50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Oekraïne in oorlog vanwege inval Rusland
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 16, 17, 18

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pien

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2025 14:26:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Precies Klaas en die drones kunnen van alles uit de lucht schieten (zijn zelfs in Alicante waargenomen bij het vliegveld) naast België e in Nederland. Het is een naar idee dat er nu al mensen zijn die collaboreren met de vijand of die vanuit Rusland hier azijn (dat laatste geloof ik niet, ik denk dat het mensen zijn die al tijden in die landen wonen).
Ik vind het ook zorgelijker als in de koude oorlog daar het zo subtiel de infrastructuur raakt en wanneer i het moment daar dat de NAVO zegt of Nederland en nu is het genoeg. Rutte is niet naïef, die wacht zo lang mogelijk want het i zinloos om spierballen te laten zien als je die eigenlijk niet hebt. Of anders gezegd als de NAVO er niet klaar voor is dan gebeurt er niets en gaat Rusland door met provoceren. Zodra de NAVO de lijn trekt en nu is het genoeg, dan heeft Rusland de stok om mee te slaan en zal dat zeer hard doen met allerlei leugens van hoe slecht het westen wel niet is, denk ik.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 4 Dec 2025 14:26:08    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 5 Dec 2025 21:00:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Het zal zo'n vaart niet lopen, maar dan hebben we het over een invasie zoals in de meidagen van 1940. Dat wil niet zeggen dat er andere manieren zijn van oorlog voeren, zoals infiltratie in computernetwerken, spionage met vliegtuigen, drones en (onderzee)schepen en vernietiging van infrastructuur zoals olie- en pijpleidingen en communicatiekabels. Sterker, dat is dus al gaande, hoewe nog niet in volle gang, waardoor we kunnen stellen dat Rusland al in oorlog is met ons. Als met aanhoudende infiltratie en beïnvloeding het bestuur, de democratie sterk ondermijnd wordt vind ik dat levensgevaarlijk en daarom absoluut niet dat het zo'n vaart niet loopt. Er kan gesteld worden dat spionage van alle tijden is maar dit gaat veel verder. Ik heb het over een vijfde kolonne, die al heel actief is in heel Europa en tot nu toe zijn grootste succes in Hongarije heeft behaald, Belarus even buiten beschouwing latend evenals Georgië en Azerbaidzjan. Misschien moeten we de VS als dat grootste succes beschouwen.

In een van de artikelen in de NRC waar in onderstaand artikel naar verwezen wordt legt onderzoeksjournalist Irina Borogan uit dat Rusland in oorlog met het Westen is maar het Westen niet met Rusland. Die metafoor zegt heel veel. Op zich is het goed dat wij hier vertrouwen op onze overheid en onze democratie maar Borogan oppert ook dat Ruslands leger weliswaar minder te betekenen heeft dan die van gezamenijk Europa maar dat de geheime dienst een enorme voorsprong heeft zowel in mankracht, mandaat als ervaring. We moeten er dus absoluut rekening mee houden dat het ondermijnen van onze rechtsstaat niet alleen al lang en breed gaande is maar vast en zeker geintensiveerd zal worden en zeker niet stopt.

E.e.a. betekent dat we qua wetgeving dergelijke antidemocratische activiteiten moeten tegengaan, hoe moeilijk dat misschien ook is, maar ook dat de uitvoering er bovenop moet gaan zitten. Misschien maak ik een sprong maar die is in mijn ogen niet groot, door te beginnen met de dubbel demissionaire regering af te tikken, die allerlei controversiele zaken doorvoert alsof ze nog volledig missionair zijn en ook doorgaat om de journalistiek te ondermijnen, zoals Mona Keyzer doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is om te suggereren dat de NOS de spreekbuis van Hamas is. Dergelijke dingen lijken heel onbenullig maar ik zie ze als symptomen van iets veel groters. Trek lijntjes uit het nabije verlden via het heden maar door om te voorspellen hoe de toekomst er uit kan komen te zien als we hier niet op acteren.

De Rijksoverheid: Russische brutaliteit om samenleving te ontwrichten neemt toe

Net nadat ik bovenstaande had geformuleerd kwam ik dit tegen, eergisteren in de NRC: Rusland voert al oorlog in heel Europa
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 6 Dec 2025 08:59:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is nu wel heel duidelijk geworden dat Europa/de EU de VS tégen zich gekregen heeft. Wij zijn links, en woke, en 'anti-democratisch' in de ogen van de huidige onder godfather Trump opererende Republikeinse maffia, en wij moeten allereerst bestreden worden, in het gareel gebracht worden van de radikale rechts-extremistische krachten a la Orban in Hongarije en de AFD in Duitsland. Niet Rusland, niet Poetin is het probleem maar de EU.

Zal dit beslissend zijn voor de afloop van de oorlog in Oekraïne, en wellicht ook het behoud van de democratie in de EU?

https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-en-de-wijk/10588997/1381-een-amerikaanse-aanval-op-europa
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 6 Dec 2025 17:28:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Kun je het samenvatten Klaas. Een half uur gaan luisteren zie ik niet zitten eerlijk gezegd.

Dank jullie voor je input! Heel fijn om daarover te sparren met elkaar.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 6 Dec 2025 18:17:20    Onderwerp: Reageren met citaat

De samenvatting stond er eigenlijk al:
"Wij zijn links, en woke, en 'anti-democratisch' in de ogen van de huidige onder godfather Trump opererende Republikeinse maffia, en wij moeten allereerst bestreden worden, in het gareel gebracht worden van de radikale rechts-extremistische krachten a la Orban in Hongarije en de AFD in Duitsland. Niet Rusland, niet Poetin is het probleem maar de EU."
Zo liggen de kaarten op dit moment. Op hulp van Trump hoeven we niet te rekenen, hij lijkt zelfs volledig met de westerse democratieën af te willen rekenen.

Grappig is dat ik een tiefushekel aan lezen heb omdat je daarbij niets anders kunt doen en daarom veel liever luister met een paar earbuds in om tegelijk te kunnen koken, boodschappen doen, whatever... dat kost je dan helemaal geen tijd:P

Trouw vandaag:

Citaat:
Trump moedigt verzet tegen Europese gevestigde orde aan
De Trump-regering waarschuwt in de nieuwe Amerikaanse veiligheidsstrategie dat Europa te maken heeft met een ‘uitwissen van de beschaving’ en vraagt zich af of bepaalde landen nog wel betrouwbare bondgenoten zijn.

Gouden decoratie op de schoorsteenmantel van de Amerikaanse president Donald Trump in het Witte Huis.
Gouden decoratie op de schoorsteenmantel van de Amerikaanse president Donald Trump in het Witte Huis.Bron CNP/AdMedia
MellaFuchs
Dit artikel is geschreven door
Mella Fuchs
redacteur Afrika

Gepubliceerd op 5 december 2025, 20:05

Bewaren
Delen
In de donderdag stilletjes gepubliceerde Nationale Veiligheidsstrategie wordt het voor eens en altijd duidelijk wat president Donald Trump wil met de wereld. Met name Europa krijgt ervan langs.

In 33 pagina’s wordt duidelijk dat Trump van plan is om een grotere militaire aanwezigheid te hebben op het westelijk halfrond – zoals Latijns-Amerika, het Caribisch gebied en andere buurlanden van de VS. Dat zou nodig zijn om te strijden tegen migratie, drugs en de opkomst van ‘vijandige machten in de regio’. De contouren van die aanpak zijn al zichtbaar, onder meer door herhaaldelijk dodelijke aanvallen op boten voor de kust van Venezuela waarvan de regering beweert dat ze drugs vervoeren.

Dat is een breuk met eerdere Amerikaanse regeringen – waaronder die van Trump tijdens zijn eerste termijn –, die zich meer richtten op de concurrentiestrijd met Rusland en China.

Europa wordt in dat licht omschreven als een continent in verval. Democratie en politieke vrijheden zouden worden uitgehold, en immigratie zorgt voor het verlies van nationale eigenheid. Als de huidige trends zich voortzetten, is het continent ‘over twintig jaar of minder onherkenbaar’. Het document uit twijfel of die Europese landen op den duur nog wel ‘over voldoende economieën en legers zullen beschikken om betrouwbare bondgenoten te blijven’.

De VS willen daarom de komende jaren het verzet tegen de gevestigde orde in Europa aanwakkeren. Het document signaleert tevreden dat ‘patriottische partijen’, doelend op radicaalrechts, in opmars zijn. Die wil Amerika steunen. Dat gebeurt ook al; de regering van Trump onderhoudt bijvoorbeeld banden met de partij AfD in Duitsland, die door de Duitse inlichtingendienst als extreemrechts wordt beschouwd.

Kritiek op Rusland ontbreekt
Niet álle Europese landen staan in Trumps verdomhoekje. De VS willen de komende jaren investeren in ‘de gezonde naties’ in Midden-, Oost- en Zuid-Europa. Daar zijn geestverwanten van Trump aan de macht in bijvoorbeeld Hongarije, Slowakije, Tsjechië en Italië.

https://www.trouw.nl/buitenland/trump-moedigt-verzet-tegen-europese-gevestigde-orde-aan~b31af9af/
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 6 Dec 2025 19:23:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Klaas. Dus we hebben nu twee Rusland die Europa democratie willen ondermijnen. Naar.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 6 Dec 2025 22:09:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Dank je Klaas. Dus we hebben nu twee Rusland die Europa democratie willen ondermijnen. Naar.

Klaarblijkelijk bedoel je dat zowel Rusland als de VS zich nu tegen Europa keren. Dat lijkt me inderdaad de kern van de situatie die dreigt te ontstaan maar om toch ietwat optimistisch te blijven vul ik daar liever Trump en Poetin voor in, want die hebben geen van beiden het eeuwige leven.

Ik heb met stijgende verontrusting (niet eens zozeer met verbazing) zitten volgen dat Trumps uitlatingen van de afgelopen jaren nu 'gewoon' beleid zijn geworden. De VS hebben zich wel vaker teruggetrokken achter een muur van isolationisme, maar dat heeft na de Boston tea party (maar mogelijk zie ik iets over het hoofd) nooit geleid tot de openlijke vijandschap die Trump er nu op nahoudt.

Trouw vat het goed samen maar ook andere degelijke media komen tot dezelfde conclusie. Het komt erop neer dat de Monroe-doctrine uit de kast is gehaald, waardoor mijn vermoeden dat Trump streeft naar een Groot-Amerika bevestigd wordt, concreet dat zowel Zuid- als Midden-Amerika en Canada naar de pijpen van de VS moeten dansen en bij voorkeur ingelijfd zouden moeten worden. Daarnaast wordt Europa afgeschilderd als afvallig, anarchistisch, woke, een links bolwerk waar weliswaar wat hoop gloort in de vorm van een aantal antidemocratische nationalistische bewegingen, met als duidelijke voorbeelden het regime van Orban en de Afd in Duitsland, die alle steun verdienen, althans, zoals Trump het ziet.

Het komt erop neer dat we in de richting gaan van de machtsblokken Groot-Amerika, Groot-Russische rijk en China, dat zich tot nu toe gedeisd houdt en mogelijk wil India langzamerhand ook een grotere vinger in de wereldpap als giga-natie. Als dat doorzet dan kan Taiwan zijn zelfstandigheid vergeten en loopt ook Japan als trouwe bondgenoot van het westen gevaar, want daar heeft China nog een appeltje mee te schillen. Zelfde geldt voor Indo-China en ook voor Indonesie, de Filippijnen en wat gaat er gebeuren met Nieuw Zeeland?

Het is allemaal zover nog niet maar we leven wel in een periode waarin geopolitiek een overheersende rol is gaan spelen. Europa is helaas verdeeld, wat aangepakt zal moeten worden. Europa is relatief klein vergeleken met de andere machtsblokken maar kan zijn positie enorm versterken door de samenwerking niet alleen binnen de EU maar met een aantal landen daarbuiten drastisch te versterken. Canada op de eerste plaats, maar ook het Midden-Oosten, Japan, Indonesie, Nieuw Zeeland, de Filippijnen, Zuid-Korea, Indo-China, niet te vergeten Australie en mogelijk ook India, dat evenals Turkije zijn oren ook wel laat hangen naar Poetin. Uiteraard samenwerking op economisch vlak, waarbij die idiote importheffingen van Trump een aantal landen een zetje kunnen geven, maar ook op defensiegebied door middel van verdragen en in godsnaam dan ook maar op het gebied van de wapenindustrie. Overigens zou een ex-Brexit ook helpen om dat benauwende nationalisme in wat bredere zin aan te pakken. Dan heb ik Afrika er nog even buiten gelaten. Onterecht maar dat komt nog wel. Voor nu maar even zo om het voor mezelf niet al te ingewikkeld te maken.

Misschien ben ik voorbarig maar het kan geen kwaad om vooruit te denken. De rol van Trump is nog niet uitgespeeld, waarbij het me niet eens zou verbazen als hij een derde ambtstermijn voor elkaar weet te manipuleren als kroon op zijn dictatorschap, hoewel daar 'even' een grondwetswijziging voor nodig zal zijn. In ieder geval lijkt het me beter dat de EU zich niet beperkt tot navelstaren en door veel energie te stoppen in afvallige en dwarse, gevaarlijke kleuters als Orban, maar frisse energie stopt in samenwerking, zowel binnen maar vooral ook buiten Europa.

PS: Vanmorgen vroeg las ik dat China zich met wapengekletter, straaljagers met wapengeleide radar, buitengewoon agressief tegenover Japan gedroeg. Moeten we dat als (het zoveelste) incident zien of is het een tendens die geintensiveerd wordt?

PPS: Hier nog een kritische analyse: Trump-regime wil Europa overspoelen met extreemrechts en bedreigt heel Zuid-Amerika
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 16, 17, 18
Pagina 18 van 18

Ga naar: