KROONVAARDERSKNSM

SCHEEPVAART KNSM

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


DE KNSM DOOR DE JAREN HEEN
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2024 15:47:44    Onderwerp: Reageren met citaat















_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 10 Sep 2024 15:47:44    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2024 15:41:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog even terug naar de Achilles, foto's genomen van uit een iets andere hoek en met bijschrift uit de Blauwe Wimpel no.1 van 1962, blz. 79




"De KNSM'er BAARN"?


Tijdens de Eerste Wereldoorlog verloor de K.N.S.M. acht schepen, de meeste door zeemijnen maar ook door torpedo's en beschietingen. In die periode maakte de Leidse jurist R.P. Cleveringa kennis met de K.N.S.M., in 1913 als student op een reis met de ss. Bacchus en van ca. 1918 tot 1926 als juridisch adviseur. Zijn ervaringen verwerkte hij in een handboek over 'Het Nieuwe Zeerecht'. Sinds de Tweede Wereldoorlog werd Cleveringa als professor in Leiden wereldberoemd door zijn protestrede op 26 november 1940 tegen de jodenvervolging. Ik ben benieuwd of nog ergens herinneringen bewaard zijn aan de persoon van Cleveringa in zijn K.N.S.M. tijd en aan gevallen van aanvaringen en geschillen waarover hij toen adviseerde.

Marten van Harten

Tegenwoordig wordt er geen koffie uit Colombia gesmokkeld maar een ander genot middel. Het vervloekte spul cocaine waaraan ik diverse mensen naar de klote heb zien gaan, door dat witte poeder. Ik heb vroeger bij de KHL ook veel koffie mee naar huis genomen voor de papa, mama en opa's, oma's en tante's en weet ik veel meer. Die waren er erg blij mee. Kwam toen uit Brazil, ook toen ik voer op de Alkmaar & Amersfoort heb ik nog wel eens koffie mee genomen uit Santa Marta, Barranquilla en Cartagena. Wereld stap havens waren dat.

Hans Robbers

Inderdaad Barranquilla was geweldige plaats om te stappen Hans maar het kostte mij wel 10 dgn gage-straf door onoplettendheid m.b.t het niet goed lezen van het wachtboek aan boord waardoor ik een wacht miste. Laat nou ook nog net 'n inbraak plaatsvinden die nacht tewijl ik danste in nachtclub met (sommige) topless meisjes in hotpants. Heb ik geweten he

Hubertus
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2024 15:52:35    Onderwerp: Reageren met citaat

HAARLEM


BARNEVELD









_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2024 16:59:32    Onderwerp: Reageren met citaat

TWEE SCHEPEN




NEPTUNUS




KNSM KADE


PARTHENON

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2024 15:33:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Stond in de krant van Paramaribo van 28 december 1960


Dat men dit toen ook al deed, stoute knapen werkten daar.
Krant van Paramaribo van 26 augustus 1960



MENTOR





_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2024 15:40:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Een kranten artikel uit 1939, met dank aan de kleinzoon Frits Daarnhouwer

Kapitein H.A. Daarnhouwer met pensioen
De gezagvoerder van het ss Stuyvesant van de KNSM, legt na 43 dienstjaren het werk neer. Dertig jaar als kapitein gevaren. Gelukkig gevaren heb ik zeker! zei kapitein H.A. Daarnhouwer, gezagvoerder van het ss Stuyvesant, toen we tegenover hem zaten in zijn villa aan de Graaf Wichmanlaan te Bussum, en hij ons het een en ander vertelde uit zijn zeemansloopbaan. Op 1 november 1939 gaat kapitein Daarnhouwer na 43 dienstjaren bij de KNSM met pensioen. Kapitein Daarnhouwer, geboren op 14 augustus 1879 te Den Helder, stamt uit een zeemansgeslacht Ook zijn vader was gezagvoerder bij de KNSM. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de jongeman op een goede dag in de jaren (1890) zijn schrede richtte naar de zeevaartschool in zijn geboorteplaats. Hij voelde zich tot de zee aan aangetrokken en hij was er vertrouwd mee. Als het kon ging hij met de vissers mee naar buiten. En met vrienden en schoolgenoten naar de haven van Nieuwendiep, waar de houtsleepers lagen. Merkwaardige schepen waren dat, afgedankte zeilschepen van de grote vaart, lek als een mandje die nog net goed genoeg waren om hout uit de Oostzee te halen. Voor de jongens van de zeevaartschool vormden deze een prachtig oefenterrein. Ze klommen er graag in, op en neer, en de stuurlui vonden het wel prettig, een beetje hulp. De 17 jarige stuurmansleerling Daarnhouwer was dan ook al met het water en de schepen vertrouwd toen hij op 16 september had gemonsterd op de ss Saturnus van de KNSM

Hij was een boffer, en zou dat zijn hele leven blijven. De vooruitzichten waren voor de koopvaardij officieren niet fraai in die dagen, er waren er met het diploma derde en tweede stuurman, die als matroos voeren. Na een goed jaar werd de leerling op regelmatige wijze derde, en de derde werd na vier jaar tweede, na twee onderbrekingen wegens dienstplicht. Weer drie jaar later was de tweede eerste stuurman geworden. De eerste tenslotte voer vijf jaar lang en werd toen gezagvoerder. Dat was in 1909, de heer Daarnhouwer was toen dertig jaar geworden EN kapitein. Hij zou het dertig jaar blijven. De KNSM had zes nieuwe schepen in de vaart gebracht in 1909. Zes eerste stuurlui werden dus tot gezagvoerder bevorderd. En stuurman Daarnhouwer, de boffer, stond als nummer zes op het lijstje. Zo maakte hij zijn eerste gezagvoerders reis van Amsterdam naar Bordeaux op het 750 ton metende ss Flora, een fonkel nieuw scheepje ((volgens de krant)1894-1915 FLORA, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland. 3 april 1915 op reis van Amsterdam naar Swansea, in de Ierse Zee tijdens stormweer bij Hartland Quai, gestrand en wrak geslagen) Later zou hij gaan varen op de Middelandsezee en de Oostzee. Toen de Flora echter tijdens de wereldoorlog in het Bristolkanaal op de rotsen liep, zat kapitein Daarnhouwer er al lang niet meer op. Immers in het najaar van 1914 had hij het bevel over een ander nieuw schip gekregen, een 3000 ton vrachtvaarder. De eerste reis ging naar Cardiff waar kolen geladen werden voor Port Said, de glans van het nieuwe was er meteen vanaf. Het behoorde niet tot de taak, die de KNSM zich gesteld had, kolen te vervoeren van England naar Egypte maar het scheepvaartverkeer was in het begin van de oorlog volkomen ontwricht, zodat er wel meer bijzondere reizen werden gemaakt.

De kapitein bleef voorlopig zwerven met zijn schip, van Port Said naar Sicillie, van Sicillie naar Lissabon, van Lissabon naar New York. Dat begon al aardig op de wilde vaart te lijken. Bij deze reis naar New York stak de kapitein voor het eerst de Atlantic over. Later zou hij dat nog vele malen doen. Tijdens diezelfde wereldoorlog (1) was de ss Orion van de KNSM een van de schepen die graan haalden voor de Nederlandse regering. Zo lag kapitein Daarnhouwer in december 1916 te Baltimore te laden Maar toen hij het anker zou hieuwen om met zijn lading het vaderland op te zoeken, kwam de order: wachten!
Hij bleef wachten.... Vier maanden duurde het. Er waren nog vier andere Nederlandse schepen en verder nog vele Scandinavische schepen. De vloot groeide voortdurend aan. Toen eindelijk de vaart naar de Europesche wateren weer veilig was waren het meer dan honderd schepen die tegelijkertijd de haven verlieten. Het was een machtig gezicht. Maar met een trieste achtergrond, de Nederlandse bemanning was gedrost in Amerika en kapitein Daarnhouwer had Grieken moeten aanmonsteren. En toen het schip de haven Halifax moest aanlopen voor onderzoek koste het moeite het volk aan boord te houden. Het gelukte echter om met de vreemde en niet bepaald toegewijde bemanning de bestemming te bereiken. De moeilijkheden voor de koopvaardij waren in de oorlogsjaren van toen van de zelfde aard als thans (1939). Alleen was er toen op de Noordzee een vrije vaargeul van 10 mijl breed, behoorlijk afgezet en aangegeven met lichtschepen (de Doggersbank-Noord en de Doggersbank-Zuid) en met lichtboeien. Kapitein Daarnhouwer maakte nog vele reizen tijdens de oorlog, maar afgezien van het feit dat hij in de haven van Messina tegen een staaldraadversperring was gevaren, is hem nooit iets overkomen. Mijnen?, ja gezien wel en gehoord ook. Maar geraakt nimmer.

Na de oorlog volgden nog een paar reizen naar de Middellandse Zee. In 1920 echter behoorde kapitein Daanhouwer tot hen die voor de KNSM nieuw gebied gingen verkennen. Hij kreeg namelijk het bevel over het ss Hermes, dat dienst ging doen op de toen geheel nieuwe Zuid-Pacific-lijn, een verbinding van West-Europa met Curacao, Panama, Columbia, Equador, Peru en Chili. Kunstmest, zemelen, koper, katoen en wol werden er gehaald uit die verre landen. De navigatie leverde aanvankelijk moeilijkheden, want geen van de officieren was ooit in deze kustgebieden geweest, waar de inrichtingen in de havens, de baaien, en de reedes soms nog zeer primifief waren. Eens maakte kapitein Daarnhouwer er een overval op zijn schip mee. Het was in Talcanuani in Zuid Chili. Het bleef echter bij een poging. In 1923 kwam kapitein Daarnhouwer op het 11.500 tons vrachtschip Alkmaar, hij bleef er 5 jaar mee naar Chili varen. Vijf jaar later stapte hij over op het ss Stuyvesant van de KNSM. Deze laatste overplaatsing betekende een grote verandering, immers, de Stuyvesant is een passagiersschip, dat de verbinding onderhoud met Madeira, West Indies en New York. Tien jaar bleef kapitein Daarnhouwer op dit schip. Zijn laatste reis, die nu kort geleden beeindigd werd, was weer een oorlogsreis (1939 WO-II) met gedwongen oponthoud te Southampton

Of hij ooit grote moeilijkheden in zijn loopbaan had ontmoet, vroegen wij de kapitein nog. Het bleek slechts eenmaal het geval te zijn, merkwaardig genoeg was dat dicht bij huis, namelijk in de buitenhaven van IJmuiden, toen zijn schip moest wachten om geschut te worden. Er was zwaar weer. De trossen braken, de een na de ander. Ook de reserve trossen begaven het een voor een. Eindelijk bleef er slechts een enkele vijf-duims stalen tros over. Die ene hield het. Was ook die geknapt, dan zou er grote averij aan schip en havenwerken zijn toegebracht. Het gebeurde niet, kapitein Daarnhouwer had voor de zoveelste keer het geluk met zich. Nu gaat deze zestig-jarige gezagvoerder met een prachtige staat van dienst met pensioen. Moge hij nog vele jaren van zijn rust kunnen genieten.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2024 15:47:08    Onderwerp: Reageren met citaat



3 april 1915
Het vrachtschip ss 'Flora' (1894) van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Swansea, slaat tijdens een zware storm in de Ierse Zee bij Hartland Quay op de rotsen en gaat hierbij verloren. Alle opvarenden weten veilig de vaste wal te bereiken.

ss Stuyvesant - KNSM - 1918 / 1959 4,249 GRT


De aankomst van het passagiersschip ss 'Stuyvesant' van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij in de haven van Paramaribo

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2024 15:40:29    Onderwerp: Reageren met citaat

K.N.S.M. S.S. Stuyvesant

Ship cancellation from the S.S. Stuyvesant
on Venezuelan Definitives of 1932 - 1938.



In 1897 the Universal Postal Union adopted the term "Paquebot" for ship
letters cancelled on board ship. The Venezuelan stamps pictured above
were from the Simon Bolivar definitive issue of 1932 on bluish Winchester
security paper. They were cancelled on the S.S. Stuyvesant of the Koninklijke
Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (Royal Netherlands Steamship Society).




Een van de zeldzame landbouwproducten waarin geen malaise is. Het stoomschip "Trajanus" van de K.N.S.M. gecharterd door de Z.P.C. te Leeuwarden, laadt deze week in de haven van Harlingen 43.000 balen pootaardappelen voor Italië de aanvoer gebeurt per schip, trein en vrachtauto



Het S.S. "Jason" van de KNSM heeft een zware operatie ondergaanaan de grote scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg, waarbij het gehele dekhuis verwijderd moest worden. Na de vernieuwing werd het weer in zijn geheel aan een 250 ton kraan hangende op zijn plaats gezet. Op de achtergrond de "Simon Bolivar.maart 1931
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 6 Dec 2024 14:24:52    Onderwerp: Reageren met citaat

HET ANP RADIOBULLETINS KNSM NIEUWS.

03 maart 1939: Het zeemotorvrachtschip "Karpo", gebouwd voor de KNSM in Amsterdam, is vanmiddag van een van de hellingen van de N. V. Soheepsbouwerrven van Gebroedert POT in Bolnes met goed gevolg te water gelaten.

03 maart 1939: Het motorschip "Colombia" van de KNSM wordt morgenochtend om 8 uur in Amsterdam verwacht.

01 sept 1939: Het stoomschip "Euterpe" van de KNSM is vanochtend In IJmuiden teruggekeerd. Gisteren was dit vaartuig vertrokken met bestemming Hamburg.

08 sept 1939: Het stoomschip "Mars" van de KNSM heeft op de uitreis naar havens in de Middellandsche Zee een aantal leden van de bemanning, van een getroffen Brltsch schip aan boord genomen en de geredden in Lissabon aan land gezet. Nadere bizonderheden omtrent de schipbreukelingen en hun schip zijn nog niet bekend geworden.

16 sept 1939: Het motorschip "Colombia" van de KNSM komt tegen 2 uur in Ijmuiden, tegen 5 uur in Amsterdam aan.

16 jan 1948: Binnenkort vertrekt het stoomschip "Orion" van de KNSM voor een merkwaardige transport naar Griekenland. Het gevolg zal zijn, dat wij in Nederland eens een keertje echt krentenbrood zullen kunnen eten en dat de Grieken van een boterham met gerookte bokking zullen genieten. Er is namelijk een overeenkomst afgesloten tussen Nederlandse bokkingrokers en Griekse handelslieden waar 400 ton dubbelgerookte bokking, model verpakt in 35 duizend kistjes, naar Griekenland exporteren en in ruil een flinke partij krenten ontvangen. Het is te verwachten dat het Hollandse product zo in de smaak zal vallen, dat dergelijke transacties zich zullen herhalen.

24 jan 1948: Vandaag vertrekt het stoomschip "Boskoop" met een kostbare lading schilderijen naar Willemstad op Curaçao, waar ze zullen prijken op een tentoonstelling in het Curaçaose Museum. Dertien belangrijke Nederlandse meesters exposeren de zending schilderijen omvat onder meer doeken van mevrouw Charlie Tooron Chabot, Charl Eyck, Willink, Schumacher, Fernhout, Jan Sluyters, Matthieu Wiegman en Wim Oepts. Het spreekt wel vanzelf, dat aan de verzending van de kostbare panelen grote zorg is besteed. Terwijl deze belangrijke scheepslading de Amsterdamse haven verlaat komt er een andere welkome vracht binnen, namelijk de eerste zending Jaffa-sinaasappelen van de nieuwe Palestijnse oogst, die naar de hoofdstad wordt verscheep) en zal dus niet lang meer duren of de vitamine leverancier zullen bij de fruithandelaren afgeleverd worden.

05 aug 1949: Aan hat boord van het stoomschip Breda van de KNSM zijn bij aankomst in Vlissingen twee Spaanse verstekelingen ontdekt. De marechausee in Vlissingen heeft hen van boord gehaald. Zij zijn teruggebracht naar Antwerpen, waar de Breda vandaan kwam.

13 aug. 1949: Twee vrachtschepen van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij, de Pericles en de Socrates zullen tot passagiersschepen worden omgebouwd. Beide vaartuigen zullen ruim 150 passagiers kunnen vervoeren.

14 dec 1949: De Doris van de KNSM is bij de Bahama-eilanden vergaan. Een aantal opvarenden wordt vermist.

14 dec 1949: Vijf vliegtuigen helpen bij het zoeken naar de overlevenden van het Nederlandse motorschip "Doris" van de KNSM, dat ten Oosten van de Bahama-eilanden is vergaan. Acht man, onder wie de hoofdmachinist, werden tot dusver gered. Naar de zestien anderen word gezocht. Zes van hen zitten in een redding boot, die waarschijnlijk afdrijft in de richting van het eilandje San Salvador. Het was vandaag zwaar weer op de oceaan. De wind was oost. Ook de stromingen werken mee om de vermiste reddingboot naar het Westen te drijven. Volgens de Amerikaanse kustwacht zou de ruwe zee het zoeken zeer bemoeilijken en de toestand voor de zes man in de reddingboot zeer hachelijk maken.

15 dec 1949: Het Nederlandse motorschip" Hera" van de KNSM is vannacht op de Westerschelde aan de grond gelopen. Het schip was op weg van Antwerpen naar Rotterdam. Bij hoog water is de Hera zonder hulp vlot gekomen.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 7 Dec 2024 19:24:04    Onderwerp: Reageren met citaat

HET ANP RADIOBULLETINS KNSM NIEUWS.

08 aug 1950:
Het motorschip Willemstad van de K. N. S. M, zal vannacht al in Amsterdam aankomen, omdat het schip Antwerpen niet zal aandoen zoals aanvankelijk de bedoeling was. Daardoor zal de ontscheping van de passagiers (militairen en burgers) al morgenochtend om negen uur kunnen beginnen. Dit in afwijking van de oorspronkelijke bedoeling dat de passagiers morgenavond van boord zouden gaan.

03 jan1953: Het Nederlandse motorschip" Hydra" is vanmiddag behouden in de Amerikaanse haven van Norfolk aangekomen Het schip had onderweg van Curacao naar Norfolk moeilijkheden met de schroefas. Een Amerikaanse sleepboot die hulp wilde bieden raakte zelf in nood. Tenslotte is de "Hydra" op sleeptouw genomen door een boot van de Amerikaanse kustwacht. Het Nederlandse schip heeft een bemanning van veertig koppen.

06 mei 1953: Het motorschip Oranjestad wordt morgenochtend om elf uur uit West Indie aan de Sumatrakade in Amsterdam verwacht. Aan boord van het schip is onder andere een groot aantal mariniers die enkele jaren dienst in West Indie achter de rug hebben.

11 feb 1954: De hele bemanning van de Nederlandse kustvaarder "Douro" van de KNSM is overgenomen door een Spaans schip, de "Drago". Alle veertien zijn in goede welstand in Valencia aan land gezet. De Doaro is met het Spaanse schip in aanvaring geweest en gezonken. Zij voer op de Middellandse Zee tussen de havensteden Valencia en Alicante. De Douro mat ruim 560 ton

07 okt 1955: De Koninklijke Nederlandse Stoombootmaatschappij heeft dezer dagen bij Nederlandse werven een nieuwe bestelling gedaan voor zes schepen. Het gaat om drie schepen met een draagvermogen van 4400 ton die bij werven in Amsterdam, Bolnes en Krimpen aan de IJssel zullen worden gebouwd en drie kustvaarders van ongeveer 950 ton waarvoor bestellingen zijn gedaan bij twee werven in Westerbroek bij Hoogezand. Door deze nieuwe opdrachten bedraagt het aantal 8. schepen, dat de KNSM nu in aanbouw of bestelling heeft, veertien, waarvan twee passagiersschepen van 7000 ton, vier van 4400 ton, vier van 3900 ton en vier van ongeveer 950 ton.

03 sept 1956: De directeur van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij Jonkheer van Lennep heeft vandaag in Amsterdam een tentoonstelling geopend van schilderijen en voorstudies van haven en zeegezichten die zijn vervaardigd door twaalf Nederlandse schilders. Zij hadden daartoe een opdracht gekregen van de maatschappij die binnenkort haar honderdjarig bestaan viert. De twaalf kunstschilders deden met hun inzending ook mee aan een prijsvraag. De eerste prijs ontving Albert Muis voor zijn werk "Port Vendre". De tweede prijs werd verleend aan Huub Hierck voor zijn doek "de haven van Athene". De Opening van de tentoonstelling betekent het beging van de eeuwfeestviering van de KNSM.

01 okt 1956: De Koninklijke Nederlandse Stoombootmaatschappij bestaat vandaag honderd jaar. Het personeel heeft de directie van de jubilerende maatschappij ter gelegenheid van dit feit een geschenk aangeboden in de vorm van een bronzen monument. Het stelt voor de godin van de zee, Amphitrite, gezeten op een uit de golven oprijzend zeepaard, voorafgegaan door haar zoon Triton. Het geschenk werd vanmorgen onthuld door de echtgenote van één van de directeuren van de KNSM, mevrouw Kruyff-Heitz.

01 okt 1956: Hare Majesteit de Koningin heeft een aantal personeelsleden van de K. N. S. M. onderscheidingen verleend. Ingenieur van Kuyk, hoofdingenieur bij de maatschappij, werd benoemd tot oificier in de orde van Oranje Nassau.

11 maart 1957: Het Nederlandse vrachtschip "Amor" is vanochtend vroeg op ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Kreta in de Middellandse Zee gezonken. De hele bemanning is aan boord genomen van de Italiaanse tanker "Ernesto Fassio junior". Alle 32 bemanningsleden zijn veilig en in goede welstand. Zij zijn met de "Ernesto Fassio" op weg naat Triest. De "Amor" was eigendom van de Koninklijke Nederlandse Stoombootmaatschappij. Het schip, dat een draagvermogen van een kleine 4 duizend ton had, was met een lading ijzererts en stukgoed op weg van Cyprus naar Rotterdam. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend.

23 maart 1957: De brand aan boord van het Nederlandse stoomschlp Breda is geheel geblust. Het schip, dat met stukgoed onderweg is naar Venezuala kan zijn reis gewoon vervolgen en hoeft geen noodhaven aan te doen. Het heeft koers gezet naar de eerstvolgende aanloophaven San Juan de Porto Rico. De brand brak uit in één van de ruimen, toen de "Breda" zich in de omgeving van de Azores bevond. Het vuur kon met eigen middelen worden geblust.

21 juni 1960: In het Kieler kanaal heeft zich vannacht een aanvaring voorgedaan tussen twee Nederlandse schepen, de kustvaarder Uranus uit Groningen en de Themis van de KNSM uit Amsterdam. De Uranus is gezonken. Een lid van de bemanning is om het leven gekomen. Een andere opvarende van de Uranus wordt vermist. De Groningse kustvaarder, die vijfhonderd ton meet, had elf man aan boord. De Themis, waarmee het schip in aanvaring kwam, meet drieduizend ton.

02 aug 1960: Door het overdragen van het nieuwe motorschip Socrates ergens op de Noordzee is de vloot van de KNSM voor het eerst na de oorlog de driehonderd duizend ton draagvermogen gepasseerd. De plechtigheid werd bijgewoond door vertegenwoordigers van de vaste commissie voor de scheepvaart uit de Tweede Kamer en vooraanstaande figuren uit rederskringen. De Socrates meet 71 honderd ton. Het schip gaat op Venezuela varen.

26 nov 1962: Het motorschip Ares van de KNSM, dat bij Vlissingen aan de grond zat, is weer vlot. Het schip is nu naar Rotterdam onderweg voor een dokbeurt. Vier sleepboten zijn er vanochtend in geslaagd de Ares weer drijvende te krijgen.

18 dec 1962: Het nieuwe vrachtchip van de KNSM de Aristoteles, heeft op zijn eerste reis ernstige averij opgelopen bij een aanvaring. Het zal wel veertien dagen duren voordat de schade, voornamelijk aan de bovenbouw, zal zijn hersteld. Het is uitgesloten, dat de Aristotelea volgende week haar eerste Atlantische oversteek naar Zuid-Amerika maakt. Het schip kwam vannacht op de rede van Bremerhaven in botsing met een andere Nederlandse vrachtvaarder, de Graveland, die betrekkelijk weinig schade opliep.

23 dec 1962: De haven van Amsterdam heeft een recordcijfer aan binnen gekomen schepen geboekt: 8 duizend in één jaar tijds. Vanmiddag arriveerde de Pericles van de KNSM in de hoofdstad en maakte daarmee het achtste duizendtal vol! De directeur van de havens- en handelsinrichtingen, ingenieur Snijders is met de havenmeester Montanus aan boord gegaan, om kapitein Pot van de Pericles van het record op de hoogte te stellen. Morgen word de bemanning ontvangen door burgermeester van Hall.

14 okt 1964: Het Nederlandse vrachtschip Doris, van drie duizend ton, is in de haven van Napels tegen een golfbreker geslagen en gezonken. Alle 34 leden van de bemanning en 3 passagiers zijn met een lijn van boord gehaald en overgenomen door vaartuigen van de Napolitaanse havendienst. Hoge zeeen waren oorzaak dat de Doris, van de KNSM, in ondiep water raakte. Alle schepen in de haven sloegen onmiddellijk alarm en binnen enkele minuten had de bemanning de snel zinkende Doris verlaten.

17 dec 1964: De Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij heeft een zilveren plaquette laten maken voor een Amerikaans marineschip, waarvan de bemanning in oktober heeft gehol pen bij de redding van opvarenden van het passagiersschip "Doris" van de KNSM, in de haven van Napels. De "Doris" is toen van de ankers geslagen en gezonken. De plaquette met inscriptie is op de Amerikaanse ambassade in Den Haag overhandigd aan de marineattache, kapitein Harrell. Deze zal zorgen dat het kleinood aan boord van het Amerikaanse schip komt waar het een ereplaats zal krijgen.

19 feb 1965: Het motorschip Ulysses van de KNSM zal tot zonsondergang zoeken naar de drie vermiste bemanningsleden van de vanmorgen gezonken zusterschip Sophocles. De vermisten zijn: een 44 jarige bootsman uit Marken, een 59 jarige olieman uit Katwijk en een Portugese bediende van 39 jaar. Daarna zal de Ulysses doorvaren naar de Azoren. Vandaar worden de geredde bemanningsleden per vliegtuig naar Nederland overgebracht en worden maandagmorgen omstreeks acht uur op de luchthaven Schiphol verwacht.

22 feb 1965: De 42 overlevenden van de Nederlandse vrachtboot Sophocles, die vorige week op de Atlantische Oceaan is vergaan, zijn op Schiphol aangekomen. Het vliegtuig met de schipbreukelingen heeft in de afgelopen nacht een groet gebracht aan het zeemansgraf van hun omgekomen kameraden. Het heeft boven de plaats van de ramp gecirkeld, ongeveer duizend kilometer ten noorden van de Azoren. Eén van de directeuren van de KNSM herdacht in een toespraak de drie omgekomen zeelieden. Op Schiphol heeft kapitein Kuipers van de Sophocles verteld hoe de ramp zich heeft voltrokken. De brand is waarschijnlijk waarschijnlijk ontstaan door een chemische reactie in de lading kunstmest.

25 feb 1965: Ongeveer 300 kilometer ten zuidwesten van de Franse havenstad Brest heeft het Nederlandse schip" Adonis" van de KNSM op assistentie verzocht. Het heeft motorstoring. De zeesleper Utrecht is naar de Adonis onderweg.

10 april 1965: Bij de botsing op de rivier de Sint Laurens tussen het Nederlandse schip "Hermes" en het Duitse schip "Transatlartic" is aan boord van de Duitser één slachtoffer gevallen. Bovendien worden twee leden van de Duitse bemanning vermist en zijn elf opvarenden gewond, waarvan een ernstig. Aan boord van de Hermes van de KNSM is niemand gewond. De Hermes die een diep gat in de boeg heeft, heeft zijn pompen in werking gezet om de ruimen droog te houden. Het Amsterdamse schip heeft tien Duitse gewonden overgenomen. Het gaat waarschijnlijk op eigen kracht naar Montreal voor reparaties.

14 april 1965: Het Nederlandse vrachtschip, Ganymedes, van de KNSM is vanmorgen halverwege het Noordzeekanaal in aanvaring gekomen met een Braziliaans schip, de Loide Nicaragua die naar zee koerste. De Ganymedes heeft flinke schade opgelopen bij de neus. De boeg en de verschansing zijn over een oppervlak van 6 vierkante meter ontzet. De Braziliaan die op weg was naar Amsterdam, heeft een gat in de neus van één vierkante meter. Beide schepen liggen nu gemeerd in de Amsterdamse haven.

11 aug 1965: De Koninklijke Nederlandse Stoombootmaatschappij zal bij de regering hang bezwaar maken tegen de jongste tariefverlaging van de KLM op de dienst naar Suriname en de Nederlandse Antillen. Deze verlaging brengt KLM de prijs van een retour naar de West het KNSM retourtarief per schip. De scheepvaartmaatschappij noemt een zeer ingrijpende maatregel, die het passagiersvervoer naar het hele Caribische gebied raakt en niet alleen naar de Rijksdelen Overzee. De directie van de KNSM acht het wenselijk dat het met de KLM tot een gesprek komt.

18 dec 1965: De Koninklijke Nederlandse Stoombootmaatschappij zal enkele van haar schepen laten verlengen. Dit is nodig gebleken door veranderingen in de soort ladingen. De eerste twee KNSM-schepen, Theron en Sinon, krijgen op een werf in Bolnes een nieuw middenstuk ven 8 meter.

23 juni 1966: In Amsterdam zijn een drijvend hotel voor de KLM en een kantoor voor de KNSM te water gelaten. Het KLM-hotel krijgt een ligplaats in het Oosterdok en zal worden gebruikt voor passagiers, die op doorreis zijn. Het drijvend kantoor van de KNSM komt te liggen aan de Levantkade in Amsterdam. Het zal onderdak bieden aan 250 werknemers van de rederij.

01 sept 1966: Het KNSM schip "Prins der Nederlanden" dat bij de Azoren op een onderzeese rots lek is gestoten, loopt geen gevaar te zinken. De KNSM heeft deze mededeling ontvangen van haar schip de Ganymedes, dat op het ogenblik langszij de "Prins der Nederlanden" ligt. Het zal daar blijven tot er voldoende sleepboten zijn aangekomen om de "Prins der Nederlanden" weg te slepen. Er zijn nóg 27 bemanningsleden aan boord. De overige 65 leden van de bemanning en de 200 passagiers zijn overgebracht naar het Azoren-eiland Flores vanwaar zij morgen naar Santa Maria zullen gaan. De KNSM heeft vliegtuigen gehuurd om hen naar hun bestemming, Curacao te brengen.

01 sept 1966: Het Nederlandse motorschip" Prins der Nederlanden" dat gisteren bij de Azoren op een onderzeese rots lek stootte, is door de pasagiers en bemanning verlaten. De 200 passagiers onder wie veel kinderen, zijn naar het Azoren eiland Flores overgebracht. De Prins der Nederlanden was op weg naar Curacao. De KNSM heeft meegedeeld dat het schip geen gevaar loopt te zinken. Er zijn nog 27 bemanningsleden aan boord.

01 sept 1966: Bij de Azoren heeft een Griekse sleepboot vastgemaakt aan het KNSM-schip De Prins der Nederlanden, dat daar op een rots is gelopen. Het schip zal naar Horta worden gesleept voor noodreperaties. De 200 passagiers en een deel van de bemanning worden overgebracht naar Santa Maria, vanwaar zij met vliegtuigen naar hun bestemming Curacao worden gebracht.

28 dec 1966: De KNSM heeft prinses Margriet en de heer Van Vollenhoven vanavond een bal-masqué aangeboden aan boord van het vlaggeschip van de maatschappij, de "Oranje Nassau", en in de ontvangstzaal op de Surinamekade in Amsterdam. Het bal werd gehouden in de stijl van de jaren twintig. Onder de aanwezigen waren Hare Majesteit de Koningin, Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard. prinses Beatrix, prins Claus, prinses Christina en het bruidspaar.

08 feb 1967: De Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij heeft twee passagiersschepen verkocht aan Saoedi-Arabie. Het zijn de Oranjestad en de Willemstad. Deze schepen werden voor de oorlog als vrachtschepen gebouwd. Na de oorlog werden ze verbouwd voor de passagiersvaart. De schepen zijn volgens de KNSM verouderd en daardoor niet meer rendabel. Om dezelfde reden heeft de maatschappij ook twee kustvaarders verkocht, de Midas en de Atlas. Deze scheepjes gaan naar Italie.

23 maart 1967: De Koninklijke Nederlandse Stoombootmaatschappij gaat in 1967 voort met het mechaniseren van de vloot en de verkoop van verouderde schepen. Ook dit jaar zal personeel afvloeien, maar minder dan vorig jaar toen het personeelsbestand met ruim 7 honderd man verminderde. Dit is vandaag meegedeeld in de jaarvergadering van de maatschappij. De mechanisering van de machninekamers van de schepen heef vorig jaar geleid tot een vermindering van de bezetting met 4 honderd man, wat een besparing betekenis van 6 miljoen gulden per jaar. Van de 50 schepen van de maatschappij die voor mechanisering in in aanmerking komen, zijn er nu 36 klaar.

05 juni 1967: De Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij heeft besloten dat haar schepen geen havens zullen aandoen in het Midden-Oosten. De schepen met bestemming Syrie, Libanon, Israel en Egypte zullen geen havens in deze landen binnenlopen. De KNSM heeft op het ogenblik geen schepen in havens in het Midden-Oosten liggen.

28 maart 1968: Zes bemanningsleden van het Nederlandse vrachtschip" Eos" van de Koninklijke Nederlandse Stoomvaart Maatschappij zijn in Griekenland veroordeeld tot zeven maanden gevangenisstraf wegens belediging van de Griekse vlag. Twee andere bemanningsleden van het Nederlandse schip werden vrijgesproken. De KNSM deelt ons mee, dat de zeelieden afge lopen maandag 25 maart, (de nationale feestdag op het eiland KretaJ aan het passagieren waren in de havenstad Herakilon en ln de feestvreugde hebben zij wat Griekse vlaggetjes weggenomen om mee naar huis te nemen als souvenir. De KNSM probeert via de Nederlandse ambassade in Athene revisie van de vonnissen te krijgen. In Griekenland kunnen straffen van meer dan 6 maanden niet worden vervangen.

12 april 1968: Op Schiphol zijn de zes bemanningsleden aangekomen van het Nederlandse schip Eos die sinds 26 maart op Kreta werden vastgehouden. Hun maatschappij, de KNSM, heeft hun straffen afgekochtt voor ongeveer 6 duizend gulden. De mannen vertelden bij aankomst dat zij schuldig hebben gemaakt aan belediging van de Griekse vlag, waarvoor ze werden veroordeeld.

04 jan 1969: De KNSM en de Scheepvaartmaatschappij Suriname gaan samenwerken. 0p 19 Februari zal worden begonnen met een wekelijkse vaart tussen Amsterdam en Paramaribo. De KNSM is bereid voorlopig een schip van de Surinaamse maatschappij in het vaarschema op te nemen. In de dienst tussen Amsterdam en Paramaribo zullen dan 4 KNSM-schepen en één schip van de SMS varen.

19 feb 1969: De arbeiders van de KNSM in Suriname hebben een staking aangekondigd. Hun actie zal morgen beginnen. Ze is bedoeld om steun te geven aan de eisen van de arbeiders voor de uitbetaling van wettelijk vacantiegeld, met terugwerkende kracht tot 1948. Bij een re-organisatie van de status van KNSM-personeel in Suriname heeft de maatschappij een bedrag toegezegd, maar de arbeiders vinden dat te weinig. Er is bovendien een geschil over de vraag wie het geld moet verdelen.

21 feb 1969: De aangekondigde staking onder de arbeiders van de KNSM in Suriname is de afgelopen nacht ingegaan. Maar veel niet-leden van de bond van Haven en Transportarbeiders gingen vanmorgen gewoon aan het werk. De bond eist van de Surinaamse KNSM uitkeringen van vakantiegeld vanaf 1948. Volgens de maatschappij heeft de nu geldende arbeidsovereenkomst tot nu toe goed voldaan.

22 feb 1969: Het passagierschip van de KNSM, Oranje Nassau, met ruim 500 ton lading aan boord voor Suriname kan niet worden gelost wegens een staking onder de havenarbeiders in Paramadbo. Om dezelfde reden kan het schip ook geen goederen aan boord nemen. De Oranje Nassau zal vandaag weer uit Paramaribo vertrekken, zonder te zijn gelost of geladen. De KNSM heeft een kort geding aanhangig gemaakt bij de Surinaamse rechter, van wie de uitspraak niet eerder dan maandag wordt verwacht.

05 maart 1969: De staking bij de KNSM in Suriname is voorbij. Er is overeenstemming bereikt tussen de direktie van de KNSM en het bestuur van de Surinaamse haven- en transportarbeidersbond. De KNSM zal 240-duizend gulden uitkeren aan achterstallig vakantiegeld. De bond had ruim 400-duizend gulden gevraagd. De KNSM had eerst maar 70-duizend gulden willen uitkeren.

31 mei 1969: De vertegenwoordiging van de KNSM op Curaçao heeft meegedeeld dat van het personeel op het eiland niemand letsel heeft opgelopen bij de jongste ongeregeldheden. Ook de Shell Curacao heeft gemeld dat afgezien van een zeer klein aantal gevallen met onbetekenend letsel, iedereen ongedeerd is.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 9 Dec 2024 15:47:20    Onderwerp: Reageren met citaat









[img]https:/i.imgur.com/1sMtdHE.jpg[/img]




_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2024 18:00:32    Onderwerp: Reageren met citaat

RHEA


PHILETAS & PHIDIAS


ARGOS


HELICON

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 3 Jan 2025 16:07:20    Onderwerp: Reageren met citaat

IRIS - 1920






IRIS - 1920 = passage

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Jan 2025 13:39:25    Onderwerp: Reageren met citaat


S.S. Barneveld met een sleepboot van Rederij Goedkoop 1 januari 1935

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5095
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 6 Jan 2025 17:24:43    Onderwerp: Reageren met citaat

HERMES De afbeelding is wel bekend, nu echter met bijschrift.


_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 6 Jan 2025 17:24:43    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
RedSilver 1.03 Theme was programmed by DEVPPL JavaScript Forum
Images were made by DEVPPL Flash Games