KROONVAARDERSKNSM

SCHEEPVAART KNSM

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 81, 82, 83  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2025 14:11:49    Onderwerp: Reageren met citaat

MSC Baltic III aan de grond: rompbreuken bevestigd, maar brandstoftanks houden het voorlopig vol

Het containerschip MSC Baltic III ligt nog steeds stevig op de zeebodem voor de kust van Newfoundland na een stroomstoring. De Canadese kustwacht meldt dat er geen vervuiling is, ondanks aanzienlijke breuken in de romp. Het schip liep op zaterdag 15 februari aan de grond in Wild Cove, ten westen van Lark Harbour, nadat het ongeveer 12 zeemijl van Bay of Islands, Newfoundland, zonder stroom kwam te zitten. De weersomstandigheden verhinderden de bemanning om voor anker te gaan voordat het aan de grond liep. "Een beoordeling van de romp bevestigde dat er significante breuken of gaten aanwezig zijn. Het schip lijkt stevig op de zeebodem te zijn gezonken en is op dit moment stabiel", aldus ambtenaren van de kustwacht. Tankpeilingen hebben onthuld dat er nog ongeveer 1,7 miljoen liter (50.000 gallons) zware stookolie en gasolie aan boord van het schip aanwezig is. De CCGS Jean Goodwill handhaaft zijn positie op de plaats van het lek met apparatuur voor het bestrijden van lekkages, klaar voor inzet. Alle 20 bemanningsleden werden direct na de gronding veilig geëvacueerd door een Cormorant-helikopter. Het schip vervoerde ongeveer 470 containers op het moment van het incident, waarvan meer dan de helft leeg was. De lading bestaat voornamelijk uit voedsel, hout en papier.

Maritieme autoriteiten hebben een twee nautische mijl lange verboden zone rond het schip ingesteld, waarbij drone-operaties momenteel verboden zijn vanwege de aanhoudende helikopteractiviteiten. Het schip was onderweg van Montreal naar Corner Brook, Newfoundland, toen het incident plaatsvond. Responsinspanningen worden geconfronteerd met voortdurende uitdagingen vanwege ongunstige zeeomstandigheden, die verschillende operaties hebben belemmerd, waaronder veilige toegang tot het schip. Het bergingsteam zet hun beoordeling van de MSC Baltic III voort als de omstandigheden het toelaten, en voert verdere tankpeilingen en inspecties van het vrachtruim uit. Er is geen vervuiling waargenomen", benadrukten ambtenaren van de kustwacht na meerdere beoordelingen van de locatie vanaf de kust en vanuit de lucht. De situatie wordt nauwlettend in de gaten gehouden en de autoriteiten beloven meer updates naarmate de respons vordert.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 27 Feb 2025 14:11:49    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 10:51:54    Onderwerp: Reageren met citaat

3 Griekse olietankers maken een lange omweg om Russische ruwe olie te leveren

Een recente ontwikkeling is dat drie olietankers van Griekse bedrijven een veel langere zeeroute nemen om ruwe olie van Rusland naar kopers in Azië te vervoeren, in plaats van de gebruikelijke kortere route via het Suezkanaal. De schepen, te weten de Agios Gerasimos, Nissos Antimilos en King Philippos, varen allemaal vanuit de Russische Oostzee en lijken richting India te varen, zo blijkt uit door Bloomberg bijgehouden scheepvaartgegevens. Ondertussen lijkt het erop dat een vierde schip, Amades, dezelfde route volgt. In plaats van de normale route via het Suezkanaal en de Rode Zee in Egypte, varen deze schepen rond het hele Afrikaanse continent. Deze omweg voegt duizenden extra mijlen toe aan de reis. Volgens de trackinginformatie zijn deze tankers geladen met ruwe olie uit de Oeral, de belangrijkste Russische exportolie. De prijs van een vat Oeral ligt onder de 60 dollar. Westerse tankers mogen Oeral volgens de huidige regels nog steeds vervoeren, zolang de prijslimiet maar wordt gerespecteerd.

Ook al overtreden deze reizen geen sancties, zulke lange routes zijn ongebruikelijk voor dit soort handel. De beslissing om de langere route te kiezen, heeft vragen opgeroepen over de verzending. De reders hebben nog geen commentaar gegeven op het besluit, maar veel Europese rederijen hebben de afgelopen maanden de Rode Zee gemeden. De reden is de toegenomen dreiging van aanvallen door de door Iran gesteunde Houthi-rebellen op handelsschepen in de regio. De langere route duurt langer en kost meer brandstof, maar reders beschouwen het mogelijk als een veiligere optie vergeleken met de risico's in de Rode Zee. Scheepvaartanalisten zijn van mening dat als meer schepen het Suezkanaal blijven mijden vanwege zorgen over de veiligheid, dit gevolgen kan hebben voor de wereldwijde scheepvaartschema's en de vrachtkosten voor olie en andere goederen kan verhogen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 10:56:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Scheepseigenaren betrokken bij dodelijke aanvaring op de Noordzee beginnen juridische strijd

Er is een juridische strijd losgebarsten na een ernstige aanvaring tussen een containerschip en een tanker op de Noordzee. Het incident vond plaats op 10 maart, toen het onder Portugese vlag varende containerschip Solong botste met de voor anker liggende Amerikaanse tanker Stena Immaculate, ongeveer 16 mijl uit de kust van East Yorkshire. De tanker, die vliegtuigbrandstof vervoerde, vatte na de botsing vlam, waarbij 17.515 vaten kerosine verloren gingen. Op 3 april dienden de eigenaren en de huurders van de Solong een rechtszaak in bij de Admiraliteitsrechtbank in Londen tegen de eigenaren en de huurders van de Stena Immaculate. Deze juridische claim volgt slechts enkele dagen nadat de mede-eigenaren van de tanker, Stena Bulk en Crowley, op 31 maart een aparte claim indienden tegen de eigenaar van het containerschip, Ernst Russ. Een woordvoerder van Ernst Russ bevestigde de aangifte en beschreef het als “een gebruikelijk proces bij grote maritieme ongevallen.” Het bedrijf verklaarde ook dat het de lopende onderzoeken blijft steunen. Na de crash bevestigde Ernst Russ ook dat het een fonds had opgericht ter voorbereiding op eventuele juridische claims die tegen het bedrijf zouden kunnen worden ingediend.

De Marine Accident Investigation Branch (MAIB) publiceerde op 3 april een tussentijds rapport, waaruit bleek dat geen van beide schepen op het moment van de aanvaring een speciale uitkijk had. Volgens het rapport was de tweede stuurman op de Stena Immaculate vlak voor middernacht begonnen met de ankerwacht en had hij een dienst van 12 uur. Op de Solong keerde de kapitein van het schip rond 7 uur 's ochtends terug naar de brug en was de enige die op wacht stond toen de schepen om 9:47 uur met elkaar in botsing kwamen. De MAIB merkte ook op dat het zicht in het gebied ten tijde van het incident beperkt was. Crowley, de exploitant van de Stena Immaculate, reageerde door te zeggen dat het schip voor anker lag en voer in overeenstemming met alle relevante veiligheidsvoorschriften en het bedrijfsbeleid. Het bedrijf voegde eraan toe dat het ervan uitgaat dat een volledig onderzoek zal bevestigen dat het de juiste waakzaamheid heeft betracht en de ankerwachtprocedures correct heeft gevolgd. In totaal werden 36 bemanningsleden gered van beide schepen na de crash en de branden die volgden. Maar helaas wordt een Filipijnse staatsburger, Mark Pernia, die aan boord van de Solong diende, vermist en wordt gevreesd dat hij dood is. Er werd gemeld dat hij zich ten tijde van de impact in het voorste gedeelte van het containerschip bevond. De kapitein van Solong, de 59-jarige Vladimir Motin uit St. Petersburg, Rusland, is aangeklaagd voor doodslag door grove nalatigheid. Hij moet in januari 2026 terechtstaan. Het onderzoek is nog gaande en er worden meer details verwacht zodra de autoriteiten een volledig rapport hebben vrijgegeven.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 11:00:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Opinieartikel: Zeevarenden zouden niet hoeven te kiezen tussen walverlof en rust

Terwijl de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) bijeenkomt om wijzigingen in het Maritiem Arbeidsverdrag (MLC) te bespreken, roept de toonaangevende maritieme liefdadigheidsinstelling Stella Maris UK op tot dringende bescherming om te voorkomen dat zeevarenden gedwongen worden om te kiezen tussen verlof aan land en voldoende rust, een beslissing die geen enkele zeevarende zou moeten nemen. "Dit zou nooit een keuze moeten zijn", aldus Tim Hill, CEO van Stella Maris UK. "Maar voor veel bemanningsleden is het een onaanvaardbare realiteit. We komen regelmatig zeevarenden tegen die ofwel geen verlof aan land krijgen op vage 'operationele' gronden, of die te uitgeput zijn om aan land te gaan, zelfs als dat wel is toegestaan." Een recent rapport van de International Transport Workers' Federation (ITF) bevestigt wat geestelijk verzorgers van Stella Maris en scheepsbezoekers dagelijks zien: het wordt steeds moeilijker om aan walverlof te komen en veel zeevarenden offeren dit op uit noodzaak - niet uit vrije wil - vanwege de meedogenloze werktijden. In één geval werd een bemanning verteld het schip niet te verlaten omdat ze nodig waren om proviand te ontvangen - ondanks dat ze al lange uren werkten. In een ander geval werd een bemanning op een vastgehouden schip twee weken lang geen verlof aan de wal verleend en werd hen verteld door te werken tot de reparaties waren voltooid. Toen ze werden bezocht door een kapelaan van Stella Maris, waren ze zichtbaar uitgeput en gedemoraliseerd.

Elders vertoonden bemanningen tekenen van ernstige vermoeidheid en verslechterende mentale gezondheid. Eén zeeman nam ontslag vanwege stress, terwijl anderen overwogen hun contract te verbreken om thuis te komen. "Er zijn veel scheepsexploitanten die het juiste doen en het welzijn van de bemanning voorop stellen," voegde Hill toe. "Maar de erosie van walverlof en het negeren van zinvolle rust hebben een duidelijke en gevaarlijke impact op het welzijn van de bemanning. Zonder sterkere waarborgen en consistente handhaving, dreigen onveilige werkomstandigheden de norm te worden. Voldoende rust en toegang tot walverlof moeten worden behandeld als operationele basisbehoeften, niet als optionele extra's. Stella Maris UK roept de ILO op om de bescherming te versterken en de handhaving ervan te verscherpen, zodat zeevarenden niet hoeven te kiezen tussen rust en hun recht op verlof aan land. Stella Maris (voorheen bekend als Apostleship of the Sea) is een geregistreerde liefdadigheidsinstelling in het Verenigd Koninkrijk. De kapelaans en scheepsbezoekers van Stella Maris bieden vissers en zeevarenden praktische en pastorale ondersteuning, informatie en een luisterend oor in het Verenigd Koninkrijk en wereldwijd.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 11:07:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog eens zes schepen beroofd in de Straat van Singapore in 48 uur

ReCAAP, de regionale monitoringsoperatie voor Azië, heeft een nieuwe waarschuwing afgegeven aan schepen in het gebied van de Straat van Singapore en Malakka, waarin wordt gewaarschuwd voor de aanhoudende toename van incidenten met zeeroof en voor de mogelijkheid van verdere incidenten. Ze ontvingen meldingen van zes incidenten tussen 28 en 30 maart, wat aanleiding gaf tot aanhoudende voorzichtigheid op basis van de toename van de activiteit tot nu toe in 2025. Net als bij de incidenten eerder dit jaar lijken de daders brutaler in hun pogingen, maar tijdens de laatste incidenten was er geen directe interactie en werd geen van de bemanningsleden aangevallen. Andere incidenten in 2025 omvatten bemanningsleden die werden aangevallen en vastgebonden, maar net als bij de eerdere incidenten in verschillende gevallen in de afgelopen dagen, leken de boarders bewapend te zijn. Drie schepen werden binnen anderhalf uur op 30 maart, tussen 01.25 en 02.55 uur, allemaal in het Phillip Channel in de oostelijke richting in de Straat van Singapore, geënterd. Dit gebied heeft in 2025 een concentratie van piraterijactiviteiten gezien. Onder de schepen die werden geënterd was het containerschip Kota Halus (18.872 dwt met een capaciteit van 1.080 TEU) dat opereert voor Pacific International Line (PIL). Drie daders werden aan boord van het schip gezien, maar ze sprongen overboord in een kleine boot toen ze werden ontdekt. Een zoektocht wees uit dat ze een airconditioningruimte waren binnengegaan en een draagbare lasmachine was verdwenen.

In de andere twee incidenten op 30 maart werden bulkers geënterd, Junior (92.995 dwt) en Andreas Petrakis (76.000 dwt), in elk geval door één dader. In beide gevallen vluchtte de persoon toen hij werd ontdekt en de schepen meldden dat er niets was gestolen. Vier daders werden op 29 maart gesignaleerd aan boord van het containerschip Wan Hai 327 (37.160 dwt). Ze bewogen zich tussen een kleine boot en de achtersteven van het schip, maar sloegen ook op de vlucht. Er werd niets gestolen. Ongeveer een uur eerder diezelfde dag werden vijf daders gesignaleerd aan boord van een VLCC-tanker, Agneta Pallas III (319.000 dwt). Ook zij sloegen op de vlucht zonder iets van het schip mee te nemen. Het containerschip Selatan Damai (8.150 dwt met een capaciteit van 28 TEU) werd op 28 maart geënterd. Het schip, dat ook voor PIL vaart, meldde dat er vier personen waren gezien die naar de machinekamer gingen. Ze ontsnapten van het schip, maar de bemanning zei dat er wat motoronderdelen waren gestolen. ReCAAP benadrukt dat er in 2025 in het gebied rond de Straat van Malakka en Singapore nu 35 incidenten zijn gemeld, tegenover slechts 11 in 2024. In totaal vonden er 18 incidenten plaats in maart, terwijl er 12 in februari plaatsvonden. Schepen krijgen te horen dat ze extra waakzaam moeten zijn en scherp moeten uitkijken tijdens het varen door het gebied. ReCAAP heeft ook herhaald dat de kuststaten meer patrouilles en toezicht in hun wateren moeten houden.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2025 10:31:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Drukste havens van China zien sterke daling in zendingen naar de VS vanwege tarievenoorlog

De escalerende tarievenoorlog tussen de Verenigde Staten en China zorgt voor aanzienlijke verstoringen in belangrijke Chinese havens. Deze week waren de grote scheepvaartterminals in Shanghai en Guangdong, die normaal gesproken een groot deel van de Chinese handel met de VS verwerken, vrijwel leeg en waren er geen vrachtschepen meer op weg naar Amerikaanse havens. Uit rapporten van insiders uit de sector blijkt dat de situatie is verslechterd doordat havens worstelen met containers die de belangrijke deadline van 9 april hebben gemist. De fabrieksmatige productie ligt stil in belangrijke exportcentra als Zhejiang en Guangdong. Samen zijn deze landen goed voor een groot deel van de Chinese export in 2024. Goederen die ooit bestemd waren voor de VS, liggen nu achtergelaten in pakhuizen, zonder dat er een duidelijk plan is voor de herdistributie ervan. De oorzaak van de verstoring is een scherpe verhoging van de Amerikaanse invoerrechten. De regering van de Amerikaanse president Biden kondigde aan dat de invoerrechten op Chinese importproducten met onmiddellijke ingang zouden stijgen tot 125%. Het Witte Huis verduidelijkte later dat dit bedrag een extra heffing van 20% omvatte die al van kracht was vanwege zorgen over de betrokkenheid van China bij de fentanylhandel. Dit betekent dat het totale tarief op Chinese goederen nu 145% bedraagt.

Deze escalatie volgt op maanden van heen-en-weer gaande tariefverhogingen, te beginnen begin februari toen de VS een tarief van 10% op Chinese goederen oplegde, waarbij de rol van Peking in de fentanylcrisis als reden werd aangevoerd. Als tegenmaatregel verhoogde China de tarieven op Amerikaanse goederen, waaronder steenkool, aardgas, ruwe olie en machines. Slechts enkele dagen voordat de nieuwe tarieven van kracht werden, waren Chinese havens, waaronder de terminals Yangshan en Waigaoqiao in Shanghai, overspoeld met activiteit, omdat vrachtschepen zich haastten om de ladingen vóór de deadline af te ronden. Nu de deadline verstreken is, liggen de activiteiten in deze ooit zo drukke havens vrijwel geheel stil. Soortgelijke verstoringen zijn gemeld in de Yantian-terminal in Guangdong, een belangrijk scheepvaartknooppunt in Shenzhen. Lokale ondernemers, waaronder een ondernemer uit Guangdong die de vertraging met eigen ogen in Shanghai zag, meldden dat containers zich opstapelden bij havenfaciliteiten. Een medewerker van het Chinese staatsbedrijf COSCO Shipping Holdings bevestigde dat vrachteigenaren nog steeds proberen om de zendingen door de douane te krijgen, maar dat veel containers die de deadline van april hebben gemist, nu nog steeds op containersdepots staan. Als reactie op de situatie heeft de Amerikaanse douane en grensbescherming verduidelijkt dat zendingen die al onderweg zijn (zendingen die op of vóór 5 april in schepen zijn geladen) niet onder de nieuwe tarieven vallen.

Voor bedrijven die toch al getroffen zijn door de gevolgen, biedt dit weinig soelaas. De gevolgen van deze tarieven zijn nu al merkbaar. In 2024 exporteerde China voor bijna 439 miljard dollar aan goederen naar de VS, een stijging van 2,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Analisten waarschuwen echter dat deze nieuwe tarieven ervoor kunnen zorgen dat de Chinese export naar de VS in de komende jaren met meer dan 50% daalt. Dit kan leiden tot een krimp van het BBP met maar liefst 1,5%. In 2024 exporteerde Guangdong $ 826 miljard aan goederen, waaronder elektronica en telefoononderdelen, terwijl de export van Zhejiang, voornamelijk auto-onderdelen, halfgeleiders en geraffineerde aardolie, in totaal $ 549 miljard bedroeg. Nu de productie stilligt, staan lokale bedrijven onder druk. Een ondernemer uit Qingdao, een grote stad in Shandong, beschreef de situatie als "ernstig" en voegde eraan toe: "Als we hier niet goed presteren, zal de economie instorten", aldus de zakenman. Hij uitte zijn frustratie over de onzekerheid van de toekomst. Deskundigen voorspellen voorlopig een vermindering van de scheepvaartcapaciteit, waardoor naar verwachting maar liefst 40% van de containerreizen tussen China en de VS tussen 14 april en 11 mei worden geannuleerd.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2025 10:35:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Piraterij-incidenten stijgen met bijna 35% in Q1 Drive via de Straat van Singapore

Het International Maritime Bureau (IMB) van de ICC publiceerde zijn kwartaalrapport over wereldwijde piraterij en waarschuwde voor een toename van piraterij en gewapende overvallen wereldwijd, aangewakkerd door een piek in aanvallen in de Straat van Singapore. Zuidoost-Azië, en met name de regio's rond de Straat van Singapore, is een wereldwijde hotspot geworden, waarschuwt het rapport, terwijl de cijfers aantonen dat de wereldwijde piraterij blijft afnemen. De in het Verenigd Koninkrijk gevestigde groep, die vaak wordt aangeduid als de anti-criminaliteitsafdeling van de Internationale Kamer van Koophandel, sloot zich aan bij ReCAAP in Azië en particuliere beveiligingsbedrijven, die allen alarm sloegen over de piek in overvallen op schepen die door de Straat van Singapore varen. IMB berekent dat 31 van de in totaal 45 incidenten in het eerste kwartaal plaatsvonden in Zuidoost-Azië. Het rapport over het eerste kwartaal vermeldt dat er 27 incidenten werden gemeld in de Straat van Singapore, vergeleken met zeven in dezelfde periode in 2024. "De gemelde toename van incidenten in de Straat van Singapore is zorgwekkend", aldus IMB-directeur Michael Howlett, die de dringende noodzaak benadrukte om de veiligheid van zeevarenden die door deze wateren varen te beschermen. "Het is essentieel om de veiligheid van deze vitale routes te waarborgen en alle nodige maatregelen moeten worden genomen om bemanningsleden te beschermen."

Extra zorgwekkend is het feit dat 92 procent van alle schepen die in de Straat van Singapore werden aangevallen, succesvol werd geënterd. Volgens IMB omvat dit negen bulkcarriers en tankers met een draagvermogen van meer dan 100.000 ton. Verder benadrukt het dat, hoewel de meeste incidenten werden beschouwd als lichte opportunistische misdrijven, bemanningsleden een groot risico liepen door het gebruik van wapens, wat bij 14 incidenten werd gemeld. In 2024 werden wereldwijd bij 26 incidenten wapens gemeld. Tien bemanningsleden werden bij zes afzonderlijke incidenten gegijzeld, twee werden bedreigd en één raakte gewond. Wereldwijd zijn er in het eerste kwartaal volgens IMB 37 schepen geënterd, vier schepen gekaapt en vier schepen hebben een aanvalspoging ondernomen. De dreiging voor de veiligheid van de bemanning blijft hoog: 37 bemanningsleden zijn gegijzeld, 13 zijn ontvoerd, twee zijn bedreigd en één is gewond geraakt. Ook in driekwart van de incidenten (35) waren de schepen onderweg toen de aanvallen plaatsvonden. Hoewel het aantal incidenten in Zuidoost-Azië toeneemt, laten de gegevens ook zien dat het aantal gemelde incidenten in de Golf van Guinee nog steeds het laagste is in bijna twintig jaar.

IMB waarschuwt echter dat het gevaar voor de kust van West-Afrika nog niet geweken is. Alle 13 bemanningsleden die in het kwartaal ontvoerd werden, werden in deze wateren meegenomen. Twee afzonderlijke aanvallen resulteerden in ontvoeringen en in totaal werden er in het eerste kwartaal van het jaar zes incidenten gemeld. In maart kaapten piraten een bitumentanker ten zuidoosten van Santo Antonio, in Sao Tomé en Principe, waarbij ze 10 bemanningsleden ontvoerden, terwijl een vissersvaartuig ten zuiden van Accra, Ghana, werd geënterd door gewapende piraten die drie bemanningsleden ontvoerden. "Hoewel we de afname van het aantal incidenten toejuichen, blijft de veiligheid van bemanningsleden in de Golf van Guinee een groter risico lopen", aldus Howlett. "Het is essentieel om een sterke regionale en internationale marine-aanwezigheid te behouden om deze incidenten aan te pakken en de bescherming van zeevarenden te waarborgen." Ook voor de oostkust van Afrika blijft de dreiging van Somalische piraterij bestaan. Tussen 7 februari en 16 maart werden twee vissersschepen en een dhow gekaapt voor de kust van Somalië. Bij deze incidenten werden 26 bemanningsleden gegijzeld, wat de voortdurende capaciteiten van Somalische piraten aantoont. Volgens rapporten zijn alle bemanningsleden, samen met de schepen, vrijgelaten.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2025 16:01:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Maersk en Hapag-Lloyd varen nog steeds door de Straat van Hormuz ondanks toenemende spanningen

Grote internationale rederijen Maersk en Hapag-Lloyd hebben laten weten dat hun schepen nog steeds door de Straat van Hormuz varen, zelfs nadat Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse kerninstallaties de spanningen in de regio hebben doen toenemen. AP Moller-Maersk bevestigde zondag dat haar containerschepen nog steeds in het gebied varen. De Deense rederij zei de veiligheidssituatie per schip nauwlettend in de gaten te houden en bereid te zijn om indien nodig aanpassingen door te voeren. "We zullen de veiligheidsrisico's voor onze specifieke schepen in de regio voortdurend in de gaten houden en staan klaar om indien nodig operationele maatregelen te nemen", aldus het bedrijf in een verklaring. Maersk gaf tevens aan dat het openstaat voor een herziening van zijn besluit op basis van nieuwe informatie of ontwikkelingen die de veiligheid van zijn bemanning of schepen kunnen beïnvloeden. De Straat van Hormuz is een smalle maar cruciale zeeroute die de Perzische Golf verbindt met wereldwijde scheepvaartroutes. De route verwerkt ongeveer een vijfde van alle ruwe olie die over zee wordt vervoerd, waardoor het een essentiële route is voor de wereldeconomie, de energievoorziening en het goederenvervoer. De Duitse rederij Hapag-Lloyd bevestigde zondag ook dat haar schepen momenteel door de Straat varen. Een woordvoerder van het bedrijf verklaarde dat de situatie nauwlettend in de gaten wordt gehouden en snel kan veranderen als de omstandigheden daarom vragen. "We varen nog steeds door de Straat van Hormuz, maar de situatie kan natuurlijk binnen zeer korte tijd veranderen", aldus de woordvoerder. Beide bedrijven gaven aan dat ze klaar zijn om snel te reageren op eventuele veranderingen in het risiconiveau en dat ze de situatie nauwlettend blijven volgen.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2025 16:08:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Wereldwijde scheepvaart in hoogste staat van paraatheid na Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten

De wereldwijde scheepvaartindustrie is in hoogste staat van paraatheid nu de dreiging rond het Arabisch Schiereiland blijft toenemen na Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Veiligheidsexperts en internationale rederijorganisaties waarschuwen dat het risico voor koopvaardijschepen in de regio sterk is toegenomen, met name in de Straat van Hormuz, de Rode Zee en de Golf van Aden. BIMCO, een van de grootste scheepvaartorganisaties met directe leden ter wereld, meldt dat het onduidelijk is hoe Iran zal reageren op de Amerikaanse aanval. Wel is het algemene dreigingsniveau in nabijgelegen wateren gestegen. Het hoofd van de veiligheidsdienst van de groep, Jakob Larsen, verklaarde dat de Houthi's in Jemen ook hun dreigementen tegen koopvaardijschepen hebben opgevoerd, vooral die welke banden hebben met Israël of de VS. Larsen voegde eraan toe dat Iraanse troepen waarschijnlijk de voorkeur zullen geven aan aanvallen op schepen van de Amerikaanse marine of commerciële vaartuigen die banden hebben met de VS en Israël. Hij waarschuwde dat Iran zou kunnen proberen de scheepvaart in de Straat van Hormuz te verstoren door middel van aanvallen met drones of anti-scheepsraketten. Hoewel minder waarschijnlijk, zou het leggen van zeemijnen ook een mogelijkheid kunnen zijn.

De Straat van Hormuz is een belangrijke waterweg die de Perzische Golf met de Arabische Zee verbindt. Volgens de Amerikaanse Energy Information Administration (EIA) stroomden er in 2023 gemiddeld 20,9 miljoen vaten olie per dag door de zeestraat, goed voor ongeveer 20% van het wereldwijde verbruik van vloeibare petroleumproducten. Blokkades of vertragingen in deze corridor kunnen leiden tot stijgende olieprijzen, vertragingen bij de levering van vracht en hogere transportkosten wereldwijd. Larsen stelde dat Amerikaanse marineschepen mogelijk niet beschikbaar zijn om alle koopvaardijschepen te beschermen vanwege de toenemende dreiging voor militaire bases in de regio. Hij adviseerde koopvaardijschepen, met name die zonder banden met de VS of Israël, voorzichtig te zijn. Havens zoals Jebel Ali en Khor Fakkan verwerken minder dan 4% van de wereldwijde containerhandel, maar spelen een belangrijke rol in de regionale scheepvaart. De meeste vracht die via deze havens wordt vervoerd, is bestemd voor Dubai, een knooppunt voor goederenvervoer tussen de Perzische Golf, Zuid-Azië en Oost-Afrika.

De impact van het conflict heeft al gevolgen gehad voor de handelsroutes. Eerder kondigde Maersk, een wereldwijde logistieke dienstverlener, aan dat het de havenaanlopen naar Israëls grootste containerhaven in Haifa zou opschorten. De haven, met een waarde van $ 4,2 miljard en beheerd door de Indiase Adani Group, was eerder al doelwit van Iraanse raketten, maar liep geen schade op. De financieel directeur van het bedrijf, Jugeshinder "Robbie" Singh, ontkende de valse beweringen die op Iraanse sociale media circuleerden dat de haven in brand was gevlogen. Ondertussen meldde een woordvoerder van rederij Hapag-Lloyd dat hun schepen nog steeds de Straat van Hormuz overstaken, maar dat ze onder hoge staat van paraatheid stonden en de situatie nauwlettend in de gaten hielden. De vrachttarieven stijgen naarmate de situatie verslechtert. Xeneta, een analysebureau voor de scheepvaartmarkt, meldde dat de gemiddelde spotprijzen van Shanghai naar Jebel Ali met 55% op maandbasis zijn gestegen tot $ 2.761 per veertigvoets equivalente eenheid (FEU). De tarieven voor tankers zijn nog verder gestegen. De tarieven voor zeer grote ruwe olietankers (VLCC's) van het Midden-Oosten naar China stegen in slechts één week met 154%, terwijl de tarieven voor langeafstandstankers (LR2's) op de route Midden-Oosten-Japan met 148% stegen. De tarieven voor zeer grote gastankers (VLGC's) op dezelfde route stegen met 33%.

De premies voor maritieme verzekeringen stijgen ook. Marsh McLennan, 's werelds grootste maritieme verzekeringsmakelaar, meldde dat de dekking voor casco's en machines voor schepen die door de Straat van Hormuz varen met meer dan 60% is gestegen. BIMCO heeft alle reders opgeroepen hun veiligheidsrisicobeoordelingen bij te werken. Larsen adviseerde schepen in de regio om de risico's te minimaliseren door weg te varen van de Iraanse kust, nauw contact te onderhouden met de zeestrijdkrachten via UK Maritime Trade Operations (UKMTO) en hoge waakzaamheid te betrachten. Hij adviseerde bemanningen om verdachte activiteiten te melden, ervoor te zorgen dat schepen waterdicht zijn en brandbestrijdings- en schadebestrijdingssystemen paraat te houden. Hij voegde eraan toe dat BIMCO reders niet rechtstreeks adviseert om conflictgebieden volledig te vermijden. In plaats daarvan moet elke reder zelf een beslissing nemen na evaluatie van het dreigingsniveau, de kwetsbaarheid van het schip en de risicobereidheid van de bemanning, de ladingeigenaren en het bedrijf zelf. De Griekse regering waarschuwde zondag haar reders, die de grootste olietankervloot ter wereld in handen hebben. De Griekse regeringswoordvoerder Pavlos Marinakis zei dat schepen onder Griekse vlag en in Grieks bezit in het gebied in veilige havens moeten blijven totdat de situatie stabieler is.

Sommige Griekse rederijen bekijken de situatie nog. Eén exploitant zegt dat ze mogelijk schepen de regio zullen binnenlaten, terwijl een ander zegt dat ze daar waarschijnlijk wegblijven. De zeestrijdkrachten die in de regio actief zijn, hebben hun dreigingsniveau eveneens verhoogd. Het Joint Maritime Information Center (JMIC) waarschuwde dat schepen met banden met de VS een hoog risico lopen tijdens hun vaart door de Rode Zee en de Golf van Aden. De update kwam nadat de Jemenitische Houthi-rebellen nieuwe dreigementen hadden geuit tegen Amerikaanse militaire en commerciële schepen. Eerder had een staakt-het-vuren tussen de VS en de Houthi's dergelijke aanvallen verminderd, maar de recente luchtaanvallen hebben de spanningen weer doen toenemen. JMIC adviseerde schepen met een verbinding met de VS om een andere route te overwegen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2025 16:14:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Brand breekt uit op vrachtschip met CNG-vrachtwagens in de haven van Lagos

Op vrijdagavond 20 juni 2025 brak er brand uit op een vrachtschip met de naam CHANG MIN (IMO 9622801) terwijl het schip lag aangemeerd bij Loods 8 van de ENL Consortium Terminal in de haven van Apapa, Lagos. Het incident vond plaats rond 17:55 uur tijdens het lossen van de lading. Volgens het Lagos State Emergency Management Agency (LASEMA) ontstond de brand in deel twee van het laadruim van het schip, waar zich licht ontvlambare materialen bevonden, zoals vrachtwagens op gecomprimeerd aardgas (CNG), houten producten, banden, ijzeren staven en bouwmachines. Hulpverleners van verschillende instanties arriveerden snel na het ontvangen van noodmeldingen. De brandweer van Lagos, het LASEMA Response Team uit Onipanu, de brandweer van de Nigerian Ports Authority (NPA), de brandweer van ENL Terminal en de brandweer van Dangote werkten samen om de brand te bestrijden, zowel vanaf land als vanaf zee. De Marine Division van de NPA bevestigde dat ze rond 15.00 uur een brandalarm van het schip ontvingen en activeerde onmiddellijk hun noodhulpsysteem. De blusboten van de NPA bestreden de vlammen vanaf zee, terwijl andere hulpverleners het vuur vanaf het land bestreden.

De permanente secretaris van LASEMA, Dr. Olufemi Damilola Oke-Osanyintolu, verklaarde dat toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen, er al brand woedde in de vrachtruimte. Als eerste stap werd het getroffen compartiment afgesloten om de zuurstoftoevoer te beperken en de brand te blussen. Hierna werd een zorgvuldig gecoördineerd plan opgesteld om het compartiment veilig te betreden en de vlammen volledig te doven. Uit voorlopig onderzoek ter plaatse bleek dat de brand ontstond tijdens het lossen. De exacte oorzaak is echter nog onbekend. Niemand raakte gewond en alle bemanningsleden aan boord waren veilig en aanwezig. De hulpdiensten hielden ook nabesprekingen met de bemanning om meer details te verzamelen, de bron van de brand te lokaliseren en de indeling van het schip te bekijken. De brand werd succesvol geblust en de reddingswerkzaamheden werden afgerond. Er is geen schade gemeld aan personeel of de omliggende haveninfrastructuur. De NPA prees de samenwerking tussen de instanties en bevestigde haar toewijding aan veiligheid, snelle reactie en voortdurende verbetering bij de afhandeling van noodsituaties in de haven.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2025 16:20:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Zeevaart behoort nog steeds tot de gevaarlijkste banen ter wereld, zo blijkt uit rapport

Werknemers op de oceaan lopen meer risico's dan ooit. Volgens een nieuw wereldwijd onderzoek meldt één op de vier werknemers dat ze in de afgelopen twee jaar gewond zijn geraakt of letsel hebben opgelopen op het werk. De gegevens zijn afkomstig uit het meest recente rapport "World Risk Poll – Focus On" van de Lloyd's Register Foundation, opgesteld in samenwerking met Gallup. De enquête omvatte de antwoorden van 147.000 mensen werkzaam in verschillende beroepen wereldwijd en toonde aan dat zeevaart en aanverwante beroepen op zee tot de gevaarlijkste behoren. In het onderzoek werd 'oceaanarbeiders' gecategoriseerd als iedereen die op of nabij de zee werkt, inclusief zeevarenden, vissers en havenarbeiders. Van deze groep gaf 25% aan de afgelopen twee jaar lichamelijk letsel of letsel te hebben ondervonden in verband met hun werk. Dit cijfer is veel hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 18% in alle andere sectoren en ligt meer dan twee keer zo hoog als het aantal verwondingen in de veiligste sector: de nutssector. Een belangrijke zorg die het rapport naar voren brengt, is het gebrek aan veiligheidstrainingen in beroepen die verband houden met de oceaan. Twee derde (68%) van de werknemers in de oceaan gaf aan nooit een training over veiligheid en gezondheid op het werk (VGW) te hebben gevolgd, en slechts 25% had in de afgelopen twee jaar een training gevolgd. Ter vergelijking: 38% van de werknemers in de industrie aan de wal gaf aan een VGW-training te hebben gevolgd. Het rapport benadrukte ook dat werknemers in de oceaan meer last hebben van gevaarlijk weer dan andere werknemers. Een op de drie werknemers in de oceaan (33%) gaf aan de afgelopen twee jaar ernstige schade te hebben geleden door extreme weersomstandigheden, zoals stormen of ruwe zee. Voor andere sectoren was dat percentage 20%.

Ondanks de hoge risico's kiezen veel gewonde werknemers in de oceaan ervoor om de incidenten niet te melden. Slechts 41% gaf aan hun letsel of letsel aan iemand te hebben gemeld, tien procentpunten lager dan het gemiddelde in andere beroepen. Hoewel in het rapport de term ‘oceaanarbeiders’ in brede zin wordt gebruikt, wordt er ook op gewezen dat deze statistieken ook werknemers in de visserijsector omvatten, die vaak aan grotere gevaren worden blootgesteld dan werknemers in de commerciële scheepvaart. In de Verenigde Staten ligt het sterftecijfer in de visserijsector 28 keer hoger dan het landelijk gemiddelde in alle sectoren. Wereldwijd schat Pew Charitable Trusts dat jaarlijks ongeveer 100.000 mensen sterven tijdens hun werk in de visserijsector. Veel van deze sterfgevallen worden niet gemeld, met name in regio's waar illegale, ongereguleerde of uitbuitende visserijpraktijken veel voorkomen. De president van de World Maritime University zei dat zeevaart en commerciële visserij al lang worden beschouwd als enkele van de meest risicovolle banen ter wereld. Hij stelde dat werknemers in de oceaan nu voor nog grotere uitdagingen staan door de toenemende impact van klimaatverandering. Hij besprak ook het belang van het gebruik van actuele gegevens zoals de World Risk Poll om beter beleid te ontwikkelen dat zowel werknemers in de oceaan als het milieu beschermt. Een voormalig zeevarende en huidig manager internationale operaties bij het International Seafarers Welfare and Assistance Network (ISWAN) legde uit dat het leven op zee niet alleen fysieke risico's met zich meebrengt, maar ook emotionele en mentale druk. Hij wees erop dat zeevarenden vaak met multinationale bemanningen werken, lange tijd van hun gezin gescheiden zijn en kampen met eenzaamheid en baanonzekerheid. Hij zei dat onvoldoende training en de angst om hun baan te verliezen ook bijdragen aan angst en stress, en benadrukte dat betere veiligheidstraining nodig is om hun welzijn te ondersteunen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2025 16:27:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Tankers zigzaggend, stoppend en kerend gezien nabij de Straat van Hormuz

Weergave van AIS-gegevens in de Straat Hormuz
Uit gegevens van scheepvaartregistratie blijkt dat minstens twee supertankers bij de Straat van Hormuz een bocht van 180 graden moesten maken na Amerikaanse militaire aanvallen op Iran. Na meer dan een week van geweld in de regio varen schepen nu sneller, pauzeren ze of wijzigen ze hun route. Het besluit van Washington om zich aan te sluiten bij de Israëlische aanvallen op Iran, heeft de angst aangewakkerd dat Iran wraak zou kunnen nemen door de zeestraat tussen Iran en Oman af te sluiten, waardoor ongeveer 20 procent van de wereldwijde vraag naar olie en gas stroomt. Dat heeft geleid tot voorspellingen dat de olieprijs zal stijgen tot $100 per vat. Zowel Brent- als West Texas Intermediate-olie bereikten maandag nieuwe pieken in vijf maanden tijdens een onstuimige handel, omdat beleggers de potentiële risico's voor de aanvoer afwogen. Uit vrachtgegevens blijkt dat de vrachttarieven voor supertankers, die twee miljoen vaten olie kunnen vervoeren, ook enorm zijn gestegen. In een week tijd zijn ze meer dan verdubbeld tot ruim $ 60.000 per dag.

De Coswisdom Lake , een supertanker voor zeer grote ruwe olie (VLCC), bereikte zondag de zeestraat, maakte daarna een bocht van 180 graden en zette koers naar het zuiden, zo bleek uit gegevens van Kpler en LSEG. Maandag keerde het schip weer terug en hervatte zijn reis naar de haven van Zirku in de Verenigde Arabische Emiraten. De South Loyalty , eveneens een VLCC, maakte maandag een soortgelijke ommezwaai en bleef buiten de zeestraat, zo blijkt uit gegevens van LSEG. Het schip zou volgens Kpler-gegevens en twee scheepvaartbronnen ruwe olie laden vanuit de Iraakse terminal in Basra. De Coswisdom Lake zou ruwe olie laden in Zirku voor levering aan China. Het schip was gecharterd door Unipec, een handelstak van het Chinese staatsbedrijf Sinopec, zo bleek uit gegevens van LSEG en Kpler. Sinopec heeft niet gereageerd op een verzoek om onmiddellijk commentaar. Sentosa Shipbrokers, gevestigd in Singapore, meldde dat het aantal lege tankers dat de Golf binnenvaart de afgelopen week met 32 procent is gedaald, terwijl het aantal vertrekkende volle tankers met 27 procent is gedaald ten opzichte van het niveau van begin mei.

Van koers veranderen, pauzeren
Ook de manier waarop tankers door het gebied navigeren, is veranderd. Een deel van hen vaart dichter bij Oman, terwijl voornamelijk schepen onder Iraanse vlag de lokale wateren van Iran gebruiken. Dat bleek maandag uit scheepsvolggegevens op het MarineTraffic-platform. De chemicaliëntanker Kohzan Maru voer richting de zeestraat en veranderde vervolgens van koers om in de Golf van Oman te blijven. De olietanker Red Ruby en het chemicaliënschip Marie C voeren eveneens richting de zeestraat en kozen er vervolgens voor om voor anker te gaan bij de haven van Fujairah in de VAE, zo bleek uit de gegevens. Alle drie waren ze onderweg om geladen te worden.
Reders proberen de tijd die schepen in de Straat van Hormuz doorbrengen tot een minimum te beperken vanwege het conflict, zei KY Lin, woordvoerder van het Taiwanese bedrijf Formosa Petrochemical, maandag. "Schepen zullen het gebied pas binnenvaren als het moment van laden dichterbij komt", zei hij.
De Japanse rederijen Nippon Yusen en Mitsui OSK Lines lieten maandag weten dat ze nog steeds door de zeestraat varen, maar dat ze hun schepen opdracht hebben gegeven de tijd die ze in de Golf doorbrengen tot een minimum te beperken. Verschillende oliehandelaren en analisten vertelden Reuters dat ze gewaarschuwd waren voor mogelijke vertragingen in de scheepvaart, omdat schepen buiten het gebied op hun beurt moesten wachten. "Het is van cruciaal belang om de toeleveringsbronnen en scheepvaartroutes te diversifiëren en lering te trekken uit eerdere verstoringen, zoals de Rode Zee", aldus Leon Alexander, partner bij het internationale advocatenkantoor Clyde Co. Het Iraanse parlement heeft zondag ingestemd met een maatregel om de zeestraat af te sluiten , zo meldde het Iraanse persbureau Press TV. Een dergelijke maatregel moet echter nog worden goedgekeurd door de Opperste Nationale Veiligheidsraad. Iran heeft in het verleden gedreigd de zeestraat te sluiten, maar heeft dat nooit gedaan.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2025 16:30:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Verontreiniging door gezonken containerschip voor de kust van India ontdekt aan de noordkust van Sri Lanka, zeggen lokale functionarissen

De regering van Sri Lanka meldde dat kleine plastic korrels die aanspoelden op de noordkust van het land, afkomstig zijn van het zinken van het containerschip MSC Elsa 3 voor de kust van Zuid-India eind vorige maand. Volgens Padma Abeykoon, aanvullend secretaris voor Milieubeleid en Planning van het Sri Lankaanse ministerie van Milieu, zijn de opruimwerkzaamheden inmiddels begonnen en worden er aanvullende hulpacties gecoördineerd nadat de pellets zijn waargenomen. Abeykoon voegde eraan toe dat er door de sterke moessonwinden die voor de komende dagen zijn voorspeld, nog meer pellets aan land kunnen spoelen. De Indiase overheid had eerder ambtenaren in Colombo op de hoogte gesteld van de waarschijnlijkheid van vervuiling door het MSC Elsa 3- incident dat richting de kust van Sri Lanka zou drijven. Een van de eerste keren dat de pellets in Sri Lanka werden waargenomen, was op 12 juni, toen een plaatselijke bewoner wat hij omschreef als "vreemde witte kiezels" verspreid over het strand van Mannar Island zag. Ten tijde van het incident had de MSC Elsa 3 een lading van 640 containers aan boord, waarvan er 13 gevaarlijke lading bevatten en 12 calciumcarbide, een chemische verbinding met sporen van fosfor en arseen. Ongeveer twee dozijn containers belandden later op een aantal stranden in Kerala. Staatsfunctionarissen meldden dat de vervuiling als gevolg van het incident een negatieve impact heeft gehad op het leven van minstens 78.000 vissersgezinnen in vier districten.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2025 11:52:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Onduidelijke wapenstilstandsovereenkomst vergroot onzekerheid in wateren van het Midden-Oosten

Schepen varen vandaag voorzichtig door de Golf, met torenhoge olietankerstarieven, terwijl een kortstondig bestand tussen de strijdende partijen Israël en Iran uit elkaar lijkt te zijn gevallen. Kort na middernacht kondigde de Amerikaanse president Donald Trump aan dat Israël en Iran een staakt-het-vuren hadden afgesproken, waarmee hij een einde claimde aan wat hij de twaalf dagen durende oorlog noemde. In een bericht op zijn Truth Social-platform zei Trump dat het staakt-het-vuren "volledig en totaal" zou zijn en gefaseerd zou worden ingevoerd over een periode van 24 uur. De Iraanse staatstelevisie bevestigde het staakt-het-vuren later, enkele uren na Trumps aankondiging. Volgens de Jerusalem Post bevestigde de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dinsdagochtend dat Israël Trumps voorgestelde staakt-het-vuren had geaccepteerd, terwijl de olieprijzen in de vroege handel daalden. Terwijl Daily Splash , onze gratis nieuwsbrief, klaarstond voor publicatie, beschuldigde de Israëlische minister van Defensie Iran ervan de wapenstilstand te schenden. Het land onderschepte een raket en gaf opdracht tot ‘krachtige aanvallen’ op Teheran. De Iraanse staatsmedia ontkenden berichten dat zij na het begin van het staakt-het-vuren een raket op Israël hadden afgevuurd. "Hoewel er voorzichtig optimistisch wordt gesproken over een staakt-het-vuren, blijft de situatie in de regio uiterst fragiel. De komende 24 uur zijn cruciaal om te bepalen of beide partijen de-escalatie doorvoeren en handhaven", aldus een update van maritieme veiligheidsspecialisten Vanguard. Of het staakt-het-vuren standhoudt, is bepalend voor de koers van de tankerschepen vanaf hier. Gisteren stond de Minerva Marine VLCC, Zouvra , in het nieuws omdat er een tarief van $ 107.000 per dag voor werd vastgesteld, vergelijkbaar met een tijdchartertarief.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2025 12:01:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Door brand beschadigde autotransporter Morning Midas zinkt

De bergers van Resolve Marine hebben gemeld dat het autotransportschip Morning Midas is gezonken in internationale wateren in de noordelijke Stille Oceaan, na een brand die op 3 juni aan boord uitbrak. De schade door de brand, verergerd door het slechte weer en het daaropvolgende binnenstromen van water, zorgde ervoor dat de Morning Midas op 23 juni omstreeks 16.35 uur lokale tijd (UTC -9) zonk in water van ongeveer 5.000 meter diep en 360 zeemijl uit de kust. Als voorzorgsmaatregel blijven er twee bergingsboten met apparatuur voor verontreinigingsbestrijding ter plaatse om te controleren op tekenen van vervuiling of puin. Het autoschip Morning Midas , onder Liberiaanse vlag en beheerd door Zodiac Maritime, vatte brand op ongeveer 580 kilometer ten zuidwesten van Adak, Alaska, onderweg van Yantai, China, naar Lázaro Cárdenas, Mexico. Het schip vervoerde meer dan 3000 voertuigen, waaronder ongeveer 70 volledig elektrische en 681 hybride modellen. De brand zou zijn ontstaan op een dek waarop elektrische voertuigen staan, wat opnieuw tot zorgen leidde over de risico's van lithium-ionbatterijen in de zeevaart. Ondanks de pogingen van de bemanning om de brand te bedwingen met behulp van de ingebouwde blussystemen, escaleerde de brand. Dit leidde tot de evacuatie van alle 22 bemanningsleden. Zij werden veilig gered door het nabijgelegen containerschip COSCO Hellas .
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 24 Jun 2025 12:01:04    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 81, 82, 83  Volgende
Pagina 72 van 83

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
RedSilver 1.03 Theme was programmed by DEVPPL JavaScript Forum
Images were made by DEVPPL Flash Games