|
|
Gilde der Kaasmakers Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
|
- Geplaatst: 28 Mei 2013 16:05:40 |
|
|
raf
|
|
Hallo,
Wat ik wel merk :in de kaasgrot die op 12°c staat halfweg de hoogte van de ijskast op 5 cm van de bodem plaats ik een dienbord (van duvel) met daarin 1 cm water om de vochtigheid op peil te houden.
3 dagen later ligt een dun ijslaagje op het water en de vochtigheidsgraad is gedaald naar 65 %.
De ijskast is een combinee van bovenkant ijskast , onderkant diepvries.
Misschien is dat de rede van de ijsvorming
Groeten
Raf
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 28 Mei 2013 16:05:40 |
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 07:36:36 |
|
|
|
In mijn gewone koelkast met vriesvakje is de normale temperatuur rond 7C, maar is de achterwand altijd met rijp aangeslagen.
Mijn kaasgrot heeft geen vriesvak, heb ik bewust voor gekozen, vanwege de invloed die deze zou hebben op de temperatuurregeling.
Hoe zijn de ervaringen van anderen hiermee?
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 10:37:33 |
|
|
johnshadows
|
|
Ook hier geen vriesvak. Ik heb speciaal voor kaas deze koelkast aangeschaft.
Een vriesvak is dus niet gewenst.
|
|
|
|
|
jodium vrij zout - Geplaatst: 29 Mei 2013 11:59:02 |
|
|
Carol
|
|
Waar is Jodium vrij zout te koop?
groet
Carol
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 12:23:55 |
|
|
nilskoster
|
|
Ik heb eerst ook gewoon een pak jozo in het water gegooid. Ik heb nog een zak bakkerszout, ik denk dat daar geen jodium in zit.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 12:34:43 |
|
|
johnshadows
|
|
everyday van Colruyt is jodium-vrij
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 12:36:36 |
|
|
johnshadows
|
|
Wanneer het zout jodium bevat, staat het vermeld op de verpakking.
Zo niet is het vrij.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 14:36:28 |
|
|
gerda

|
|
Staat hier gewoon bij de lidl in de schappen, ohne Jod.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 14:47:21 |
|
|
raf
|
|
Hoi,
Ik gebruik ook gewoon het zout van de colruyt
Groet
Raf
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 15:39:08 |
|
|
nilskoster
|
|
Ik kan bijna mijn eerste kaasje gaan proberen!! Na het weekend is het zo ver! Calcium Chloride is inmiddels besteld. Volgend weekend heb ik weer tijd om kaas te maken, dan ga ik aan mijn eerste zeewierkaas beginnen. Ik heb iemand gevonden die nog gedroogd wier had liggen. Ik zal jullie op de hoogte houden en er even een nieuw onderwerp van maken.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 19:00:44 |
|
|
Vera
|
|
Spannend Nils. Wij 'mogen' dit weekend een kaasje van onze tweede serie aan gaan snijden.....
Onze 'grot' heeft twee diepvrieslades eronder, maar volgens mij zei Gerda's man van de week dat die nu buiten gebruik zijn?
Ik wil van de week wel een hygrometer gaan halen. Geen idee wat de luchtvochtigheid is.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Mei 2013 22:43:20 |
|
|
nilskoster
|
|
Ik heb wel een hygrometer, maar die zit in mijn vioolkoffer. Om die nou een dagje open te zetten in de bijkeuken... Ik heb er voor ik aan het kaas avontuur begon een dagje een thermometer opgehangen. Het is er altijd lekker koel, blijkt zo'n 12 graden te zijn. De kazen liggen er prima, geen spoor van schimmel, misschien iets droog. Bakje water mag het iets vochtiger maken. Maar als deze kazen goed smaken.. wat zal ik dan nog? Na het weekend weten we meer!
|
|
|
|
|
zout - Geplaatst: 30 Mei 2013 07:02:29 |
|
|
Carol
|
|
bedankt voor alle reactie's. Ga dit weekend aan de gang met m'n eerste kaasje. Heb ook een zoutmeter aangeschaft. Ik weet niet of het pekelbad erg precies komt. Er is vandaag vanalles op het nieuws over het teveel aan zout o.a. in de kaas. Misschien wat minder lang in het zoutbad laten liggen dan maar. Zal een experiment worden.
bedankt
Carol
|
|
|
|
|
Re: zout - Geplaatst: 30 Mei 2013 11:58:54 |
|
|
|
Carol schreef: | bedankt voor alle reactie's. Ga dit weekend aan de gang met m'n eerste kaasje. Heb ook een zoutmeter aangeschaft. Ik weet niet of het pekelbad erg precies komt. Er is vandaag vanalles op het nieuws over het teveel aan zout o.a. in de kaas. Misschien wat minder lang in het zoutbad laten liggen dan maar. Zal een experiment worden.
bedankt
Carol |
Zoutmeter heeft vooral nut als je de pekel bewaart en hergebruikt. Dan kan je regelmatig meten en uitrekenen hoeveel zout je moet bijvoegen om de pekel op voldoende sterkte te houden.
Als je bij iedere batch nieuwe pekel maakt, dan hoef je geen pekelweger te gebruiken, maar kan je volstaan met het maken van de pekel in de juiste verhouding. Als je de kaas te zout vindt, verkort dan de tijd in het pekelbad, maar ga niet met lager zoutgehalte pekelen want dan neemt de kaas te veel vocht op.
Het zout trekt in eerste instantie de korst in en conserveert deze, in het rijpingsproces trekt het zout verder naar binnen.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 30 Mei 2013 20:36:06 |
|
|
gerard
|
|
hallo carol, jij woont toch in Mierlo? ik dus vlakbij, in beek en donk, als je niet weet waar jij zout vandaan kunt halen, ik heb voldoende zout op voorraad, +/- 1000kg in zakken van 25 kilo. kost 10 euro per 25 kilo dus dat valt nog wel mee denk ik.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 30 Mei 2013 20:36:06 |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Volgende
|
|
|
|