|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 593 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 17 Okt 2025 20:55:48 Onderwerp: |
|
|
Pien schreef: | Jullie gaan heel erg snel. Gisteren was Jetten bij Nieuwsuur en vertelde waarom hij ook immigratie en de vluchtelingen problematiek op de agenda heeft gezet. Hij legde uit hoe dit onderwerp door de populistische partijen als het ware gekaapt is. Zodat bijna iedereen denkt als ik iets vindt van dit onderwerp hoor ik bv bij de PVV te zijn. |
Misschien wel te snel. Goed dat je je niet laat weerhouden om te reageren want tweegesprekken worden al gauw ontoegankelijk voor anderen. Daar moeten we echt goed op letten, hoewel het clubje hier erg klein is waardoor dat wel in de hand wordt gewerkt.
Rob Jetten moest wel reageren naar aanleiding van de kritiek die hij kreeg. Hij weet het goed te brengen en veel wat hij zegt snijdt echt wel hout maar het voornemen van D66 om het Canadese asielmodel te adopteren vind ik een miskleun. In de eerste plaats omdat het binnenkort de bedoeling is om een gezamenlijk, eenduidig beleid in Europa in te voeren maar ook omdat er en verkeerde voorstelling van zaken wordt gepresenteerd. Er wordt beweerd dat Canada asielaanvragen alleen in het buitenland doet. Dt is gewoon niet waar. Heel veel landen nodigen een quotum vluchtelingen uit die in het land waar ze verblijven (meestal een buurland) worden gescreend. Dat doet Nederland ook en ik heb behoorlijk wat van die vluchtelingen aan mijn bureau gehad voor intakes en huisartsconsulten toen ik in Amersfoort werkte als aangewezen centrum voor die uitgenodigde vluchtelingen waarvan er toen nog 500 per jaar werden uitgenodigd. Daardoor weet ik heel goed waarover het gaat. Het beleid in Canada wijkt nauwelijks af van het Nederlandse waar het merendeel van de asielzoekers, in Canada 90%, gewoon net zoals bij ons bij de grens aankloppen en vervolgens de asielprocedure ingaan in Canada, net zols bij ons in Nederland. Je kunt hoogstens vaststellen dat het aantal uitgenodigden in Canada, ook procentueel, stukken groter is dan die schamele 200 nu bij ons. Ik ga er maar vanuit dat dit alles geen liegen is maar het is dan wel ondoordacht en met een dramatisch gebrek aan informatie aan de publiciteit prijsgegeven. Het zal vast ook niet als populistisch bedoeld zijn, duh, niemand wil dat predikaat, maar het komt wel zo over. De hele uitzending van Nieuwsuur toch maar eens bekeken. De vragen vond ik gematigd kritisch maar er was wel sprake van een aantal confrontaties met tegenstrijdigheden waarmee Rob Jetten best moeite had maar keurig antwoordde. Dat hij overal vlot en glashelder uitkwam kan ik dus niet zeggen. Jammer dat er niet over de gezondheidszorg gesproken is, over de eigen bijdragen en het eigen risico maar ook over wat D66 wil bijdragen, dan wel bezuinigen. Onderwijs kwam terecht wel aan bod maar ik ben de kernpunten alweer vergeten. Segregatie op de scholen tegengaan kan ik me nog herinneren, waar ik het roerend mee eens ben, het aanpakken ervan uiteraard. Kan verder aan mij liggen maar misschien toch ook omdat echte duidelijkheid soms ontbrak. Ik had even een dip (pijnstillers uitgewerkt) en dan neem je minder op maar ik heb geen zin om nog eens een uur te kijken. Vanavond komt Jimmy Dijk aan bod.
Citaat: | D66 gaat nu ook "dat voelen" de onderbuik aanspreken in de campagne en komt ook met maatregelen opdat helder is voor iedereen dat het lijkt als of alleen de PVV dit onderwerp serieus neemt en er iets aan wil doen terwijl dat gewoon niet waar is. |
Niemand hoeft het onderwerp migratie te mijden maar laten we eerst stoppen om te spreken van een asielcrisis, want alles moet tegenwoordig een crisis genoemd worden, kennelijk om de urgentie te benadrukken en daarbij ingrepen te rechtvaardigen, liefst buiten de beide Kamers om. Ik kan het woord crisis niet meer hóren...
Citaat: | Er zijn teveel kiezers die gerust minder rechts of midden of linkser willen stemmen , nu die kiezers kunnen terecht bij D66. Dan klinkt het opeens toch iets anders vind ik Kees. |
Ik heb het geloof ik al eerder geopperd maar D66 mag wat mij betreft een flink stuk groter worden, zeker als dat ten koste van de VVD en extreemrechts gaat. De kunst voor D66 is dan wel om groot te blijven want tot nu toe schommelt het zeteltal in de TK van een schamele paar tot meer dan 20 zetels. Maar naast een goeie gezondheidszorg (een levensgrootminpunt bij D66) en onderwijs ben blijf ik een voorstander van een goed sociaal vangnet, acceptabele minimum inkomens, waardoor toeslagen grotendeels overbodig worden. Ik ben natuurlijk niet zo achterlijk om economische belangen over het hoofd te zien maar daar mag best wat meer in gereguleerd worden zodat winsten niet alleen maar terechtkomen bij mensen die financieel al helemaal niets te klagen hebben en over excessen zoals die steun aan dat volkomen overbodige en vervuilende Tata Steel en aan de KLM (Boek: De Blauwe Fabel) en Schiphol die ons veel meer kosten dan ze opbrengen ergeren me mateloos.
Citaat: | En verder is het hier de druk van de ketel naar een hele drukke tijd en hebben we voorlopig koopcontract getekend in Spanje en deposit betaald en zijn we moe maar gelukkig. Even off topic. Januari gaan we emigreren naar Spanje.  | Mooi dat het rond is en jullie concrete toekomstplannen kunnen maken!
Laatst aangepast door Kees op 19 Okt 2025 06:35:15; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 17 Okt 2025 20:55:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 18 Okt 2025 10:38:32 Onderwerp: |
|
|
Kees schreef: | Goed dat je je niet laat weerhouden om te reageren want tweegesprekken worden al gauw ontoegankelijk voor anderen. Daar moeten we echt goed op letten, hoewel het clubje hier erg klein is waardoor dat wel in de hand wordt gewerkt.
|
Ja, dat is echt heel jammer dat er nog maar zo weinig mensen op dit forum zijn om mee te discussieren, ik mis het wel om met meer mensen te discussieren.
Ik kijk wel eens op andere sites, maar heb nog niks kunnen vinden om dat er naast deze site bij te doen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 20 Okt 2025 16:59:02 Onderwerp: |
|
|
Hè, hè, ik ben eruit: het wordt de Partij voor de Dieren.
Lang getwijfeld tussen genoemde partij en de SP, maar als ik me afvraag met welk partijprogramma de wereld het meest opschoof naar de kant die ik het liefst zou zien, dan voel ik mij bij de ideologie van Ouwehand net iets meer thuis dan bij die van Dijk.
Esters wereldbeschouwing vind ik wat breder en diepgaander dan die van Jimmy. _________________ De staat Israël is een mislukt project |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 20 Okt 2025 18:27:14 Onderwerp: |
|
|
Virgo schreef: | De staat Israël is een mislukt project |
Van Mona en Caroline moeten immigranten die Nederlands staatsburger willen worden eerst trouw zweren aan het bestaansrecht van de staat Israël en de Joods-Christelijke samenleving (die we hier helemaal niet hebben) zweren. Dus de PvdD lijkt me een betere keuze. Ik ben misschien wat conservatief door de sociaal-democratie een warm hart toe te dragen en stem dus SP. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 21 Okt 2025 10:59:16 Onderwerp: |
|
|
Het rapport van de Nederlandse Orde van Advocaten over de verkiezingsprogramma's is iet nieuw, doet dit al jaren, maar de conclusies zijn wel verrassend. Of toch niet? Dat PVV, FvD, Ja21 en in het kielzog BBB openlijk de rechtstatelijkheid geweld aandoen weten we inmiddels wel, hoewel we dat natuurlijk niet gewoon moeten vinden en ze schromen vanzelfsprekend niet om dat in hun verkiezingsprogramma te verwerken. Maar dat ook een groot deel van andere, keurig nette gevestigde partijen punten opgenomen hebben die indruisen tegen de rechtstatelijkheid vind ik opmerkelijk. Met name de SGP (toch de expert op het gebied van staatsrecht), NSC en VVD springen eruit maar ook D66, SP, CDA, CU en Denk laten hier een steek vallen, zou je zeggen. Waarom de extreemrechtse partijen zo hoog scoren op de antirechtstatelijke ladder lijkt me wel duidelijk en daar kunnen we de VVD helaas ook toe rekenen. Bij de matig scorende partijen zou het interessant zijn om details te weten maar moeten we het waarschijnlijk zoeken in de immigratiesfeer. SP mogelijk vanwege immigratielimieten en D66 met het voornemen om asielprocedures niet meer in nederland te laten plaatsvinden:
Citaat: | Opvallend is vooral hoe breed de erosie zich manifesteert: asielplannen botsen massaal met internationale verplichtingen, discriminatoire uitlatingen over moslims zijn gemeengoed geworden, en voorstellen om bezwaarprocedures in te perken bedreigen de rechtsbescherming van burgers. |
Lees verder: Zorgelijk: partijen breken massaal de rechtsstaat af, alleen links houdt stand |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 21 Okt 2025 12:33:52 Onderwerp: |
|
|
Virgo schreef: | Hè, hè, ik ben eruit: het wordt de Partij voor de Dieren.
Lang getwijfeld tussen genoemde partij en de SP, maar als ik me afvraag met welk partijprogramma de wereld het meest opschoof naar de kant die ik het liefst zou zien, dan voel ik mij bij de ideologie van Ouwehand net iets meer thuis dan bij die van Dijk.
Esters wereldbeschouwing vind ik wat breder en diepgaander dan die van Jimmy. |
Voel me ideologisch erg verwant met Esther Ouwehand, ook Miriam Bikker vind ik een kei maar staat natuurlijk wat verder van me af vanwege de kerkelijkheid. Weet het nog niet goed. Komt nog bij dat ik nog steeds zwaar de pest in heb vanwege mijn laatste bezoek aan het stemlokaal waarbij ik onverrichterzake huiswaarts kon keren. Ik had geen stembiljet aangekregen, mijn partner die nooit stemt had mij het hare gegeven plus paspoort zodat ik met haar biljet kon stemmen, dacht ik. Dat bleek onmogelijk wanneer je niet je eigen stembiljet bij je had. Ik zag daar de logica totaal niet van in maar men liet mij het reglement waarin dat regeltje was opgenomen lezen. Het stond er inderdaad. Toch blijf ik de pest erover in hebben en begin ik bovendien het geloof in, de hoop voor, en de liefde voor deze wereld dusdanig te verliezen dat ik mogelijk lekker kwaad thuis blijf. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|