doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Obsessief Compulsieve Dwangverschijnselen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Hoofdzaken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2024 10:26:10    Onderwerp: Obsessief Compulsieve Dwangverschijnselen Reageren met citaat

Link

Menno Oosterhoff weet als geen ander over obsessies en dwanghandelingen/-gedachten te vertellen. Is tot veel van zijn vroegere verdriet zelf ervaringsdeskundige en kan als psychiater deze wonderlijke verschijnselen haarscherp analyseren.
Niet zo'n zwaar onderwerp als het misschien op het eerste gezicht lijkt. Ik denk dat iedereen wel te maken heeft gehad met dwangverschijnselen bij zichzelf of in de directe omgeving, er zitten zeker ook grappige kanten aan waarom er ook zoveel komische films bestaan rond OCD gedrag.

Verscheen ook een boek van Menno Oosterhoff over dit onderwerp, 'Vals Alarm'
https://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/nl/artikelen/article/50-11483_Vals-alarm-Leven-met-een-dwangstoornis

Aanrader voor iedereen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 29 Dec 2024 10:26:10    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2024 12:53:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Geweldig.
Hoe fijn dat iemand kan uitleggen hoe iets voelt, hoe fijn moet het zijn als je zelf met een dwangstoornis te kampen hebt dat je hulpverlener zelf weet hoe het voelt, je hoeft niks u it te leggen.

Daarom hou ik zo van ervaringsdeskundigen, dat zijn in mijn ogen althans, de beste hulpverleners.
Ze weten hoe het voelt, hoe het werkt en ook wat helpt en je kunt ze niks wijsmaken.
Ze zijn empathisch en hard te gelijk.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2024 21:46:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Daarom hou ik zo van ervaringsdeskundigen, dat zijn in mijn ogen althans, de beste hulpverleners.
Ze weten hoe het voelt, hoe het werkt en ook wat helpt en je kunt ze niks wijsmaken.
Ze zijn empathisch en hard te gelijk.
Zonder afbreuk te doen aan het belang van ervaringsdeskundigheid vind ik dat nogal een generalisatie. Bij angststoornissen, verslavingen en dergelijke gaat de vlieger wel op, maar doorgaans nadat de ervaringsdeskundige zelf zijn kwaal heeft overwonnen of ermee om heeft leren gaan. Maar gaat dat ook op bij Alzheimer en defectschizofrenie en allerlei andere ziektebeelden die niet te genezen of zelfs progressief zijn? Heb je het dan over alles wat een mens psychisch, fysiek en sociaal kan mankeren, of beperkt tot neurotische stoornissen?

Niettemin denk ik dat er zeker een rol weggelegd is voor ervaringsdeskundigheid. Wat mij betreft mag Bram Bakker genoemd worden als pleitbezorger van ervaringsdeskundigheid, in dit geval bij angststoornissen:

Link

Marjolijn van Kooten, 'Geen Paniek' de cabaretvoorstelling die ik een aantal jaren geleden bezocht, toen in Wijk bij Duurstede:
Link
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2024 15:03:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Heb je het dan over alles wat een mens psychisch, fysiek en sociaal kan mankeren, of beperkt tot neurotische stoornissen?

Uiteraard heb ik het over waar het kan worden ingezet, soms zal dat wel kunnen en soms niet.
Het gaat er om, daar waar het kan, er gebruik van te maken als een grote toegevoegde waarde.

Citaat:
Cliënten gaven in mijn onderzoek dan ook aan vaak meer professionele nabijheid te ervaren van een ervaringsdeskundige.
Terwijl de kwaliteit van de relatie tussen behandelaar en cliënt aantoonbaar belangrijker is voor een succesvolle behandeling.

https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-4288291/nieuws/integratie_ervaringsdeskundigheid_in_ggz_lastig_door_koudwatervrees.html
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2024 15:55:06    Onderwerp: Reageren met citaat

De relatie tussen patient/client en hulpverlener is wat mij betreft heel belangrijk. Van minder belang als je met een ingegroeide teennagel naar de huisarts gaat maar in de meeste gevallen, zeker bij chronische ziektes cruciaal. Dat geldt te meer voor psychosociale problematiek en ervaringsdeskundigheid kan daar zeker bij helpen. Maar alleen ervaringsdeskundigheid werkt niet. Een zorgverlener moet over professionele vaardigheden beschikken om zijn werk goed te kunnen doen. Ook bij zelfhulpconstructies zie je doorgaans coaching van professionals of deelnemers die geleerd hebben om dergelijke vaardigheden toe te passen. Dat even ter nuancering en aanvulling, Dagmar, want ik wil verder helemaal niets afdoen aan je positieve kijk op ervaringsdeskundigheid.

Interessant is, terzijde, dat sommige professionele zorgverleners pas later in hun carriere ervaringsdeskundige werden, zoals Piet Kuiper, die op latere leeftijd een zeer ernstige depressie kreeg en Bram Bakker, die pas rond zijn vijftigste last kreeg van onverwerkte jeugdtrauma's.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 3 Jan 2025 13:18:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Maar alleen ervaringsdeskundigheid werkt niet. Een zorgverlener moet over professionele vaardigheden beschikken om zijn werk goed te kunnen doen. Ook bij zelfhulpconstructies zie je doorgaans coaching van professionals of deelnemers die geleerd hebben om dergelijke vaardigheden toe te passen. Dat even ter nuancering en aanvulling, Dagmar, want ik wil verder helemaal niets afdoen aan je positieve kijk op ervaringsdeskundigheid.
Natuurlijk blijven proffesionals nodig, maar ervaringsdeskundigen (zijn trouwens ook professionals maar dan in ervaring
Very Happy ) zijn een hele goede aanvulling, samenwerking tussen professionals en ervaringsdeskundigen heeft mijn voorkeur, volgens zijn patienten daar het meest bij gebaat.

Interessant is, terzijde, dat sommige professionele zorgverleners pas later in hun carriere ervaringsdeskundige werden, zoals Piet Kuiper, die op latere leeftijd een zeer ernstige depressie kreeg en Bram Bakker, die pas rond zijn vijftigste last kreeg van onverwerkte jeugdtrauma's.
Ervaring doe je op gedurende je leven, trauma's kun je op alle leeftijden krijgen, dus zo gek is dat niet toch?
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 3 Jan 2025 14:02:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Natuurlijk blijven proffesionals nodig, maar ervaringsdeskundigen (zijn trouwens ook professionals maar dan in ervaring
Very Happy ) zijn een hele goede aanvulling, samenwerking tussen professionals en ervaringsdeskundigen heeft mijn voorkeur, volgens zijn patienten daar het meest bij gebaat.

Laten we alsjeblieft niet vergeten dat er een cruciaal verschil bestaat tussen 'ervaringsdeskundige' en 'therapeut'
Ter illustratie: iemand met annorexia kan 30 jaar ervaring hebben met deze stoornis en nog volstrekt incapabel zijn er iets aan te doen, zelfs kijkend in de siegel of op de weegschaal staand menen dat hij/zij moddervet is, al zou die weegschaal slechts 30 kilo aangeven. Bij zo'n iemand kan het zelfs aan ieder inzicht ontbreken omtrent zijn/haar ziektebeeld dat zijn/haar leven al 30 jaar beheerst.

O ja, hierbij zij nog even vermeld dat ikzelf ervaringsdeskundige ben wat het bovenstaande betreft in die zin dat ik zo'n iemand meegemaakt heb vele jaren lang. We overdrijven hier niet
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 3 Jan 2025 14:16:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Laten we alsjeblieft niet vergeten dat er een cruciaal verschil bestaat tussen 'ervaringsdeskundige' en 'therapeut'
Ter illustratie: iemand met annorexia kan 30 jaar ervaring hebben met deze stoornis en nog volstrekt incapabel zijn er iets aan te doen, zelfs kijkend in de siegel of op de weegschaal staand menen dat hij/zij moddervet is, al zou die weegschaal slechts 30 kilo aangeven. Bij zo'n iemand kan het zelfs aan ieder inzicht ontbreken omtrent zijn/haar ziektebeeld dat zijn/haar leven al 30 jaar beheerst.

O ja, hierbij zij nog even vermeld dat ikzelf ervaringsdeskundige ben wat het bovenstaande betreft in die zin dat ik zo'n iemand meegemaakt heb vele jaren lang. We overdrijven hier niet

Je kunt pas van ervaringsdeskundigheid spreken als men zijn probleem, wat dat dan ook is, heeft overwonnen.
Dus iemand die nog in het proces zit (welk proces dan ook) is nooit een ervaringsdeskundige, laat daar geen misverstand over bestaan.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Hoofdzaken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: