FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Gevoel voor eigenwaarde.

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Gevoel voor eigenwaarde.
 BerichtGeplaatst: 14 Nov 2008 19:18:27 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Naar aanleidig van een actualiteit in 2006

Gevoel voor eigenwaarde kan de intelligente mens ook gevoel voor de kleinheid van het ik geven.
Soms is er een succesje teveel (paus worden) en brengt het de grootheidswaanzin.

Dit heeft vaak heel veel domme dingen tot gevolg.
 Geplaatst: 14 Nov 2008 19:18:27  
Bericht

Re: Gevoel voor eigenwaarde.
 BerichtGeplaatst: 21 Nov 2008 11:51:03 Reageren met citaat  
Bericht
  Parsam

mariakat schreef:
Naar aanleidig van een actualiteit in 2006

Gevoel voor eigenwaarde kan de intelligente mens ook gevoel voor de kleinheid van het ik geven.
Soms is er een succesje teveel (paus worden) en brengt het de grootheidswaanzin.

Dit heeft vaak heel veel domme dingen tot gevolg.

Dit gaat uit van de voor-onderstelling dat ieder mens die zich bewust wordt zich klein moet voelen.
Klein tegenover wie of wat?
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 21 Nov 2008 13:08:45 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Waarom?

Gevoel voor eigenwaarde is voor mij:
Je realiseren wat je werkelijke waarde is.

De grote waarde, die je mag hechten aan de grote geweldige eigenschappen, die je hebt als mens en als eigen persoontje, maar ook te beseffen, dat je voor heel veel dingen "te klein" bent.
Dan blijf je realistisch, trots op jezelf, maar toch bescheiden.

Klinkt eigenlijk wel heel utopisch Wink , maar ik denk toch dat we daar naar mogen streven
 BerichtGeplaatst: 25 Nov 2008 14:11:09 Reageren met citaat  
Bericht
  jacco
Gast

mariakat schreef:
maar ook te beseffen, dat je voor heel veel dingen "te klein" bent.

Ik voel me voor heel veel dingen "te klein"

Heb ik dan gevoel voor eigenwaarde?
 BerichtGeplaatst: 25 Nov 2008 15:57:40 Reageren met citaat  
Bericht
  Fred

Een laag gevoel van eigenwaarde hangt niet zelden samen met schaamtegevoelens. Het volgende gaat daarover.

Schaamte
de emotie bij negatieve zelfbeoordeling.

Veel meer nog dan schuldgevoelens, werken schaamtegevoelens zeer belemmerend en remmend.
Er is een groot verschil tussen schuld- en schaamte gevoelens
Als je je schuldig voelt worden je DADEN afgekeurd, deugen je daden niet.
Maar als jij je schaamt wordt JIJ afgekeurd, deug JIJ niet.
Schuld gevoel is verbonden met wat je feitelijk doet, schaamte met wie je denkt dat je bent.
Wie zegt: ?Ik heb dat vreselijke ding gedaan?, voelt zich schuldig.
Wie zegt: ?Ik heb dat vreselijke ding gedaan?, schaamt zich.

Wie zich schuldig voelt kan proberen aspecten van wat hij gedaan heeft goed te maken, maar wie zich schaamt, heeft die mogelijkheid niet of nauwelijks. Daarom is schaamte ook veel fnuikender dan schuldgevoel. Overigens lopen schuld- en schaamtegevoelens bij neurotische mensen vaak door elkaar. Die verwarring ontstaat doordat voor die mensen voelen, denken of fantaseren, hetzelfde is als doen.

In een therapie is het steeds weer zoeken naar het onderscheid tussen schuld en schaamte en de eventuele verwarring daarover op te heffen.
Als de cli?nt worstelt met neurotische schaamtegevoelens gaat de therapeut vooral in op het kwetsbare, negatieve zelfbeeld. Als neurotische schuld voorop staat richt te therapeut zich op een mogelijke verwarring tussen doen en denken of op een veel te streng geweten. In de realiteit zijn schuld en schaamte niet altijd zo eenduidig te scheiden en lopen ze in elkaar over.

Schaamte en het oog van de ander.
Door de grond willen zakken van schaamte, weg willen kruipen, heftig blozen of iemand nooit meer onder ogen willen komen. In dit dagelijkse taalgebruik over schaamtegevoelens is schaamte verbonden met de blik van een ander. Het lijkt dus alsof de aanwezig blik van de ander de schaamtegevoelens veroorzaakt. Dat verklaart ook waarom iemand die over een stoeptegel struikelt, om zich heen kijkt of zijn onhandigheid gezien is.
Schaamte wordt echter niet veroorzaakt door de werkelijke blik van de ander, maar door de eigen blik waarmee iemand naar zichzelf kijkt als door de ogen van een ander. Die ogen van de ander zijn niks anders dan de ge?nternaliseerde (verinnerlijkte) beelden van de toenmalige blikken van de ouders of anderen.

Mensen kunnen zich schamen voor van alles en nog wat: voor hun impulsen, behoeften, verlangens, gedachten, gevoelens, fantasie?n, hun lichaam. Dus b.v. voor hun behoeften aan nabijheid, warmte, intimiteit of seksualiteit, hun karaktertrekken of voor het feit dat men hulp nodig heeft, of voor het feit dat men moet huilen, ja zelfs voor het feit dat men bestaat. Als je op de een of andere manier is bijgebracht dat waar je behoefte aan hebt of wat je denkt, voelt, verlangt of fantaseert niet ?hoort?, is je een schaamtegevoel bijgebracht en heb je de neiging jezelf af te keuren.

Het zal duidelijk zijn dat schaamte en een gebrekkig gevoel van eigenwaarde of negatieve zelfbeoordeling nauw met elkaar samenhangen en dat heftige schaamtegevoelens een bron van ernstig lijden kunnen zijn en zich uiten in sterke geremdheid. Vandaar dat bij schaamteproblematiek het van essentieel belang is dat in een therapie het gevoel van eigenwaarde aanzienlijk wordt opgekrikt. Dat kan door:

a. Cognitieve-gedragstherapie waarbij de negatieve zelfbeoordelingen aan een kritisch onderzoek worden onderworpen.
b. Wellicht nog belangrijker is de kwaliteit van de therapeutische relatie waarbij de cli?nt mag zijn wie hij is en niets van hem of haar wordt afgekeurd of veroordeeld. Re-parenting noemt men dat. Dus wat men in de jeugd aan bevestiging en goedkeuring heeft gemist krijgt men alsnog in de therapeutische relatie.
c. Een derde aspect van het overwinnen van schaamtegevoelens is om toch maar te spreken over dat of dat te doen waarvoor men zich zo schaamt. De gevreesde afkeuring van anderen blijkt dan namelijk meestal niet uit te komen.

Dat daar vaak angst voor overwonnen moet worden zal duidelijk zijn. Want waar het bij schaamte uiteindelijk altijd om gaat is de angst afgewezen, afgekeurd te worden om hetgeen waar men zich voor schaamt. Dat tracht men dan ook altijd te verbergen, geheim te houden, er niet over te praten. Zolang dat in stand blijft, blijven de remmende schaamtegevoelens in stand, met alle gevolgen van dien. Zolang men voor de drempel van de angst en schaamte blijft staan verandert er niks.
 BerichtGeplaatst: 25 Nov 2008 16:10:27 Reageren met citaat  
Bericht
  Fred

Nog ff verder over schaamte , met name over schaamte en therapie.

Schaamte en psychotherapie.

In het alledaagse spraakgebruik is duidelijk dat het gevoel van schaamte samenhangt met het willen verdwijnen uit de blik van een ander. ?Door de grond willen gaan van schaamte?.
Schaamte gaat samen met zich bekeken voelen door de ogen van een ander, zich klein voelen en weg willen kruipen. Schaamte hangt samen met een negatieve zelfwaardering, het aan zichzelf toeschrijven van negatieve aspecten. Schaamte is verbonden met een negatief besef van identiteit.

Schaamtegevoelens gaan - zoals alle emoties - gepaard met gedachten en lichamelijke of fysiologische verschijnselen. Schaamte ontstaat als iemand zichzelf bekijkt als door de ogen van een ander. Het gaat er niet zozeer om wat die ander werkelijk denkt, maar om wat de persoon zelf denkt dat die ander denkt over hem of haar. Wat de lichamelijke gewaarwordingen betreft gaat schaamte vaak samen met rood worden of blozen en wordt zichtbaar in kenmerkende lichaamstaal zoals oogcontact vermijden, zacht spreken of zichzelf met de linkerhand over het gezicht strijken.

Er is overigens een verschil tussen het soms ervaren van een schaamtevolle gemoedstoestand en de neiging zich te schamen als stabiele persoonlijkheidstrek. In het laatste geval is de neiging zich te schamen dus een onderdeel van het karakter en gaat vaak samen perfectionistische trekken en met depressieve klachten. Dat is begrijpelijk omdat schaamte, in tegenstelling tot schuldgevoelens,
de zelfwaardering of het gevoel van eigenwaarde aantast. Er is immers een groot verschil tussen schuld en schaamte gevoelens. Als je je schuldig voelt deugt je gedrag niet, wordt je gedrag afgekeurd. Bij schaamte heb je het gevoel dat jijzelf niet deugd, wordt jij afgekeurd.
Schaamtegevoel is een veel sterker remmende factor dan schuldgevoel.

Schaamte en woede
Schaamtegevoelens roepen dikwijls woede en vijandigheid ten opzichte van zichzelf op, die in sommige gevallen ?geexternaliseerd? (naar buiten verlegd) wordt en zich dus uit in woedeaanvallen tegenover anderen. Schaamtegevoelige mensen kunnen dikwijls heel slecht met hun woede omgaan. Goed of constructief met je boosheid omgaan betekent je woede zo gebruiken dat je er een plaats voor jezelf mee opeist, i.p.v. over je heen te laten lopen of een ander te beschadigen.

Wie extreem schaamtevol is leeft altijd met de fantasie dat er afkeurend naar hem gekeken wordt.
In extreme gevallen kan dat leiden tot gevoelens van waardeloosheid of de gedachte dat het maar beter zou zijn te sterven. Het altijd maar fantaseren dat anderen afkeurend naar je kijken of over je denken maakt dat een therapie van heftige schaamtegevoelens dikwijls zo moeizaam kan verlopen.
Niet alleen worden die negatieve schaamtegevoelens afgeweerd of verdrongen, maar men denkt immers dat ook de therapeut negatief of afkeurend over hem of haar denkt. En de interpretaties of duidingen van de verdrongen schaamtegevoelens door de therapeut worden veelal als buitengewoon vernederend beleefd.

Het is overigens het beste als de therapeut niet al te omzichtig is in zijn duidingen van al dan niet verdrongen schaamtegevoelens, omdat anders het gevaar van theoretiseren in de therapie dreigt.
Heldere uitspraken zoals bijvoorbeeld: ?Ik denk dat u zich momenteel op uw hoede voelt, omdat u denkt dat ik kritisch ben over uw houding? verdienen de voorkeur, omdat dan de kans dat de schaamtegevoelens werkelijk beleefd, besproken en dus verdwijnen of verminderen kunnen, groter is.

Dat waarover mensen zich kunnen schamen kan overigens van alles zijn:
hun uiterlijk of lichaam of een gedeelte daarvan, hun gevoelens, hun wensen of verlangens,hun fantasie?n, hun behoeften aan nabijheid, warmte of intimiteit, hun karaktertrekken, hun seksualiteit of hun seksuele geaardheid, het feit dat men hulp nodig heeft, het feit dat men moet huilen, of zelfs voor het feit dat men bestaat.

Waar het bij schaamte altijd omgaat is de angst afgewezen, afgekeurd te worden om hetgeen waar men zich voor schaamt. Dat tracht men dan ook altijd te verbergen, geheim te houden, er niet over te praten. Zolang dat in stand blijft, blijven de remmende schaamtegevoelens in stand, met alle gevolgen van dien.
 BerichtGeplaatst: 25 Nov 2008 16:25:46 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Maar heel realistisch weten, wat je waarden en gebreken zijn is toch niet negatief?

Ik hoef me toch niet schuldig te voelen of me te schamen, als ik iets niet kan.
Ik kan veel, maar niet alles.

Dat is zelfkennis denk ik.
Weten waar je waarden liggen, maar ook waar je gebreken.

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: