Dutch Trainz
Dutch Trainz
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Texture generatie met Blender 2.9

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Tutorials
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
olaf99
Site Admin


Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 572

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021 13:48:14    Onderwerp: Texture generatie met Blender 2.9 Reageren met citaat

Hallo

Het is mogelijk om texturen te genereren met Blender. Deze texturen zijn volledig instelbaar. Kijk eens op youtube voor de vele voorbeelden. Zoek op blender procedural texture.

Baksteen texture genereren. Met meerdere nodes stellen we alles in. De noise nodes worden gebruikt om kleurvariatie in de bakstenen te krijgen.


Hieronder het resultaat.


Om ook meer diepte / structuur te genereren maken we een bump map vanuit de diffuse map.



Olaf
_________________
downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 23 Mei 2021 13:48:14    Onderwerp:

Terug naar boven
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 475

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2021 13:02:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankje voor de tut Olaf
paar vraagjes:
-de resulterende textures hoe groot zijn die?
-hoeveel textures zijn dit?
-is de ruw texture(bump) bijv aleen op de stenen en niet op het voegwerk te doen?

Als bouwkundige erg veel met metselen te doen gehad, kan het ook zelf
dit voorbeeld is half steens verband platvol gevoegd.
vaak liggen de voegen net iets dieper en dat geeft shaduw werking
stenen zijn nooit zo gelijk.
Voegen doe je na het metselen en uitkrabben met een voegspijker(smal plamuur mes)
door het strijken is de voegspecie uiteraard nogal glad (meer als bovenste)

Erg mooi dat iets kan, maar altijd als je iets simuleert is het belangrijk te weten wat er achter steekt
zelf hou ik het liefs bij uitsnedes van foto's en zo min mogelijk texturen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
olaf99
Site Admin


Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 572

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2021 19:14:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je wel GM,

* De textures zijn 1024x1024 maar dat kan je zelf in blender instellen.
* Dit is 1 texture
* De voegen zijn ook instelbaar. Zie het eerste plaatje helemaal links onderaan. Daar zie je de noise texture. Die kan je instellen. De noise wordt gemix met de kleur grijs.
Het is ook mogelijk om de voegen onregelmatig te maken.

Ik heb hier in het voorbeeld eerst de basis gemaakt. En dan heb ik met het programma PEVSoft Images2TGA een normalmap gemaakt. Deze normalmap heb ik hier weer in de bump node geladen.

Beetje irritante manier van praten maar verder wel goede uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=YCNpU2Jh824

Hier een andere:
https://www.youtube.com/watch?v=7pVI8R_6y88

Meer diepte kan je maken met een displacement modifier.
Video Height, Displacement or Bump Maps : https://www.youtube.com/watch?v=_dU3DONwSzU

Maar goed, voor mij is het ook nieuw. Ik dacht ik gooi het maar in de groep. Very Happy
_________________
downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Tutorials Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.