FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Zijn als handeling - Vrij naar Spinoza

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Zijn als handeling - Vrij naar Spinoza
 BerichtGeplaatst: 4 Nov 2008 17:30:27 Reageren met citaat  
Bericht
  Wire31

Geregistreerd op: 03 Nov 2008
Berichten: 6
Woonplaats: Amsterdam

Mijn pennevrucht van een paar dagen terug:

Zijn is een handeling? Vrij naar Spinoza


Mijn definities:

? Zijn is het geheel aan handelingen van alle geesten en lichamen.

? Ieder mens heeft een geest en een lichaam.

? Een geest is een ontastbare en plaatsloze vorm.

? Een lichaam is een tastbare vorm op een plaats in de ruimte
? Een lichaam kan een ander lichaam omvatten en zelf door een ander lichaam worden omvat.
? Waarnemen is een handeling van een geest. Haar oorzaak ligt in een geest.
? Een geest denkt als hij eerdere waarnemingen waarneemt.
? Waarkrijgen is een handeling van een lichaam. Haar oorzaak ligt in een lichaam.
? Een lichaam beweegt als het waarkrijgt.


Spinoza?s defintie van een voorstelling (Ethica, deel II, definitie III):

?Onder voorstelling versta ik een waarneming van de Geest, die de Geest vormt doordat hij een denkend iets is.



Toelichting

Ik zeg liever waarneming dan gewaarwording, omdat het woord ?gewaarwording? schijnt aan te duiden dat de Geest iets door een voorwerp ondergaat, terwijl het woord ?waarneming? een handeling van de Geest schijnt uit te drukken.?


De taal:

Laten we opmerken dat het woord waarneming is afgeleid van het werkwoord waarnemen en dat Spinoza in zijn definitie van een voorstelling direct verwijst naar een handeling.

De woorden voorstelling, waarneming en idee trachten in mijn optiek het zelfde uit te drukken. Ik heb het echter niet zo op het zelfstandig naamwoord ?idee? omdat het bijbehorende werkwoord ?idialiseren? qua betekenis nogal afwijkt van het meer neutrale zelfstandig naamwoord. Het werkwoord ontleent zijn betekenis in mijn ogen aan het beeld van een perfecte geest en een imperfect lichaam. Dat vind ik, in een wijder verband, een buitengewoon interessant beeld (beluistert Broken van Tracy Chapman). Het zelfstandig naamwoord ontleent zijn betekenis in mijn ogen aan de oudheid, aan Plato. Hoe dan ook: Het moge duidelijk zijn dat een idee en idialiseren zich anders tot elkaar verhouden dan een waarneming en waarnemen. Een waarneming is eenvoudig op te vatten als een stilgezet waarnemen, een idee is welliswaar, met enige goede wil, ook op te vatten als een stilgezet idialiseren, maar dan voeg je als opvatter wel iets toe. Namelijk een waardeoordeel over geest en lichaam.


Waarnemen

Ik pleit ervoor om de handeling centraal te stellen. Laten we zien hoe een waarneming, als meest wezenlijke handeling van de geest, als vertrekstation in een trein, een brug vormt tussen geest en lichaam. Laten we op deze brug halt houden en proberen iets te zeggen over de oevers die hij verbindt.

Laten we de tijd niet buiten beschouwing laten. Zelfs niet als wij inzien wat een karrevracht aan vragen hij oproept die om een antwoord schreeuwen. Als wij over een handeling willen nadenken ontkomen wij er niet aan de tijd daarin te betrekken.

Anders dan Spinoza ben ik ervan overtuigd dat in de keten van oorzaak en gevolg geest en lichaam elkaar weldegelijk veroorzaken. Spinoza?s gedachtegoed heb ik door Jan Knol omschreven gezien als het beeld van een rollende munt waarvan de ene zijde de geest en de andere zijde het lichaam is. Beide zijn in dit beeld van Jan Knol een uitdrukking van dezelfde handeling maar zij veroorzaken elkaar niet. In dit beeld delen zij een oorzaak maar zijn zij dat nooit van elkaar.

Ik wil laten zien hoe waarnemen, als handeling van de geest, en waarkrijgen, als handeling van het lichaam, geest en lichaam causaal verbinden.

De oorzaak van een waarneming ligt in de geest en is daar dus het gevolg van. De oorzaak van een waarkrijging ligt daarentegen in het lichaam en is daar dus het gevolg van.

Als de geest een eerdere waarneming of waarkrijging waarneemt, en de oorzaak van die waarneming dus in de geest ligt, denken wij. Als het lichaam waarkrijgt, een waarkrijging waarvan de oorzaak in het lichaam ligt, en de geest neemt die waarkrijging waar, en dat worden alle waarkrijgingen, dan associeren wij.
Denken is dus een keten van waarnemingen. De geest die helemaal helder denkt, neemt louter eerdere waarnemingen waar. Associeren is ook een keten van waarnemingen. De geest die helemaal helder associeert, neemt louter waarkrijgingen waar.


De mens

De geest en het lichaam van een mens vormen op ieder moment een geheel. Dit geheel is wat wij als mensen ieder moment ervaren en tevens onze aard.

De aard van een mens is veranderlijk. Op ieder moment is de aard van een mens het gevolg van een oorzaak in het verleden of de oorzaak van een doel in de toekomst waarover later meer.

Ik zou drie aspecten van de aard van een mens willen belichten.

In de aard van een mens ligt besloten hoe helder zijn of haar denken is. Hoe helderder dat denken is, hoe meer waarnemingen die mens waarneemt en hoe minder waarkrijgingen.

Net als helderheid komen ook wijsheid en vaardigheid een mens van pas bij het maken van de goede keuzes. Keuzes die niet vrij zijn maar die een mens wel in staat stellen om lange-termijn-doelen als welzijn en vrede te realiseren. Waarover dus later meer.


De broodnodige relativering

Waarheden zoals de mijne nu hierboven zijn net zo veranderlijk als onze aard en alles. En als alles alsmaar veranderd, ook de ideeen, de voorstellingen, de waarnemingen van de geest, dan heeft niemand het idee dat er iets veranderd is.

Tot zover die pennevrucht. Het verhaal is voornamelijk ontstaan door geometrisch te denken over mijn geest. Over vormen.

Maak het goed,

Wire
_________________
Als je niks opraapt ligt uiteindelijk alles op de grond.
Profiel bekijken Stuur privébericht
 Geplaatst: 4 Nov 2008 17:30:27  
Bericht
 




 BerichtGeplaatst: 4 Nov 2008 20:28:26 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Geregistreerd op: 26 Okt 2008
Berichten: 307
Woonplaats: Zeeland

Een hele gedachtengang wire.
Of moet ik zeggen een aaneenschakeling van waarnemingen.

Alles gelezen hebbend neem ik waar datik alles nog eens moet lezen, maar dan met de betekenis die jij geeft aan het verschil tussen waarneming en waarkrijging.

Deze laatste term is nieuw voor mij, maar wat voor mij in eerste instantie vreemd overkwam, kreeg later meer duidelijkheid, toen je die term uitlegde.
Helemaal duidelijk is het me nog niet, maar later ga ik het nog eens helemaal lezen.

Misschien is het gunstig al je in het kort het belangrijkste er even uitlicht.
Misschien weten we we dan duidelijker waar we het over hebben.

Nota bene: Ik heb deze topic even verplaatst naar het forum "Het hart van onze groep" in de categorie "Filosofie".

Sorry voor de bemoeizucht, maar dat is wat duidelijker.
_________________
Groet Mariakat
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 9 Nov 2008 21:08:46 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Geregistreerd op: 07 Nov 2008
Berichten: 43

HHHHHm je hebt ontegenzegelijk spinoza gelezen.
Mag ik zo vrij zijn te vragen of je deze beschouwingen ook gepiegeld hebt aan anderen beschouwingen?
Laat ik op een een punt wat te vragen hebben , dan ware het waarneming en waarkrijging .
Waarneming snap ik maar waarkrijging? men krijgt het ware?
Wat is dat dan het ware ? spinoza is heel hollands hij gaat er van uit dat ieder dat wel ziet.
Ga ik weer he , en wat ziet men dan?
Waarneming is onderhevig aan de situatie en het inzicht van diegene die waarneemd.
En is wat men waarneemt wel hetzelfde dan wel het vergelijkbare , van de toehoorder .
Waarneming is een gekleurd iets wat word bepaalt door wat al waargenomen is.
Ik wil nu niet spinoza onderuitschoffelen , maar las ik niet ergens dat tijd een factor is.
Wat het niet tot onzin maakt maar men moet het in de tijdgeest zien [ een waarheid als een koe al heb ik er wat moeite mee dat die van goebels is ]
Ziet men het in deze tijd is het onzin ,.
En daar zit het addertje onder het gras, het is van waarde in zijn tijd .
Gezien in deze tijd is de waarde dat het een muze kan zijn , wat weer het gevaar inhoud dat men verdrinkt in die omarming.
Wie het niet kent doet zichzelf te kort en zo is de cirkel weer rond.

slechts een hersenspinsel Toqloq
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 08:49:00 Reageren met citaat  
Bericht
  Wire31

Geregistreerd op: 03 Nov 2008
Berichten: 6
Woonplaats: Amsterdam

Beste Toqloq,

Om eerlijk te zijn wekken je vragen bij mij niet de indruk dat je even tijd hebt genomen om met aandacht te lezen. Je vraagt bijvoorbeeld: "Waarneming snap ik maar waarkrijging? men krijgt het ware?". Bovenaan in het stuk, onder het kopje "Mijn definities" staat een, in mijn ogen, helder geformuleerde definitie van waarkrijgen.

Als Spinoza ervan uit zou zijn gegaan dat iedereen het ware wel ziet, zoals jij stelt, denk ik niet dat hij zijn, zeker in die tijd, subversieve monikkenwerk met zoveel ijver en toewijding had verricht. Uit zijn Ethica spreekt een zekere verbetenheid vind ik.

Je noemt Spinoza als mogelijke muze in deze tijd. Heb jij zelf Spinoza gelezen? Voor mij is Spinoza als muze een tamelijk absurd idee. Spinoza lijkt juist te stellen dat wij af zouden moeten van onze verbeelding. Af van de verhalenmachine in ons hoofd die maakt dat wij de dingen niet zien zoals ze werkelijk zijn.

Ik ben hier op dit forum om mijn beschouwing aan die van anderen zoals jij te "spiegelen". Als je bedoelt te vragen of ook andere filosofen dan Spinoza mij op ideeen hebben gebracht, dan luidt het antwoord: ja.

Ik zie niet welke cirkel je rond maakt aan het einde van je reactie. Wil je dat uitleggen?

Maak het goed,

Wire31
_________________
Als je niks opraapt ligt uiteindelijk alles op de grond.
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 17:18:08 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Geregistreerd op: 07 Nov 2008
Berichten: 43

Af van de verhalenmachine in ons hoofd die maakt dat wij de dingen niet zien zoals ze werkelijk zijn.


een sluitende redenatie never last.

Toch is het wat het is>>>>>>
En hoe moet ik spinoza zien als ik banketbakker ben in deze tijd???
Het leermoment van spinoza is om in staat te zijn het verschil te zien in tijd en de gelijkenis die tijdloos is.
Dan word het spinoza vrij vertaalt naar...... naar wat ??? maar mischien was ik misleid en is vrij vertaalt naar eigen idee en niet gezien de tijdgeest.
Ik had toch al meer op met machivelli .
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Berichten van afgelopen:

  

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Vertaling door Lennart Goosens.
Macinscott 2 by Scott Stubblefield