KROONVAARDERSKNSM

SCHEEPVAART KNSM

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 70, 71, 72
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5170
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2025 14:11:49    Onderwerp: Reageren met citaat

MSC Baltic III aan de grond: rompbreuken bevestigd, maar brandstoftanks houden het voorlopig vol

Het containerschip MSC Baltic III ligt nog steeds stevig op de zeebodem voor de kust van Newfoundland na een stroomstoring. De Canadese kustwacht meldt dat er geen vervuiling is, ondanks aanzienlijke breuken in de romp. Het schip liep op zaterdag 15 februari aan de grond in Wild Cove, ten westen van Lark Harbour, nadat het ongeveer 12 zeemijl van Bay of Islands, Newfoundland, zonder stroom kwam te zitten. De weersomstandigheden verhinderden de bemanning om voor anker te gaan voordat het aan de grond liep. "Een beoordeling van de romp bevestigde dat er significante breuken of gaten aanwezig zijn. Het schip lijkt stevig op de zeebodem te zijn gezonken en is op dit moment stabiel", aldus ambtenaren van de kustwacht. Tankpeilingen hebben onthuld dat er nog ongeveer 1,7 miljoen liter (50.000 gallons) zware stookolie en gasolie aan boord van het schip aanwezig is. De CCGS Jean Goodwill handhaaft zijn positie op de plaats van het lek met apparatuur voor het bestrijden van lekkages, klaar voor inzet. Alle 20 bemanningsleden werden direct na de gronding veilig geëvacueerd door een Cormorant-helikopter. Het schip vervoerde ongeveer 470 containers op het moment van het incident, waarvan meer dan de helft leeg was. De lading bestaat voornamelijk uit voedsel, hout en papier.

Maritieme autoriteiten hebben een twee nautische mijl lange verboden zone rond het schip ingesteld, waarbij drone-operaties momenteel verboden zijn vanwege de aanhoudende helikopteractiviteiten. Het schip was onderweg van Montreal naar Corner Brook, Newfoundland, toen het incident plaatsvond. Responsinspanningen worden geconfronteerd met voortdurende uitdagingen vanwege ongunstige zeeomstandigheden, die verschillende operaties hebben belemmerd, waaronder veilige toegang tot het schip. Het bergingsteam zet hun beoordeling van de MSC Baltic III voort als de omstandigheden het toelaten, en voert verdere tankpeilingen en inspecties van het vrachtruim uit. Er is geen vervuiling waargenomen", benadrukten ambtenaren van de kustwacht na meerdere beoordelingen van de locatie vanaf de kust en vanuit de lucht. De situatie wordt nauwlettend in de gaten gehouden en de autoriteiten beloven meer updates naarmate de respons vordert.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 27 Feb 2025 14:11:49    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5170
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 10:51:54    Onderwerp: Reageren met citaat

3 Griekse olietankers maken een lange omweg om Russische ruwe olie te leveren

Een recente ontwikkeling is dat drie olietankers van Griekse bedrijven een veel langere zeeroute nemen om ruwe olie van Rusland naar kopers in Azië te vervoeren, in plaats van de gebruikelijke kortere route via het Suezkanaal. De schepen, te weten de Agios Gerasimos, Nissos Antimilos en King Philippos, varen allemaal vanuit de Russische Oostzee en lijken richting India te varen, zo blijkt uit door Bloomberg bijgehouden scheepvaartgegevens. Ondertussen lijkt het erop dat een vierde schip, Amades, dezelfde route volgt. In plaats van de normale route via het Suezkanaal en de Rode Zee in Egypte, varen deze schepen rond het hele Afrikaanse continent. Deze omweg voegt duizenden extra mijlen toe aan de reis. Volgens de trackinginformatie zijn deze tankers geladen met ruwe olie uit de Oeral, de belangrijkste Russische exportolie. De prijs van een vat Oeral ligt onder de 60 dollar. Westerse tankers mogen Oeral volgens de huidige regels nog steeds vervoeren, zolang de prijslimiet maar wordt gerespecteerd.

Ook al overtreden deze reizen geen sancties, zulke lange routes zijn ongebruikelijk voor dit soort handel. De beslissing om de langere route te kiezen, heeft vragen opgeroepen over de verzending. De reders hebben nog geen commentaar gegeven op het besluit, maar veel Europese rederijen hebben de afgelopen maanden de Rode Zee gemeden. De reden is de toegenomen dreiging van aanvallen door de door Iran gesteunde Houthi-rebellen op handelsschepen in de regio. De langere route duurt langer en kost meer brandstof, maar reders beschouwen het mogelijk als een veiligere optie vergeleken met de risico's in de Rode Zee. Scheepvaartanalisten zijn van mening dat als meer schepen het Suezkanaal blijven mijden vanwege zorgen over de veiligheid, dit gevolgen kan hebben voor de wereldwijde scheepvaartschema's en de vrachtkosten voor olie en andere goederen kan verhogen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5170
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 10:56:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Scheepseigenaren betrokken bij dodelijke aanvaring op de Noordzee beginnen juridische strijd

Er is een juridische strijd losgebarsten na een ernstige aanvaring tussen een containerschip en een tanker op de Noordzee. Het incident vond plaats op 10 maart, toen het onder Portugese vlag varende containerschip Solong botste met de voor anker liggende Amerikaanse tanker Stena Immaculate, ongeveer 16 mijl uit de kust van East Yorkshire. De tanker, die vliegtuigbrandstof vervoerde, vatte na de botsing vlam, waarbij 17.515 vaten kerosine verloren gingen. Op 3 april dienden de eigenaren en de huurders van de Solong een rechtszaak in bij de Admiraliteitsrechtbank in Londen tegen de eigenaren en de huurders van de Stena Immaculate. Deze juridische claim volgt slechts enkele dagen nadat de mede-eigenaren van de tanker, Stena Bulk en Crowley, op 31 maart een aparte claim indienden tegen de eigenaar van het containerschip, Ernst Russ. Een woordvoerder van Ernst Russ bevestigde de aangifte en beschreef het als “een gebruikelijk proces bij grote maritieme ongevallen.” Het bedrijf verklaarde ook dat het de lopende onderzoeken blijft steunen. Na de crash bevestigde Ernst Russ ook dat het een fonds had opgericht ter voorbereiding op eventuele juridische claims die tegen het bedrijf zouden kunnen worden ingediend.

De Marine Accident Investigation Branch (MAIB) publiceerde op 3 april een tussentijds rapport, waaruit bleek dat geen van beide schepen op het moment van de aanvaring een speciale uitkijk had. Volgens het rapport was de tweede stuurman op de Stena Immaculate vlak voor middernacht begonnen met de ankerwacht en had hij een dienst van 12 uur. Op de Solong keerde de kapitein van het schip rond 7 uur 's ochtends terug naar de brug en was de enige die op wacht stond toen de schepen om 9:47 uur met elkaar in botsing kwamen. De MAIB merkte ook op dat het zicht in het gebied ten tijde van het incident beperkt was. Crowley, de exploitant van de Stena Immaculate, reageerde door te zeggen dat het schip voor anker lag en voer in overeenstemming met alle relevante veiligheidsvoorschriften en het bedrijfsbeleid. Het bedrijf voegde eraan toe dat het ervan uitgaat dat een volledig onderzoek zal bevestigen dat het de juiste waakzaamheid heeft betracht en de ankerwachtprocedures correct heeft gevolgd. In totaal werden 36 bemanningsleden gered van beide schepen na de crash en de branden die volgden. Maar helaas wordt een Filipijnse staatsburger, Mark Pernia, die aan boord van de Solong diende, vermist en wordt gevreesd dat hij dood is. Er werd gemeld dat hij zich ten tijde van de impact in het voorste gedeelte van het containerschip bevond. De kapitein van Solong, de 59-jarige Vladimir Motin uit St. Petersburg, Rusland, is aangeklaagd voor doodslag door grove nalatigheid. Hij moet in januari 2026 terechtstaan. Het onderzoek is nog gaande en er worden meer details verwacht zodra de autoriteiten een volledig rapport hebben vrijgegeven.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5170
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 11:00:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Opinieartikel: Zeevarenden zouden niet hoeven te kiezen tussen walverlof en rust

Terwijl de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) bijeenkomt om wijzigingen in het Maritiem Arbeidsverdrag (MLC) te bespreken, roept de toonaangevende maritieme liefdadigheidsinstelling Stella Maris UK op tot dringende bescherming om te voorkomen dat zeevarenden gedwongen worden om te kiezen tussen verlof aan land en voldoende rust, een beslissing die geen enkele zeevarende zou moeten nemen. "Dit zou nooit een keuze moeten zijn", aldus Tim Hill, CEO van Stella Maris UK. "Maar voor veel bemanningsleden is het een onaanvaardbare realiteit. We komen regelmatig zeevarenden tegen die ofwel geen verlof aan land krijgen op vage 'operationele' gronden, of die te uitgeput zijn om aan land te gaan, zelfs als dat wel is toegestaan." Een recent rapport van de International Transport Workers' Federation (ITF) bevestigt wat geestelijk verzorgers van Stella Maris en scheepsbezoekers dagelijks zien: het wordt steeds moeilijker om aan walverlof te komen en veel zeevarenden offeren dit op uit noodzaak - niet uit vrije wil - vanwege de meedogenloze werktijden. In één geval werd een bemanning verteld het schip niet te verlaten omdat ze nodig waren om proviand te ontvangen - ondanks dat ze al lange uren werkten. In een ander geval werd een bemanning op een vastgehouden schip twee weken lang geen verlof aan de wal verleend en werd hen verteld door te werken tot de reparaties waren voltooid. Toen ze werden bezocht door een kapelaan van Stella Maris, waren ze zichtbaar uitgeput en gedemoraliseerd.

Elders vertoonden bemanningen tekenen van ernstige vermoeidheid en verslechterende mentale gezondheid. Eén zeeman nam ontslag vanwege stress, terwijl anderen overwogen hun contract te verbreken om thuis te komen. "Er zijn veel scheepsexploitanten die het juiste doen en het welzijn van de bemanning voorop stellen," voegde Hill toe. "Maar de erosie van walverlof en het negeren van zinvolle rust hebben een duidelijke en gevaarlijke impact op het welzijn van de bemanning. Zonder sterkere waarborgen en consistente handhaving, dreigen onveilige werkomstandigheden de norm te worden. Voldoende rust en toegang tot walverlof moeten worden behandeld als operationele basisbehoeften, niet als optionele extra's. Stella Maris UK roept de ILO op om de bescherming te versterken en de handhaving ervan te verscherpen, zodat zeevarenden niet hoeven te kiezen tussen rust en hun recht op verlof aan land. Stella Maris (voorheen bekend als Apostleship of the Sea) is een geregistreerde liefdadigheidsinstelling in het Verenigd Koninkrijk. De kapelaans en scheepsbezoekers van Stella Maris bieden vissers en zeevarenden praktische en pastorale ondersteuning, informatie en een luisterend oor in het Verenigd Koninkrijk en wereldwijd.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5170
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Apr 2025 11:07:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog eens zes schepen beroofd in de Straat van Singapore in 48 uur

ReCAAP, de regionale monitoringsoperatie voor Azië, heeft een nieuwe waarschuwing afgegeven aan schepen in het gebied van de Straat van Singapore en Malakka, waarin wordt gewaarschuwd voor de aanhoudende toename van incidenten met zeeroof en voor de mogelijkheid van verdere incidenten. Ze ontvingen meldingen van zes incidenten tussen 28 en 30 maart, wat aanleiding gaf tot aanhoudende voorzichtigheid op basis van de toename van de activiteit tot nu toe in 2025. Net als bij de incidenten eerder dit jaar lijken de daders brutaler in hun pogingen, maar tijdens de laatste incidenten was er geen directe interactie en werd geen van de bemanningsleden aangevallen. Andere incidenten in 2025 omvatten bemanningsleden die werden aangevallen en vastgebonden, maar net als bij de eerdere incidenten in verschillende gevallen in de afgelopen dagen, leken de boarders bewapend te zijn. Drie schepen werden binnen anderhalf uur op 30 maart, tussen 01.25 en 02.55 uur, allemaal in het Phillip Channel in de oostelijke richting in de Straat van Singapore, geënterd. Dit gebied heeft in 2025 een concentratie van piraterijactiviteiten gezien. Onder de schepen die werden geënterd was het containerschip Kota Halus (18.872 dwt met een capaciteit van 1.080 TEU) dat opereert voor Pacific International Line (PIL). Drie daders werden aan boord van het schip gezien, maar ze sprongen overboord in een kleine boot toen ze werden ontdekt. Een zoektocht wees uit dat ze een airconditioningruimte waren binnengegaan en een draagbare lasmachine was verdwenen.

In de andere twee incidenten op 30 maart werden bulkers geënterd, Junior (92.995 dwt) en Andreas Petrakis (76.000 dwt), in elk geval door één dader. In beide gevallen vluchtte de persoon toen hij werd ontdekt en de schepen meldden dat er niets was gestolen. Vier daders werden op 29 maart gesignaleerd aan boord van het containerschip Wan Hai 327 (37.160 dwt). Ze bewogen zich tussen een kleine boot en de achtersteven van het schip, maar sloegen ook op de vlucht. Er werd niets gestolen. Ongeveer een uur eerder diezelfde dag werden vijf daders gesignaleerd aan boord van een VLCC-tanker, Agneta Pallas III (319.000 dwt). Ook zij sloegen op de vlucht zonder iets van het schip mee te nemen. Het containerschip Selatan Damai (8.150 dwt met een capaciteit van 28 TEU) werd op 28 maart geënterd. Het schip, dat ook voor PIL vaart, meldde dat er vier personen waren gezien die naar de machinekamer gingen. Ze ontsnapten van het schip, maar de bemanning zei dat er wat motoronderdelen waren gestolen. ReCAAP benadrukt dat er in 2025 in het gebied rond de Straat van Malakka en Singapore nu 35 incidenten zijn gemeld, tegenover slechts 11 in 2024. In totaal vonden er 18 incidenten plaats in maart, terwijl er 12 in februari plaatsvonden. Schepen krijgen te horen dat ze extra waakzaam moeten zijn en scherp moeten uitkijken tijdens het varen door het gebied. ReCAAP heeft ook herhaald dat de kuststaten meer patrouilles en toezicht in hun wateren moeten houden.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5170
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2025 10:31:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Drukste havens van China zien sterke daling in zendingen naar de VS vanwege tarievenoorlog

De escalerende tarievenoorlog tussen de Verenigde Staten en China zorgt voor aanzienlijke verstoringen in belangrijke Chinese havens. Deze week waren de grote scheepvaartterminals in Shanghai en Guangdong, die normaal gesproken een groot deel van de Chinese handel met de VS verwerken, vrijwel leeg en waren er geen vrachtschepen meer op weg naar Amerikaanse havens. Uit rapporten van insiders uit de sector blijkt dat de situatie is verslechterd doordat havens worstelen met containers die de belangrijke deadline van 9 april hebben gemist. De fabrieksmatige productie ligt stil in belangrijke exportcentra als Zhejiang en Guangdong. Samen zijn deze landen goed voor een groot deel van de Chinese export in 2024. Goederen die ooit bestemd waren voor de VS, liggen nu achtergelaten in pakhuizen, zonder dat er een duidelijk plan is voor de herdistributie ervan. De oorzaak van de verstoring is een scherpe verhoging van de Amerikaanse invoerrechten. De regering van de Amerikaanse president Biden kondigde aan dat de invoerrechten op Chinese importproducten met onmiddellijke ingang zouden stijgen tot 125%. Het Witte Huis verduidelijkte later dat dit bedrag een extra heffing van 20% omvatte die al van kracht was vanwege zorgen over de betrokkenheid van China bij de fentanylhandel. Dit betekent dat het totale tarief op Chinese goederen nu 145% bedraagt.

Deze escalatie volgt op maanden van heen-en-weer gaande tariefverhogingen, te beginnen begin februari toen de VS een tarief van 10% op Chinese goederen oplegde, waarbij de rol van Peking in de fentanylcrisis als reden werd aangevoerd. Als tegenmaatregel verhoogde China de tarieven op Amerikaanse goederen, waaronder steenkool, aardgas, ruwe olie en machines. Slechts enkele dagen voordat de nieuwe tarieven van kracht werden, waren Chinese havens, waaronder de terminals Yangshan en Waigaoqiao in Shanghai, overspoeld met activiteit, omdat vrachtschepen zich haastten om de ladingen vóór de deadline af te ronden. Nu de deadline verstreken is, liggen de activiteiten in deze ooit zo drukke havens vrijwel geheel stil. Soortgelijke verstoringen zijn gemeld in de Yantian-terminal in Guangdong, een belangrijk scheepvaartknooppunt in Shenzhen. Lokale ondernemers, waaronder een ondernemer uit Guangdong die de vertraging met eigen ogen in Shanghai zag, meldden dat containers zich opstapelden bij havenfaciliteiten. Een medewerker van het Chinese staatsbedrijf COSCO Shipping Holdings bevestigde dat vrachteigenaren nog steeds proberen om de zendingen door de douane te krijgen, maar dat veel containers die de deadline van april hebben gemist, nu nog steeds op containersdepots staan. Als reactie op de situatie heeft de Amerikaanse douane en grensbescherming verduidelijkt dat zendingen die al onderweg zijn (zendingen die op of vóór 5 april in schepen zijn geladen) niet onder de nieuwe tarieven vallen.

Voor bedrijven die toch al getroffen zijn door de gevolgen, biedt dit weinig soelaas. De gevolgen van deze tarieven zijn nu al merkbaar. In 2024 exporteerde China voor bijna 439 miljard dollar aan goederen naar de VS, een stijging van 2,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Analisten waarschuwen echter dat deze nieuwe tarieven ervoor kunnen zorgen dat de Chinese export naar de VS in de komende jaren met meer dan 50% daalt. Dit kan leiden tot een krimp van het BBP met maar liefst 1,5%. In 2024 exporteerde Guangdong $ 826 miljard aan goederen, waaronder elektronica en telefoononderdelen, terwijl de export van Zhejiang, voornamelijk auto-onderdelen, halfgeleiders en geraffineerde aardolie, in totaal $ 549 miljard bedroeg. Nu de productie stilligt, staan lokale bedrijven onder druk. Een ondernemer uit Qingdao, een grote stad in Shandong, beschreef de situatie als "ernstig" en voegde eraan toe: "Als we hier niet goed presteren, zal de economie instorten", aldus de zakenman. Hij uitte zijn frustratie over de onzekerheid van de toekomst. Deskundigen voorspellen voorlopig een vermindering van de scheepvaartcapaciteit, waardoor naar verwachting maar liefst 40% van de containerreizen tussen China en de VS tussen 14 april en 11 mei worden geannuleerd.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5170
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2025 10:35:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Piraterij-incidenten stijgen met bijna 35% in Q1 Drive via de Straat van Singapore

Het International Maritime Bureau (IMB) van de ICC publiceerde zijn kwartaalrapport over wereldwijde piraterij en waarschuwde voor een toename van piraterij en gewapende overvallen wereldwijd, aangewakkerd door een piek in aanvallen in de Straat van Singapore. Zuidoost-Azië, en met name de regio's rond de Straat van Singapore, is een wereldwijde hotspot geworden, waarschuwt het rapport, terwijl de cijfers aantonen dat de wereldwijde piraterij blijft afnemen. De in het Verenigd Koninkrijk gevestigde groep, die vaak wordt aangeduid als de anti-criminaliteitsafdeling van de Internationale Kamer van Koophandel, sloot zich aan bij ReCAAP in Azië en particuliere beveiligingsbedrijven, die allen alarm sloegen over de piek in overvallen op schepen die door de Straat van Singapore varen. IMB berekent dat 31 van de in totaal 45 incidenten in het eerste kwartaal plaatsvonden in Zuidoost-Azië. Het rapport over het eerste kwartaal vermeldt dat er 27 incidenten werden gemeld in de Straat van Singapore, vergeleken met zeven in dezelfde periode in 2024. "De gemelde toename van incidenten in de Straat van Singapore is zorgwekkend", aldus IMB-directeur Michael Howlett, die de dringende noodzaak benadrukte om de veiligheid van zeevarenden die door deze wateren varen te beschermen. "Het is essentieel om de veiligheid van deze vitale routes te waarborgen en alle nodige maatregelen moeten worden genomen om bemanningsleden te beschermen."

Extra zorgwekkend is het feit dat 92 procent van alle schepen die in de Straat van Singapore werden aangevallen, succesvol werd geënterd. Volgens IMB omvat dit negen bulkcarriers en tankers met een draagvermogen van meer dan 100.000 ton. Verder benadrukt het dat, hoewel de meeste incidenten werden beschouwd als lichte opportunistische misdrijven, bemanningsleden een groot risico liepen door het gebruik van wapens, wat bij 14 incidenten werd gemeld. In 2024 werden wereldwijd bij 26 incidenten wapens gemeld. Tien bemanningsleden werden bij zes afzonderlijke incidenten gegijzeld, twee werden bedreigd en één raakte gewond. Wereldwijd zijn er in het eerste kwartaal volgens IMB 37 schepen geënterd, vier schepen gekaapt en vier schepen hebben een aanvalspoging ondernomen. De dreiging voor de veiligheid van de bemanning blijft hoog: 37 bemanningsleden zijn gegijzeld, 13 zijn ontvoerd, twee zijn bedreigd en één is gewond geraakt. Ook in driekwart van de incidenten (35) waren de schepen onderweg toen de aanvallen plaatsvonden. Hoewel het aantal incidenten in Zuidoost-Azië toeneemt, laten de gegevens ook zien dat het aantal gemelde incidenten in de Golf van Guinee nog steeds het laagste is in bijna twintig jaar.

IMB waarschuwt echter dat het gevaar voor de kust van West-Afrika nog niet geweken is. Alle 13 bemanningsleden die in het kwartaal ontvoerd werden, werden in deze wateren meegenomen. Twee afzonderlijke aanvallen resulteerden in ontvoeringen en in totaal werden er in het eerste kwartaal van het jaar zes incidenten gemeld. In maart kaapten piraten een bitumentanker ten zuidoosten van Santo Antonio, in Sao Tomé en Principe, waarbij ze 10 bemanningsleden ontvoerden, terwijl een vissersvaartuig ten zuiden van Accra, Ghana, werd geënterd door gewapende piraten die drie bemanningsleden ontvoerden. "Hoewel we de afname van het aantal incidenten toejuichen, blijft de veiligheid van bemanningsleden in de Golf van Guinee een groter risico lopen", aldus Howlett. "Het is essentieel om een sterke regionale en internationale marine-aanwezigheid te behouden om deze incidenten aan te pakken en de bescherming van zeevarenden te waarborgen." Ook voor de oostkust van Afrika blijft de dreiging van Somalische piraterij bestaan. Tussen 7 februari en 16 maart werden twee vissersschepen en een dhow gekaapt voor de kust van Somalië. Bij deze incidenten werden 26 bemanningsleden gegijzeld, wat de voortdurende capaciteiten van Somalische piraten aantoont. Volgens rapporten zijn alle bemanningsleden, samen met de schepen, vrijgelaten.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 70, 71, 72
Pagina 72 van 72

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
RedSilver 1.03 Theme was programmed by DEVPPL JavaScript Forum
Images were made by DEVPPL Flash Games