Eerste Kaas(vragen) - Geplaatst: 14 Sep 2013 23:36:03
wendyjaja
Hoi allemaal,
Zit al een poos op dit forum te lezen maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik woon sinds 2 jaar in Zweden en de kaas hier ... nou ja, wij vinden het niet echt heel lekker.
Daarom willen we het heel graag zelf maken.
Mijn man heeft 2 persen gemaakt van hout met 2 houten (wrongel/kaas) bakjes van verschillende groottes.
De rest van de spullen had ik aardig, melk kunnen we hier bij de boer kopen ( yeah) MAAR .... alle 4 de pogingen zijn volkomen mislukt
Dit kan uiteraard veel oorzaken hebben maar mijn eerste twijfel is al bij het stremsel wat we hier kunnen kopen, het zogeheten ostlöpe.
Echt geen idee of dit hetzelfde is als het stremsel zoals bijvoorbeeld van brouwmarkt (welke we nu trouwens in huis hebben).
Wat is nu precies de volgorde, wat te doen?
# Bij de nog te verwarmen melk (10 liter) doe ik 1 ijsblokvormpje aan moedercultuur of meer of ....?
# Als ik bovenstaande cultuur toevoeg hoef ik toch geen ander zuursel meer te gebruiken?
# Voor een "goudse" kaas heb je 5 ml stremsel nodig?
# Cultuur + stremsel is alles wat nodig is bij rauwe melk?
# Water uit de kraan hier (voor pekelbad) is niet zozeer voorzien van chloor maar we hebben wel aardig ijzer erin zitten en water zonder bubbels uit fles is heel zeldzaam, wat kan ik het beste doen? (wilde de britta gebruiken, weet niet of dat afdoende is?)
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!