doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Muziek die je gehoord moet hebben en andere muziektips
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Muziek/boeken/films/cultuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2024 10:47:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Dit klinkt misschien erg ingewikkeld, dat is het voor mij in ieder geval ook, ingewikkeld. Maar, ik vind het niet gek dat mensen bv bepaalde werken van Bach als boven de mens verheven beschouwen, als 'goddelijke' muziek die de menselijke ervaring transcendeert, waarin iets verklankt wordt dat onmogelijk te reduceren valt tot een gemoedsgesteldheid gekoppeld aan een wereldse ervaring, gebeurtenis of situatie, dus tot 'pijn' , 'verdriet' , 'verlangen'. Muziek die boven elk sentiment verheven is.

Jezus wat een gelul, maar ik laat het toch staan denk ik, wie zal zich eraan storen, niemand die hier leest en jij moet me maar even vergeven Dagmar

Dat klint inderdaad erg ingewikkeld, maar wie weet heb je wel gelijk, ik heb geen idee.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 30 Okt 2024 10:47:31    Onderwerp:

Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2024 15:59:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Wie zal het zeggen? Ik heb wat klassieke muziek in huis waar ik af en toe en graag wat van beluister, o.a. destijds bij het Kruidvat gekochte cd's. Door een ex-collega ben ik geattendeerd op de Utrechtse Oratoriumvereniging waar ze al jarenlang in het koor zingt. Ik vind dat mooi, zeker ook de combinatie van orkest en koor. Zoals veel klassiek is het grotendeels religieus geïnspireerde muziek maar als agnost kan ik die zeer waarderen. Soms vind ik het verhaal achter die klassieke werken wel interessant en ik luister ook wel graag naar commentaar erover als dat de revue passeert maar vaak geloof ik het eerlijk gezegd wel en geniet ik puur van de muziek. Naast dat ik nog eens live het Requiem van Mozart wil ondergaan ben ik van plan om binnenkort e.e.a. aan uitvoeringen van de Utrechtse Oratoriumvereniging te gaan bezoeken.

Vivaldi Gloria: Video Vivaldi Gloria UOV-koor 20181214
Weinachts Oratorium, J.S. Bach: Weinachts Oratorium, J.S. Bach, Utrechtse Oratorium Vereniging
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 2 Nov 2024 13:22:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Zat net in het topic over de oorlog over Oekraine en moest ineens aan dit liedje denken, heb het altijd een goed nummer gevonden en heb het live horen zingen in 1984 bij zijn concert daar in Ahoy Rotterdam met een stadion vol mensen die allemaal meezongen: Absolutely nothing., vergeet ik nooit.
Het is gewoon een goed nummer.

https://youtu.be/-aaMzlFrCrY
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 8 Nov 2024 13:35:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Muziek die iemand ook zeker gehoord moet hebben is minimal music of seriële muziek

Een lievelingsstuk is

Link

van onze eigen Simeon ten Holt
Was ooit een docu over dit stuk waarin een jong meisje, 18 ofzo, de bijzondere uitspraak deed "ik ben bang om dood te gaan omdat ik dit dan niet meer kan horen".

En nog veel grotere coryfee op dit gebied en nog altijd onder ons is Philip Glass
Luister eens naar dit deel van Koyaanisqatsi

Link

Maar de voor mij allergrootste is en blijft toch Arvo Pärt

Link

Seriële muziek avant la lettre, de ouverture van Wagners Rheingold

Link

luidsprekers voluit
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2024 16:46:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Of dit een muziektip is, dat is de vraag

Als liefhebber van minimale muziek waarvan hierboven enkele voorbeelden staan en waarbij je ook nog zou kunnen kunt denken aan de filmmuziek van Hans Zimmer , bv welke hij componeerde voor Twelve years a Slave:

Link

ben ik ook erg geïnteresseerd geraakt in nog sterker vereenvoudigde klankwerken, die waarbij men op zoek is gegaan naar geluidsfrequenties waar het menselijk oor en gemoed extra ontvankelijk voor zou zijn

Daar vind je op https://www.vice.com/nl/article/muziek-therapie/ een aantal bekende voorbeelden van. Heb daar al veelvuldig het een en ander van uitgeprobeerd maar heb er eigenlijk nog niet enige merkbare invloed van ondergaan, bij geen enkel van de op deze pagina genoemde voorbeelden

Link

528 hertz

Hebben jullie daar ervaring mee, met de heilzame, of gewoon prettige werking op je stemming van bepaalde geluidsfrequenties?

Link

Deze man legt daar het een en ander over uit, maar zelf vind ik dat niet zo interessant, want ik zou vooral zelf iets willen ervaren, en die ervaring die blijft steeds uit
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2024 19:39:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb me hier nooit zo erg in verdiept moet ik zeggen, maar ben er n.a.v. jou bijdrage hier eens een flink aantal gaan luisteren.

Ik merkte dat ik meer heb met de 432 frequentie dan met de 852.

https://youtu.be/eWLVBP3VrO4
Deze vind ik echt heel fijn, het is echt heel moelijk uitleggen waarom precies, het is iets van dat het diep door dringt in mijn hersenen, het zit in elk geval in mijn hoofd, daar dringt het heel diep door. (lijkt wel gebazel haha)

Ik word er in elk geval heel ontspannen van.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2024 11:21:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelf reageer ik er neutraal op, beleef ik helemaal niets bijzonders dus, maar daarom extra leuk om te weten dat bv deze 432 hertz jou een zekere kalmte geeft (en vast miljoenen anderen gelet op de populariteit van dit soort warmvibrerende tonen op internet ook deugd doet).
Hoe het ene akkoord oplost in het andere, dat is wat mij een emotionele muziekbeleving kan bezorgen, kalmte of verdriet of -wanneer dat 'oplossende' akkoord op zich laat wachten- spanning, een unheimlich gevoel zoals ook opgeroepen kan worden door sus-akkoorden wat vaak in Hitchcock films gebruikt wordt en dan natuurlijk de effecten die verschillende akkoord-opeenvolgingen hebben die geven ook essentieel betekenis aan muziek. Maar 1 constante frequentie...dat laat bij mij een soort gepiep of gesuis achter in mijn hoofd wanneer ik daar lang naar luister

https://www.youtube.com/@ImpliedMusic
Deze man kan heel goed vertellen over de manier waarop muziek werkt, zonder dat je muziek gestudeerd hoeft te hebben, geeft daar ook schitterende voorbeelden bij.

Link

Toelichting bij een erg pakkend gedeelte van een opera van Philip Glass
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2024 12:25:06    Onderwerp: Reageren met citaat

ps hier is de 432 hertz toon geïsoleerd te beluisteren Dagmar, ervaar je dan ook die rustgevende uitwerking ervan?

Link
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Muziek/boeken/films/cultuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: