Vraagje: kan je (volle) gepasteuriseerde melk voor alle kazen gebruiken of heb je voor sommige toch echt de extra vette, verse rauwe melk nodig?
Ik begreep uit verschillende reacties al dat de gesteriliseerde / UHT melk NIET geschikt is.
- Geplaatst: 29 Mei 2009 12:10:55
- Geplaatst: 31 Mei 2009 21:43:13
JoopBastiaannet
Voor zover mijn kennis reikt kan je volle gepasteuriseerde melk gebruiken voor alle kazen. Verse rauwe melk wordt slecht beperkt gebruikt. Het gebruik van rauwe melk moet ook altijd duidelijk aangegeven worden.
Smaakbepalers zijn uiteraard stoffen die je toevoegd, maar wat de melkgevers (koeien, geiten, schapen) eten is mede bepalend voor de smaak.
- Geplaatst: 1 Jun 2009 21:19:01
janmeut
Bedankt Joop,
Mijn schoonmoeder heeft jaren lang kaas gemaakt met de melk van de buren die koeien hielden. Die moest ze zelf pasteuriseren, maar evengoed dacht ze dat het met gepasteuriseerde melk uit de winkel niet zou kunnen, maar we konden niet goed bedenken waarom wel of niet.
Ik had alwel yoghurt gemaakt, maar nog geen kaas, hoop er binnenkort een keer aan toe te komen.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!