Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
olaf99 Site Admin
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 572
|
Geplaatst: 23 Mei 2021 13:48:14 Onderwerp: Texture generatie met Blender 2.9 |
|
|
Hallo
Het is mogelijk om texturen te genereren met Blender. Deze texturen zijn volledig instelbaar. Kijk eens op youtube voor de vele voorbeelden. Zoek op blender procedural texture.
Baksteen texture genereren. Met meerdere nodes stellen we alles in. De noise nodes worden gebruikt om kleurvariatie in de bakstenen te krijgen.
Hieronder het resultaat.
Om ook meer diepte / structuur te genereren maken we een bump map vanuit de diffuse map.
Olaf _________________ downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/ |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 23 Mei 2021 13:48:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
gm99999
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 475
|
Geplaatst: 27 Mei 2021 13:02:21 Onderwerp: |
|
|
Dankje voor de tut Olaf
paar vraagjes:
-de resulterende textures hoe groot zijn die?
-hoeveel textures zijn dit?
-is de ruw texture(bump) bijv aleen op de stenen en niet op het voegwerk te doen?
Als bouwkundige erg veel met metselen te doen gehad, kan het ook zelf
dit voorbeeld is half steens verband platvol gevoegd.
vaak liggen de voegen net iets dieper en dat geeft shaduw werking
stenen zijn nooit zo gelijk.
Voegen doe je na het metselen en uitkrabben met een voegspijker(smal plamuur mes)
door het strijken is de voegspecie uiteraard nogal glad (meer als bovenste)
Erg mooi dat iets kan, maar altijd als je iets simuleert is het belangrijk te weten wat er achter steekt
zelf hou ik het liefs bij uitsnedes van foto's en zo min mogelijk texturen. |
|
Terug naar boven |
|
|
olaf99 Site Admin
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 572
|
Geplaatst: 27 Mei 2021 19:14:16 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel GM,
* De textures zijn 1024x1024 maar dat kan je zelf in blender instellen.
* Dit is 1 texture
* De voegen zijn ook instelbaar. Zie het eerste plaatje helemaal links onderaan. Daar zie je de noise texture. Die kan je instellen. De noise wordt gemix met de kleur grijs.
Het is ook mogelijk om de voegen onregelmatig te maken.
Ik heb hier in het voorbeeld eerst de basis gemaakt. En dan heb ik met het programma PEVSoft Images2TGA een normalmap gemaakt. Deze normalmap heb ik hier weer in de bump node geladen.
Beetje irritante manier van praten maar verder wel goede uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=YCNpU2Jh824
Hier een andere:
https://www.youtube.com/watch?v=7pVI8R_6y88
Meer diepte kan je maken met een displacement modifier.
Video Height, Displacement or Bump Maps : https://www.youtube.com/watch?v=_dU3DONwSzU
Maar goed, voor mij is het ook nieuw. Ik dacht ik gooi het maar in de groep. _________________ downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/ |
|
Terug naar boven |
|
|
|