FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Het donkere keerpunt rond de Franse Revolutie.

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofiekaffee Forumindex » Algemeen Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Het donkere keerpunt rond de Franse Revolutie.
 BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 08:26:31 Reageren met citaat  
Bericht
  Parsam

E?n van de symptomen van een naderende burn-out of een naderende depressie is dat men zijn eigen doen en laten zinloos begint te vinden. Men kan er vanuit zichzelf geen echte betekenis meer aan geven, men begint alles haast dwangmatig in vraag te stellen. Men begint aan alles te twijfelen, begint overal leugens te zien. Godsdiensten worden systemen alleen maar bedoeld om mensen te onderdrukken en te misleiden, alle politici worden de facto zakkenvullers, ook aan de mogelijkheid van het bestaan van echte liefde gaat men twijfelen.

Rond de Franse Revolutie en de industri?le revolutie is het voor de mens wat te zwaar beginnen worden. Marx sprak later van de vervreemding, de ali?natie dat het nieuwe werk in die nieuwe fabrieken teweeg bracht.

Ook dat is uiteindelijk een reden van het versnellende religieuze verval. Mensen worden van zichzelf vervreemd, en slagen er niet meer in hun leven als een eenheid aan te voelen. Een eenheid van al wat is, uitgebeeld in het (vroegere) begrip :God.

Parsam
Profiel bekijken Stuur privébericht
 Geplaatst: 26 Feb 2009 08:26:31  
Bericht

depressie
 BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 21:34:49 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

of je de franse revolutie verantwoordelijk kunt stellen voor de deprsesieepidemie
kan ik moeilijk geloven. volgens het College voor Zorgverzekeringen zijn er in
Nederland ca. i miljoen antidepressivagebruikers; komt neer op ca. 6 %.
een schatting voor de Verenigde Staten komt op 16 % (zestien procent !! )
en voor West Europa op 5 ? 10 %.

het wetenschappelijk inzicht in biologische oorzaken van depressie en andere
stoornissen is sterk verbeterd maar de persoonlijke omstandigheden spelen
toch een doorslaggevende rol.
ik denk dat er eisen aan de moderne mens gesteld worden die voor velen niet
haalbaar zijn. ze verliezen hun vertrouwen en raken de grip op het leben kwijt.
Re: depressie
 BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 08:39:50 Reageren met citaat  
Bericht
  Parsam

Caspar schreef:
ik denk dat er eisen aan de moderne mens gesteld worden die voor velen niet
haalbaar zijn. ze verliezen hun vertrouwen en raken de grip op het leben kwijt.

Daar hebben we inderdaad een raakvlak.
Vooral rond de Franse Revolutie en ongeveer gelijktijdig de industri?le revolutie heeft het "evenwicht" van de mens een serieuze knauw gekregen. Velen zijn sedert dan het noorden kwijtgeraakt, zijn van zichzelf vervreemd, moeten het zoeken in het materi?le omdat ze met spirituele het contact hebben verloren zodat het hen geen steun of houvast meer biedt.

Rond die periode werd ook de planeet Uranus ontdekt en in de astrologie gebracht. Het harmonische, tot in details uitgebalanceerde systeem van de klassieken werd ondergraven en stortte in mekaar. Het was gedaan met de harmonie, die zo mooi de klassiek-griekse tempels beheerst.

Zeer velen zien het nu (in wezen) niet meer zitten, en zoeken het dan maar in dingen ( geld, genot, luxe) waar het eigenlijk nooit te vinden was.

Parsam
 BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 22:07:38 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

Parsam schreef:

Rond die periode werd ook de planeet Uranus ontdekt en in de astrologie gebracht. Het harmonische, tot in details uitgebalanceerde systeem van de klassieken werd ondergraven en stortte in mekaar. Het was gedaan met de harmonie, die zo mooi de klassiek-griekse tempels beheerst.

ik kan me bij die astrologische benadering niets voorstellen. het zou betekenen dat er nauwelijks
nog enige vrije wil overblijft als we ook nog vanuit de ruimte gemanipuleerd worden.

ik denk dat de industrie?le revolutie en ook de voortschrijdende ontkerkelijking
de voornaamste rol spelen.vroeger was er een God en goede geesten waar men zijn
nood kon klagen, troost vond en waar men een oplossing voor alle problemen zocht

het is nu zo dat God afwezig blijkt te zijn en men zelf verantwoordelijk is voor zijn daden
en ook verantwoordelijk voor het vormgeven aan zijn eigen leven.
maar het leven draait tegenwoordig om prestatie, keuzes maken, om concurrentie:
die niet mee kan komen, die de concurrentie niet aankan is een "loser"
 BerichtGeplaatst: 1 Mrt 2009 10:09:43 Reageren met citaat  
Bericht
  Parsam

[quote="Caspar"]
Parsam schreef:

maar het leven draait tegenwoordig om prestatie, keuzes maken, om concurrentie:
die niet mee kan komen, die de concurrentie niet aankan is een "loser"

Dat is misschien het "uni-demensionele" denken van de zakenman, maar de totale werkelijkheid is veel ruimer en complexer dan dat.

Degene die met moeite meekan, kan plots succes hebben en uiteindelijk de "winner" blijken te zijn.
En degene die bekwaam zijn werk verzorgt, kan ineens de ene tegenslag na de andere hebben, en bij zijn vrienden en collega's of concurrenten alle krediet verliezen etc.

Een eng zakelijk denken zit gewoon fout. Het zou natuurlijk gemakkelijker zijn als het totale leven even rechtlijnig zou lopen als de wetenschappen of het rationele economische denken ( de laatste maanden daargelaten Sad )
Parsam
 BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2009 11:44:27 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

Parsam schreef:
misschien het "uni-demensionele" denken van de zakenman, maar
de totale werkelijkheid is veel ruimer en complexer dan dat.

Complex is het leven inderdaad. en dat depressie samenhangt met aanleg,
met opvoeding, met levensomstandigheden en met "de strijd om het bestaan"
is wel duidelijk.
maar je zinspeelt op een invloed vanuit de ruimte. de astrologische bepaaldheden
waar ik geen raad mee weet. leg me eens uit hoe vanuit de ruimte mijn leven
be?nvloed wordt.
 BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2009 20:56:04 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

de mening van Richard Dawkins over relatie tussen religie en stres:

?Er is enige grond om aan te nemen dat godsdienstig geloof mensen vrijwaart van stressgebonden
aandoeningen. Heel krachtig is dat bewijs niet, maar als het inderdaad zo blijkt te zijn, is dat niet zo verrassend.?
Dawkins schrijft dit effect toe aan dezelfde placebowerking die Sanderon gebruikte om sjamanistische genezingen
te verklaren: als je gelooft dat het werkt, zal het inderdaad wel wat schelen. Maar dat bewijst niet dat je van
hogerhand bent genezen.
 BerichtGeplaatst: 6 Mrt 2009 14:13:16 Reageren met citaat  
Bericht
  Parsam

Caspar schreef:
leg me eens uit hoe vanuit de ruimte mijn leven
be?nvloed wordt.

Ik ga het eens proberen, en proberen niet in een welles-nietes spelletje te vervallen.

Er is een (kosmische) kracht die vertraagt, die belemmert, die verdicht, die dus materialiseert, die down maakt, die verdrukt, die op de proef stelt, die realistisch is, die tot verantwoordelijkheid dwingt, die vergoedt en bestraft In het zonnestelsel heeft de planeet Saturnus al die eigenschappen ( op zich geladen - gekregen).

Er is een kracht die losmaakt, die oplost, die vervliegt, die droomt, die vlucht, die van de werkelijkheid wegvlucht, die in een roes vlucht, die ondermijnt. In het zonnestelsel heeft de planeet Neptunus (onzichtbaar voor het blote oog) deze eigenschappen op zich ( genomen).

Wanneer nu in een geboortehoroscoop Saturnus en Neptunus een vierkant met mekaar maken, dan staan die twee tegengestelde energie?n in dat leven ook ge?ncarneerd tegengesteld en neigen zij in de gebeurtenissen van het leven, de constitutie, de gezondheid onregelmatigheden te veroorzaken.

Staan anderzijds in een geboortehoroscoopbv. maan en Jupiter driehoek tegenover mekaar, en zijn ook alle facetten rond maan en Jupiter gunstig, dan vlot gezondheid en gewoon geluk hebben in allerlei zaken haast vanzelf.

Parsam ( vanuit een absolute minderheidspositie)
 BerichtGeplaatst: 6 Mrt 2009 16:37:09 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Of dit betoog kennis van zake is of niet doet er niet toe volgens mij (ik weet weinig van astrologie en heb dus geen meetlat om aan te meten)
Als men denkt dat dit acuraat is zal het werken voor die gene.
De kracht van de geest is een onondekt gebied niets is bewezen , maar wie het als onzin ziet is blind.
Aborigonals kennen wat men de deadwish noemt , ze zijn er van overtuigd dat ze sterven en sterven ook , al is er geen medische verklaring voor.
Iemand die geloofd in zijn/haar god/goden en er in diep gelooft en toe bid kan zijn gebeden verhoort zien .
Heksen kennen de stelling ; pas op wat je wenst je wens kan uitkomen.
Echter denk ik in tegenstelling tot de bidder dat niet de god/godin(en) de manipulatie doen maar eigen geest.
Onbewust van dit feit gebeurd het verlangde toch.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 8 Mrt 2009 10:40:35 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

Parsam schreef:
Wanneer nu in een geboortehoroscoop Saturnus en Neptunus een vierkant met mekaar maken,enz....

Staan anderzijds in een geboortehoroscoopbv. maan en Jupiter driehoek tegenover mekaar, enz....

wordt mijn leven dan (mede) bepaald door een geboortehoroscoop ?
daar heb (en had) ik geen zeggenschap over. en al die mensen die
in de huidige tijd depressief worden hebben toch niet dezelfde horoscoop?
 BerichtGeplaatst: 9 Mrt 2009 09:51:04 Reageren met citaat  
Bericht
  Parsam

[quote="Caspar
wordt mijn leven dan (mede) bepaald door een geboortehoroscoop ?
daar heb (en had) ik geen zeggenschap over. en al die mensen die
in de huidige tijd depressief worden hebben toch niet dezelfde horoscoop?[/quote]

Je leven wordt niet bepaald door de geboortehoroscoop zoals de spiegel waarin je kijkt niet bepaalt hoe je eruit ziet. Maar in die spiegel zie je toch hoe je eruit ziet, en aan de hand daarvan trek je nog een kam door je haar.

Mutatis mutandis, is dit ook de relatie tussen je geboortehoroscoop en je leven dat dan begonnen is.

Parsam
 BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2009 19:23:10 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

Parsam, bedankt voor je uitleg. als ik het goed begrijp is een geboortehoroscoop
een passief element, een gegeven. voor wat er verder in mijn leven gebeurt ben ik,
afgezien van andere bepaaldheden, zelf verantwoordelijk.

er blijft bij mij nog de vraag hoeveel speelruimte, hoeveel eigen inbreng heeft een
mens op zijn eigen leven. het is het streven naar idealen dat ons met de neus op
de feiten drukt en ons onze beperkingen duidelijk maakt.
 BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2009 11:41:43 Reageren met citaat  
Bericht
  Parsam

Caspar schreef:
Parsam, bedankt voor je uitleg. als ik het goed begrijp is een geboortehoroscoop
een passief element, een gegeven. voor wat er verder in mijn leven gebeurt ben ik,
afgezien van andere bepaaldheden, zelf verantwoordelijk.

er blijft bij mij nog de vraag hoeveel speelruimte, hoeveel eigen inbreng heeft een
mens op zijn eigen leven. het is het streven naar idealen dat ons met de neus op
de feiten drukt en ons onze beperkingen duidelijk maakt.

Het hangt er vanaf wat je eigenlijk met het woord "mens" bedoelt.

Bedoel je dat beperkte ik, dat zich in deze cultuur zelfs bewust verder inperkt, en slechts een zeer vaag zicht heeft op het geheel. Dan is de vrijheid bij de mens niet erg groot.

Maar, bedoel je de volledige mens, waarvan in deze incarnatie maar een beperkt deel is ge?ncarneerd met een heel specifieke opdracht, dan is de vrijheid van die totale mens wel groot.

Alleen maar om aan te duiden dat vraag omtrent van je vrijheid, zoals je die momenteel aanvoelt, niet ??nduidig is.

Parsam
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofiekaffee Forumindex » Algemeen

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: