50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Oekraïne in oorlog vanwege inval Rusland
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pien

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2025 18:14:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens Dagmar, ik vind hem een echte held!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 19 Jul 2025 18:14:48    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2025 22:12:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ongelofelijk hoe goed Zelensky zich staande houdt! Rancune, voor zover hij die had, gewoon de vuilbak in en onderhandelen met Trump. Dat dwingt bij iedereen respect af, zelfs bij Trump en dat is natuurlijk niet onbelangrijk. Trump blijft de laatste tijd toch wat meer neigen naar kritiek op Poetin en samenwerking binnen de Navo en met Europa. Ik verdenk hem ook sterk van financiële belangen als belangrijkste drijfveer, als of naast pure macht op wat voor manier dan ook, maar als dat werkt om hem in beweging te krijgen dan moet dat maar, zeker als niemand behalve Poetin en zijn maffiose vriendjes er verder slechter van wordt.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2025 10:08:33    Onderwerp: Reageren met citaat

@Kees
China heeft onomwonden aangegeven belang te hebben bij de oorlog van Oekraïne . Rusland zegt nooit op te geven. Dus dat is bijzonder slecht nieuws voor Oekraïne.
Hooge Pieten geven aan dat het scenario erg voor de hand ligt dat als China Taiwan wil aanvallen, Xi aan Poetin vraagt om even een afleidingsmanoeuvre te doen, zoals bv een "Poetin tje op een Navoland). De NAVO houdt hier serieus rekening mee.
Het zou zomaar kunnen. Trump heeft belang bij Taiwan maar ook bij bondgenootschap van.......bv Europa.
Zelensky doet het fantastisch, Oekraïne zal onder zijn leiding nooit opgeven, en hopelijk bl8jft Trump voorlopig steunen en ziet hij brood in de droger van Oekraïne, waar overleg over is tussen Zelensky en Trump ( wij krijgen van de VS ....en jullie van ons de drones). De VS heeft die namelijk nog niet. Dus het handelsgat in de oorlogsindustrie van de USA is gevonden.
Of korter samengevat er liggen allerlei financiële belangen onder die oorlog van de VS, Rusland en China. Uiteraard ook bij Europa maar ik denk dat dit op de eerste plaats te maken heeft met veilgheid en daarna de grondstoffen van Oekraïne dat erg aantrekkelijk is als het gaat om onafhankelijk te worden van ....
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2025 18:33:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Door een nieuwe wet staan twee Oekraïense anticorruptiediensten straks onder de regering van dat land, tot ongenoegen van burgers die volop ertegen protesteren. Wat betekent dit voor Oekraïne? "Twee stappen terug op corruptiebestrijding."

Dit besluit wordt door het volk niet alleen gezien als een stap terug voor corruptiebestrijding, maar ook als gevaar voor het toetreden tot de Europese Unie. Daarvoor moeten landen namelijk actief corruptie tegengaan.

https://eenvandaag-avrotros-nl.webpkgcache.com/doc/-/s/eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/oekrainers-de-straat-op-tegen-besluit-president-volodymyr-zelensky-nieuwe-wet-is-twee-stappen-terug-in-corruptiebestrijding-160853
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10579072/oekrainers-de-straat-op-tegen-wet-over-anticorruptiediensten-slager-keurt-eigen-vlees

Ook Zelensky doet dingen die hij beter niet kan doen, zoals dit.
dit maakt hem in eigen land niet populair.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2025 18:53:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, ik las het net. Zorgelijk vind ik het. Hij zal toch niet de autoritaire kant op gaan. Dat zou echt wel heel erg zijn.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2025 11:33:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Volgens de Britse krant The Telegraph zou de Oekraïense president Zelenski nu toch bereid zijn om door Rusland bezette gebieden af te staan aan Moskou naar aanleiding van een staakt-het-vuren. Extra grondgebied afstaan is echter onbespreekbaar, schrijft het dagblad.

Het plan bevriest de huidige frontlijn en laat Rusland de controle over delen van Loehansk, Donetsk, Zaporizja, Cherson en de Krim. Het zou een aanzienlijke draai betekenen tegenover zijn eerdere standpunt, steeds klonk het dat Oekraïne geen meter grondgebied wil afstaan. Rusland bezet momenteel ongeveer 20 procent van het Oekraïense grondgebied.

Telegraaf online 12-08

Zal geen ontkomen aan zijn. Ik zie het als een positief bericht.
Het is buigen voor onrecht, maar ook realistisch
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2025 12:38:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had het ook gelezen, maar in tegenstelling tot jou vind ik het geen positief nieuws.

Rusland is bezig met een opmars om de Donetsk, hij wil die hele regio in handen hebben zodat hij bij de onderhandelingen die hele regio aan Rusland kan toevoegen.

Wat is er positief aan dat Oekraine land inleverd voor een staakt het vuren, want dat is het wat Rusland aanbiedt nu, geen vrede, maar een wapenstilstand in ruil voor land.

Al die Oekrainse soldaten die hun leven hebben gegeven om hun land te verdedigen en dan nu dat land afstaan?

Ik hoop dat het niet gaat gebeuren en dat Poetin met Zelensky om tafel gaat waar ook Trump voor open staat.
Onbestaanbaar dat Trump en Poetin gaan beslissen wat er met Oekraine gebeurd zonder dat ze daarbij zelf betrokken zijn.

Poetin wordt beloond als Oekraine land afstaat voor zijn een staakt het vuren, zijn agressie beloond. Eerst de Krim en nu de hele regio Donetsk.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2025 13:10:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Denk jij Dagmar dat er nog een kans op een einde van deze oorlog zou kunnen zijn zonder dat Zelenski concessies doet?
Hij zal ook verantwoordelijk voelen voor de vele doden aan Oekraïense zijde die het nog kosten zou wanneer hij voet bij stuk zou blijven houden.

Het is buigen voor onrecht, maar de wereld is niet rechtvaardig. Soms kun je niet anders
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2025 15:22:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Get snijdt mij door de ziel wat hier dreigt te gebeuren. Het Westen heeft het sinds de besetting van de Krim en MH-17 veel te veel laten gebeuren en toen de ernst begon door te dringen continue achter de feiten aangelopen met te weinig hulp Oekraïne, te laat, geen overduidelijke signalen richting Poetin en wat gebeurt er nu? Poetin dreigt zijn zin te krijgen door een enorm deel van Oekraïne legaal in bezit te krijgen. Ik kan me niet aan vergelijkingen met Finland onttrekken van na de Winteroorlog maar ik betwijfel zeer of het daarbij zal blijven. Ik geloof er gewoon niet in. Het enige alternatief is echter dat Oekraïne veel meer steun krijgt dan het tot nu toe gehad heeft en de Russen moet terugdringen binnen de eigen landsgrenzen. Natuurlijk zal Poetin zich meermaals bedenken voordat hij zich vergrijpt aan NAVO-lidstaten maar als hij ook maar een klein kansje ziet dan zal hij dat wel doen en zeker als landen als China, india en zelfs de VS daar niet heel krachtig op reageren dan is het einde zoek.

Oekraïne verdient meer steun dan ooit om te voorkomen dat Rusland aan de haal gaat met al het bezette gebied. Toegeven is funest. Ik kan er helaas niets anders van maken.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 13:56:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De Verenigde Staten zijn niet goed voorbereid op de gesprekken die de Amerikaanse president Donald Trump vrijdag gaat voeren met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin, meldt de Financial Times. Rusland-correspondent Joost Bosman spreekt van 'een tamelijk desastreus beeld' dat geschetst wordt van de Amerikaanse voorbereidingen. 'Die zijn er eigenlijk niet. Het team van Trump heeft geen Rusland- en Oekraïnedeskundige. Er wordt vooral op los geïmproviseerd.'

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10580672/trump-desastreus-slecht-voorbereid-op-gesprek-poetin-improviseert-er-op-los

Ik denk dat Poetin als winnaar daar uit de strijd zal komen, Trump is veel te onvoorspelbaar.

Poetin heeft nog meer ijzers in het vuur om Trump te pleasen die graag als vredespresident de boeken in wil gaan.
Citaat:
De Russische president Vladimir Poetin heeft voor het gesprek met zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump gesuggereerd dat hun landen ook een deal zouden kunnen sluiten over nucleaire wapenbeheersing. Volgens Poetin zou zo'n overeenkomst de vrede kunnen versterken. Rusland en de VS zijn de twee grootste kernmachten ter wereld. Momenteel zijn ze nog gebonden aan het NEW START-verdrag over het beperken van het nucleaire wapenarsenaal, maar dat loopt in februari af.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10580678/liveblog-zelensky-reist-door-naar-londen-voor-gesprek-met-starmer
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Pagina 15 van 15

Ga naar: