|
|
Ik wil wel een een en ander plaatsen over Boeddhisme. In eerste instantie neem ik me voor om daar een 5tal postings over de doen.
Nu de eerste dus.
BOEDDHISME: 1. De vier edele waarheden.
Het Boeddhisme kan het best begrepen worden als een medicijn, als een therapie of genezing voor de universele menselijke ziekte.
In de vier edele waarheden beschrijft Boeddha de toestand waarin de meeste mensen zich bevinden, een diagnose dus, geeft hij een etiologie of de oorzaak van de ziekte, een prognose en een remedie of therapie.
1. De diagnose: het leven van de meeste mensen is dukkha . Mensen lijden, hebben onaangename gemoedstoestanden, hebben onvrede met hun bestaan, men heeft angst voor ouderdom, ziekte en dood.
2. De oorzaak van het lijden zijn de drie klesha?s, de drie ?vergiften? die verwarring veroorzaken in de psyche en mensen verhinderen helder te denken of zinvol te handelen: lobha, dosa en moha
a. begeerte (verlangen, gehechtheid, dorst of hunkering)
b. afkeer of haat
c. onwetendheid of verblinding (onwetendheid met name over de ware aard van de werkelijkheid, inclusief zichzelf)
Het boeddhisme streeft naar een heldere onbelemmerde geestestoestand die verlichting wordt genoemd, waarbij de (uiterlijke en innerlijke)werkelijkheid waargenomen wordt zonder vooroordeel, zonder vervorming.
Deze onbelemmerde kijk op de werkelijkheid wordt vidya genoemd.
Als ze ontbreekt, zoals bij de meeste mensen, is er sprake van a-vidya en heeft men dus een onjuiste kijk op de werkelijkheid en reageert en handelt men overeenkomstig.
In de greep van avidya of onwetendheid reageren we onrealistisch op wat we ervaren
- We kunnen ons overmatig aan iets gehecht voelen en angstig zijn als we ervan scheiden. Lobha of begeerte of gehechtheid dus.
- We kunnen ons overmatig onthecht, gescheiden en vervreemd van iets voelen en angst ervaren als we ons ermee moeten verbinden. Dosa, afkeer of haat dus
- We kunnen in de greep zijn van vaste idee?n, opvattingen, meningen, vooroordelen (vooral ook over wie we zelf zijn). Moha, onwetenheid, verwarring of verblinding
Avidya, onwetendheid is dus de wortel van alle kwaad en lijden en alle negatieve gemoedstoestanden ontstaan daaruit.
3. De prognose: het lijden kan be?indigd worden, maar niet gemakkelijk
4. De remedie of therapie: Het edele achtvoudige pad is de weg naar het be?indigen van het lijden. De voorschriften of recepten van het achtvoudige pad - ook bekend als de middenweg, waarbij de twee extremen van genotzucht en overdreven ascese of versterving vermeden worden ? zijn te verdelen in drie onafscheidelijke categorieen of groepen.:
1. Gedrags-categorieen of de ethische voorschriften (Sila)
juist spreken, juist handelen, juiste wijze van levensonderhoud.
2..Meditatieve categorieen: juiste inspanning, juiste concentratie, juiste opmerkzaamheid. (mindfullness)
3. Inzichts-categorieen: het conceptuele of begripsmatige fundament: juist begrip, juist denken (ook wel juiste visie genoemd)
Een pad of een weg moet men gaan, alleen erover lezen brengt je niet bij het doel van de reis.
Als begeerte of gehechtheid, haat of afkeer en verwarring of verblinding - voortkomend uit onwetenheid ? de oorzaken van het lijden zijn, dan is het tegenovergestelde: geen-begeerte maar maitri of onvoorwaardelijke liefde, geen-afkeer maar karuna of mededogen, en geen-verblinding maar prajna, inzicht of wijsheid voortkomend uit een heldere geest die de werkelijkheid onbelemmerd en onvervormd waarneemt, het ultieme tegengif en oorzaak of wortel van vrede, vreugde en vrijheid.
Boeddha schets een beeld van de psyche bevrijdt van narcisme of zelfpreoccupatie
Volgens het Boeddhisme is het mogelijk helderheid van geest te verwerven zodat het bestaan ervaren of beleefd wordt als conflict-vrij, als vrede- en vreugdevol, als een bliss, een zegen en vrij van angst en dat het daaruit voortvloeiende handelen en spreken gekenmerkt wordt door upekha (gelijkmoedigheid) metta (liefdevolle vriendelijkheid) en karuna (compassie of mededogen met alle levende wezens) _________________ een gebrekkig gevoel van eigenwaarde is vaak de kern van het probleem |
|