doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Is Nederland nog een democratie?
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Keesvi

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2024 12:29:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Populistische politici creeren tegenstellingen die er niet of vaak veel minder groot zijn dan ze in de maatschappij in werkelijkheid zijn. We hebben het al vaker gehad over de beweegredenen om extreem te stemmen, terwijl die kiezers vaak helemaal niet zo racistich zijn of in ieder geval niet zo extreem. Om politiek hete hangijzers aan de kerstdis te bespreken lijkt me geen goed idee maar als er wederzijds bereidheid is om naar elkaar te luisteren, en ik ga ervan uit dat dat vaak wel zo is, dan is het nog niet zo slecht gesteld met ons multiculturele volkje. Maar het kan ook geen kwaad om tegen schreeuwers heel duidelijk te zijn dat er op zo'n manier niet naar ze geluisterd wordt. Dat geldt voor de werkvloer, de supermarkt, school, spreekkamer van de dokter maar net zo goed in de politiek. Algemeen aanvaarde omgangsvormen hanteren en gewoon aardig tegen elkaar zijn kost tenslotte niets en eerste verdiend is dat je jezelf er ook beter bij voelt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 23 Dec 2024 12:29:41    Onderwerp:

Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2024 13:08:35    Onderwerp: Reageren met citaat

En om je heen zie je het gewoon, dat moeders van allerlei afkomst overleggen waar de kinderen thuis met elkaar gaan spelen, collega's die elkaar helpen, buren die elkaar vriendelijk groeten en een praatje maken, mensen die helpen op scholen, in ziekenhuizen, zorginstellingen, buurthuizen. Op het moment dat het je aardige buurman is, of die moeder van het vriendje van je zoontje dan zie je de mens en niet de statushouder, de Turk, de moslim, of wat dan ook.
Net nog zocht ik in een winkel een trui voor mijn vader en werd ik geholpen door een alleraardigste jongeman die heel erg zijn best deed om samen met mij iets geschiktst te vinden. Toen dat lukte bedankte ik hem hartelijk voor zijn hulp en hij zei lachend dat hij het heel graag had gedaan. Heb je allebei toch heel even een licht momentje. En de jongeman had duidelijk geen Nederlandse roots. Vaak zit het in hele kleine dingen.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2024 17:04:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Dagmar mag ik nog even hier op terugkomen?

Ik heb niet gezegd dat je persoonlijk ergens onder gebukt moet gaan om er een mening over te hebben, ik beweerde dat het iets anders is of je iets echt aan den lijve ondervindt of er van meer buitenaf tegen aan kijkt.
Dat maakt echt wel verschil naar mijn idee.

Natuurlijk heb je als buitenstaander hier in Nederland empathie voor de inwoners van Gaza voor het leed wat ze wordt aangedaan, maar ik denk dat je als je zou worden toegelaten tot Gaza en het met eigen ogen ziet of er zou wonen of werken, dat een heel andere beleving is, dat dat je kijk er op wezenlijk veranderd.
En dat geldt dus ook voor de wijken waar je in Nederland woont, hoog opgeleiden met een hoog inkomen wonen doorgaans niet in de achterstandwijken en ervaren dus zelf ook niet hoe de problemen in die wijken werkelijk aanvoelen.
Je kunt best stemmen op een partij die veel wil doen voor moeilijker wijken uit ideologsiche overwegingen, uit empathie of wat dan ook als je niet zelf in zo'n wijk woont, dat is niet wat ik bedoelde.

Denk je dat er veel mensen met hogere inkomens uit de betere buurten (vaak koopwoningen) uit ideologsiche overwegingen gaan verhuizen naar een mindere buurt om daar hun steentje bij te dragen aan het verbeteren van zo'n buurt?

En ja ik denk persoonlijk dat ervaringsdeskundigen de beste pleitbezorgers zijn voor welke groepering ze dan ook staan, beter dan mensen die zaken niet aan den lijve hebben ondervonden.

Citaat:
Volgens een (ruime) meerderheid van de Nederlanders is er onvoldoende aandacht voor de belangen van mensen met lagere inkomens, mensen die buiten de Randstad wonen, jongeren, voor mensen met een beperking, basis- en mbo-opgeleiden en ouderen. Ook houdt de politiek te weinig rekening met ‘gewone mensen’, ‘hardwerkende Nederlanders’ of ‘middengroepen’. Voor rijke mensen, mensen in de Randstad en hbo- en wo-opgeleiden is er volgens velen genoeg of zelfs te veel politieke aandacht.

https://www.scp.nl/actueel/nieuws/2024/09/03/meerderheid-nederlanders-vindt-dat-politiek-niet-opkomt-voor-mensen-zoals-zij

Mensen hebben dus niet het idee dat de politiek aandacht heeft voor met name groeperingen die het niet zo goed hebben als de hoog opgeleiden.
Zou dat niet komen komen doordat politici doorgaans zelf beter opgeleid zijn en er weinig minder geschoolden in de politiek zitten??

Ik zou het percentage politici wel eens willen weten die zelf in een moeilijke of achterstandswijk wonen.........................
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2024 09:01:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Mensen hebben dus niet het idee dat de politiek aandacht heeft voor met name groeperingen die het niet zo goed hebben als de hoog opgeleiden.
Zou dat niet komen komen doordat politici doorgaans zelf beter opgeleid zijn en er weinig minder geschoolden in de politiek zitten??

Het één heeft naar mijn mening niets met het ander te maken. Zou je een regering samenstellen van mensen uit de Vogeltjesbuurt in Tilburg kreeg je echt geen rechtvaardiger verdeling, ik denk zelfs integendeel, dat zou een en al corruptie worden, een en al zoveel mogelijk zelfverrijking. Ja ik ga hier eventjes diametraal tegenover je positioneren Dagmar, beetje ook als gedachteexperiment hoor.
Mensen met een stevige algemene ontwikkeling en hogere opleiding, hebben veel meer kijk op hoe een samenleving in zijn geheel functioneert, hebben hun verstandelijke en redelijke vermogens veel beter ontwikkelt dan doorgaans mensen zonder of een erg lage opleiding dat hebben. Die hadden anders best de kans gekregen hoger onderwijs te volgen in Nederland want dat is geen kwestie van geld gelet op de subsidiemogelijkheden die we hier kennen. Wie een hoge cito-toets haalt kan studeren.

Dus zou je een regering hebben van mensen zonder opleiding uit arme buurten zou je een regering hebben van mensen met weinig kennis, weinig inzicht, weinig verstand van zaken op het gebied van zo'n beetje alles wat nodig is om Nederland economisch goed draaiende te houden en ook tot een maatschappelijk evenwichtig bestuur te komen. Ze mogen dan de ervaring hebben van hoe het is aan de onderkant te leven, maar dat maakt ze niet geschikt als bestuurder

En het zal zeker zo zijn dat ik zelf aanwezig in Gaza, de onbeschrijflijke ellende -nog erger geworden nu de winter daar ingetreden is- mij nog meer zou aangrijpen dan nu al het geval is door de vele videoregistraties en beschrijvingen van ooggetuigen, maar dat zou mijn kijk op de situatie niet veranderen. Volstrekt niet. Alleen mijn gemoedstoestand waardoor ik eenmaal terug misschien wel tot buitengewoon dwaze irrationele acties zou kunnen overgaan waar de mensen die onder de ellende aldaar gebukt gaan zeker niet geholpen zouden zijn
Politiek vereist intelligentie, kennis van beleidszaken, empathie, en zeker ook een nuchtere geest
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2024 11:58:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Het één heeft naar mijn mening niets met het ander te maken. Zou je een regering samenstellen van mensen uit de Vogeltjesbuurt in Tilburg kreeg je echt geen rechtvaardiger verdeling, ik denk zelfs integendeel, dat zou een en al corruptie worden, een en al zoveel mogelijk zelfverrijking. Ja ik ga hier eventjes diametraal tegenover je positioneren Dagmar, beetje ook als gedachteexperiment hoor.
Mensen met een stevige algemene ontwikkeling en hogere opleiding, hebben veel meer kijk op hoe een samenleving in zijn geheel functioneert, hebben hun verstandelijke en redelijke vermogens veel beter ontwikkelt dan doorgaans mensen zonder of een erg lage opleiding dat hebben. Die hadden anders best de kans gekregen hoger onderwijs te volgen in Nederland want dat is geen kwestie van geld gelet op de subsidiemogelijkheden die we hier kennen. Wie een hoge cito-toets haalt kan studeren.

Dus zou je een regering hebben van mensen zonder opleiding uit arme buurten zou je een regering hebben van mensen met weinig kennis, weinig inzicht, weinig verstand van zaken op het gebied van zo'n beetje alles wat nodig is om Nederland economisch goed draaiende te houden en ook tot een maatschappelijk evenwichtig bestuur te komen. Ze mogen dan de ervaring hebben van hoe het is aan de onderkant te leven, maar dat maakt ze niet geschikt als bestuurder
Jij slaat helemaal door naar de andere kant Very Happy, ik bedoelde echt niet dat er alleen allerlei "tokkies" in het parlement moeten.
Ik dacht meer aan een evenwichtige mix van hoog en wat lager opgeleiden en ervaringsdeskundigen op de achtergrond en ervaringsdeskundigen kunnen zowel hoog als laag opgeleid zijn.

En het zal zeker zo zijn dat ik zelf aanwezig in Gaza, de onbeschrijflijke ellende -nog erger geworden nu de winter daar ingetreden is- mij nog meer zou aangrijpen dan nu al het geval is door de vele videoregistraties en beschrijvingen van ooggetuigen, maar dat zou mijn kijk op de situatie niet veranderen. Volstrekt niet. Alleen mijn gemoedstoestand waardoor ik eenmaal terug misschien wel tot buitengewoon dwaze irrationele acties zou kunnen overgaan waar de mensen die onder de ellende aldaar gebukt gaan zeker niet geholpen zouden zijn
Wat een onzin dat je als je in Gaza zou zijn geweest irrtionele acties zou gaan uitvoeren. (of geldt dat enkel voor jezelf?)
Ik denk echter wel dat dan je kijk verandert, omdat je het wezenlijk ziet en voelt, dus de urgentie hoger wordt om er iets aan te doen.
Hier worden we het dus niet over eens.

Politiek vereist intelligentie, kennis van beleidszaken, empathie, en zeker ook een nuchtere geest.
Hier ga ik nog even over nadenken, want bovenstaande is vaak ook van toepassing op mensen die ik liever niet in de politieke macht wil.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2024 13:16:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Jemig Klaas ik lees zoveel aannames in jouw posting dat ik niet weet waar te beginnen.
Eerst het onderwijs maar.
Jouw veronderstelling dat iedereen kan studeren vanwege de subsidies, dus dat wie niet studeert kennelijk ook de intelligentie niet heeft...
Kansenongelijkheid in het onderwijs is al jaren een issue. Je kan nog zo slim zijn, als jouw startpositie anders is dan dat van iemand met hetzelfde talent als jij, krijg je niet dezelfde mogelijkheid. Denk aan armoede, problemen in de thuissituatie, anderstaligheid, mantelzorg, woonsituatie,etc. Je studeert toch wat makkelijker als je in een goed huis woont, een eigen kamer en een eigen laptop hebt, je ouders gezond zijn en financieel wat ruimte hebben, als er een sociaal netwerk is bij problemen, als je ouders je al vroeg kunnen helpen bij je schoolwerk én daar het belang van inzien. Als je van thuis het een en ander meekrijgt qua educatie, als je elke dag goed gevoed en gekleed naar school gaat. Als je uit een rijke taalomgeving komt en geen fysieke beperking hebt, echt dan heb je veel meer kansen dan een kind dat dat ontbeert. En dat zijn nog maar de dingen die nu zo gauw bij me opkomen. Je kunt superslim zijn en toch nooit gaan studeren.

Een lage opleiding is niet altijd hetzelfde als dommer zijn dan de rest.
Om actief te zijn in de politiek is naast goed opgeleid zijn vooral belangrijk wat je overtuiging is.Het kan ook betekenen dat jouw politieke keuzes vooral bedoeld zijn om jouw bevoorrechte positie en dat van jouw peergroup te beschermen. Daar wordt het land niet bepaald beter van leert 14 jaar neoliberaal beleid ons.
Intelligentie kan absoluut verkeerd worden ingezet, dus of dat beter is, is maar zeer de vraag. Bovendien kun je politiek actief zijn op verschillende manieren, daarvoor hoef je niet in de regering te zitten. Ook op buurt- of lokaal niveau kun je invloed uitoefenen.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2024 10:52:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben het helemaal met je eens Willemijn, een lagere opleiding hebben wil niet zeggen dommer zijn, maar wel vaak: over minder algemene ontwikkeling te beschikken. Zou iemand met alleen de basisschool en misschien nog een technische opleiding daarbij echt een bekwaam bestuurder kunnen zijn? Misschien wanneer hij zijn kennis door zelfstudie verder ontwikkeld heeft maar anders zou ik daar echt mijn twijfes over hebben.

Citaat:
Intelligentie kan absoluut verkeerd worden ingezet, dus of dat beter is

Intelligentie op zichzelf genomen niet, maar wel gecombineerd met een brede ontwikkeling en kennis van (bestuurs-)zaken, empathie zoals ik eerder al sterk benadrukte, dus een sterke maatschappelijke betrokkenheid, en een zekere nuchterheid (niet zwaar gefrustreerd laat staan getraumatiseerd door allerlei ellende)

En zeker is er kansenongelijkheid. Lange niet iedereen die vlekkeloos zijn/haar cito-toets haalt zal de kans krijgen hoger onderwijs te volgen.
Helemaal waar maar ik was dan ook bewust een beetje aan het generaliseren en overdrijven precies zoals naar mijn mening Dagmar dat een beetje doet, met alle respect hoor Dagmar, en dat meen ik.

Wat je vergelijking met Gaza aangaat nog eventjes dit. Ik ging uit van je bewering dat iemand die zelf "aan den lijve"(die uitdrukking heb je echt gebruikt) het oorlogsgeweld aldaar ondervindt er ook pas echt "kijk op zal hebben" op wat zich daar afspeelt.
Zou ik die oorlog daar meemaken zou ik zwaar getraumatiseerd zijn, binnen enkele dagen al, en zou ik ook niet meer voor mezelf instaan qua wraakzucht, woede, frustratie enz. (precies ook waar deze oorlog uit voortgekomen is, gevoed door Netanyahu). Het zou mijn kijk verblinden.

Als ooggetuige, beschermd door Israël daar rondrijdend, zou ik mezelf misschien nog iets beter op de hoogte kunnen brengen dan de talloze videoregistraties dat nu al doen, zou mijn kijk zou er niet door veranderen, maar de motivatie in de toestand aldaar verandering te brengen, daar heb je wel gelijk in denk ik, die zou bij politici die een dergelijke invloed zouden kunnen hebben wel versterkt worden. Hun emotionele betrokkenheid zou daar zeker groter door kunnen worden.
En datzelfde geldt voor de armoe in Nederland. We hebben baat bij politici/bestuurders die 'weet hebben' van die armoe, ofwel door eigen ervaring ofwel door nauw ik contact te staan met mensen die hieronder gebukt gaan. Die zullen het best in staat zijn, de kennis, het besef en de motivatie bezitten daar zo veel mogelijk aan te doen. Ik geloof echter niet dat je daartoe noodzakelijkerwijs zelf in zo'n buurt zou moeten wonen en dat politici daarop geselecteerd zouden moeten worden, misschien dat we daarover van mening blijven verschillen

terugkomend op het democratisch gehalte van Nederland , de democratie kent het gelijkheidsideaal, in hoeverre vinden jullie dat Nederland daar nog nog verbetering in zou kunnen boeken?
Persoonlijk zou ik een qua inkomen verdere gelijktrekking tussen de praktisch geschoolde werker en de theoretisch geschoolde een heel goede zaak vinden. De echt onmisbare werkende die ook nog eens een ondankbare taak te vervullen heeft krijgt het laagst betaald (vb leerkracht, handarbeider, verzorgende, politie-agent), dat zou heel anders moeten, maar kan dat ook...

https://rutgerbregman.com/nl/books/waarom-vuilnismannen-meer-verdienen-dan-bankiers

Laatst aangepast door Klaas op 30 Dec 2024 08:29:42; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2024 12:30:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Op zich zou het een boeiende discussie kunnen zijn om de verhoudingen hoog- en laag betaald, hoog en laag opgeleid en hogere en lagere klasse eens uit te diepen. Ik vind dat, de klassenmaatschappij, om te beginnen een nogal obsoleet wereldbeeld dat echter nog steeds bewust en onbewust in de dagelijkse praktijk tot uiting komt. Het is bepaald niet nieuw dat Jan de Arbeider op zijn klompen de onrechtvaardigheid aanvoelt van het verschil in beloning, kansen en bestaanszekerheid. Als voetvolk in de frontlinie ben ik altijd uitvoerende geweest van het primaire proces, het product of de dienst waar een organisatie met werknemers zijn bestaan aan te danken heeft. Vroeger spraken we van leidinggevenden, nog veel vroeger gestalte gekregen in de gilden met gezellen en meesters, waarbij goede vaklieden de jongeren de kunst van het vak bijbrachten. Het is, zeker in grotere bedrijven al lang niet meer zo dat goede vaklieden en eigenaars de leiding hebben. Daar zijn managers degenen die de voorwaarden moeten creeren voor de werkers aan dat primaire proces, dus staan als het ware in dienst van het voetvolk in de frontlinie. Dat terwijl ze zo goed als altijd beduidend meer verdienen dan de makers en de eigenlijke dienstverleners. Bizar als je bedenkt dat een bedrijfsstructuur met zelfsturende of zelforganiserende teams doorgaans uitstekend functioneren.

Met die overwegingen in het achterhoofd vind ik het zo gek niet dat velen zich miskend voelen door de gladde praatjes van managers, beleidsmakers en politici en in het stemhokje het vakje rood kleuren van politici die hun taal spreken en heel goed begrijpen in wat voor positie ze verkeren. De crux is dat schijn bedriegt, waardoor gaandeweg de ontevredenheid en het wantrouwen nog groter wordt. Niet gek omdat schone beloftes meer dan eens niet waargemaakt worden, compromissen gesloten worden en het erop neerkomt dat alles bij het oude blijft, dwz. dat de armen armer en de rijken rijker worden, de woningnood erger wordt en voorzieningen als gezondheidszorg, onderwijs en OV verslechteren en duurder worden.

Ik ben een verklaard voorstander van een basisinkomen, nivellering en vooral het aanpakken van zelfverrijking, ongeacht of dat legaal of illegaal is. Ik ben niet tegen verschil maken maar dat moet dan wel voortkomen uit het rechtvaardigheidsbeginsel, de sterkste schouders die de zwaarste lasten moeten dragen en allerlei regelingen moeten veel meer rekening houden met de draagkracht van de betrokkenen, zeker ook in de rechtspraak en het sanctiebeleid, zoals bij verkeersboetes.

Misschien verzanden we veel te veel in kritiek op wat er nu niet goed is in paats van een beeld te schetsen van hoe het zou moeten zijn, zonder meteen in utopische denkbeelden door te schieten. Maar wat schieten wij, voetvolk in de frontlinie, uitvoerenden, uitkeringstrekkers en gepensioneerden, ermee op als multimiljonairs weer eens een belastingvoordeel van enkele tonnen krijgen? Hebben onze (klein)kinderen dan ineens wel een huis? Is dat goed voor onze koopkracht? Verbeteren de zorg en het onderwijs erdoor? En worden ze er eigenlijk zelf wel gelukkiger van? Het is bizar dat van de collectieve voorzieningen die rechts zo graag afschaft, de midden- en hogere inkomens net zo goed en vaak meer profiteren dan de lage inkomens. Een vreemd mechanisme toch? Vertrekken veelverdieners massaal naar het buitenland als hun lasten verhoogd worden? Dat blijkt in de praktijk heel erg mee te vallen en wat dan nog? Ik kan dergelijke lieden missen als kiespijn en des te meer reden om te investeren in goed onderwijs want dan zijn er meer kandidaten om die vacatures op te vullen. Bedenk dat Nederland al vele jaren een belastingparadijs is. Alleen profiteert lang niet iedereen maar slechts de elite, die toch al geen reden tot klagen heeft, daarvan.

Een pasklare, laat staan simpele oplossing is er natuurlijk niet maar rechtvaardigheid is vaak ver te zoeken. Wat mij betreft zou het prioriteit nummer een moeten zijn om het rechtvaardigheidsbeginsel als leidraad te hanteren bij de meest uiteenlopende beslissingen. Dat begint bij een aantal basisvoorzieningen die iedereen nodig heeft, zoals gezondheidszorg, onderwijs, wonen en fatsoenlijke voeding. Dat zijn voorzieningen waarbij niet de markt maar de overheid de hoofdrol moet spelen.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2024 14:10:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Wilders heeft zijn katten niet meer nodig.

Ik proost op de dalende lijn die mbt de PVV in de peilingen is ingezet. Moge het een voorbode zijn voor de trend in 2025!
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2024 17:44:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Daar wil ik graag met je op proosten Willemijn.
iedereen wens ik een fijne avond toe en een gelukkig Nieuwjaar. Mooi logo Klaas. Bedankt!
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2024 20:46:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Doe ik mee met die wens voor een gezellige avond en zeker een sfeervol logo!
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 9 Feb 2025 13:20:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, is Nederland nog een democratie, en zo iemand dat denkt te kunnen beamen, blíjft het ook een democratie
https://x.com/i/status/1888192811142398356
Wilders op een internationale neo-nazi bijeenkomst steekt de loftrompet over Trump

In Nederland mochten we PVV kiezers heel lang niet dom noemen. Zoveel mensen dom noemen, dat kon eenvoudig niet kloppen. In de VS zijn 80 miljoen mensen die hun stem uitbrachten op Trump toch wel echt ontegenzeggelijk dom geweest, en ook immoreel, enigszins kwaadaardig dom.* Gaan PVV kiezers met Wilders mee, en hoe moeten we ons dan tot hen verhouden straks bij de nieuwe verkiezingen?

*dom vanwege de breuk met de wetenschap (klimaatveranderingen, corona, genderdiversiteit eenvoudigweg verwerpen als wetenschappelijk feitenmateriaal)
immoreel doordat Trump een reeks van misdaden begaan heeft, door aan te zetten tot de Capitoolbestorming (make it wild) waar hij zelf bij probeerde te zijn maar waar zijn chauffeur geen gehoor aan wilde geven.
zijn diefstal van geheime documenten en zijn weigering die af te staan aan de FBI
enorme belastingontduiking en -fraude
ontelbare leugens om mensen te misleiden en woede te kweken
kwaadaardig omdat de Trumpbeweging racistisch, haatdragend en nazistisch is
https://x.com/i/status/1888136984280867180

https://x.com/i/status/1888266133741969466
Op dezelfde bijeenkomst vergelijkt Wilders het 'patriotten publiek' in Spanje met "de ridders van de Reconquista" die deel uitmaakten van de Kruistochten, "de eersten die het tij in de geschiedenis keerden, Islam verdreef en het erfgoed van het Christendom herstelde.

Steeds treffender overeenkomsten met Trump en gaat dat zijn popularitet en aanhang vergroten of juist niet?
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 9 Feb 2025 18:05:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Steeds een stukje meer vrijheid afpakken, door vriendjes op sleutelposities neer te zetten met Musk als duidelijkste voorbeeld, wetten erdoor te drukken, draconische voorstellen opperen en decreten ondertekenen, die hij misschien deels weer moet inslikken, waardoor zijn oppositie opgelucht ademhaalt maar hij toch een deel van de peot weer heeft binnengehaald en vooral chaos veroozaken waardoor oppositie en journalistiek niet meer weten waar ze moeten beginnen, zeker als daar ook flink de bezem door wordt gehaald, zowel door geld als met wetgeving af te knijpen. Zoek de verschillen tussen Trump en Wilders. Vooralsnog heeft Wilders minder ruimte dan Trump maar stug volhouden met een dergelijke tactiek gaat toch zijn vruchten afwerpen. Wie had een jaar of vijf geleden gedacht dat Wilders deel van een regering zou gaan uitmaken? Voor mij is de tijd van 'het valt allemaal wel mee' en 'onze democratie kan een stootje verdragen' al een poosje voorbij.

Ik geloof er niets van dat het tij wel zal keren als extreemrechts er niet in slaagt beloftes waar te maken en er een puinhoop van maakt. De goegemeente zal er voor de zoveelste keer intrappen dat de schuld bij links ligt en door slap beleid wordt veroorzaakt.

Wereldwijd zou het een goed idee zijn om de VS te boycotten. Op kleinere schaal is het heel hard nodig dat de oppositie tegen extreemrechts zich verenigt, zowel in Europa als op nationaal niveau, dus ook in ons eigen land. Ik vraag me al een poos af of de weg van de redelijkheid de juiste is. Die heeft absoluut mijn voorkeur maar werkt die bij het steeds machtiger wordende extraamrechts, dat voor geen enkele rede vatbaar is?
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 9 Feb 2025 23:28:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kan jaloers zijn op Duitsland waar 250.000 mensen in München de straat op zijn gegaan om te demonstreren tegen samenwerking met de AfD. Ik wilde dat wij ook zoveel mensen op de been zouden kunnen krijgen.We moeten ons laten horen, tonen dat we weten wat er gebeurt., waarschuwen voor de dreiging van het vroeiend fascisme-tuig. Ook in praatprogramma's moet er scherper en ter zake kundig worden gereageerd . Niet toestaan dat een Rutte in Buitenhof wegkomt met het likken van de kont van Trump.
Onze democratie is het waard om voor te vechten.
Het "Sieg Europa" op dat congres voor extreemrechts in Spanje . Hoeveel tekens hebben we nog nodig?
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2025 11:53:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De regeringsonderhandelaars hebben de grootste moeite om een stabiele regering te vormen, maar binnen de Westerse wereld vormen wij absoluut geen uitzondering. Heel wat landen kampen met diepe politieke instabiliteit. Wat zijn de oorzaken hiervan en wat is een mogelijke uitweg?

Dat zoveel landen op dit moment door politiek onweer gaan toont dat er bredere trends zijn die overal voor problemen zorgen. In zowat alle landen zie je groeivertraging, toenemende fiscale druk, vergrijzing, het afbrokkelen van het politiek centrum en de opkomst van extreemrechts.

Overal staan de begrotingen onder zware druk. De tegemoetkomingen en stimulansen van de overheden tijdens de pandemie en later tijdens de energiecrisis in Europa (gevolg van sancties tegen Rusland), hebben de schuldgraad sterk doen toenemen. Daarnaast is er trage economische groei, zijn er stijgende sociale uitgaven omwille van de vergrijzing en zijn er sterk stijgende defensie-uitgaven omwille van de oorlogskoorts.

De afbraak van de welvaartsstaat leidt dus bijna vanzelf tot sociaal protectionisme en welvaartschauvinisme. Het zaait verdeeldheid en zet mensen tegen elkaar op. Het is de ideale voedingsbodem voor de slogan ‘eigen volk eerst’.

De hierboven geschetste trends maken dat extreemrechts de wind in de zeilen heeft. En die wind wordt nog aangewakkerd door de traditionele partijen. Opgezweept door het succes van extreemrechts schuiven zij steeds verder op naar rechts. In plaats van de sociaaleconomische oorzaken aan te pakken en de toxische sfeer te counteren nemen ze grote delen van de retoriek en de voorstellen van de extreemrechtse partijen over.

Dat doen zij in de hoop om stemmen af te snoepen van extreemrechts. Maar op die manier normaliseren zij extreemrechts en maken ze die partijen uiteindelijk alleen maar sterker. Als het er op aankomt verkiest de kiezer het origineel boven de kopie. Zo ontstaat er een spiraal van verrechtsing en weet extreemrechts zijn electoraat gestaag uit te breiden.

Om het tij te keren zijn minstens twee zaken nodig. Vooreerst moeten de traditionele partijen hun eigen identiteit herwinnen. Op basis van hun oorspronkelijke principes en waarden moeten zij een maatschappijvisie promoten in plaats van delen van het extreemrechts gedachtengoed te kopiëren.

Ten tweede moeten zij breken met het asociaal beleid van de afgelopen 45 jaar. In plaats van de sociale welvaartstaat verder af te breken moeten ze een nieuw sociaal contract sluiten. Concreet wil dat zeggen dat er publieke investeringen nodig zijn in huisvesting, onderwijs en sociale diensten.

Op dit moment zien we dat de politici er niet in slagen om het tij te doen keren. Zij maken het alleen maar erger. Om tot een nieuw sociaal contract te komen en de traditionele partijen te behoeden voor de extreemrechtse verleiding zal er druk nodig zijn vanuit het middenveld, met hierin een cruciale rol voor vakbonden.

Meer dan ooit is het middenveld belangrijk om de democratie te vrijwaren.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2025/01/08/de-democratie-in-het-westen-wankelt/

Helder artikel, slaat de spijker op zijn kop.

Het komt overeen met het andere topic "politiek in Nedelrand", dat linkse en middenpartijen weer terug moeten naar hun eigen principes en niet mee moeten opschuiven naar rechts zoals nu gebeurd in de hoop hier kiezers mee terug te winnen van extreem rechts. Dat werkt niet.

Sociaaldemocraten moeten weer sociaal worden en dit uitdragen en zo de kiezer weer terug winnen, dat is de enige manier.
Links en middenpartijen ( in het hele Westen) moeten terug naar hun roots, dat zal even tijd kosten, maar dat is de enige manier om extreem rechts terug te dringen.

Dat is denk ik 1 van de grootse punten nu, de bezieling van het midden en links in de eigen poltieke beleving is totaal zoek en daar is extreem rechts heel goed, in die bezieling waar ze in geloven uitdragen, hoe verachterlijk hun standpunten ook zijn.
Terug naar boven

Geplaatst: 10 Feb 2025 11:53:20    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: