Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Sol
Geregistreerd op: 21 Okt 2020 Berichten: 552 Woonplaats: Midden Nederland
|
Geplaatst: 13 Aug 2021 23:13:58 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vandaag de beer cabbage gemaakt op de BBQ, waar jij het ooit over had.
De buitenkant was lekker en mooi gecaramelliseerd, maar de binnenkant kreeg ik niet gaar in 2,5 uur. Het bier was ook niet verdampt.
De kool was ook te groot om in de BBQ te krijgen, dus ik heb hem op het kolen rooster gezet met indirecte warmte. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 13 Aug 2021 23:13:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 11 Sep 2021 20:10:52 Onderwerp: |
|
|
Sol schreef: | Ik heb vandaag de beer cabbage gemaakt op de BBQ, waar jij het ooit over had.
De buitenkant was lekker en mooi gecaramelliseerd, maar de binnenkant kreeg ik niet gaar in 2,5 uur. Het bier was ook niet verdampt.
De kool was ook te groot om in de BBQ te krijgen, dus ik heb hem op het kolen rooster gezet met indirecte warmte. |
De meeste groenten duren inderdaad HEEL lang. Wat ik tegenwoordig meestal doe: ik snij de kool in kwarten, die grill ik eerst op de buitenkant, zodat de rub wat extra naar binnen kan trekken. De kool gaat namelijk wat openstaan door de directe hitte.
De twee binnenzijden van de kool doe ik indirect en soms ook op een schotel om de rub/dressing die er dan uitloopt op te vangen.
Een witte kool duurt zeker twee uur, spitskool kan veel sneller maar heeft toch wel 3 kwartier nodig.
*edit:
Niets van deze snelle(re) methoden haalt natuurlijk het spektakel van de beercan...
Heb je geen tijd... neem zo'n groente grill mandje met gaatjes dan kan je in ongeveer een half uur gesnipperde kool gaar hebben. |
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 19 Sep 2021 21:14:30 Onderwerp: |
|
|
de planten bij thuiskomst na de vakantie:
De tomaten zien er wat zielig uit, maar zonder de aangetaste bladeren is het een stuk beter. Onder tussen 6 potten ketchup klaar en nog weer een flinke bak vol kunnen oogsten. Prima tomaten jaar voor mij.
Hier wat oogst foto's
|
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 21 Okt 2021 20:29:49 Onderwerp: |
|
|
De nodige potjes met pepers in het zuur gezet:
wat mij betreft een prima oogst
|
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 26 Okt 2021 19:58:59 Onderwerp: |
|
|
Hier nog weer eens de pepers en tomaten geoogst in het afgelopen weekend.
Ik heb duidelijk geen last van het slechte seizoen. Doe ik iets anders? Ik zou het niet weten. |
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 20 Nov 2021 19:42:07 Onderwerp: |
|
|
Zo. Wat mij betreft is dit jaar voorbij. Zo'n 6 kilo pepers kunnen oogsten. Ik ben tevreden. Voor volgend jaar weer een mix van mild en large, de super hotties zijn voor mij iets te veel.
Dit jaar heel veel peper in azijn ingelegd. Ik heb een heerlijk pindasaus recept met peper pickle, vandaar. Uiteraard ook pepers gedroogd en tot flake gemalen, en een lade van de vriezer vol met pods voor het geval dat het vers moet lijken.
Op naar het volgende kweekjaar1 |
|
Terug naar boven |
|
|
donaldk Site Admin
|
Geplaatst: 20 Nov 2021 20:54:56 Onderwerp: |
|
|
In een goed seizoen had je misschien een tweede rond gehad Of een eerste ronde, want de oogst kwam laart op gang en duurt tot in november. Hete pepers moest je echt plant oo tijd af knippen om nog een rijpe oogst te krijgen, want die rijpen al lang niet meer verder.
Maar ik ben ook niet ontevreden,mede dankzij de vaas methode. |
|
Terug naar boven |
|
|
Sol
Geregistreerd op: 21 Okt 2020 Berichten: 552 Woonplaats: Midden Nederland
|
Geplaatst: 20 Nov 2021 23:42:46 Onderwerp: |
|
|
6 kilo, wow!
Dan heb je een hoop meer geoogst dan dat er op je foto's te zien was zeker?
Hier viel het seizoen een beetje tegen, maar ik heb toch genoeg oogst om de tijd mee door te komen tot het volgende oogstjaar.
Volgend jaar ga ik een aantal oude favorieten planten.
Heb jij al plannen? |
|
Terug naar boven |
|
|
donaldk Site Admin
|
Geplaatst: 21 Nov 2021 00:58:01 Onderwerp: |
|
|
Als Jan in de categorie groot een paar van die jumbo paprika's had van 8 ons per stuk... Was iemand altijd mee bezig weet niet meer wie, zit hier niet zover ik weet. |
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 22 Nov 2021 13:14:51 Onderwerp: |
|
|
Een tweetal grote soorten, een paarse paprika en de rocoto die ook lekker zwaar is. Maar vooral zes keer kunnen oogsten. of eigenlijk 7 keer, maar de eerste keer was niet zoveel.
|
|
Terug naar boven |
|
|
|