Vanmiddag is het zover. Dan ga ik Mozzerella maken. Ik ben naar de boerderij geweest (de Tolboom in Maartensdijk). Daar heb ik melk gehaald.
Het was de bedoeling om verse (rauwe) melk te halen, maar daarvoor had ik mijn eigen emmertje mee moeten nemen. Dat had ik dus niet (stadsjongen die ik ben!).
Daarom maar wel volle boerderijmelk meegenomem (super romig!), en dan hopen dat het daarmee ook lukt.
Ik krijg meteen zin om aan de slag te gaan (maar ik heb nog geen stremsel dus nog even wachten).
In dit filmpje maken ze wel ineens vrij veel. Ik gebruik max. 3 stukken (supermarkt formaat) per week. Weet iemand hoe (en hoe lang) je mozzerella kunt bewaren?
Groeten,
Roos
- Geplaatst: 2 Dec 2012 19:32:42
hoeklijn
Gast
Hoi Roos,
als de verse mozzarella in de koelkast wordt bewaard, dan ongeveer een week. Als je de mozzarella in een 18% pekel bewaart (200gr zout op 1 liter water), dan enkele weken.
groet,
Herman
- Geplaatst: 3 Dec 2012 09:53:04
johnshadows
Je kan 'm ook perfect in de vriezer bewaren, dan gaat het nog veel langer mee. Doen we hier al jaren.
- Geplaatst: 3 Dec 2012 13:50:50
boerderij
Perfect zeg! bedankt!
- Geplaatst: 12 Jan 2013 13:33:23
boerderij
Het begin is gemaakt. Vorige week mozzerella gemaakt volgens de methode in bovenstaande filmpje.
De melk wilde niet stremmen dus heb ik nog een dosis stremsel erbij gedaan. Ik heb dit stremsel gekregen bij de aanschaf van mijn pers en coating via marktplaats <-- staan nog gebruikte dubbele persen op voor 50 euro). Dit was van een kaasmaker die ermee stopte dus misschien was het stremsel te oud (weet niet hoe oud)?
Het resultaat: qua consistentie net een gum maar de smaak was wel in orde.
Oeps
Waar zou dit door kunnen komen?
Bedankt en groetjes,
Roos
- Geplaatst: 12 Jan 2013 19:01:52
johnshadows
Hey Roos,
Fijn dat je weer kaas hebt gemaakt. Ik ook trouwens
"consistentie net een gum" Tja, ik weet het niet zeker.
Wel vind ik dat citroenzuur als zuursel nogal zo en zo.
Er gaat niets boven melkzuurbacteriën die je los laat op verse melk.
Maar of het daar nu aan ligt?
- Geplaatst: 13 Jan 2013 12:43:02
hoeklijn
Gast
Voor stremsel moet je een levensduur rekenen van ongeveer een jaar, mits in de koelkast bewaard. Als ik een bestelling met stremsel binnen krijg, noteer ik de datum van binnenkomst op het label en ongeacht hoeveel ik over heb, na een jaar bestel ik nieuwe. Voor bepaalde soorten kaas (Mascarpone, Mizithra en sommige Mozzarella recepten) is het gebruikelijk om citroenzuur of azijn te gebruiken ipv een cultuur.
- Geplaatst: 13 Jan 2013 19:51:42
boerderij
BEDANKT voor de tips weer! Dan heb ik nog wat op mijn lijstje om te bestellen. Gisteren wilde ik mijn bestelling doorbellen (zodat ik aan de slag kan met mijn 1e harde kaas ) maar degene die ik moet hebben was er niet.
Gisteren yoghurt gemaakt (zodat ik niet door de sneeuw naar de winkel hoefde alleen daarvoor), die was echt SUPER lekker. Gemakkelijk te maken zeg. Gewoon 2 lepels yoghurt in 1 liter melk (van 40C) en dan warm neerzetten ged. ong. 7u, daarna heb ik hem nog in een doek gehangen voor het 'hangop' effect, JAMMIE
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!