegt ben je zelf, is ook wat je denkt ben je zelf.
Dit is helemaal neutraal, kan dus alles zijn, hemelse gedachten en laag bij de grondse om t verschil maar aan te duiden.
Dus wat denk je, wat gaat er in je om?
Dat ben jij.
Dit kan natuurlijk heel eerlijk maken, als je hier naar durft te kijken zonder oordeel.
Maar kan ook heel fijn zijn.
Je hebt ook het positief denken maar dan ga je juist in de fragmentatie, want wat is positief en wat negatief? je kiest vanuit jouw ikje, vanuit de denker, en gaat dan juist het spel van de illusie in.
Dit wil ik, en dat andere niet, en waarom dan niet?
Maar je bent veel meer dan je denken en met mentale spelletjes kom je er niet.
Nee, het gaat om aandachtig aanwezig zijn bij je denken. Zonder het speciaal in te vullen, er iets anders van te maken. Het diep door je heen te laten dringen, dat ben ik, want dat denk ik. En is je denken vervuld met liefde, verbonden met iedereen? Waarom dan niet? Wat denk je toch allemaal? Zonder het te forceren kun je dit door je heen laten dringen, nee mijn denken is niet vervuld met Liefde. Het bestaat uit een heleboel andere dingen, het fragmenteert me, het maakt geen eenheid van me, trekt me uit elkaar, laat me jagen, wil iets van me maken, er moet van alles, ik wil van alles enz. enz. Allemaal dat denken, en toch is de uiteindelijke Waarheid, Liefde, verbondenheid, eenheid.
Je bent wat je denkt, maar je bent nog veel meer dan die gedachte. Je bent Liefde. De Liefde is in jou en omvat jouw denken, Weet en is in eenheid en wil jou helpen. En wat jou wil helpen Ben jij uiteindelijk zelf.
Jij bent eenheid. Alleen het denken haalt je hier uit, op alle mogelijke manieren.
Het is een spelletje, een machine, en dit spelletje doorzien vanuit de eenheid kan een grote verandering teweeg brengen.
Kagib |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
30 Aug 2009 06:40:54 |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|